Gammel Dansk Hønsehund
Fra : Anders Sørensen

Dato : 18-08-02 10:29

Hej

Jeg har tit undret mig over, at man ser så få gamle danske hønsehunde(GDH)
på jagt. Jeg har ikke selv haft forfærdeligt meget kontakt med sådan en
hund, men alle kan vel huske Balder(Poul Thomsen). Nu kommer jeg nok til
at træde en del ruhårs ejere over tæerne her, men min umiddelbare
opfattelse af GDH'en er at den har et langt roligere temperament end ruhår
og setterne, og den i jagt øjemed kan arbejdet lige så godt som en ruhår
og setter.
Hvis der er nogle her, som har et bedre og mere indgående kendskab til den
gamle danske hønsehund end mit egentlig begrænsede kendskab, så vil jeg
egentlig gerne høre mere herom. Jeg tænker mest på dens jagtlige
egenskaber, men også som familiehund, hvor rolig den er osv.

Mvh

Anders

---------------------------------------
fjern x i mailadressen for direkte mail

Fra : Evil-Honda.dk

Dato : 18-08-02 21:25

On Sun, 18 Aug 2002 11:28:54 +0200, Anders Sørensen <andersx@pbk.dk>
wrote:

> [...]
>egentlig gerne høre mere herom. Jeg tænker mest på dens jagtlige
>egenskaber, men også som familiehund, hvor rolig den er osv.

Selv Hej
Her er et Link til Klubben for gammel dansk hønsehund
http://www.gdh.dk
Jeg har selv en GDH hand hund som bliver brugt flittigt til jagt, den
stor forskel på Tyskerne og den danske er at GDH er blød i sindet og
lidt sværer at træne "Dvs. at lærdommen ikke kan bankes ind i hovedet
på hunden" derfor er der mange der mislykkes med at have GDH, da det
kræver at man bruger hovet istedet for at tabe det.

MVH Brian Slots

Fra : Finn Lykke

Dato : 22-08-02 17:57

Jeg har også en GDH og det er nr. 2 gammel dansk . Får man først sådan en
type hund, er det dens væsen og være måde man bliver forelsket i. Den er
stille, rolig og meget social. På jagt går den ikke så hurtig, så det er
nemt at få et ordenligt driv, og vi når den anden ende af marken nogenlunde
samtidig. Hunden bruger næsen meget og med den fart den har på er der ikke
meget hunden ikke får stand for. Vand er de ikke særlig glade for, men med
lidt tålmodighed kan det trænes op. Det er rigtig at al træning med GDH skal
der tålmodighed (tit meget) og ros, men så kan man også få rigtig
veldressert hund.

Gammel dansk hilsen

Finn Lykke