Alert: Newbie!!! - Runtime shit
Fra : odyssey

Dato : 18-02-01 23:16

Jeg vil lære C++ NU! Jeg har aldrig rigtigt kodet andet end en masse mIRC
script. Nu har jeg købt Borland C++ Builder for Dummies som er udenmærket,
men netop som jeg har leget med en masse finder jeg ud af at folk partout
skal bruge de gigantiske .dll filer til mit lille 20kb program. det synes
jeg er plat, og en så *stor* compiler må da have en funktion til at
inkludere det den skal bruge til programmet i .exe-filen. jeg har fundet det
felt i project options hvor der står den skal inkludere runtime filerne, og
det står markeret som default. hvad er endnu mere mærkeligt er at .exe-filen
pludselig fylder 300kb når jeg har FJERNET MARKERINGEN hvor der står den
skulle INKLUDERE RUNTIME LIBARYS. og der spørger den efter nogle andre
filer. Hjæææælp.

Odyssey

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-02-01 09:32

Dit subject ligner ren spam.

Tag dig sammen: spørg pænt og brug dit rigtige navn, så øger du chancen for
at få brugbar hjælp.
Du har vist ikke noget akut livs eller projekt-truende problem.

C++Builder giver dig mulighed for at kontrollere hvad der skal med i
EXE-filen og hvad der skal ligge som eksterne filer (DLL etc.).

"odyssey" <odyssey@sleepy.dk> wrote in message
> Jeg vil lære C++ NU! Jeg har aldrig rigtigt kodet andet end en masse mIRC

Sæt du bare en eftermiddag af, så skulle den nok være hjemme!

> script. Nu har jeg købt Borland C++ Builder for Dummies som er udenmærket,

Hvorfor mon lige den bog ?

> men netop som jeg har leget med en masse finder jeg ud af at folk partout
> skal bruge de gigantiske .dll filer til mit lille 20kb program. det synes

Hvad er dit konkrete problem ?
Harddisk plads ?
Din egen manglende forståelse og overblik af hvad der foregår ?
Tænk på kode genbrug, og vær glad for at du kun skal skrive de 20 kbyte og
andre har skrevet resten!

> jeg er plat, og en så *stor* compiler må da have en funktion til at

Det er sgu da ikke plat!
Det er en naturlig ting at have _muligheden_ for at lave en lille
applikation, som til gengæld afhænger af nogle eksterne tredie parts filer.
Det er nyttigt, hvis man skal downloade applikationen over internettet.
Omvendt hvis man vil distribuere sit program på en CD-ROM kan det være
ønskeligt at have alt samlet i een EXE fil.
Det er _dit_ valg.

Hvem ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : odyssey

Dato : 21-02-01 20:41

okay men anyways, er den da lidt mærkelig. den spørger jo efter dll-filerne
selvom man afkrydser det felt.

og nej, principielt skriver jeg sjældent mit navn på nettet - det burde
praktisk set heller ikke gøre den store forskel =)

-odyssey

Fra : Sune

Dato : 21-02-01 23:20

> [...]
> jeg er plat, og en så *stor* compiler må da have en funktion til at
> inkludere det den skal bruge til programmet i .exe-filen.

Ja det er da fordi du kalder en masse grafikrutiner med alle de widgets. Lav
et rent dos program, så fylder det mindre.

> [...]
> pludselig fylder 300kb når jeg har FJERNET MARKERINGEN hvor der står den
> skulle INKLUDERE RUNTIME LIBARYS. og der spørger den efter nogle andre

Sikkert fordi du skal resette et eller andet, har du ikke en "rebuild all"
eller noget i den stil.
Ellers så slet alle objektfilerne, altså dem som compileren generer til
linkning.
Det svarer nok til at ændre en header, så skal alt rekompileres. Nogle gange
er disse programmer bare ikke kloge nok til at indse det.

Og man lærer i C++ på en formiddag, det tager år at blive en haj, så du kan
godt slå koldt vand i blodet.

Fra : odyssey

Dato : 21-02-01 23:40

lol. det var slet ikke størrelsen jeg brokkede mig over. syntes bare det var
underligt at programmet var større uden dll's og mindre med dem - skummelt
ik? =)
desuden har jeg store planer (eh... lad os nu se hehe) som er grafikbaserede

jeg synes jeg har prøvet forskellige ting - generelt bruger jeg build all.

igen har jeg prøvet fra en clean form, og den spørger stadig efter dll'en
vcl50.bpl =(

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-02-01 14:58

On Wed, 21 Feb 2001 22:40:05 GMT, "odyssey" <odyssey@sleepy.dk> wrote:

> [...]
>
>igen har jeg prøvet fra en clean form, og den spørger stadig efter dll'en

Du skal fjerne krydset i Project->Options->Packages->Build with
runtime packages

Der efter skal du fjerne krydset i Linker-> Use Dynamic RTL

Så skal du gemme det som default

Fra : odyssey

Dato : 23-02-01 05:01

TUSIND TAK! =)
Det var der mange der ikke kunne svare på.

