/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Fritlægning i PS7
Fra : Thomas


Dato : 21-08-02 14:13

Jeg har nogle gange problemer med fritlægning i Photoshop 7, når jeg skal
fritlægge elementer, som ikke kun indeholder én path men flere, så "ser"
Photoshop, Quark og InDesign ikke de paths som ligger "inde i den yderste
path". Jeg har oplevet fænomenet på både Mac og Pc.

Hvad gør jeg galt? I Photoshop 6 har jeg ikke problemet.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - ny version!
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside?



 
 
B. Sørensen (21-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 21-08-02 14:25

"Thomas" <flash4@it.dk> wrote

| Jeg har nogle gange problemer med fritlægning i Photoshop 7, når jeg
skal
| fritlægge elementer, som ikke kun indeholder én path men flere, så
"ser"
| Photoshop, Quark og InDesign ikke de paths som ligger "inde i den
yderste
| path". Jeg har oplevet fænomenet på både Mac og Pc.

Har du husket enable 'exclude overlapping path areas' når du combiner?
Du er helt sikkert klar over det, men hvis du slår' show clipping path
til under layer bliver det hele lidt nemmere.

| Hvad gør jeg galt? I Photoshop 6 har jeg ikke problemet.

Jeg havde selv præcis samme problem med 6'eren på Mac, men løste det
netop ved at kombinere med 'exclude...'

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«




Storm (21-08-2002)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 21-08-02 21:00

B. Sørensen <.@.> wrote:

> "Thomas" <flash4@it.dk> wrote
>
> | Jeg har nogle gange problemer med fritlægning i Photoshop 7, når jeg
> skal
> | fritlægge elementer, som ikke kun indeholder én path men flere, så
> "ser"
> | Photoshop, Quark og InDesign ikke de paths som ligger "inde i den
> yderste
> | path". Jeg har oplevet fænomenet på både Mac og Pc.
>
> Har du husket enable 'exclude overlapping path areas' når du combiner?

Det troede jeg kun man kunne med selections, hvor gør man det med paths?

> Du er helt sikkert klar over det, men hvis du slår' show clipping path
> til under layer bliver det hele lidt nemmere.

Hvordan slår man show clipping path til i under layer?

> | Hvad gør jeg galt? I Photoshop 6 har jeg ikke problemet.
>
> Jeg havde selv præcis samme problem med 6'eren på Mac, men løste det
> netop ved at kombinere med 'exclude...'

Jeg har aldrig det problem, men jeg vælger også altid min path i
path-menuen, navngiver den og sætter den akitv (så den outlines) og
giver den et flatnes på 7 (har jeg lært af hensyn til evt. senere
ripning).

Er det totalt gammeldags?

--
Venlig hilsen Nina Storm

B. Sørensen (21-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 21-08-02 21:59

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> wrote

| > Har du husket enable 'exclude overlapping path areas' når du
combiner?

| Det troede jeg kun man kunne med selections, hvor gør man det med
paths?
| Hvordan slår man show clipping path til i under layer?

Nej, det kan man skam også med paths. Jeg har smidt to screencaps op i
dk.binear. Posten hedder 'dk.edb.grafik - combine and show clip'
<3d63fea7$0$392$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>

| Jeg har aldrig det problem, men jeg vælger også altid min path i
| path-menuen, navngiver den og sætter den akitv (så den outlines) og
| giver den et flatnes på 7 (har jeg lært af hensyn til evt. senere
| ripning).
|
| Er det totalt gammeldags?

Næeh, det virker vel fint? Jeg arbejder dog ikke med en så lav path
tolerance som en flatness på 7 er. Både på skole og arbejde bruger vi
3, men drejer det sig om simple kurver kan du sagtens banke den ned på
det laveste.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«



Storm (21-08-2002)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 21-08-02 22:09

B. Sørensen <.@.> wrote:

> | > Har du husket enable 'exclude overlapping path areas' når du
> combiner?
>
> | Det troede jeg kun man kunne med selections, hvor gør man det med
> paths?
> | Hvordan slår man show clipping path til i under layer?
>
> Nej, det kan man skam også med paths. Jeg har smidt to screencaps op i
> dk.binear. Posten hedder 'dk.edb.grafik - combine and show clip'
> <3d63fea7$0$392$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>

Øv - Skal jeg virkelig anskaffe en anden nyhedslæser for at se det?
Du kunne ikke smide det på en server med en url?

