... ligge i Slotsloven...?
Fra : Elin Galtung Lihaug

Dato : 17-08-02 10:19

Hei,

Fra et dokument gjengitt i Kancelliets Brevbøger datert 4. Nov. 1611
har jeg lest følgende relatert til Hammershus, Bornholm:

"...Han skal forordne N.N. til at ligge i Slotsloven i hans Fraværelse..."

Kan noen forklare meg hva dette betyr?

Vennlig hilsen
Elin Galtung Lihaug
Oslo

Fra : Bjarne Bidstrup

Dato : 17-08-02 13:03

Det kan betyde at NN er underlagt det lovgrundlag, der var for Hammershus på
dette tidspunkt - altså bliver "Hans" juridiske stedfortræder ..............

MVH

Bjarne Bidstrup

Fra : Elin Galtung Lihaug

Dato : 17-08-02 14:55

Takk skal du ha, Bjarne,

Det stemmer godt. Denne "Hans" er Hans Lindenov som var
Lensmand på Hammershus på den tiden. Han reiste til Sjælland
og trengte en stedfortreder under sitt fravær - og det var nok da
en juridisk stedfortreder.

Mvh
Elin Galtung Lihaug

Fra : jensaxel

Dato : 17-08-02 13:19

ifølge Kalkar en borg med tilhørende område.
mvh
jensaxel