E-Mail
webnoob 5265
Hamster: Flere newsservere
Fra : Splyf

Dato : 16-08-02 15:47

Hej!

Er det en fordel at køre med flere newsservere i Hamster (eks. news.tele.dk
og sunsite.dk) ?
Jeg tænker på hvis den ene server er nede får man vel stadig news fra den
anden.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 16-08-02 16:43

Således skrev "Splyf" <splyf@msn.com> i
dk.edb.internet.software.mail+news Fri, 16 Aug 2002 16:47:28 +0200:

> [...]
>og sunsite.dk) ?
>Jeg tænker på hvis den ene server er nede får man vel stadig news fra den

Ja, du får et temmeligt stabilt feed.

Jeg har sunsite, news.cis.dfn.de, tdc, samt en håndfuld andre
hamsterbrugere, som jeg får news fra og det er ikke mange indlæg jeg
misser.

Knud
--
I thought I had a back-up, but she refused to type it in again...

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-08-02 17:29

Knud Winckelmann wrote:

> Ja, du får et temmeligt stabilt feed.

Meget.

> Jeg har sunsite, news.cis.dfn.de, tdc, samt en håndfuld andre
> hamsterbrugere, som jeg får news fra og det er ikke mange indlæg jeg
> misser.

Jeg har samme opsætning og henter fra cybercity, sunsite og p.t. 4
andre hamsterbrugere, det kører helt fantastisk. Hvis jeg absolut
skal pege på noget negativt, så er det at jeg får en del af de
indlæg der bliver afryddet i diverse grupper. En grim spammer
fyrer sit bræk af i en gruppe, indlægget afryddes, men forinden
har en af hamsterne i newssamarbejde gaflet en kopi og så oplever
man ikke at det er afryddet. Det er dog en bagatel jeg snildt kan
leve med når bare jeg har et bundsolidt newsfeed..

Gad vidst hvor mange af den slags samarbejdende "smånet" der
kører??

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 16-08-02 18:48

Således skrev Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk> i
dk.edb.internet.software.mail+news Fri, 16 Aug 2002 18:29:05 +0200:

> En grim spammer
>fyrer sit bræk af i en gruppe, indlægget afryddes, men forinden
>har en af hamsterne i newssamarbejde gaflet en kopi og så oplever
>man ikke at det er afryddet.

Score.hst er din ven.

Jeg kører med den nyeste beta (v. 1.3.23.191) og der kan man også
score på indlæg *efter* at de er hentet, således at man kan filtrere
på ting i body eller headere, som man normalt ikke får med med en
XOVER.

Du sparer ikke noget båndbredde på det, men det er en lise for en
sjælefred.

Jeg ser derfor meget lidt spam.

Knud
--
dAMN, SOMEONE HAS STOLEN MY cAPSLOCK KEY

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-08-02 20:17

Knud Winckelmann wrote:

> [...]
> score på indlæg *efter* at de er hentet, således at man kan filtrere
> på ting i body eller headere, som man normalt ikke får med med en

Jeg har aldrig forstået hvordan hamsterens filtre skal sættes op.
De gange jeg har spurgt har jeg fået links til dokumentationen og
det er for så vidt fint nok, men jeg fungerer bedre med et konkret
eksempel jeg efterfølgende kan udbygge og justere til mit eget
behov. Det er sådan noget med typografien jeg er usikker på. Må
jeg få en kopi af din score.hst så jeg kan lade mig inspirere?

> Du sparer ikke noget båndbredde på det, men det er en lise for en
> sjælefred.
>
> Jeg ser derfor meget lidt spam.

Er det ikke primært et emailproblem?? Jeg tror jeg får måske 2-3
spam/rekvalme-indlæg i de nyhedsgrupper jeg abb. på om måneden,
det er i praksis ikke noget problem. Til gengæld får jeg ca. 20
espam-mails i døgnet og det er pænt irriterende.. Jeg kunne godt
bruge et filter der napper alt med koreansk tegnsæt..

Fra : Dino

Dato : 16-08-02 21:20

Den 16-8 2002 skrev Thomas Strandtoft i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Til gengæld får jeg ca. 20
> espam-mails i døgnet og det er pænt irriterende.. Jeg kunne godt
> bruge et filter der napper alt med koreansk tegnsæt..

