Navnekøb
Fra : Angelbo

Dato : 21-08-02 20:55

Hej

I 1910 købte min farfar navnet Angelbo.

I henhold til Middelfart By- og herredsfoged kontors navnebevis af 23.
november 1910 er hans fulde navn Mads Laurits Madsen Angelbo.

Nu er jeg imidlertid, blandt andet her på nettet, faldet over en del andre
med dette navn. Nogle bruger navnet som mellemnavn, mens andre bruger det
som efternavn.

Hvordan kan dette lade sig gøre, eftersom min farfars eneste nulevende
slægtninge med dette efternavn er min mor, som er gift til det, mine to
søstre, mig selv og mine to børn?

Jeg ved, at min farfar søgte om navnet Fynbo, men ikke kunne komme til at
hedde dette, da navnet i forvejen var optaget. I stedet kom han så til at
hedde Angelbo, som tilsyneladende var ledigt.

Kan nogen komme med forslag til, hvordan dette kan lade sig gøre eller evt.
til hvor jeg kan finde ud af, hvordan det er sket?

Mvh
Lisbeth

Fra : Angelbo

Dato : 21-08-02 21:25

"Angelbo" <angelbo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> I 1910 købte min farfar navnet Angelbo.

Hej igen

Lige en tilføjelse:

De Angelbo'er, jeg har set her på nettet, hører de fleste af dem til på fyn,
hvor også min farfar og i hans aner mindst fem generationer tilbage stammer
fra.

Der kan vel ikke være to fra omtrent samme sted i landet, der har kunnet få
det samme navn?

Mvh
Lisbeth

Fra : Margit & Peter Winth~

Dato : 21-08-02 21:28

Blot fordi man har købt et navn, betyder det ikke at det er beskyttet.

Hvis det ikke er beskyttet kan alle og enhver købe sig til at hedde det.
Hvis det er beskyttet kan man således ikke.

Jeg husker ikke (eller måske rettere: ved ikke) hvornår denne beskyttelse af
navne blev indført, men jeg husker at jeg engang har fået at vide, at navnet
Hansen er beskyttet.

Mellemnavne er en helt anden sag.

Du kan spørge din kordegn om reglerne for hvem der må hedde hvad og i
hvilken sammenhæng. De ved bare den slags!!

Peter

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 21-08-02 21:29

Han har ved navnebeviset fået ret til at tilføje det til hans alm.navn.
er ikke det samme som han har købt eneret til omtalte nye efternavn
da loven om forebeholdte navne er først kommet senere.

Du vil muligvis kunne finde nogle af dine svar i Lov om personnavne

http://147.29.40.91/_LINK_A795709034/777&ACCN/A19810019330

samt i bekendtgørelse om forebeholdte navne

http://147.29.40.91/_MAINRF_A795709034/777

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/

Fra : Angelbo

Dato : 21-08-02 22:53

Hej igen

Tak for henvisningen. Jeg fandt følgende i bekendtgørelse om forbeholdte
navne:

"§ 6. Navnebevis på et nyt efternavn kan udfærdiges, medmindre

1) navnet er forbeholdt efter § 7 og det ikke kan udelukkes, at der er
personer her i landet, der er berettiget til navnet,

§ 7. Forbeholdte navne er:

1) navne, der er forbeholdt efter § 7 i lov nr. 140 af 17. maj 1961 om
personnavne, og
2) efternavne, der tillades ved navnebevis. "

Samtidig er Angelbo anført på listen over forbeholdte navne. Så burde der
vel ikke være flere, der hedder det?

Som jeg ser det, kan man heller ikke hedde det til mellemnavn:

"§ 11. Et barn kan ved dåb eller til enhver tid ved anmeldelse til
ministerialbogen (personregisteret) tillægges et eller flere mellemnavne.
Som mellemnavn kan vælges faderens eller moderens mellemnavn eller et navn,
barnet kan erhverve som efternavn i medfør af §§ 1-2 og § 8, nr. 1."

Mvh
Lisbeth

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-08-02 00:55

"Angelbo" <angelbo@tdcadsl.dk> skrev Wed, 21 Aug 2002 23:53:20 +0200

>Samtidig er Angelbo anført på listen over forbeholdte navne. Så burde der
>vel ikke være flere, der hedder det?