Fra : Sune

Dato : 22-02-01 22:27

> TUSIND TAK! =)
> Det var der mange der ikke kunne svare på.

Nu bruger vi jo ikke alle Borland, men jeg tror nu princippet var blevet
nævnt.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-02-01 23:13

"odyssey" <odyssey@sleepy.dk> wrote in message
> TUSIND TAK! =)
> Det var der mange der ikke kunne svare på.

Endnu en hurtig konklussion!
Der er mange, der ikke har svaret (majoriteten af den danske befolkning -
naturligvis).
Alligevel kan der sagtens være mange, der kan svare på spørgsmålet. Jeg
kender adskillige personer, der umiddelbart ville kunne svare.
Der er mindst een, der ikke har ønsket at svare pga. tonen i det oprindelige
spørgsmål!

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : odyssey

Dato : 24-02-01 23:18

jeg synes det er flot at _du_ føler dig stødt af at jeg brokker mig over et
produkt der er mangelfuldt i information. de kunne jo bare have skrevet i
hjælp filen hvordan man får dem til at køre standalone - det er jo nok noget
som de fleste bcb brugere havde tænkt sig at benytte sig af.

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> "odyssey" <odyssey@sleepy.dk> wrote in message
> >

> Endnu en hurtig konklussion!
> Der er mange, der ikke har svaret (majoriteten af den danske befolkning -
> naturligvis).

selvfølgelig. men der er nu oxo andet end newsgroups. har du nogensinde hørt
om irc chatrooms? på efnet er der adskille store chatrum som besæftiger sig
med emnet, og gang på gang fik jeg at vide at bcb ikke var istand til at
compile standalone exes

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-02-01 10:28

> jeg synes det er flot at _du_ føler dig stødt af at jeg brokker mig over
et
> produkt der er mangelfuldt i information. de kunne jo bare have skrevet i

Hvordan kan du mene at jeg føler mig stødt over at du brokker dig over et
produkt der er mangelfuldt i information ?
Hvor i din oprindelige posting skrev du noget som helst om informationen der
følger med C++Builder ?
Hvor i denne tråd har jeg kommenteret kvaliteten af dokumentationen til
C++Builder ?
Hvad _ved_ du overhovedet om hvad jeg mener om kvaliteten af dokumentationen
til C++Builder ?
Lad være med at skifte emne!
Du er meget hurtig til at drage konklusioner, som der absolut ikke er belæg
for.

Det jeg følte mig stødt over i din oprindelig var den unødvendigt dramatiske
og nedsættende tone, sammen med det at du ikke engang ville sætte navn på
dine kommentarer:

F.eks.:
"Subject: Alert: Newbie!!! - Runtime shit":
Det lyder som om du har et projekt- eller eksistens-truende problem.
Sommetider ser man indlæg i denne gruppe som helt reelt drejer sig om
problemer som er truende for et profesionelt firmas eksistens. Ud fra den
information du har givet, er dit problem er forsvindende lille i forhold
til.
Subject giver absolut ingen indikation af hvad dit problem er.
"Runtime shit" lyder meget nedsættende.
Dit problem er iøvrigt ikke et runtime problem, men et link-time og
deployment-time.

"...finder jeg ud af at folk partout skal bruge de gigantiske .dll filer
...."
Der er ikke nogen folk, der _partout_ skal bruge gigantiske dll filer i den
sammenhæng du nævner - det er et _valg_. Det har du vist også fundet ud af
ny. Hvis det er, som du skriver, hvad du har fundet ud af, så har du taget
fejl!
Generelt gælder det, at hvis et værktøj eller bibliotek har for mange
uønskede egenskaber i forhold til hvad du har brug for, så lad være med at
bruge det!
Det at et værktøj eller bibliotek måske ikke er passende for dig, gør ikke
at det er ubrugeligt eller latterligt dårligt.

Problemet er ikke andre (personer eller produkter) - problemet er dig og din
manglende forståelse af hvad du har med at gøre i den situation du nævner.
Det er der naturligvis ikke noget galt eller overraskende i.
Der er _meget_ der skal læres hvis man vil bruge C++ som programmeringssprog
og C++Builder som udviklingsværktøj.
Men at formulere sig nedsættende om andre folk eller værktøjer, når det
alene er baseret i din egen manglende forstående er respektløst og
unødvendigt, og fremmer bestemt ikke muligheden for at få hjælp.
Hvis du nærmer dig C++ mere ydmygt, vil du opleve at mange _meget_ dygtige
mennesker har puttet _meget_ _erfaring_ i det til glæde og gavn for mange
der bruger det.

Iøvrigt: hvis du havde købt bogen "C++Builder 5 Developer's Guide", som er
blevet nævnt mange gange i denne nyhedsgruppe den seneste tid, ville du
kunne have fundet svaret, ved at søge efter "standalone" i den medfølgende
PDF-fil.