Kill() Content-Type: {ISO-2022-KR}
Kill() Content-Type: {5601-1987}

--
Dino

Verdens største samling af danske
scripts og moduler til Hamsteren

<http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/Hamstersiden.html>

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-08-02 22:06

Dino wrote:

> Den 16-8 2002 skrev Thomas Strandtoft i
> dk.edb.internet.software.mail+news:

> Kill() Content-Type: {ISO-2022-KR}
> Kill() Content-Type: {5601-1987}

Takker, men det hjælper mig stadig ikke, da jeg ikke ikke har den
fjerneste anelese om hvordan det skal implementeres. Skal jeg bare
oprette filen score.hst med en editor og fyre de to linier ind og
så er det det??

> Verdens største samling af danske
> scripts og moduler til Hamsteren
>
> <http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/Hamstersiden.html>

...og på trods af det kan jeg ikke finde et eksempel på hvordan en
scorefil skal se ud..

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 16-08-02 23:50

Således skrev Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk> i
dk.edb.internet.software.mail+news Fri, 16 Aug 2002 23:05:31 +0200:

> [...]
>fjerneste anelese om hvordan det skal implementeres. Skal jeg bare
>oprette filen score.hst med en editor og fyre de to linier ind og

Mailregler skal ligge i en fil, der hedder MailFilt.hst i dit
Hamster-bibliotek.

Jeg filterer ikke mails med Hamster, det lader jeg min Agent og Becky
(primær mailklient) om.

Filter til news skal som sagt ligge i Scores.hst, igen i dit
Hamster-bibliotek.

Syntaks er relativ simpel, når man lige fanger ideen.

Her er et lille eksempel fra min Scores.hst:

# Alle grupper. Gruppenavne sættes i firkantede klammer. Man kan
#bruge wildcards og reg.exp's.
[*]
# Virker kun i 1.3.23.180 eller senere. Scorer indlæg med følgende
# header -333 points ned. Typisk html-indlæg
?-333 Content-Type: "multipart/alternative"

#Alle indlæg fra mig får 9999 plus-points og =-tegnet betyder at
# indlægget ikke behandles mere. Dvs. om jeg så selv sendte et
# html-indlæg, så ville det ikke trække 333 points fra.
=+9999 from "knud@fabel.dk"

#Minusscores
#Indlæg ældre end 30 dage dræbes.
=-9999 age %>30

#Indlæg, der er X-postet i mere end 4 grupper (vel at mærke grupper,
# som du selv suger) får 20 minus-point.
-20 Xpost %>4

#Indlæg over 250 linier er enten vildfaren binært flaf eller en
#slam-quoter.
-20 Lines %>250

# Siger sig selv
-9999 from "kandu.dk"

#Denne lige så
=-9999 subject {^sv:}

#Diverse som har vist sig at være effektivt gennem tiden.
#Filtre med {} er regular expressions.

-120 subject {islam |nigger|bomb |israel|eliminate| die|american |jew
|osama|jewish}

#Folk der bruger mere end 3 * i subject er alligev nogle tåber....
-20 subject {\*\*\*}

#Ligeså med udråbstegn
-20 subject {!!!!!!!}

#Webtv. 'Nuff said. Scorer på msg.id
-100 message-id "webtv.net"

#Så kan man lave regler specielt for de danske grupper
[{^dk\.}]

#AOL'er i dk.* er som regel spammere
-20 From "aol.com"

#Regel specielt for dk.admin

[{^dk\.admin}]

#Et levn fra Svinsker-krigen. Alle X-post til mere end 2 grupper i
# dk.admin får 20 minuspoint.
-20 xpost %>2

Knud
--
A large dog will have a surprising effect on your life.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-08-02 10:54

Knud Winckelmann wrote:

> Her er et lille eksempel fra min Scores.hst:

Super, bukker og takker...

> #Diverse som har vist sig at være effektivt gennem tiden.
> #Filtre med {} er regular expressions.
>
> -120 subject {islam |nigger|bomb |israel|eliminate| die|american |jew

Vil den ikke nakke tråden "Hvad skal jeg vælge, benzin eller
diesel?" i dk.fritid.bil?