Der er to (eller rettere tre) muligheder:

a.
De pågældende kan have brugt navnet uden at have det registreret,
allerede inden din farfar købte det. Jeg er lidt usikker på hvordan
loven vil virke i det tilfælde, vil lige prøve at slynge spørgsmålet ud
i juragruppen.

b.
De pågældende kan have vundet hævd på navnet. Det er en meget besværlig,
og meget sjældent brugt metode, men det kan altså i visse tilfælde lade
sig gøre (ellers havde jeg stadigvæk heddet Nielsen)

c.
De pågældende er bare begyndt at bruge navnet, uden at vide at det er et
forbeholdt navn.

>Som jeg ser det, kan man heller ikke hedde det til mellemnavn:

Jo, hvis een af forældrene har det som mellemnavn - og denne kæde kan jo
fortsætte tilbage til før navneloven af 1905.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Angelbo

Dato : 22-08-02 04:40

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >
> Jo, hvis een af forældrene har det som mellemnavn - og denne kæde kan jo
> fortsætte tilbage til før navneloven af 1905.

Hej igen

Nu har jeg lige fået et privat svar, som jeg vælger at vise her:

Ifølge Danmarks Statistik http://www.dst.dk/navne er der pr. 1. januar 2002
kun 4 personer med efternavnet Angelbo. Danmarks Statistik kan ikke oplyse
hvormange, som har det som mellemnavn.

Med venlig hilsen
Niels Fredensborg Lund
Hjemmeside (slægtsforskning): http://hjem.get2net.dk/Fredensborg

Det ser altså ud som om, at de andre, jeg har set, kun hedder det som
mellemnavn. Og det kan tilsyneladende godt lade sig gøre. Nogle har så
valgt at undlade at skrive deres efternavn, så det for mig ser ud som om at
dette er Angelbo.

Mvh
Lisbeth

Fra : Simon Ellefsen

Dato : 22-08-02 08:18

Hvad med følgende scenario:

Manden X Angelbo gifter sig med kvinden Y Jensen.

Y Jensen vælger ved ægteskabets indgåelse at tage mandens efternavn til sig
eget, så hun nu hedder Y Angelbo.

X og Y Angelbo bliver skilt.

Y Angelbo finder sammen med en anden mand Z Hansen og uden at de gifter sig
for de barnet:

YZ Angelbo (for da forældrene ikke er gift kan barnet vælge/få enten
moderens eller faderens navn).

I tilfældet af at Y Angelbo og Z Hansen blev gift så kunne Y Angelbo vælge
og tage navnet Y Angelbo-Hansen (vigtigt med bindestregen, for såvidt jeg
har forstået reglerne kan hun ikke beholde Angelbo som mellemnavn hvis hun
vælger sin nye mands navn Hansen, men derimod er det tilladt at med
konstruktionen Angelbo bindestreg etellerandetnavn).

Mvh

Simon Ellefsen

Fra : Hans Engmark

Dato : 24-08-02 09:50

On Thu, 22 Aug 2002 09:17:51 +0200, "Simon Ellefsen"
<stoffer@proinf.dk> wrote:

>YZ Angelbo (for da forældrene ikke er gift kan barnet vælge/få enten
>moderens eller faderens navn).

Nej, efternavne erhvervet gennem tidligere ægteskab kan ikke gives
videre til børn.

mvh
Hans Engmark

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 24-08-02 14:36

On Sat, 24 Aug 2002 10:50:11 +0200, Hans Engmark
<hengmark@post6.tele.dk> wrote:

>Nej, efternavne erhvervet gennem tidligere ægteskab kan ikke gives
>videre til børn.

Jeg mener det i loven er udtrykt på den måde, at man kan vælge mellem
de fire efternavne, som ens bedsteforældre er døbt med.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Simon Ellefsen

Dato : 24-08-02 23:23

"Hans Engmark" <hengmark@post6.tele.dk> wrote in message

> Nej, efternavne erhvervet gennem tidligere ægteskab kan ikke gives
> videre til børn.

Ikke ifølge denne jurist:
http://www.netjurist.dk/brevkasse/letter.php4?letter_id=83&category_id=30

Og hvis man endelig vil omgå navneloven kan man jo f.eks. tage ophold i et
andet land, ændre sit navn, for siden at rejse hjem igen til Danmark med sit
nye navn.