Og lige en teknisk kommentar, i forlængelse af det du spurgte om:
Hvis du sammenligner VCL med en anden meget anvendt komponent-model på
Windows - ActiveX - vil du finde:
* De understøtter begge PME modellen (Property, Method, Event)
* VCL er simplere fra et deployment synspunkt: VCL _kan_ linkes statisk,
ActiveX kræver DLL'er og hvad værre er, kræver ActiveX _også_ en del entries
i registry.
* ActiveX understøtter mange programmeringssprog: f.eks. C++, Visual
Basic, PowerBuilder etc.
* VCL understøtter kun Delphi (Object Pascal) og C++ med visse
modifikationer i C++Builder.
Hvis du sammenligner med hvilke eksterne afhængigheder programmer lavet med
C++Builder har, i forhold til programmer lavet med konkurenten Visual Basic
har, vil du se at C++Builder er suverænt meget bedre til at opfylde dine
ønsker.

Det er en væsentlig grund til at jeg benytter VCL.

> hjælp filen hvordan man får dem til at køre standalone - det er jo nok
noget

Det afhænger af hvad du søger efter. Hvis man kigger tilstrækkeligt grundigt
i hjælpe filerne kan man finde informationen. Jeg er enig i at det ikke er
så nemt som det burde være at finde informationen.

> som de fleste bcb brugere havde tænkt sig at benytte sig af.

Og det er der sikkert også mange der gør, når de har behov for det. Jeg
kender mere en eet professionelt projekt som gør det.

> [...]
sig
> med emnet, og gang på gang fik jeg at vide at bcb ikke var istand til at

Og hvad så ?
Hvor mange gange skal noget forkert gentages for at blive rigtigt ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : odyssey

Dato : 25-02-01 10:27

yada yada yada...

Fra : odyssey

Dato : 25-02-01 10:38

det er da utroligt du kan blive ved med at argumentere. du ved udenmærket
godt hvad det er jeg mener, og nu er vi blevet enige eod. jeg skriver i
topic at jeg er newbie for at folk ikke siger "fuck hvor er han dog dum" når
jeg spørger om nogle ting som måske ikke stemmer helt overens med de ting
jeg skal bruge for at løse mit problem. jeg skriver oxo i topic at jeg har
problemer med runtime filer, og uanset hvad, er det da nogle filer der skal
bruges for at kunne køre exe'n. og jeg ved ærligt talt ikke hvad du mener
når du siger link eller noget andet, for så godt igang er jeg ikke kommet
endnu. du skriver endda at du giver mig ret i at dokumentationen ikke er god
nok. f.eks. står der jo "Build with runtime libarys". "with" er jo et vidt
begreb, det kan både tolkes som at den bygger det med filerne ved siden af
exe'n eller at den bygger dem med filerne inde i exe'n. og jeg har på intet
tidspunkt skiftet emne - den eneste der kommer med alle mulige mærkelige
sidekommentarer ud over et svar på det oprindelige spørgsmål er faktisk dig.
men tak til sune som hjalp mig ud af mit problem endnu en gang.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-02-01 13:33

> jeg skriver i
> topic at jeg er newbie for at folk ikke siger "fuck hvor er han dog dum"

Det har jeg (eller andre) vist heller ikke sagt.
Tværtimod er det naturligt at spørge om man gør sig uafhængig af nogle
DLL'er.
Min eneste indvendig har hele tiden været, at du øger chancen for et hurtigt
og præcist svar ved spørge på en mere sober måde.

> men tak til sune som hjalp mig ud af mit problem endnu en gang.

Forkert igen.
Det var Martin Schultz, der konkret hjalp dig.
Prøv at skelne mellem faktum og dine ufunderede forstillinger.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

PS.
Syntes du ikke selv at det er plat når du sender underlige e-mails privat
til mig ?

Fra : odyssey

Dato : 26-02-01 08:33

du har ikke meget at bruge din tid på hva? iøvrigt var det bare den forkerte
reply knap jeg fik trykket på. gå ud og leg på motorvejen eller luk røven
din impotente nar!!

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-02-01 23:12

> [...]
var
> underligt at programmet var større uden dll's og mindre med dem - skummelt

Hvorfor syntes du det er skummelt ?
Hvis programmet skal køre uden DLL'er, må de funktioner som programmet
afhænger af og som kunne ligge i DLL'et jo blive linket statisk ind i
EXE-filen.
Derfor bliver EXE-filen større når man linker statisk end når man linker
dynamisk.
Det er helt logisk.
Dog vil EXE-filen, når der linkes statisk, højest blive lige som stor som
summen af EXE-fil og DLL'er når der linkes dynamisk.

> igen har jeg prøvet fra en clean form, og den spørger stadig efter dll'en
> vcl50.bpl =(

TForm findes bl.a. i vcl50.bpl.

Venlig hilsen

Mogens Hansen