Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Optimal opløsning
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-08-02 22:46

Jeg vil gerne ha' lavet "rigtige" papirbilleder af min digitale
billeder, og er i den forbindelse kommet ind på FujiColors site (via
Merlin). Her oplyses der flg. om krav til billedernes opløsning:

billedformat god (150 dpi) optimal (300 dpi)
9x13 cm 538 x 763 1076 x 1525
10x15 cm 615 x 910 1230 x 1820
13x18 cm 763 x 1136 1525 x 2272
20x30 cm 1212 x 1814 2424 x 3627

Mit kameras (Olympus c300 - 3 mill. pix.) højeste opløsning er
1984x1488, men det er jo ved 72ppi, så jeg er vel langt fra den
"optimale" opløsning til et 10x15 cm billede... eller hva'???

Er der nogen her i NG'en som har bud på hvad de synes der som minimum
bør være opløsningen, når man vil ha' lavet et 10x15 cm papirbillede ud
af det.

Martin

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-08-02 23:04

mb@talent.dk (Martin Bredthauer) skrev:

> [...]

>13x18 cm 763 x 1136 1525 x 2272
>20x30 cm 1212 x 1814 2424 x 3627
>
>Mit kameras (Olympus c300 - 3 mill. pix.) højeste opløsning er

Så er det jo optimalt til 10*15 cm og godt til 20*30 cm, og du kan
endda beskære en smule.

>men det er jo ved 72ppi,

Vist er det ikke-nikke-nej. Fotos i kamera og på skærm har ikke nogen
ppi - eller ppi er ligegyldig. Det, der tæller, er antallet af pixels.

Eksempel:
150 dpi er bare en anden måde at udtrykke på, at et foto på 538*763
pixels bliver 9*13 cm stort - eller den anden vej. Regn selv efter!
Sæt for nemhed skyld 1 tomme (inch) til 2½ cm!

>så jeg er vel langt fra den
>"optimale" opløsning til et 10x15 cm billede... eller hva'???

Nej, det er fint.

>Er der nogen her i NG'en som har bud på hvad de synes der som minimum
>bør være opløsningen, når man vil ha' lavet et 10x15 cm papirbillede ud
>af det.

Ja: det står jo i den tabel: du selv har skrevet her ovenover.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-08-02 23:13

Til Peter og Lars

Jeg fik vist lige to ting rodet sammen til ét. Tak for de hurtige og
meget fyldige svar. I har redet min rolige nattesøvn

Mvh
Martin

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-08-02 08:50

mb@talent.dk (Martin Bredthauer) skrev:

>Tak for de hurtige og meget fyldige svar.

Velbekom.

>I har redet min rolige nattesøvn

Det tænkte jeg nok, derfor for jeg fluks i tastaturet

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 18-08-02 23:04

"Martin Bredthauer" skrev:

> [...]
> opløsning er 1984x1488, men det er jo ved 72ppi, så
> jeg er vel langt fra den "optimale" opløsning til et

De 72 ppi (pixels per inch) er opløsningen på din skærm.

Dit rå billede har derimod præcis en opløsning på 1984x1488, hvilket -
ifølge dit eget skema - rækker til en optimal 300 dpi (dots per inch) på
papir.

Regnestykkerne ser således ud:

1984 pixels i 300 dpi:
1984 / 300 = 6,61 tommer
6,61 * 2,54 = 16,8 cm

1488 pixels i 300 dpi:
1488 / 300 = 4,96 tommer
4,96 * 2,54 = 12,6 cm

Med 1984x1488 vil du altså kunne få billeder på 16,8 x 12,6 cm i størrelse
ved en 300 dpi opløsning i udskriften.

Mvh, Lars