Kopper
Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 21-08-02 08:46

Hvornår indførtes tvungen koppevaccination?
Hvorfor står det anført i kirkebøgerne, hvornår en person blev 'indpodet
med naturlige kopper'?
Var det et krav, at en udlænding, der kom til Danmark og fik arbejde (vi
taler om ca. 1828), skulle vaccineres, eller var det fordi han skulle
giftes med en dansk dame (1829)?

Mvh Hedvig

Fra : K. Thidemann

Dato : 21-08-02 09:15

On Wed, 21 Aug 2002 09:45:58 +0200, "Hedvig Pitzner-Jørgensen"
<hedvig.pitzner@city.dk> wrote:

>Hvornår indførtes tvungen koppevaccination?

Fundet på:

http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/vacci.htm

Tvungen vaccination fra 1810
I begyndelsen af 1800-årene var Danmark ramt af svære koppeepidemier.
Det var baggrunden for, at vaccination blev gjort lovpligtig med en
forordning d. 3.4.1810. Medmindre man havde "haft naturlige kopper",
skulle man vaccineres. Indtil ca. midten af 1800-årene er
vaccinations- datoen som regel indført i kirkebøgerne ved en persons
konfirmation og vielse. Vaccinationsdatoen kan derfor være med til at
bevise eller sandsynliggøre, at to personer er identiske!
Vaccination blev ikke altid udført af lægen - også fx præster, degne
og skolelærere lærte at vaccinere - derfor kan man bl.a. også finde
vaccinationslister i visse kirkebøger.
Ketty Thidemann

Fra : Bodil Madsen

Dato : 21-08-02 12:27

Jeg er helt enig med Ketty. For nogle år siden arbejdede jeg med en Anne
Nielsdatter. Der var 3 i det samme lille sogn, født omtrent på det samme
tidspunkt. De blev konfirmeret samme år og viet samme år. Så det var
vanskeligt at vide hvem der var hvem. Her var det meget heldigt at der var
en vaccinationsdato.
Hilsen
Bodil Madsen