Simon Ellefsen,
København

Fra : Simon Ellefsen

Dato : 24-08-02 23:33

"Simon Ellefsen" <stoffer@proinf.dk> wrote in message
> "Hans Engmark" <hengmark@post6.tele.dk> wrote in message

> Ikke ifølge denne jurist:
> http://www.netjurist.dk/brevkasse/letter.php4?letter_id=83&category_id=30

Og når jeg læser følgende circulære kan jeg heller ikke se at navne
erhvervet ved tidligere ægteskab ikke kan gives videre til børn.

http://www.angelfire.com/music/langgaard/cir24.htm

Her et uddrag:

B) Har forældrene ikke samme efternavn, får barnet ikke noget efternavn
straks ved fødslen, men de eller den, der har forældremyndigheden, kan
vælge, om barnet skal have det efternavn, faderen eller moderen bar ved
barnets fødsel. Dette gælder, selv om navnet er erhvervet på grundlag af
ægteskab (giftenavn), jfr. § 1, stk. 2, 1.pkt. Er barnet født uden for
ægteskab, er det en forudsætning for valg af faderens efternavn, at
faderskabet er fastslået.
Er det efternavn, faderen eller moderen bar ved barnets fødsel, erhvervet på
grundlag af ægteskab (giftenavn), kan i stedet vælges det efternavn, en af
forældrene senest inden barnets fødsel har båret, som ikke er erhvervet på
grundlag af ægteskab (eget efternavn), jfr. § 1, stk. 2, 2.pkt.

Simon Ellefsen,
København

Fra : Hans Engmark

Dato : 25-08-02 23:00

On Sun, 25 Aug 2002 00:32:53 +0200, "Simon Ellefsen"
<stoffer@proinf.dk> wrote:

>Og når jeg læser følgende circulære kan jeg heller ikke se at navne
>erhvervet ved tidligere ægteskab ikke kan gives videre til børn.

Hvordan vil du tolke § 2, stk 1.og § 8 stk 1

mvh
Hans Engmark.

Den fulde tekst fra navneloven kan findes på Retsinfo
www.retsinfo.dk

Datasammenskrivning af Lov om personnavne

Denne datasammenskrivning omfatter lov nr. 193 af 29. april 1981
om personnavne med de ændringer, der følger af lov nr. 845 af 20.
december 1992, lov nr. 396 af 13. juni 1990 og lov nr. 386 af 20. maj
1992.

Kapitel 1

Erhvervelse af efternavn

§ 1. Et barn får ved fødslen forældrenes efternavn, hvis
forældrene har samme efternavn.

Stk. 2. Har forældrene ikke samme efternavn, kan de eller den,
der har forældremyndigheden, vælge, om barnet skal have det efternavn,
faderen eller moderen bar ved barnets fødsel. Er dette navn erhvervet
på grundlag af ægteskab, kan i stedet vælges det navn, en af
forældrene senest har båret, som ikke er erhvervet på grundlag af
ægteskab.

Stk. 3. Det efternavn, der vælges efter stk. 2, skal senest 6
måneder efter barnets fødsel anmeldes til ministerialbogen
(personregisteret) eller tillægges barnet ved dåb. Sker navngivning
ikke inden denne frist, får barnet det efternavn, moderen bar ved
barnets fødsel.

§ 2. Et efternavn kan ved anmeldelse til ministerialbogen
(personregisteret) ændres til et af følgende navne:

1) Et af de navne, der er nævnt i § 1, stk. 2, medmindre navnet er
erhvervet på grundlag af ægteskab.

2) Et efternavn, som en af forældrene har erhvervet efter barnets
fødsel, medmindre navnet er erhvervet på grundlag af ægteskab. Er
navnet erhvervet efter § 6, skal den pågældende af forældrene give
samtykke.

3) Et efternavn, som den pågældende tidligere har båret, medmindre
navnet er erhvervet på grundlag af ægteskab.

4) Det efternavn, stedfaderen eller stedmoderen bærer, medmindre
navnet er erhvervet på grundlag af ægteskab, eller det efternavn,
stedfaderen eller stedmoderen senest har båret, som ikke er erhvervet
på grundlag af ægteskab. Stedfaderen eller stedmoderen skal samtykke i
anmeldelsen.

§ 8. Uanset § 6, nr. 1-7, kan navnebevis udfærdiges på:

1) et navn, der bæres eller har været båret som efternavn af en af
ansøgerens forældre, bedsteforældre eller oldeforældre, medmindre
navnet er erhvervet på grundlag af ægteskab,

2) plejefaderens eller plejemoderens efternavn, hvis plejefaderen
eller plejemoderen giver samtykke,
3) et efternavn, der indebærer en tilpasning af et fremmedartet
efternavn til dansk sprogbrug,
4) et efternavn, som ansøgerens ægtefælle, bedsteforældre,
oldeforældre, børn, søskende eller forældres søskende har erhvervet i
medfør af § 6, såfremt den pågældende giver samtykke, eller
5) et efternavn, som ansøgeren i øvrigt påviser en ganske særlig
tilknytning til.
§ 9. Navnebevis kan i almindelighed udfærdiges på et efternavn,
der består af to navne forbundet med bindestreg, som ansøgeren
enkeltvis kan bære som efternavn.

Kapitel 2

Fornavn og mellemnavn.

§ 10. Et barn skal tillægges et eller flere fornavne. Som fornavn
må ikke vælges et navn, der ikke er et egentligt fornavn, eller som
kan blive til ulempe for barnet.

Stk. 2. Fornavn skal senest 6 måneder efter barnets fødsel
anmeldes til ministerialbogen (personregisteret) af barnets forældre
eller den, der har forældremyndigheden, eller tillægges barnet ved
dåb.

Stk. 3. Forandring af fornavn kan ske ved anmeldelse til
[...]

Stk. 2. I øvrigt kan statsamtet ved navnebevis tillade et
mellemnavn, som barnet kan erhverve som efternavn eller har en særlig
tilknytning til.

Stk. 3. Et mellemnavn kan bortkastes ved anmeldelse til
ministerialbogen (personregisteret).

Stk. 4. Et mellemnavn bortfalder, hvis det erhverves som
efternavn.

§ 12. Forandring af fornavn og mellemnavn kan ske ved
adoptionsbevilling. § 10, stk. 1, og § 11 finder tilsvarende
anvendelse.

Fra : Simon Ellefsen

Dato : 25-08-02 23:22

> Hvordan vil du tolke § 2, stk 1.og § 8 stk 1

§2 og §8 omhandler ændring af navn, og altså ikke navngivning ved fødsel,
som er §1.

Mvh

Simon Ellefsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-08-02 01:01

"Simon Ellefsen" <stoffer@proinf.dk> skrev Sun, 25 Aug 2002 00:23:28
+0200

>Ikke ifølge denne jurist:

Han har kun ret forudsat moderen har beholdt giftenavnet efter
skilsmissen. Er hun først vendt tilbage til sit ungpigenavn, eller har
antaget den nye mands efternavn, så kan hun ikke vende tilbage til det
tidligere giftenavn - og ej heller give sine børn det.

>Og hvis man endelig vil omgå navneloven kan man jo f.eks. tage ophold i et
>andet land, ændre sit navn, for siden at rejse hjem igen til Danmark med sit
>nye navn.

Nej.!

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Simon Ellefsen

Dato : 25-08-02 09:13

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> [...]
> antaget den nye mands efternavn, så kan hun ikke vende tilbage til det
> tidligere giftenavn - og ej heller give sine børn det.

Ja, det var netop pointen med mit eksempel/scenario at et navn man kunne tro
var beskyttet til slægtens medlemmer godt kunne ende op på personer der
intet med slægten (genealogisk set) har at gøre.

> Nej.!

Kan du uddybe dette - for det forstår jeg ikke.

Vil det sige at hvis jeg bosætter mig i England for en årræke og i England
vælger at ændre mit efternavn til Angelbo så kan dette ikke lade sig gøre -
eller er det når jeg kommer tilbage til Danmark at den danske stat vil ha'
at jeg skal opgive mit lovlige navn fra England ?

Simon Ellefsen,
København

Fra : Bent Fleron

Dato : 25-08-02 21:26

"Simon Ellefsen" <stoffer@proinf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lade sig gøre - eller er det når jeg kommer tilbage til Danmark at
> den danske stat vil ha' at jeg skal opgive mit lovlige navn fra

Hvis du som dansk statsborger, bosiddende i England, ønsker at ændre
dit navn vil en eventuel navneændring gå gennem de danske myndigheder
og dansk lovgivning på området.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Gud behøver ikke at tro på nogen. Han kan bare tro på sig selv."

