Include igen
Fra : Mega-Hawk

Dato : 22-08-02 11:14

Jeg har spurt om include før men fik ik rigtig nogen svar jeg kan
bruge.
Jeg vil gerne have en form for kode hvor jeg kan tage en hvilken
som helst fil og sætte den kode ind i som så angiver roden og ud
fra det kan jeg includere en fil.
Jeg vil nemlig gerne have alt delt op i mapper.
Jeg har downloadet et link script.
Så har jeg taget filen index.php og lagt i roden og resten ligger
i mappen link
I den originale index fil står der
<?php include "design.php"); ?>

Det har jeg ændret til
<?php include "link/design.php"); ?>
nu melder den så fejl og siger den ik kan finde en masse filer
osv...
Kan jeg ik lave et eller andet som siger at lige meget hvor jeg
er lige meget hvilken mappe så skal min include starte i roden og
så skrievr jeg ellers bare stien opefter så den altid starter
neutralt hvis man kan sige det sådan?
Håber i forstår hvad jeg mener og kan hjælpe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim

Dato : 22-08-02 12:05

> [...]
>
> Det har jeg ændret til
> <?php include "link/design.php"); ?>
> nu melder den så fejl og siger den ik kan finde en masse filer

Hvad med at lave en fil der indsamler oplysninger om hvor filerne
ligger i biblioteker: f.eks:

fx. hedder din fil roden.php som ligger i roden
<?
$link = "/usr/local/www/dit-domæne/link/";
$script = "/usr/local/www/dit-domæne/undermappe/script/";
(Afhænger af dit webhotel, eller serveren, hvordan mapperne ligger)
?>

Så kan du skrive i din include fil:
<?
include ("roden.php");
include ($link."design.php");
include ($script."design.php");
?>

Håber dette kan bruges

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-08-02 12:20

Mega-Hawk wrote:
> Jeg har spurt om include før men fik ik rigtig nogen svar jeg kan
> bruge.

oprigtigt talt: har du læst det svar Johan gav dig, og det jeg gav?

> Jeg vil gerne have en form for kode hvor jeg kan tage en hvilken
> som helst fil og sætte den kode ind i som så angiver roden og ud
> [...]

brug
<?php include($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."link/design.php"); ?>
"link/" skal være den nøjagtige, og fulde sti til dokumentet
"design.php". Det virker!

Prøv lige at læse det vi skrev til dig sidst en gang til

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-08-02 12:36

> [...]
> så skrievr jeg ellers bare stien opefter så den altid starter
> neutralt hvis man kan sige det sådan?
> Håber i forstår hvad jeg mener og kan hjælpe

Prøv

<?php include("./link/design.php"); ?>
ellers

<?php include($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/link/design.php");

mvh
Johan

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 22-08-02 16:42

> <?php include($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/link/design.php");

eller $HTTP_SERVER_VARS['DOCUMENT_ROOT'] hvis det ikke er en så ny
php-version...

Jeg har på en windows-server også oplevet, at jeg skulle bruge backshash i
stedet for slash ..., altså: include($HTTP_SERVER_VARS['DOCUMENT_ROOT'] .
"\\link\\dinfil.php");

/Jeppe

Fra : Mega-Hawk

Dato : 23-08-02 08:56

Tænkte på i komandoen
<?php include("./link/design.php"); ?>
hvad står det punktum for som står før /link

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 23-08-02 09:35

> Tænkte på i komandoen
> <?php include("./link/design.php"); ?>
> hvad står det punktum for som står før /link

Nuværende dir...

problemet er at PHP i visse tilfælde går ind og tjekker i include_path
som er sat i php.ini hvis du f.eks. skriver include("wawa.php");

mvh
Johan

Fra : Mega-Hawk

Dato : 22-08-02 14:01

Hm er da glad for jeres hjælp men jeg kommer ik rigtig videre af det
any way.
Her er linket til det script jeg har downloadet.
http://www.thomaslunde.dk/scriptarea/scripts/linkdatabase.zip
Det jeg prøver på er at dele det hele op i mapper som sagt.
Det jeg har gjort er at tage index.php for sig selv og resten ligger
i en mappe med navn link
Kan det lade sig gøre?
Håber på at komme videre nu

Fra : Kim

Dato : 22-08-02 16:07

> I den originale index fil står der
> <?php include "design.php"); ?>

hvis du har mulighed for at sætte php's include dir kan du gøre det
på den måde uden at tænke på hvor filen ligger.

Hvis du er din egen administrator kan du sætte det i din php-ini. Hvis
ikke, og det kører på en apache webserver kan du muligvis få tilegnet(spørg
din udbyder) dig adgang til at sætte det i en .htaccess fil ala understående:
' php_value include_path /ww/dir-til-include-hvor-design.php-ligger '

vh
Kim

Fra : Mega-Hawk

Dato : 23-08-02 08:58

I denne komando her hvad står det punktum da for som står før /link
<?php include("./link/design.php"); ?>

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 23-08-02 09:35

> I denne komando her hvad står det punktum da for som står før /link
> <?php include("./link/design.php"); ?>

Tjek svar på samme spørgsmål i denne tråd ;)

mvh
Johan

Fra : F.Larsen

Dato : 24-08-02 23:37

Når jeg bruger $HTTP_SERVER_VARS['DOCUMENT_ROOT'] - får jeg en fejl fordi
variablen ikke er defineret.
Hvor er/skal den defineret ?

--
Flemming