Harddisk i elastik.
Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 20-08-02 19:54

Jeg har en IBM GXP75 45GB spændt op i elastik i toppen af et Full
Tower kabinet. Dette hjælper jo lidt på resonans-støjen.

Men !

Eneste køling deroppe er lige nu en 12 dBa Pabst, der blæser ind fra
bagsiden af kabinet.

Harddisken har jo ikke meget glæde af de to blæsere der er placeret i
nederste afsnit af kabinettet.

For mit vedkommende betyder det at HD lige nu er 45 grader.

Hvad gør I andre, der også har valgt elastik-løsningen, for at køle HD
ned ?

MVH Simon Walther-Larsen
"Hvis alle tænker på sig selv, er der tænkt på alle"

Fra : Seth

Dato : 20-08-02 20:25

"Simon Walther-Larsen" <waltherlarsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ned ?
>
> MVH Simon Walther-Larsen
> "Hvis alle tænker på sig selv, er der tænkt på alle"

Ikke lige et svar, men bare lidt info...

Hvis du bruger standard elastik, så vær _meget_ opmærkson at det ikke tørrer
ud og dermed brækker...
oplevede det hos en fyr som indleverede en pc hvor det var sket på...kostede
ham en ny hd og et par nye elastikker...hehe

Mvh

Seth

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 20-08-02 20:32

"Seth" <crow_104@hotmail.com> har med klæbrige fingre ramt tastaturet
på en måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

>Ikke lige et svar, men bare lidt info...

Info er også godt :=)

> [...]
>oplevede det hos en fyr som indleverede en pc hvor det var sket på...kostede
>ham en ny hd og et par nye elastikker...hehe

Jeg bruger PostDK's de røde(6 stk) - er det at betragte som standard ?

Fra : Seth

Dato : 20-08-02 20:43

> Jeg bruger PostDK's de røde(6 stk) - er det at betragte som standard ?
> MVH Simon Walther-Larsen
> "Hvis alle tænker på sig selv, er der tænkt på alle"

ermmm har ikke lige set dem, men jeg tænkte på de store brune gummi
elastikker...dem skal man altså holde øje med...

Ellers brug sådan en "blæksprutte" elastik...eller noget mere sejt.

problemet ved de brune er simpelt at de tørrer pga varme.

Seth

Fra : Omikron

Dato : 20-08-02 20:52

brug dog noget stof elastik eller cykelslange det er sku ik lige til at
splitte af , og 45 grader er jeg rimelige sikker på dan ka holde til

mvh

Lasse

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 20-08-02 21:12

"Omikron" <migselvmig@hotmail.com> har med klæbrige fingre ramt
tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

>brug dog noget stof elastik eller cykelslange det er sku ik lige til at
>splitte af , og 45 grader er jeg rimelige sikker på dan ka holde til

Ja...jo... Valget faldt på PostDK's elastikker, da de udelukkende
havde fået positiv kritik i NG.

Alternativt overvejede jeg de elastikker, man bruger til de L-formede
cykellygter.

Temperatur-problematikken : Jamen, jeg mener da bestemt også at den
holder fint til de 45 grader, ligesom en AMD CPU fint holder til 60
grader, men omvendt tager de jo heller ikke skade af at blive kølet

Fra : Esben

Dato : 20-08-02 21:23

> [...]
> holder fint til de 45 grader, ligesom en AMD CPU fint holder til 60
> grader, men omvendt tager de jo heller ikke skade af at blive kølet

Næ, tværtimod, levetiden forlænges sandsynligvis ved lavere
drifttemperatur. Jeg har også monteret mit drev i en 51/4" bås, og der
er ikke meget køling. Hvis jeg vipper et af frontdækslerne foran disken
op (bare 20-30 graders vinkel), falder temperaturen faktisk lidt (5-10
grader), jeg kan osse svagt mærke en luftstrøm ved åbningerne. Dette er
målt udelukkende med en temp-probe på oversiden af disken, og ikke på en
særlig videnskabelig måde. Der sidder kun blæser i PSU og på CPU.

--
Esben

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 21-08-02 07:40

> [...]
>
> Info er også godt :=)

> Jeg bruger PostDK's de røde(6 stk) - er det at betragte som standard ?

Jeg bruger NoVibe elastikophæng og de fungerer glimrende. De fås også med
blæser.
http://asp.webconsult.dk/privat/varer.asp?cID=1&scID=6&sID=2

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by mail)

Fra : Cacba

Dato : 20-08-02 20:53

> Hvad gør I andre, der også har valgt elastik-løsningen, for at køle HD
> ned ?

du kan prøve med denne:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=520&page=1

har selv en.. den er mega effektiv.. og støjer IKKE

og den kan bare skrues paa i bunden af din hd..

Cacba Out

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 20-08-02 21:23

"Cacba" <cacba@cacba.dk> har med klæbrige fingre ramt tastaturet på en
måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

>http://www.studiedata.dk/product.asp?product=520&page=1
>
>har selv en.. den er mega effektiv.. og støjer IKKE

Hvilken HD og hvad er temp ?

Fra : Cacba

Dato : 21-08-02 06:40

seagate 80gb.. ved ikke temp.. men kan mærke at den er køligere end de
andre.. og den hd læser heletiden.. hvor de andre bare idler..

Cacba Out..