Mac og lynnedslag
Fra : Carsten Sørensen

Dato : 20-08-02 20:40

Hej NG

Har lige et spørgsmål, som lyder på hvor meget en Mac tager skade af et
lynnedslag. Min nabo har en mac som nægter at starte efter et tordenvejr
idag. Ville derfor gerne vide hvor meget som eventuelt kan være brandt af i
den. Og om hans data kan reddes?

Vh Carsten
cs@sleepy.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-08-02 21:08

In article <3d629b0d$0$27690$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Carsten Sørensen" <cs@sleepy.dk> wrote:

> [...]
> idag. Ville derfor gerne vide hvor meget som eventuelt kan være brandt af i

Det kan være stort set alting.

> Og om hans data kan reddes?

Det kan det 99% sikkert.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 21-08-02 02:03

> Det kan være stort set alting.

Jeg kan komme med min egen erfaring fra The Big Bang for en fjorten
dages tid siden. Jeg har en Platinum G3 der er på Stofanet via
Ethernet/Kabelmodem. Jeg havde to skærme, tastatur, mus, trackball og en
USB printer tilsluttet. Nå ja, og højttalere og et DAT SCSI drev.

Så har vi fået slået fast hvad der /kunne/ have gået op i røg.

Nå, jeg sad og så fjernsyn og den søde vejrpige fortalte at der var
grimme tordenvejr i hele landet, "skøre kost" tænkte jeg, "det tordner
sgu da ikke her".

KABOOOOM (kender i den følelse af, at en eller anden vil fortælle en, at
man ikke ved en skid? et brag uden lige - lige uden for mit vindue.
Ruden klirrede og HFI'en slog fra og alt var sort.

Nå, først ud med alle stik til TV, Computer og den slags. Så starte HFI
igen "og der blev lys"

Men ... alt havde overlevet undtagen kablemodem, hvor et styk Ethernet
port var totalt brændt af. Alt i alt billigt sluppet, og fra nu af hører
jeg til den gruppe mennesker (som jeg ellers altid har grint af) der
tager stikket ud når det tordner.

> Det kan det 99% sikkert.

Jep, prøv at sætte disken i en anden Mac, data er nok intakte.

Mojn, Thomas

Fra : Sebastian Løck

Dato : 21-08-02 09:14

"Carsten S?ensen" <cs@sleepy.dk> wrote :

> Hej NG
>
> Har lige et spørgsmål, som lyder på hvor meget en Mac tager skade af et
> lynnedslag.
Ja ligesom alt andet elektronisk udstyr.

> Min nabo har en mac som nægter at starte efter et tordenvejr
> idag. Ville derfor gerne vide hvor meget som eventuelt kan være brandt af i
> den.
typisk kan strømforsyningen og bundkortet tage skade. Modem, og andre
steder (Ethernet) kan også være beskadiget.
Han skal læse sine forsikringsbestemmelserne om skaden dækkes.

> Og om hans data kan reddes?
Det er dog højst udsandsynlig at overspændigen nåede hele vejen til
harddisken. Derfor: Ta' harddisken ud. Sæt det i et firewire kabinet
og tilslut det en anden Mac. Der er mange firmaer det tilbyder denne
service til mange penge. Men måske finder din nabo nogen der lejer ham
et kabinet ellers kan han også købe et og bruge firewireharddisken til
andre formål.
Dataerne er aldrig omfattet af forsikringer, medmindre det er
specielle dataforsikringer.

En overspændingsbeskyttelse (fx. i form af en forlængerledning med
indbygget elektronik) kan forbygge problemet. Hvis du læser
telefonbogen fra første til sidste side vil du finde en advarsel at
det er livsfarligt at bruge fastnettelefon i tordenvejr og TDC ikke
påtager sig noget som helst ansvar.