> | Jeg har aldrig det problem, men jeg vælger også altid min path i
> | path-menuen, navngiver den og sætter den akitv (så den outlines) og
> | giver den et flatnes på 7 (har jeg lært af hensyn til evt. senere
> | ripning).
> |
> | Er det totalt gammeldags?
>
> Næeh, det virker vel fint? Jeg arbejder dog ikke med en så lav path
> tolerance som en flatness på 7 er. Både på skole og arbejde bruger vi
> 3, men drejer det sig om simple kurver kan du sagtens banke den ned på
> det laveste.

Ja, for et par år (2) siden bare, var det ihvertfald et problem, for
mange high-end ripper, de gik i baglås over den laveste værdi (0,2?)
mener jeg. Men tingene ændrer sig selvfølgelig.
Jeg tror jeg spørger vores trykkerier

--
Venlig hilsen Nina Storm

Preben Bødker Nielse~ (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 02-09-02 00:36

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Ja, for et par år (2) siden bare, var det ihvertfald et problem, for
> mange high-end ripper, de gik i baglås over den laveste værdi (0,2?)
> mener jeg. Men tingene ændrer sig selvfølgelig.
> Jeg tror jeg spørger vores trykkerier

Et gammelt trick er, at lade feltet flatness være tomt.
Ved ripningen optimeres outliningen til den aktuelle udskrift-opløsning.

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Madsen (21-08-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 21-08-02 22:11

B. Sørensen skrev:

> Nej, det kan man skam også med paths. Jeg har smidt to screencaps
> op i dk.binear. Posten hedder 'dk.edb.grafik - combine and show
> clip' <3d63fea7$0$392$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>

Det ville være rart hvis folk smed det op på en hjemmesideplads et
sted, i stedet for den rådne binære gruppe. Det er stort set umuligt
at finde indlæg i den, hvis folk ikke er så venlige at sende message-
id'et hvad de færreste jo gør, og os der er så uheldige at have valgt
TDC som udbyder, kan ikke bruge binære grupper til noget. Ovenstående
message-id kan jeg f.eks. ikke hente på TDC's newsserver på nuværende
tidspunkt. http://home18.inet.tele.dk/madsen/tdc/nope.gif

Bare et lille frustreret opstød herfra. :)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

B. Sørensen (21-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 21-08-02 22:12

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote

http://home18.inet.tele.dk/madsen/tdc/nope.gif
|
| Bare et lille frustreret opstød herfra. :)

Hehe, griner. Jeg finder lige ud af noget med en adresse til jer
begge.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«




B. Sørensen (21-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 21-08-02 22:18

[Combine paths]
<http://tegma.topcities.com/dump/combine_paths.png>

[Show clipping path]
<http://tegma.topcities.com/dump/show_clippath.png>

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«



Storm (22-08-2002)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 22-08-02 21:53

B. Sørensen <.@.> wrote:

> [Combine paths]
> <http://tegma.topcities.com/dump/combine_paths.png>
>
> [Show clipping path]
> <http://tegma.topcities.com/dump/show_clippath.png>

Takker, det var jo fint.
Ja, jeg kan godt se der er nogle muligheder der.
Men lige netop exclude, har jeg nu aldrig haft problemer med uden den
øvelse.
Eller også har jeg ikke forstået hvad det virkelig drejer sig om, og
hvilke muligheder jeg går glip af

Jeg taler kun ud fra erfaringer med Photoshop 6.