Fra : Hans Engmark

Dato : 25-08-02 22:48

On Sun, 25 Aug 2002 00:23:28 +0200, "Simon Ellefsen"
<stoffer@proinf.dk> wrote:

>Ikke ifølge denne jurist:
>http://www.netjurist.dk/brevkasse/letter.php4?letter_id=83&category_id=30

Sådan som jeg læser det omhandler det et mellemnavn.

mvh
Hans Engmark

Fra : Simon Ellefsen

Dato : 25-08-02 23:23

> Sådan som jeg læser det omhandler det et mellemnavn.

Jo, indsenderens spørgsmål er vedrørende hans ekskones datter med en anden
mand, hvor ekskonen har givet hans navn som mellemnavn til datteren.

Men i svaret fra NetJurist fremgår det mere generelt at eks-konen har fået
hans efternavn på grundlag af ægteskab, hvorfor det er hendes til "tid og
evighed" med mindre hun vælger at tage sin nye mands efternavn.

NetJuristen skriver derfor også at eks-konen «kan give efternavnet [som hun
har opnået via sit første ægteskab]videre til sine børn, både som efternavn
og som mellemnavn. Dette følger af navnelovens § 1 og § 11. Børn får som
udgangspunkt altid moderens efternavn, hvis forældrene ikke bestemmer noget
andet.»

Mvh

Simon Ellefsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-08-02 01:04

"Simon Ellefsen" <stoffer@proinf.dk> skrev Mon, 26 Aug 2002 00:22:55
+0200

>Men i svaret fra NetJurist fremgår det mere generelt at eks-konen har fået
>hans efternavn på grundlag af ægteskab, hvorfor det er hendes til "tid og
>evighed" med mindre hun vælger at tage sin nye mands efternavn.

Eller med mindre hun har genantaget sit ungpigenavn, eller med
mindre.....

Fakta er, at hun kun har navnet "til tid og evighed" forudsat hun
vedblivende selv bruger det. Har hun i en periosde brugt et andet navn,
så kan hun ikke senere genoptage brugen af det gamle giftenavn.

> [...]
>udgangspunkt altid moderens efternavn, hvis forældrene ikke bestemmer noget

Bemærk dog også henvisningen til §8 stk.1.

Og så kan der altså ikke koges mere suppe på den pind, ihvertfald ikke
her i gruppen.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Hans Engmark

Dato : 26-08-02 21:14

On Mon, 26 Aug 2002 00:22:55 +0200, "Simon Ellefsen"
<stoffer@proinf.dk> wrote:

>"Hans Engmark" <hengmark@post6.tele.dk> wrote in message

>Jo, indsenderens spørgsmål er vedrørende hans ekskones datter med en anden
>mand, hvor ekskonen har givet hans navn som mellemnavn til datteren.

Ja, mellemnavn, men ikke efternavn. Der er stor forskel.

>Men i svaret fra NetJurist fremgår det mere generelt at eks-konen har fået
>hans efternavn på grundlag af ægteskab, hvorfor det er hendes til "tid og
>evighed" med mindre hun vælger at tage sin nye mands efternavn.

Enig

> [...]
>udgangspunkt altid moderens efternavn, hvis forældrene ikke bestemmer noget

Hvorfor har man så nedennævnte paragraf.

§ 1

Fra : Hanne Christensen

Dato : 26-08-02 22:38

"Hans Engmark" <hengmark@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på grundlag af ægteskab, kan i stedet vælges det navn, en af
> forældrene senest har båret, som ikke er erhvervet på grundlag af

Et eksempel:
Moderen har været gift tidligere og beholdt ægtefællens efternavn Hansen. Hun er
født Poulsen.
Faderen har også tidligere været gift og valgte ægtefællens navn Andersen også
efter skilsmissen. Han er født Bertelsen.
Barnets efternavn kan være et af disse fire. (Poulsen og Bertelsen har
forældrene heddet, uden at de har fået efternavnene ved ægteskab).
Sådan fortolker jeg bestemmelsen. Er det udtrykt forståeligt i denne sene
aftentime?
venlig hilsen
Hanne

Fra : Hans Engmark

Dato : 27-08-02 22:27

On Mon, 26 Aug 2002 23:37:43 +0200, "Hanne Christensen"
<poulc@ofir.dk> wrote:

> [...]
>forældrene heddet, uden at de har fået efternavnene ved ægteskab).
>Sådan fortolker jeg bestemmelsen. Er det udtrykt forståeligt i denne sene

Så kan jeg også udlægge teksten, men

hvorfor står der > Er dette navn [forældrenes nuværende efternavne]
erhvervet på grundlag af ægteskab _kan_ i stedet vælges det navn, en
af forældrene senest har båret, som ikke er erhvervet på grundlag af
ægteskab <

Betyder det, at man kun kan vælge det efternavn forældrene senest har
båret, hvis det nuværende er erhvervet gennem ægteskab, eller har man
frit valg.

