Er mit system for varmt?
Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 19-08-02 18:27

Hej!

Jeg har oplevet et par gange når min puter genstartes at jeg får en hurtig
meddelse om høj cpu temp.
Systemet er:
Amd Duron 750 med 256mb ram a to moduler. TNT2 agp 32mb grafikkort.
Hollywood+ mpg kort. 2 hd a 40gb og 10gb. Cdrom drev og Cdrw drev.
Codegen 300W strømforsyning.
Jeg kører med Me og Xp på hver sin HD.

Jeg har en CPU temp på 58grC
System temp på 39grC
Cpu Fan speed på 5904 RPM
Chassis Fan speed 0 RPM

Har ingen Chassis blæser.

Er det for meget?
Er ikke meget for at installere en ekstra blæser da jeg synes Systemet
larmer rigeligt med to HD og to blæsere.
Nogle tradionelle løsninger. Ikke noget med at installere en radioator og
bruge den som køler eller nogle tricks med at stoppe computeren ind i et
køleskab eller lign....
Håber nogle kan hjælpe...

Mvh Søren C

Fra : Erik

Dato : 19-08-02 18:54

"Søren Christensen (4200)" <SHC808@hotmail.com> wrote in message

> Cpu Fan speed på 5904 RPM
> Chassis Fan speed 0 RPM
>
> Har ingen Chassis blæser.

Det ville ellers gøre underværker med en kabinet blæser.
Feks. denne meget stille blæser:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=319&page=1

Du vil næppe kunne høre den for din cpu blæser.

--
Erik

Fra : Leony

Dato : 20-08-02 09:31

"Erik" <eor@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det ville ellers gøre underværker med en kabinet blæser.
> Feks. denne meget stille blæser:
> http://www.studiedata.dk/product.asp?product=319&page=1

Inden du investerer i en kabinetblæser, så prøv at tage siden af kabinettet,
så der er frit udsyn til motherboard osv. Hvis dette sænker din cpu
temperatur, så er en kabinetblæser en god ide.

> Du vil næppe kunne høre den for din cpu blæser.

Helt enig. 6000 rpm (med mindre den måler forkert) larmer en del.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 19-08-02 19:44

> [...]
> Amd Duron 750 med 256mb ram a to moduler. TNT2 agp 32mb grafikkort.
> Hollywood+ mpg kort. 2 hd a 40gb og 10gb. Cdrom drev og Cdrw drev.

Hvis - og jeg siger hvis - at din cpu havde været en Athlon, så ville 58
grader celcius ikke være noget problem - først hvis det hed f.eks. 78 grader
ville det være kritisk (mener de teoretisk "burde" kunne klare 90 grader).

Anyway - prøv at kigge i din bios - der kan du formentlig indstille en "shut
down temperature" og hvis den står lavt, kunne du sætte den lidt op.

I øvrigt er Eriks råd om kabinetblæser heller ikke dumt.

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 19-08-02 20:22

"Henrik Steen Larsen" <SLEThsl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> down temperature" og hvis den står lavt, kunne du sætte den lidt op.
>
> I øvrigt er Eriks råd om kabinetblæser heller ikke dumt.

Hmm så kunne det være jeg skulle kigge lidt på den Eric anbefalede...
Jeg har en Shut down temp på 60gr. Det er måske alt for lavt stillet.
Det sjove er det er kun når jeg genstarter jeg får advarslen. Burde den ikke
kunne komme når det er i bios den ligger?

Mvh Søren

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 19-08-02 20:49

> [...]
ikke
> kunne komme når det er i bios den ligger?

Ingen anelse - jeg har aldrig set sådan en advarsel

(men min shutdown ligger vist også på 80 grader)

Fra : Søren

Dato : 19-08-02 22:36

> [...]
ikke
> kunne komme når det er i bios den ligger?

Shut down temperatur på 60 grader (celcius) er ALT for lavt, det er kun folk
med vandkølings tendenser der har en ide om at en cpu skal være nærmest
iskold.
Du kan roligt sætte shut down til 70 grader. Det er ikke unormalt at have en
temperatur på mellem 55 og 60 grader ved almindeligt brug ( ser stadig væk
bort fra Superkøling).
Ved fuld load kan man sagtens kører med over 60 grader i længere perioder.

Mvh. Søren.

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-02 00:56

Søren Christensen (4200) wrote:

> Amd Duron 750
> Jeg har en CPU temp på 58grC

Det ser ud som om der er dårlig (elendig) kontakt mellem cpu og køleprofil..
Temperaturen burde være mindst 10 grader lavere, hvis der var god kontakt.

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 20-08-02 20:10

"greylion snabel-a gmx.net" <"greylion snabel-a gmx.net"> skrev i en
meddelelse news:3d61847b$0$87273$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 20-08-02 20:13

"Søren Christensen (4200)" <SHC808@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
køleprofil..
> Temperaturen burde være mindst 10 grader lavere, hvis der var god kontakt.

Sorry det ovenstående indlæg.
Hvis mine 58grC ikke giver anledning til problemer er der så nogen grund til
at sætte en kabinetblæser i?
Det lyder som om det ikke er en alt for høj temp.
Hvis Cpu temperaturen burde være 48grC er det så ikke lidt optimistisk hvis
hele system temperaturen er 39grC?
Jeg har trods alt to varme harddiske samt grafikkort. Og nej de er ikke
stjålet og varme på den måde... )

Mvh Søren C