--
Venlig hilsen Nina Storm

B. Sørensen (23-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 23-08-02 07:45

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> wrote

| Eller også har jeg ikke forstået hvad det virkelig drejer sig om, og
| hvilke muligheder jeg går glip af

Thomas skrev at han havde problemer at få Photoshop til at clip maske
med mere end een path. Jeg havde selv samme problem med PS v6 engang,
og løste det ved at kombinerer og exclude. Det var sådan set bare det
;)
Men om det hjalp Thomas har vi sådan set ikke fået oplyst endnu...

| Jeg taler kun ud fra erfaringer med Photoshop 6.

De forskellige kombineringsmuligheder om det er med paths eller
selections er ens i PS v6 og v7.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«



Storm (23-08-2002)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 23-08-02 08:27

B. Sørensen <.@.> wrote:

> "Storm" <Ninzen@ofir.dk> wrote
>
> | Eller også har jeg ikke forstået hvad det virkelig drejer sig om, og
> | hvilke muligheder jeg går glip af
>
> Thomas skrev at han havde problemer at få Photoshop til at clip maske
> med mere end een path. Jeg havde selv samme problem med PS v6 engang,
> og løste det ved at kombinerer og exclude. Det var sådan set bare det
> ;)

> Men om det hjalp Thomas har vi sådan set ikke fået oplyst endnu...

Og det er jo altid rart med tilbagemelding

> | Jeg taler kun ud fra erfaringer med Photoshop 6.

> De forskellige kombineringsmuligheder om det er med paths eller
> selections er ens i PS v6 og v7.

Fint. Tak for input.

For et par numre siden kunne path - compound, som problemet vel egentlig
er, være drisk i Illustrator, også bare man outlinede et o. Så
forbedringer sker der da bestemt.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Thomas (23-08-2002)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 23-08-02 09:26

"B. Sørensen" <.@.> skrev i en meddelelse news:ak4loq$96j$1@sunsite.dk...
> Men om det hjalp Thomas har vi sådan set ikke fået oplyst endnu...

Jeg tog en fridag i går, så jeg var slet ikke i nærheden af min computer, så
jeg kan først melde tilbage i dag. Det virker nu med jeres hjælp, tak skal I
have.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - ny version!
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside?



Madsen (21-08-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 21-08-02 22:24

B. Sørensen skrev:

> Jeg finder lige ud af noget med en adresse til jer
> begge.

Tak. :)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Madsen (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 02-09-02 01:07

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Et gammelt trick er, at lade feltet flatness være tomt.

Det er også det jeg har lært at gøre. Godt nok har jeg aldrig
vidst hvorfor, men har blot fået at vide at det er det bedste.

> Ved ripningen optimeres outliningen til den aktuelle udskrift-
> opløsning.

Nu ved jeg så hvorfor også. Ikke så ringe endda. :)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Storm (04-09-2002)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 04-09-02 10:31

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Preben Bødker Nielsen skrev:
>
> > Et gammelt trick er, at lade feltet flatness være tomt.
>
> Det er også det jeg har lært at gøre. Godt nok har jeg aldrig
> vidst hvorfor, men har blot fået at vide at det er det bedste.
>
> > Ved ripningen optimeres outliningen til den aktuelle udskrift-
> > opløsning.
>
> Nu ved jeg så hvorfor også. Ikke så ringe endda. :)

Ja, da. Men jeg har nu stået og kæmpet med at få noget rippet for 2,5 år
siden. Her stod rippen som regel af, hvis feltet var tomt.

Vi satte den til 7 (og det blev ikke grimt). Derfor er det måske
RIP-afhængigt, tænkte jeg.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Madsen (04-09-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 04-09-02 12:06

Storm skrev:

> Ja, da. Men jeg har nu stået og kæmpet med at få noget rippet for
> 2,5 år siden. Her stod rippen som regel af, hvis feltet var tomt.

Det er da heller ikke til at stille nogle faste regler op for noget
som helst. Som med alt muligt andet efterhånden, bliver man åbenbart
nødt til at prøve sig frem. :)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste