Parhelia dag 2!
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-08-02 18:14

Jeg havde i lighed med Madsen udmeldt, at jeg ville vende tilbage med min
private anmeldelse af Parhelia kortet og egenskaberne i triplehead, når jeg
var klar til det!
Hermed gjort:

Installationen af kortet og tilhørende drivere var ligetil og uden det store
besvær. Installationsmenuen kunne dog virke lidt tung at danse med, forstået
på den måde, at den kunne være længe om at reagere på klik.

En ting, der umiddelbart irriterer mig ved Parheliakortet er den forlængede
opstartstid ved boot.
Ved andre tidligere grafikkort i min maskine kom skærmbilledet frem
umiddelbart efter, at man trykker på startknappen.
Nu tager det 15 sek. før billedet toner frem på hovedskærmen. og Bios
starter først derfra! så Boottiden er forlænget med de 15 sek.

Driveren er let at finde rundt i, og opsætningen af de 3 skærme går som en
leg.

Vil man man som mig køre med 3 skærme får man den 1. overraskelse her!
Triplehead er kun muligt med "streched" skrivebord.
Dvs. at de 3 skærme fungerer som éen monitor i formatet 3456 x 864, (som jeg
nu har valgt)
Jeg kunne også vælge 3840 x 1024. Opdateringen er på 75 HZ, som de ringste
af skærmene kan køre med.(LG Flatron 775FT og Hansol 710A)
Lidt pudsigt kunne jeg ikke køre 75 Hz i starten Først 2 dage efter
installationen opstod muligheden for at vælge 75 Hz
De andre gange jeg har været i indstillingerne kunne jeg ikke vælge andet
end 60 Hz.

Det strækkede skrivebord er meget anderledes at arbejde med end det Dualhead
jeg hidtil har kendt!
Der er blevet temmelig langt mellem startmenuen og uret i værktøjslinien! På
den anden side er der plads til ganske mange åbne ruder på linien
Ved Dualhead med selvstændige skærme vil et maksimeret program kun fylde den
skærm, programmet befinder sig på.
Ved triplehead vil et maksimeret program fylde hele skrivebordet! Altså alle
3 skærme.
En Homepage kan godt virke lidt skræmmende i fuld størrelse.
Fænomenet gør, at man er nødt til at bruge tid på at tilpasse ruderne til de
forskelllige programmer manuelt, så de ikke drøner op og fylder hele
skærmen.
Når det er sagt, kan jeg pludseligt godt forstå Madsens begejstring for sin
Sony FW900 24" Widescreen skærm.
Sådan en FW900 må nærmest være skabt til photoshop.
Åbner man Photoshop og et 4 MegaPixel foto kan jeg nu med de 3 skærme
arbejde med billedet i
fuld størrelse og se hele billedet (Det beskæres dog lidt i
top og bund + at der er masser af ledig plads til værktøjerne.)
Ville jeg gå en tand op i opløsning kunne jeg arbejde med billedet helt
ubeskåret!

Matrox Parhelia Reef Demo'en er helt usandtrolig flot i opløsningen 2400 x
600,
men den er altså ikke heeelt fri at hakke en ganske lille smule under
afspilningen. Det er dog med 16 x fragment anti aliasing
Jeg har ikke prøvet i single screen, men antager, at det vil køre mindre
anstrengt her.
Reef demoen er nok et glimrende eksempel på, hvor flot grafik kan blive, når
softwaren er optimeret til hardwaren.

Et ganske stort irritationsmoment ved kortet er, at man ikke kan skifte fra
triplehead til dualhead uden at skulle genstarte maskinen. At vurdere
forskellen på billedkvaliteten på de 2 indstillinger er derfor ganske
vanskeligt.

Kvaliteten af billedet i 2D er uovertruffen. LG'en som jeg tidligere har
beskyldt for at være uskarp på den ene halvdel af billedet er pludselig
skarp over hele billedet (Mindre uskarp)( Den har tidligere kørt på et
Matrox Millenium G450 32 Mb kort) Det samme gælder for Hansol 710A'eren. Den
er nu også fri for mindre skarpe områder (Matrox Mystiqe 4 Mb)

3D har jeg kun kunnet teste med Reef demoen, da jeg ikke "endnu" ejer spil
med mulighed for gaming med 3 skærme, men "Need for speed III Porche race"
og "M$ Flightsimulator 2002" står på investeringsprogrammet.
Jeg vender gerne tilbage med kommentarer til spilleegenskaber, hvis der er
ønske herom!

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Madsen

Dato : 17-08-02 19:25

Jesper Nielsen skrev:

> Jeg havde i lighed med Madsen udmeldt, at jeg ville vende tilbage
> med min private anmeldelse af Parhelia kortet og egenskaberne i
> triplehead, når jeg var klar til det!
> Hermed gjort:

Fedt og tak for det. :)

> [...]
> det store besvær. Installationsmenuen kunne dog virke lidt tung at
> danse med, forstået på den måde, at den kunne være længe om at

Det oplevede jeg også her lige efter installationen på Win2000 og
XP, men underligt nok så forsvinder det problem her når jeg har
været samtlige funktioner i driveren igennem en enkelt gang. Spørg
mig ikke hvorfor, men jeg oplevede det samme på både Win2000 og XP.
Kører du med .NET Framework fra Matrox cd'en eller har du hentet den
hos MS?

> En ting, der umiddelbart irriterer mig ved Parheliakortet er den
> forlængede opstartstid ved boot.

Det har jeg så ikke oplevet. Den er som den altid har været.
(Mit gamle kort var et Matrox G400 Max).

> [...]
> her! Triplehead er kun muligt med "streched" skrivebord.
> Dvs. at de 3 skærme fungerer som éen monitor i formatet 3456 x

Vild opløsning at køre i. :)

> Det strækkede skrivebord er meget anderledes at arbejde med end
> det Dualhead jeg hidtil har kendt!

Ja, det må det være.

> Når det er sagt, kan jeg pludseligt godt forstå Madsens
> begejstring for sin Sony FW900 24" Widescreen skærm.
> Sådan en FW900 må nærmest være skabt til photoshop.

Den er i det hele taget skabt til grafiske programmer hvor du jo som
regel har mange paletter at rode rundt med, men det er også det den
er lavet til. Det er dog noget bøvl at få den indstillet, men det er
en anden snak.

> [...]
> fragment anti aliasing. Jeg har ikke prøvet i single screen, men
> antager, at det vil køre mindre anstrengt her.

Reef Demo har jeg opgivet. Jeg kan godt få den sparket i gang,
men den fryser med 100 % sikkerhed et eller andet sted. Som regel
sker det 10-20 sekunder inde i demoen, men det jeg har set af den
er utrolig flot. Det samme er Nature-demoen i 3D-Mark 2001 SE og den
fryser ikke her. Om den så kan udnytte alle Parhelias funktioner ved
jeg ikke, men flot ser det ud.
Da jeg ikke har set Nature-demoen på andre grafikkort, ved jeg dog
ikke om det ser specielt godt ud på Parhelia i forhold til andre.

> Kvaliteten af billedet i 2D er uovertruffen.

Ja, det er også det der imponerer mig mest.

Madsen.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-08-02 19:57

> Kører du med .NET Framework fra Matrox cd'en eller har du hentet den
> hos MS?

Jeg bruger den .NET Frameworks fra Matrox Cd'en!

> Vild opløsning at køre i. :)

Det bliver federe og federe, efterhånden som man vænner sig til det
Har nu skiftet LG Monitoren ud med en Samsung SyncMaster 755 DF
Kan næsten ikke vente til jeg falder over en til!
Så ryger Hansol'en sig osse en tur og så skal far her køre med 85 Hz i 3456
X 864 i stedet for 75 Hz

> Ja, det er også det der imponerer mig mest.

Og jeg glæder mig vildt til at prøve kræfter med Need for speed III, der
skulle understøtte tripleheadgaming.
Jeg vender tilbage, når det bliver aktuelt!

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 17-08-02 20:20

Jesper Nielsen wrote:
> Og jeg glæder mig vildt til at prøve kræfter med Need for speed III, der
> skulle understøtte tripleheadgaming.

Det er da snart et gamelt spil og selv det seneste NFS V er et par år
gamelt, så er i sikre på det med triplehead.

Mvh

Bruno

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-08-02 22:07

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da snart et gamelt spil og selv det seneste NFS V er et par år
> gamelt, så er i sikre på det med triplehead.

Jeg må tage fejl!
Grand Prix IV skulle dog understøtte triplehead og Nascar Racing season 2002
og Racer -Free car Simulation skulle være nye spil på vej
M$ Flightsimulator og X-plane er andre spil der allerede understøtter det.

Jeg vil se om ikke jeg kan krejle mig til en demo eller 2 for at se
mulighederne i de forskellige spil!

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 18-08-02 06:48

On Sat, 17 Aug 2002 23:06:51 +0200, "Jesper Nielsen"
<jni@stoptdcadsl.dk> wrote:

>Grand Prix IV skulle dog understøtte triplehead og Nascar Racing season 2002
>og Racer -Free car Simulation skulle være nye spil på vej
>M$ Flightsimulator og X-plane er andre spil der allerede understøtter det.

Hmm.. Eller kan du jo, for sjov, finde en gammel CD frem med Doom
eller Duke Nukem... Disse skulle så vidt jeg husker, understøtter 1-4
skærme...

R.

Fra : Madsen

Dato : 17-08-02 22:47

Jesper Nielsen skrev:

> Jeg bruger den .NET Frameworks fra Matrox Cd'en!

Noget tyder på at folk har problemer hvis de installerer den .NET
Framework fra Matrox cd'en og så efterfølgende installerer Service
Pack 1 og 2 fra MS til .NET Framework, så vær lige opmærksom på det.
Service Pack 2 til .NET Framework er udkommet for få dage siden.

http://forum.matrox.com/mgaforum/Forum1/HTML/009335.html
If you want to use the dot net off of our cd, do not use the update
from MS. If you want to use the dot net SP1 update, then you have to
use the dot net from MS and not from our cd.

Jeg havde allerede installeret .NET inden jeg installerede Matrox-
driveren, så jeg bruger ikke den fra cd'en.

Madsen.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-08-02 10:49

On Sat, 17 Aug 2002 23:46:41 +0200, Madsen wrote:

> [...]
>
>Jeg havde allerede installeret .NET inden jeg installerede Matrox-
>driveren, så jeg bruger ikke den fra cd'en.

Er lidt nysgerrig, hvad bruger i egentlig .NOT til ???

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Drop this message into any mailbox to return to sender.

Fra : Madsen

Dato : 18-08-02 14:00

Peter Jespersen skrev:

> Er lidt nysgerrig, hvad bruger i egentlig .NOT til ???

Driveren til Parhelia er afhængig af den og kan ikke køre uden.
Spørg mig ikke hvorfor.

Madsen.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-08-02 20:38

On Sun, 18 Aug 2002 14:59:36 +0200, Madsen wrote:

>Driveren til Parhelia er afhængig af den og kan ikke køre uden.
>Spørg mig ikke hvorfor.

Lyder dybt skummelt!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
At least I have a positive attitude about my destructive habits.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-08-02 20:41

>Driveren til Parhelia er afhængig af den og kan ikke køre uden.
>Spørg mig ikke hvorfor.

Hmmm....kommer i tanke om at Scitech har lavet Display Doctors
konfigurationsprogrammer i SDD for Windows i wxWindows, måske Matrox har
lavet deres vha .NOT, i engang C#...

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
It could be worse... (BOOOM) It's worse.

Fra : Madsen

Dato : 18-08-02 22:57

Peter Jespersen skrev:

> Lyder dybt skummelt!

Der er nævnt noget om det her:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1645&p=4

The UI front end for their drivers are written using a .NET codebase
and thus require the installation of Microsoft's .NET Framework under
Windows XP in order for the configuration utility to actually work.
Currently that means that you have to run Windows Update and download
the appropriate update before installing the drivers. This process is
supposed to be automated in the driver install but it definitely does
not work at this point.

