Nepal " er det sikkert at rejse nu"
Fra : Brinker

Dato : 17-08-02 23:01

Jeg ved at der har været uroligheder derover.
Men er meget usikker på, hvordan der er nu.

brinker

Fra : max

Dato : 18-08-02 02:22

> Jeg ved at der har været uroligheder derover.
> Men er meget usikker på, hvordan der er nu.
>
> brinker

Ikke godt.. mvh max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-08-02 08:03

Brinker <brinker@worldonline.dk> writes:

> Jeg ved at der har været uroligheder derover.
> Men er meget usikker på, hvordan der er nu.

Udenrigsministeriet har på deres hjemmesiden nogle faktasider om
alverdens lande:
http://www.um.dk/cgi-bin/dyn3nt/dyn3.exe?prog=show&pageid=50
Her står der en masse om politiske problemer, handelsrelevant stof
osv.

De har også rejsevejledninger for udvalgte lande:
http://www.um.dk/aspfiles/Rejsevejledninger_liste.asp
Her står bl.a. om Nepal:

Alle danske turister opfordres til at lade sig registrere på den
danske ambassade i Kathmandu med henblik på mulighed for assistance i
tilfælde af ulykke eller sygdom. Ved registreringen er der samtidig
mulighed for at få udleveret ambassadens praktiske vejledning for
danske turister i Nepal. Rejsende rådes endvidere til at holde sig
nøje orienteret om udviklingen i Nepal via medierne.

Sammen med alt det andet der står, der, så vil jeg _ikke_ tage til
Nepal i øjeblikket.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 18-08-02 12:20

Hej Brinker,

Lige et forældet svar.

Jeg var på ferie i landet da der blev erklæret undtagelsetilstand og da var
det meget fredeligt. Jeg tror ikke der har været angreb på turister ?

MEN: Busserne blev stoppet ved kontrolpunkter for hver 5 km. Det var ikke
tilladt at rejse om natten i store områder. I Katmandu blev alle
restauranter, barer og forretninger (læs alt!) lukket klokken otte. Allerede
en uge efter undtagelstilsanden blev erklæret var alle der lever af turister
(75% af alle butikker og gadehandlende) totalt desperate for at komme af med
deres varer inden de lukkede butikken for bedre tider, så jeg tror ikke det
er behageligt nu.

Du skal nok ikke lægge for meget i hvad udenrigsministeriet skriver - det er
bare en kopi af hvad amerikanerne skriver. Der findes en del uafhængige(?)
Nepal sider på nettet hvor du kan finde aktuelle nyheder, prøv at optælle
hvor mange turister der er kommet til skade, så har du nok en del af svaret
på hvor sikkert det er. Du kan kigge på
http://thorntree.lonelyplanet.com/thorn/topics.pl?Cat=&Start=ind hvor
backpackere skriver ind med deres erfaringer.

Anyhow; jeg forstår godt du vil afsted - det er Asiens svar på Afrika mht
dyreliv, verdens rareste mennesker (og mange taler engelsk!!).

Håber du kommer afsted og ha' en god tur !-)

Mvh Jesper