Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
JPG komprimering
Fra : Lars Andersen

Dato : 21-08-02 17:17

Kan nogen forklare mig følgende :
Jeg scanner et papirbillede og gemmer det, med det med scanneren
fulgte Adobe PhotoDeluxe. Opløsning er 200ppi og det aktuelle billede
fylder herefter 169kb (JPG).
Opløsningen kender jeg, da jeg åbner filen i MS Photo Editor og ser
Egenskaber for billedet. Gemmer det igen, uden nogen form for ændring,
stadig som JPG. Nu fylder det 55kb!
Åbner nu filen i Irfanview 3.70 og konstaterer igen at det stadig er
200ppi. Gemmer det omgående, uden ændringer - nu fylder det 38kb!
Åbner jeg efterfølgende filen på 55kb i ét vindue, og filen på 38kb i
et andet, så er kvaliteten tydeligt ringere på den lille fil.
Er der tale om forskellige komprimeringer, som jeg jo ikke kan ændre
på i de nævnte programmer? Jeg bliver jo nærmest forskrækket ved
tanken om at bruge f.eks. Irfanview til editering fremover.

v.h. Lars A.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 21-08-02 17:30

"Lars Andersen" skrev:
> Er der tale om forskellige komprimeringer, som jeg jo
> ikke kan ændre på i de nævnte programmer?

Ja, JPG er ikke 1:1

Hver gang du gemmer et JPG billede komprimeres det igen. Billedet fylder
mindre og mindre, og kvaliteten bliver dårligere og dårligere.

Derfor bør du aldrig benytte JPG til andet end allersidste led =
slutproduktet = udgivelsen af billederne.

Benyt istedet enten programmernes egne formater, alternativt TGA, TIF, ja
selv BMP kan bruges som "redigerings-format".

Mvh, Lars

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 21-08-02 18:52

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse
> Hver gang du gemmer et JPG billede komprimeres det igen. Billedet fylder
> mindre og mindre, og kvaliteten bliver dårligere og dårligere.

Man kan dog som regel indstille et program til høj kvalitet, hvilket
mindsker problemet til 'næsten negligerbart'. Iøvrigt er der håb på vej
m.h.t. at gemme uden at miste information:
http://www.jpeg.org/JPEG2000.html

M.v.h.
Olav

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-08-02 07:56

Olav M.J. Christiansen wrote in
<3d63d3f8$0$43941$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Iøvrigt er der håb på vej
> m.h.t. at gemme uden at miste information:
> http://www.jpeg.org/JPEG2000.html

Håb på vej? Hvad er der galt med TIFF og PNG?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Svend Emil

Dato : 21-08-02 17:32

> Er der tale om forskellige komprimeringer, som jeg jo ikke kan ændre
> på i de nævnte programmer? Jeg bliver jo nærmest forskrækket ved
> tanken om at bruge f.eks. Irfanview til editering fremover.

Prøv at gik godt efter når du gemmer!!
For eksempel i PSP er der en en "options"knap, og der kan man indstille hvor
meget billedet skal blive komprimeret ved gemning, og det er det programmet
i dit tilfælde selv gør (og er nok sat til en rimelig kraftig
komprimering!!)
--
--- Svend Emil (o: ---
P.S. Kan nogen med det samme fortælle mig, om det er muligt i PSP, selv at

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 21-08-02 17:56

"Svend Emil" skrev:

> P.S. Kan nogen med det samme fortælle mig, om det
> er muligt i PSP, selv at bestemme om et "layer" skal
> være gennemsigtigt [..]

Er ikke helt med på hvad du mener. Et nyt "layer" er altid gennemsigtigt,
indtil du tegner i det, fylder det med en farve eller andet.

Men hvis du tænker på at lave alt i et layer gennemsigtigt, så laget
nedenuden ses igennem, så gør du det med layer -> properties -> opacity.

Mvh, Lars

Fra : Svend Emil

Dato : 21-08-02 19:13

> Men hvis du tænker på at lave alt i et layer gennemsigtigt, så laget
> nedenuden ses igennem, så gør du det med layer -> properties -> opacity.

MANGE tak, det var lige det!!
(eksempel er i dk.binaer)
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : emj

Dato : 21-08-02 18:06

Svend Emil skrev i <3d63c06d$0$43970$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>P.S. Kan nogen med det samme fortælle mig, om det er muligt i PSP, selv at
>bestemme om et "layer" skal være gennemsigtigt,

Ja, det kan det da. Det bestemmer man selv.
Hilsen emj
--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 22-08-02 08:01

Lars Andersen <la@mail.tele.dk> wrote in news:3d63bcff$0$87288
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

Når du scanner papirbilledet, så gem scanningen i TIF format. Så kan du
editere så meget du vil uden at der går data tabt når du gemmer. Når du så
er færdig kan du "Save as" i JPG format til web-brug.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP