Gode råd om ferie i autocamper ønskes
Fra : Heidi N. K.

Dato : 17-08-02 10:56

Hej

Vi er to voksne og et barn (3½ år gl.) der skal på tre ugers ferie et
sted i Frankrig/Tyskland.
1: Vi starte ud søndag d. 8. september 2002.
2: Ingen af os har nogen sinde været på en campingplads før

Hva´ skal vi passe på ??
...og er der nogen der kan give et gode råd mht. sådan en autocamper ??

Mvh.
Heidi

Fra : Steen

Dato : 17-08-02 12:36

Pas på de andre campister, og pas på ikke at fylde benzin på autocamperen
hvis det er en diesel )

Fra : Brian S. Nielsen

Dato : 19-08-02 09:50

On 17 Aug 2002 02:56:08 -0700, hnk451@hotmail.com (Heidi N. K.) wrote:

> [...]
>
>Hva´ skal vi passe på ??
>..og er der nogen der kan give et gode råd mht. sådan en autocamper ??

Prøv at kigge på www.dk-autocam.dk - der er masser af hjælp at hente -
send evt. dit spørgsmål direkte til webmaster.

Han plejer at være vældig hjælpsom.

mvh
Brian S. Nielsen

Fra : Heidi N. K.

Dato : 20-08-02 15:59

bimmer@jubiipost.dk (Brian S. Nielsen) wrote in message news:<3d60b0f1.10899472@news.tele.dk>...

> Prøv at kigge på www.dk-autocam.dk - der er masser af hjælp at hente -
> send evt. dit spørgsmål direkte til webmaster.

> [...]

Tak for tippet
Heidi

Fra : Ole Damgaard

Dato : 19-08-02 11:35

"Heidi N. K." <hnk451@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hva´ skal vi passe på ??
> ..og er der nogen der kan give et gode råd mht. sådan en autocamper ??

Kære Heidi.
En autocampertur ned igennem Europa er simpelthen den helt rigtige ferieform
med sådan en størrelse på bagsædet. Men efter min mening er det osse
nødvendigt i sin ferieform at tage hensyn til autocamperens fordele og dens
ulemper. Det er en kæmpe fejl hvis man bruger denne eminente mulighed til at
drøne
1. Fordele: du har hele dit feriehjem med dig konstant - let tilgængeligt -
du kan rejse dig fra sædet og gå bag i vognen og finde kolde drinkt i
købeskabet - ja nogle er endog så avancerede at de (blot for sportens
skyld) skal lave mad omme i køkkenet mens de kører 100 kmt ned ad
motorvejen - bestemt ikke tilrådeligt.
2. Ulemper. Når du først er kommet frem til en campingplads er du ret
"bundet" til stedet, da du skal pakke alt sammen i vognen hver gang du skal
derfra på blot en lille "smuttur". (Hvis der er cykelbeslag på den er det
bestemt en god idé at medbringe et par af slagsen, så I kan komme lidt
omkring uden at skulle flytte hele hjemmet hver gang).

Hvis man så gør en dyd ud af nødvendigheden kan jeg anbefale at I opfører
Jer lidt zigøjneragtigt.
I er på rejse med hele jeres hjem - lad så være med drøne i ét stræk fra den
ene campingplads til den anden. Med risiko for at pådrage mig masser af
andre campisters vrede, vil jeg påstå, at livet på campingpladser ikke er så
interessant, at man nødvendigvis skal haste afsted frem for at ligge på rad
og række og tale dansk og tysk med naboerne.

Gør selve rejsen til oplevelsen. Forlad motorvejene. Kør ud i de små byer.
Husk du har hjemmet med dig - kør ind til spændende sydtyske
middelalderbyer. Parkér ved rådhuset, parken, ja - hvor du kan finde plads
til det store skrummel. Gå tur i byen - køb ind til jeres frokost. Tilbered
den og nyd den udenfor vognen - uanset hvor i end sidder, er det skønt og
dejligt at sidde og indånde atmosfære.

Kør videre når I har set nok - eller kør blot ud til byens Freibad og tag
jeres eftermiddagsdukkert, og tilbered jeres eftermiddagskaffe - for I har
stadig jeres feriehjem med jer - eller kommer I forbi en dejlig flod eller
strand - så slå lejr dér dagen igennem, mens I nyder tilværelsen.

Og når det bliver aften - så find en god lille campingplads, som ligger
centralt i forhold til den by I er nået til. Det har jo ingen hast med at
komme ind på pladsen - for i skal jo ikke bruge megen tid på at slutte
strømmen til camperen. Typisk i Frankrig kan jeg anbefale jer at kigge efter
Camping Municipal - de kommunale campingpladser der ligger i nærmest enhver
lille fransk by. Som regel ned til floden eller i byparken eller ved det
lokale idrætsanlæg - men altid centralt placeret. Dog uden væsentlige
fasciliteter - jo WC og brusebad er der da altid - men I har jo selv det
hele med. Men der er sjældent (om ikke aldrig) diskotek og restaurant) - men
igen gælder det, at jeg synes det er langt sjovere at spadsere op på byens
torv og få en pastis med de lokale end at få en Henicken med sin hollandske
camping-nabo på en international camping-café.

Og husk at fordelen ved som sneglen at have huset på ryggen er altså at du
aldrig er hjemløs. Don´t panic hvis du ikke lige kan finde en campingplads
inden det bliver mørkt. I både tyskland og frankrig kan du altil køre ud på
motorvejen om aftenen og finde en god overnatningsmulighed på
rastepladserne. Jeg ved der er masser af diskussioner om sikkerhed. Men hvis
man ellers tænker sig om, finder en god oplyst plads med masser af andre
campister og lastvognstog, så er det min erfaring, at det er flere hundrede
gange farligere at køre på motorvejen end at overnatte på en rasteplads. Og
egentlig er det osse et meget hyggeligt liv, der udspiller sig sådan et
sted. Især de franske motorvejsrastepladser ligner mange steder en
veludstyret campingplads med store rekreative områder, grillpladser,
legepladser til børnene og når de reklamerer med "sportive" er der gode
løbebaner med kondiredskaber så man osse kan motionere lidt.

Hvis I skal helt til Middelhavet så husk på at de mange steder er blevet
trætte af autocampere. På hele cote azur strækningen ved Canne-Nice osv. vil
du opleve, at alle parkeringspladser ved havet er blokeret med en bom i ca
1,80 m´s højde, så kun personbiler kan køre derind. Det er en ganske
naturlig reaktion efter at de i årtier har set især tyske turister slå lejr
i absolut første række ved det azurblå.

Men hvis du f.eks. tager turen til den mindre turistede del af
middelhavskysten (omkring Toulon) vil du stadig kunne finde gode steder,
hvor du kan køre helt til stranden. Måske er det ikke helt så fashionabelt
dér - men pyt - du har jo selv din luksus med i camperen. I øvrigt kan jeg
osse anbefale områderne vest for Marseille - RhoneDeltaet - Carmaque - hvor
der er masser af muligheder for en god dag nede ved stranden - osse med en
høj autocamper.

Men husk så osse her: Uanset hvad du har med af camper, er det næppe en
firehjulstrækker. Når man bevæger skal ud på "gyngende grund" skal man
virkelig sikre sig, at man kan komme derfra, når hjulene har stået og sat
sig grundigt i sandet. Hold dig til asfalterede parkeringspladser - eller i
det mindste fastkørt grus.

Selv om en camper er ren luksus indendørs - så er campinglivet altså
udendørs. Det er lidt trangt og kedeligt at skulle indtage måltider og
cenhver hygge indendørs i sådan en boks. Derfor husk at få udendørs
klapstole og bord med. Det er ikke alle udlejere, der automatisk sender dét
med - omend de burde. Jeg håber osse, at det er en model med et solsejl -
hvis ikke så sørg for at have en god stor parasol med (der er som regel
masser af plads i det tværliggende stuvningsrum bagerst).
Det er ikke kun for solen - men lisså meget for regnen - og den skal I regne
med i midteuropa i september. Men selv en lille regnbyge er hyggelig, hvis
man sidder udenfor i læ - for temperaturen vil jo stadig være ok i sept.

Og så selvfølgelig husk en grill - hvis I ikke er til den slags er det på
tide, at I bliver det - den hører til den form for liv.

mvh ole.
ps. dette kan kun blive generelle meninger - udfra min opfattelse af hvordan
man lever i en autocamper - jeg tog på europatur med camper første gang i
1984 og har siden ment, at det er den eneste måde man kan se Europa - så
hvis du vil have mere konkrete ideer om gode steder og andre muligheder er
du velkommen til at maile mig - men det er svært, når jeg ikke ved, hvorhen
I vil. Tyskland og Frankrig er jo mange ting.

Fra : Bent Hansen

Dato : 05-09-02 10:51

Hej Heidi

Jeg kan varmt gå ind for Oles beskrivelse af livet i en autocamper.

Vi er selv lige kommet hjem fra er tur i stil med den Ole beskriver,
Atlanterhavet fra Brügge til Bordeaux og derefter til middelhavet hvor vi
fulgte kysten til Genova og så nord på igen, vi havde en bærbar computer med
GPS, det kan jeg varmt anbefale, ikke så meget for at finde et sted men til
af se hvor vi var, det er jo ikke altid at vejen følges slavisk (Heldigvis),
for en af de ting i vil opdage er at man hurtigt kommer på (af)veje.
Vi nyder alle at køre i autocamper (to voksne og to børn), da der til
forskel fra en personbil, er betydelig bedre udsyn/udsigt da man sidder det
højere.
Vi var desværre tvunget til at tage hjem, på grund af kreditorene for
hvis det var muligt var vi vendt om igen.

I må have en god tur og huske at det ikke er sjovt at køre langt uden at se
noget.

Bente + Bent