> [{^dk\.admin}]
>
> #Et levn fra Svinsker-krigen. Alle X-post til mere end 2 grupper i
> # dk.admin får 20 minuspoint.
> -20 xpost %>2

Kan man sætte op så den specifikt napper indlæg der er xposted til
både en dk. og en swnet. gruppe?

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 17-08-02 12:16

Således skrev Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk> i
dk.edb.internet.software.mail+news Sat, 17 Aug 2002 11:53:38 +0200:

>Super, bukker og takker...

>Vil den ikke nakke tråden "Hvad skal jeg vælge, benzin eller
>diesel?" i dk.fritid.bil?

Jo. Jeg har aldrig rigtigt fået styr på de regexp, så evt. falske
positiver bliver lirket ind med håndkraft.

Jeg skal se på det en dag, med mindre du finder en fiks løsning.

>Kan man sætte op så den specifikt napper indlæg der er xposted til
>både en dk. og en swnet. gruppe?

Hmm, du kan vel score på X-ref eller Newsgroups-headeren, efter at du
har hentet indlægget.

Det må vel være noget i retning af

?-200 Newsgroups:{^dk\.} +@Newsgroups:{^swnet\.}

Den fanger i hvert fald indlæg der er xpostet til dk.test og
swnet.test.

Knud
--
"Early to bed and early to rise,
makes a man healthy, wealthy and wise."

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 17-08-02 12:30

Således skrev Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> i
dk.edb.internet.software.mail+news Sat, 17 Aug 2002 13:15:43 +0200:

> [...]
>
>Det må vel være noget i retning af
>
>?-200 Newsgroups:{^dk\.} +@Newsgroups:{^swnet\.}
>
>Den fanger i hvert fald indlæg der er xpostet til dk.test og

Pokkers.

Den fanger også indlæg, der kun er postet i swnet.test.

Denne her ser mere effektiv ud.

?-200 Newsgroups: +"dk." +"swnet."

Knud
--
"I think I've found the perfect martini...You pour six jiggers of gin
into a glass and then you drink it while staring at a picture of

Fra : Dino

Dato : 17-08-02 09:37

> [...]

> fjerneste anelese om hvordan det skal implementeres. Skal jeg bare
> oprette filen score.hst med en editor og fyre de to linier ind og

Nej, du opretter filen MailFilt.hst i Hamster biblioteket:

[*]
Kill() Content-Type: {ISO-2022-KR}
Kill() Content-Type: {5601-1987}

Læs mere i hjælpefilen under File: MailFilt.hst

> ..og på trods af det kan jeg ikke finde et eksempel på hvordan en
> scorefil skal se ud..

Der er forskel på scripts/moduler og scorefiler! Måske skal du kig lidt på
Kajs sider om Hamsteropsætning:
<http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml>

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-08-02 11:06

Dino wrote:

> Nej, du opretter filen MailFilt.hst i Hamster biblioteket:
>
> [*]
> Kill() Content-Type: {ISO-2022-KR}
> Kill() Content-Type: {5601-1987}

Takker, det er gjort med det samme..

> Læs mere i hjælpefilen under File: MailFilt.hst

Den har jeg læst flere gange og nu en gang til. Jeg kan ikke finde
Content-Type nogen steder, skal det tolkes som at den leder efter
strengen der står efter kill() og napper indlægget hvis det
matcher?

Nu jeg kigger på mailheaders (har ikke lige gemt en koreaspam), så
står der:

Burde linierne så ikke hedde:

kill() charset="iso-2022-kr"
kill() charset="5601-1987"

eller hur?

> Der er forskel på scripts/moduler og scorefiler!

Ja, jeg sov vist i timen der..

> Måske skal du kig lidt på
> Kajs sider om Hamsteropsætning:
> <http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml>

Den har jeg også nærlæst da det har irriteret mig længe, men det
kan være det giver lidt mere mening nu hvor jeg har fået hul på
bylden..

Fra : Dino

Dato : 17-08-02 13:26

Den 17-8 2002 skrev Thomas Strandtoft i
> [...]