Hvis man har frit valg så er sætningen overflødlig.

Så var det nemmere at skrive
Vælg forældrenes nuværende efternavne eller vælg forældrenes senest
båret efternavn, som ikke er erhvervet ved ægteskab.

mvh
Hans Engmark

Fra : Hanne Christensen

Dato : 27-08-02 23:27

> [...]
> Vælg forældrenes nuværende efternavne eller vælg forældrenes senest
> båret efternavn, som ikke er erhvervet ved ægteskab.

Sådan som jeg læser bestemmelsen, er der kun valg mellem to efternavne, såfremt
forældrene har et efternavn, erhvervet ved ægteskab. Forældrene kan ikke frit
vælge mellem forskellige efternavne, som de tidligere har båret, og som ikke er
erhvervet ved ægteskab.
Iøvrigt hører diskussionen nok nærmere til i dk.videnskab.jura.
vh
Hanne

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 25-08-02 08:19

Men det væsentlige må vel være, hvad der stod i loven og bekendtgørelser
omkring 1905-10, da den pågældende tog navnet - og i tiden op til næste
lovændring?

Kjeld Jakobsen

Fra : Angelbo

Dato : 25-08-02 10:05

"Kjeld Jakobsen" <kjeld.birthe@jakobsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Men det væsentlige må vel være, hvad der stod i loven og bekendtgørelser
> omkring 1905-10, da den pågældende tog navnet - og i tiden op til næste
> lovændring?
>
> Kjeld Jakobsen

Hej

Ja, det er det er nok det, der i første omgang er mit problem. Første gang,
jeg så nogen med det navn, syntes jeg jo, at det så mærkeligt ud, eftersom
jeg ikke troede, at der var andre end min egen nære familie.
Jeg undersøgte hvor de folk, der brugte det, kom fra, og mærkeligt nok
kommer de nogenlunde samme sted fra, som min fars slægt - Fyn. Det var
selvfølgelig derfor, jeg i første omgang blev nysgerrig og tænkte, at jeg
måske havde noget "skjult" familie, som jeg ikke kendte til. Det ser dog
ikke ud til at være tilfældet. Altså må de jo have fået navnet et andet sted
fra, og jeg er da lidt nysgerrig efter af finde ud af hvor. Nu vil jeg
imidlertid skrive et pænt brev til dem, jeg umiddelbart kan finde og se, om
jeg kan få løst det problem.
Det kan jo være, at de i første omgang stammer fra Sønderjylland, hvor
navnet åbenbart har været brugt. Jeg kan i øvrigt se, at der i dag er en
spejdergruppe dér, der hedder Angelbo, men jeg er ikke stødt på nogen
personer med navnet i den del af landet.

Mvh.
Lisbeth

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-08-02 09:25

"Angelbo" <angelbo@tdcadsl.dk> skrev Thu, 22 Aug 2002 05:40:29 +0200

> [...]
>valgt at undlade at skrive deres efternavn, så det for mig ser ud som om at

Hvis de gør dette i feks. telefonbogen og andre adresselister er det
klart ulovligt. Se lovens § 16.

Hvis du vil forfølge sagen, så vil det nok være formålstjenligt i første
omgang bare at sende de pågældende et venligt brev, hvor du gør
opmærksom på dit synspunkt.

Da vi efterhånden er udenfor gruppens emne stopper jeg her.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 21-08-02 21:41

Danske efternavne : betydning, oprindelse, udbredelse
Forfatter : Søndergaard, Georg
Titel : Danske efternavne : betydning, oprindelse, udbredelse
Publicheret : 1984
Udgiver : Lademann
Udgivelsessted : København
Sider : 144 s., ill.
Bemærkninger : Beskrivelse af vor slægtsnavnetradition, efternavnets
udvikling til slægtsnavn
samt navneloven. Desuden et leksokondel over de 10.000 almindeligste
slægtsnavne.

Fra : jensaxel

Dato : 22-08-02 09:57

I den ældste Sønderborg kirkebog er mange mennesker tillagt navnet Angelbo,
det skyldes at de var invandret fra Angel i Sydslesvig.
mvh
jensaxel