Madsen.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 19-08-02 04:11

On Sun, 18 Aug 2002 23:56:55 +0200, Madsen wrote:

> [...]
>the appropriate update before installing the drivers. This process is
>supposed to be automated in the driver install but it definitely does

Hmmmm, hate being right!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
The Magic of Windows: Turns a 486 back into a PC/XT.

Fra : Tomasz

Dato : 18-08-02 09:10

[...]

Hej
Og tillykke med kortet
Det lyder lidt underligt, men jeg har aldrig haft de problemer med bot,
faktisk kan jeg slet ikke se bios opstarten på Parhelia, det kunne jeg med
G-400 eller Geforce 2 MX.

Du har ikke nævnt konfigurationen af din pc. Det vil være fed at sammenligne
din konfiguration med min og Mads og se om det give nogle forskel i drift.
Når jeg sammenligner tester på 3DMark 2001 med ændre kort så ligger Parhelia
virkelig høj i Game 4 - Nature og Fill Rate (Single-Texturing) og når man
snakker om Fill Rate (Multi-Texturing) så overgår det selv de bedste
konfigurationer.
En anden ting er at når man sætter kortet i en super maskine så fordobler
man resultater i 3DMark 2001, men Texturing, High Polygon Count, Bump
Mapping, Vertex Shader, Pixel Shader, Point Sprite Speed bliver ikke så
meget berørt. Og de ligger alligevel høj i forhold til andre kort.
Min konklusion vil være at når det gælder biledskvaliteten ligger Parhelia
helt i toppen af alle kort. Jeg tror faktisk at visuel/kvalitetsmæssig, uden
at tager så meget test i betragtning, er det det bedste kort. Hvad angå
hastigheden af spil, så er det afhænge af computerens kræfter, ikke så meget
men jeg det har det bedst at side i en ordentlig maskine.
Hvad der angår 2 D kvaliteten har lidt svært ved at bedømme hvor stor
forskel er der mellem kraftig maskine og de mindre kraftig. Jeg har hele
tiden problemer med at få ram til min nye maskine, men når jeg får den så
vender jeg tilbage.

[...]

Ja og ikke kun det når du vil skifte mellem 10 bit og 8 bit farver så skal
du genstarte maskinen

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Tomasz

Dato : 18-08-02 09:17

Hej igen
Jeg kom lige i tanke om en ting som giver stor problemer med Parhelia. Det
har jeg nævnt for. Man skal virkelig sørge for at alle ændre driver på
maskinen til andre skærm korte er afinstalleret.
Kan det være at det er det som giver bot problemer ?
Det er bare et skut
Hilsner
Tomasz

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-08-02 10:54

"Tomasz" <tomasz@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> maskinen til andre skærm korte er afinstalleret.
> Kan det være at det er det som giver bot problemer ?

Desværre!
Min Win XPpro er lige blevet installeret på en helt ren harddisk!
Der er kun Parhelia driveren i maskinen.
Min samlede konfiguration er flg:

Motherboard: Tyan Tiger MP2460S dual AMD MP CPU
2 X AMD MP 1600+
kølere: Molex Radial Fan (de er skod)
4x 256 Mb Reg. EEC DDR PC 2100 ram mrk. Crucial
Matrox Parhelia 128 Mb
Soundblaster Audigy Player bulk
Promise TX2-4 Fasttrak RAID controller
1 stk Western Digital 80 Gb 7200 RPM 8Mb cache udenfor Raid (Systemdisk)
2 stk Maxtor D740X Fluid 80Gb i Raid
Asus DVD 616E DVDdrev
Plextor Plexwriter 24X10x40A
Rubytech 10/100 Ethernetkort
Antec SX1040 B kabinet m 400W Antec PSU

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-08-02 10:06

Hvad med at fortælle moget mere om din PC?
har du ladet Windows nr???? eller bios sætte IRQerne?

Fra : Tomasz

Dato : 18-08-02 10:21

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
: >
:
: Hvad med at fortælle moget mere om din PC?
: har du ladet Windows nr???? eller bios sætte IRQerne?

Ups

Hilsner
Tomasz