> Content-Type nogen steder, skal det tolkes som at den leder efter
> strengen der står efter kill() og napper indlægget hvis det

Indrømmet, den del af hjælpefilen er ikke den nemmeste at tyde/forstå!
Men der står under Syntax-Overview:

MSingleField = ( <Name of any header-field> / "Bytes" ) [ ":" ]

eller sagt på en anden måde, det er muligt at filtrere på alle headere i
indkommende mail!

> Nu jeg kigger på mailheaders (har ikke lige gemt en koreaspam), så
> [...]

Nej, syntax er:
[Action()] [Header-field] ["Content"]

og charset er ikke en Header, uden en del af indholdet af header Conten-
Type. Så dit eksempel vil ikke fungere.

En sidebemærkning: Der findes 3 'Pseudo'-headers:
"Any-Sender", "Any-Recipient" og "Bytes"

Bytes tester størrelsen på mail, fx:
Ignore() Bytes: %>100000

ignorerer (henter ikke) mail større end 100.000 bytes, mailen bliver
heller ikke slettet fra (hent-)serveren. Men den bliver slettet hvis du i
stedet bruger:
Kill() Bytes: %>100000

Any-Sender tester på headers "From:", "Apparently-From:", "Sender:",
"Reply-To:", "X-Sender:", "Envelope-From:" og "X-Envelope-From:"

Any-Recipient tester på headers "To:", "Apparently-To:", "CC:", "BCC:",
"Envelope-To:" og "X-Envelope-To:"

Fra : Frank W

Dato : 16-08-02 22:29

On Fri, 16 Aug 2002 17:42:31 +0200, Knud Winckelmann <knud@fabel.dk>
wrote:

>Jeg har sunsite, news.cis.dfn.de, tdc, samt en håndfuld andre
>hamsterbrugere, som jeg får news fra og det er ikke mange indlæg jeg
>misser.

En anden ting som jeg syntes der mangler - eller så har jeg bare ikke
fundet det endnu. Muligheden for at subscribe på nye newsgrupper uden
at skulle sætte det manuelt op i Hamster hver gang fra f.eks Agent,
hvilket især ville være s*desmart hvis Hamster som her, ligger på en
anden maskine på lokalnettet!

Hilsen
Frank W.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 18-08-02 18:40

Frank W skrev:

> [...]
> det manuelt op i Hamster hver gang fra f.eks Agent, hvilket især
> ville være s*desmart hvis Hamster som her, ligger på en anden maskine

Overvej at opsætte et program så du kan fjernstyre maskinen som kører
Hamster, f.eks. TightVNC: <URL: http://www.tightvnc.com/ >
--
Fix Outlook Express 5.*. Nu med emoticons, _understreget_,
/skråtstillet/ og *fed* tekst: <URL: http://flash.to/oe-quotefix >

Fra : Frank W

Dato : 27-08-02 10:16

On Sun, 18 Aug 2002 19:39:55 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<pedervm@myrealbox.com> wrote:

>Overvej at opsætte et program så du kan fjernstyre maskinen som kører
>Hamster, f.eks. TightVNC: <URL: http://www.tightvnc.com/ >

Beklager jeg først svarer nu, men har været på ferie... Men det
jeg ledte efter var en newsserver som man sætter op så man kan
tilmelde/afmelde sig nyhedsgrupper ligesom når man - som jeg gør nu -
med Agent...

Men jeg bruger i mangel af bedre - ikke at Hamster er dåligt, slet
ikke - combinationen Agent og CIS.DFN.De istedet...

Hilsen
Frank

Fra : Madsen

Dato : 17-08-02 00:00

Knud Winckelmann skrev:

> # Siger sig selv
> -9999 from "kandu.dk"

Uha, ja. Den bruger jeg også, men har så sent som i dag siddet og
kæmpet med dem der svarer på Kandu-indlæg, for dem vil jeg _meget_
gerne slippe af med også.

Jeg har følgende:

-100 From news@kandu.dk
?-100 Body: {\b@kandu.dk\b}

Det tager mange af dem, men desværre ikke alle og jeg har endnu ikke
fundet en metode til at kvæle resten.

Madsen.