Dørsalg?
Fra : Brian Skaarup

Dato : 21-08-02 22:34

Jeg blev ringet op privat at Kræftens Bekæmpelse her til aften
De ville sælge et passivt medlemsskab til Kræftens Bekæmpelse til en
pris på kr.100.
Han nævnte intet om at der fulgte tidsskrifter eller lign. med i
abonnementet, udelukkende et girokort
Er det tilladt at sælge på den måde i DK?
Jeg synes ikke dette kommer ind under de 5 undtagelser i §2 i
Forbrugeraftaleloven; eller tager jeg fejl?

Fra : the razz

Dato : 21-08-02 23:00

[snip]
> Forbrugeraftaleloven; eller tager jeg fejl?
[snap]
Hvad jeg kan se, har du ganske ret.
Jeg mener dog der ligger en eller anden specialregel for humanitære
organisationer
men jeg kan ikke helt komme i hu, hvor jeg har det fra.

Nogen som kan be-/afkræfte?

/the razz

Fra : Brian Skaarup

Dato : 25-08-02 20:35

On Wed, 21 Aug 2002 23:59:45 +0200, "the razz" <razz@holmus.dk> wrote:

>Nogen som kan be-/afkræfte?
Jeg spurgte på familieadvokaten.dk og fik svar et par timer senere
(flot service):
"Da der ikke er tale om salg af en vare, men derimod en slags
indsamling af støtte til Kræftens Bekæmpelse, falder henvendelsen uden
for den omtalte lov.
Efter det oplyste har du ikke købt noget, men blot accepteret, at du
får tilsendt en mulighed for at tegne og betale for et passivt
medlemskab.
Derfor er der heller ikke indgået nogen juridisk bindende aftale
mellem dig og den person, der kontaktede dig.

Jeg vil mene, at en sådan henvendelse lovligt kan foretages, da jeg
ikke kan finde lovregler, som forbyder det. Men du kan eventuelt
spørge forbrugerombudsmanden."