HDD controller failuer...
Fra : JOHN NIELSEN

Dato : 19-08-02 23:41

hej ng

hver gang jeg tænder for min com, skriver den bare
hdd controller failuer, er der ik så kun en ting
at gøre når den skriver det?
jeg kan godt installerer et styre sysstem på
den. men lige så snart jeg er færdig med at instal
systemet og skal genstarte den, så kommer denne meddelse op: hdd controller
failuer.
Og selve hdd control.... sidder de ik i selve hd´en?
min com er en amd 100 mhz 16 ram 1,5gb westeren caviar hd.

hilsen john

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 19-08-02 23:58

"JOHN NIELSEN" skrev:
> Og selve hdd control.... sidder de ik i selve hd´en?

Nej, den er enten et seperat kort eller integreret på dit motherboard.

Prøv at lukke computeren op, og følg kablet fra harddisken (det brede
flade).

Mvh, Lars

Fra : Thore Sorensen

Dato : 20-08-02 10:27

On Tue, 20 Aug 2002 00:58:16 +0200, "Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX>
wrote:

>Nej, den er enten et seperat kort eller integreret på dit motherboard.

Det er både og rigtigt....controlleren er, som du skriver, separat kort
eller onboard, men når bios skriver denne fejlmeddelelse er det
controllerkortet (printet) på selve HD'en, der som regel henvises til...

Skift HD'en , så kører maskinen nok igen...og ikke noget med at sætte
20-40 Gb i...det kan bios' en nok ikke håndtere. :( Derimod alt under
8,4 GB (hvis du kører med et 32-bit OS...)...ellers er grænsen 2 GB.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 20-08-02 16:30

"Thore Sorensen" skrev:
> men når bios skriver denne fejlmeddelelse er det
> controllerkortet (printet) på selve HD'en, der som
> regel henvises til...

Jeg har oplevet det ved en defekt harddisk controller. Men fejlmeddelelsen
kan faktisk skyldes rigtigt mange ting... så det råd med blot at skifte
disken kan vise sig en smule overilet. Måske har du ret, men måske er det
bare et kabel der skal skubbes på plads.

Nedenstående oversigt er godt nok tilbage fra 1994-95, men stadig aktuel på
de fleste punkter:

HDD Controller Failure:

1) Incorrect data in CMOS setup (wrong or missing drive
geometry, drive not "enabled", etc.). This can be the result
of a failing CMOS battery or acidental user intervention.

2) IRQ conflicts with other devices.

3) Master Boot Record and/or Partition Table for the boot
drive is mangled.

4) Improperly mastered/slaved IDE drives.

5) Incompatible IDE drives (example: many Conner drives
will not work when installed as as Slave and another brand
of drive is set as Master).

6) Active Primary partition is non-bootable (bad boot record, etc.).

7) Adapter not firmly seated in slot.

8) Last floppy drive in bootup sequence is bad or improperly attached.

9) Hard drive cable loose or twisted, or has a broken wire.

10) Drive or adapter failure. Not frequent, but it does happen.
Also may be caused by a failing floppy drive.

Det er slet ikke alle punkter der er aktuelle i dette tilfælde - alle blot
medtaget her for at illustrere hvor mange forskellige typer af fejl der kan
lede til en "HDD Controller Failure" meddelelse.

Mvh, Lars