lidt filhåndtering
Fra : tdn

Dato : 21-08-02 18:57

Hej,

Jeg vil gerne lave en lille function der kan fylde en fil med noget bestemt
data indtil en given størrelse på filen er nået.

Kan nogle af jer komme med et forslag til en sådan function?

Mvh
Thomas

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-08-02 19:02

> Jeg vil gerne lave en lille function der kan fylde en fil med noget bestemt
> data indtil en given størrelse på filen er nået.
>
> Kan nogle af jer komme med et forslag til en sådan function?

$slutsize = 1024;
$filnavn = "wawa.txt";
$fyldop = "X";
if($slutsize > filesize($filnavn)) {
$fp = fopen($filnavn, "a+");
while(filesize($filnavn) < $slutsize) {
fputs($fp, $fyldop);
}
fclose($fp);
}

Burde virke, men er ikke testet.. mere for at give en ide... :)
Kan også lave således, du regnber ud hvor mange gang $fyldop skal ind og
kun laver en fputs... men leg lidt med det... :)

mvh
Johan

Fra : tdn

Dato : 21-08-02 20:36

> [...]
> Kan også lave således, du regnber ud hvor mange gang $fyldop skal ind og
> kun laver en fputs... men leg lidt med det... :)

tak for det hurtige svar
det var lige netop noget i den stil jeg havde brug for.
dog er der lige et problem.
php skulle gerne selv oprette en ny fil hvis den ikke eksisterer i forvejen.
kan det ikke det?
altså uden at tage shell'en i brug?

Fra : tdn

Dato : 21-08-02 20:45

nevermind
bare mig der glemte chmod
damn det er længe siden jeg har leget med filer

Fra : tdn

Dato : 22-08-02 13:06

> $slutsize = 1024;
> $filnavn = "wawa.txt";
> $fyldop = "X";
> if($slutsize > filesize($filnavn)) {
> $fp = fopen($filnavn, "a+");
> while(filesize($filnavn) < $slutsize) {
> fputs($fp, $fyldop);
> }
> fclose($fp);
> }

Jeg kom frem til at bruge:

function make_dummy_file($filename,$size,$data)
{
if($size > filesize($filename))
{
$fp = fopen($filename, "a+");
while(filesize($filename) < $size)
{
fputs($fp, $data);
}
fclose($fp);
}
}

Men problemet er at den barekommer til at køre i en (tilsyneladende)
uendelig løkke.
Hvordan kan det være?
Jeg har prøvet at gå den igennem i hovedet med tal som jeg sætter ind.
Jeg synes det skulle virke(?).