Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udløserhastighed/lukkertid indendørs sport
Fra : Jeppe Brinck

Dato : 16-08-02 12:19

Hvilken lukketid kræves for at tage action-billeder af håndbold, volleyball
o.l.?

Mit kamera (Pro70) har den begrænsning at jeg ikke kan sætte lukketiden
manuelt, men jeg kan indstille blænden, således at lukkehastigheden tvinges
op.

Ved brug af blitz (Speedlite 380 ex)og manuel blænde vil hastigheden
automatisk være 1/90 sekund - er det nok? - eller bliver jeg tvungent til
at undvære blitzen, hvis den automatiske indstilling af blænde og lukketid
giver rystede billeder?

På forhånd tak, Jeppe Brinck

Fra : John

Dato : 16-08-02 12:39

"Jeppe Brinck" <jeppebrinck@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at undvære blitzen, hvis den automatiske indstilling af blænde og lukketid

Øhh, hvis du bruger blitz, er det den der belyser filmen, og det gør den på
et par tusinde dele sekund.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Jeppe Brinck

Dato : 16-08-02 14:43

> Øhh, hvis du bruger blitz, er det den der belyser filmen, og det gør den

> et par tusinde dele sekund.
> --

Ja, så langt er jeg med

Jeg har sikkert ikke været tydelig nok i mine spørgsmål:

* Hvilken lukketid kræves for at tage action-billeder af håndbold,
volleyball
o.l.(Er 1/90 sek. nok)?

* Hvis jeg ikke kan opnå korte nok lukketider v. automatisk indstilling har
jeg kun mulighed for at stille på blænden. (Mit kamera (Pro70) har den
begrænsning at jeg ikke kan sætte lukketiden manuelt.)
Ved manuel blænde uden blitz: Kan jeg vælge en meget åben blænde,
således at lukketiden bliver kortere, og hvad gør det ellers ved billedet?

PÅ forhånd tak, Jeppe Brinck

Fra : Amund Johansen

Dato : 16-08-02 15:40

"Jeppe Brinck" <jeppebrinck@hotmail.com> wrote in

> [...]
> Ved manuel blænde uden blitz: Kan jeg vælge en meget åben blænde,
> således at lukketiden bliver kortere, og hvad gør det ellers ved

   Poenget er at praktisk talt hele eksponeringen blir gjort av blitsen i
slike tilfeller, og da er ikke lukkertiden av stor betydning.
Ved manuell eksponering uten blits skal du sette ISO-verdi så høyt som du
kan tåle, størst mulig blenderåpning og håpe lukkertiden blir rask nok

mvh
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/

Fra : Pico

Dato : 16-08-02 16:25

Jeppe Brinck wrote:

> Ja, så langt er jeg med
>

> Jeg har sikkert ikke været tydelig nok i mine spørgsmål:

Jo egentlig, men jeg tror ikke du forstod det svar du fik.
Når apperatet bruger blitz er det fordi der ikke er lys nok
til den valgte lukketid, så det der kommer på filmen er det
blitzen oplyser. Blitzlyset er på nogle tusindele sek., derfor
bliver tingene frosset af blitzlyset og dermed skarpe.
Spørgsmålet er så om blitzen er kraftig nok til at nå motivet.
I en hal er der ikke noget der kaster lyset tilbage, derfor er
blitzlyset ikke så kraftigt som f. eks. i en stue.
Der er nok ikke andet at gøre end at prøve, men du kan også
kombinere eksponeringen, nå nej, når du ikke kan styre lukkeren
kan du ikke.
Det jeg ville have foreslået dig var at sætte en lang lukketid og
samtidig bruge blitz. Det kan give den efekt at det der bliver ramt
af blitzlyset bliver skarpt og resten udtværet. Det kan give nogle
gode billeder, men der skal mange forsøg til.
Du har vel ikke mulighed for at indstille til natbilleder som f. eks.
EOS 300 kan, det giver automatisk en lang lukketid afhængit
af det forhåndværende lys og samtidig fryser blitzen noget af
forgrunden.
Pico

Fra : max

Dato : 18-08-02 16:09

> * Hvilken lukketid kræves for at tage action-billeder af håndbold,
> volleyball
> o.l.(Er 1/90 sek. nok)?

Nej ikke hvis du vil have skarpe billeder 1/250 sec mindst, så en hurtigere
film - meget hurtig film.. 400-800-1600 asa

> [...]
> Ved manuel blænde uden blitz: Kan jeg vælge en meget åben blænde,
> således at lukketiden bliver kortere, og hvad gør det ellers ved billedet?

Når du åbner blænden mister du dybdeskarphed - dvs du skal focusere
meget præcist på hovedmotivet, og hvis du er go' blir det fantastisk flot..
I sådanne situationer skal du bare køre med største blænde åbning..
Hvis du bruger flash ryger du ned på 1/90 sek.. Det er noget lort, men måske
kan du få nogle brubare effekter ved at blænde ned og ramme den rigtige
balance mellem det forhåndværende lys og det fra flashen, men du skal ret tæt
på og have en kraftig flash.. Der findes en fortsats som naturfotografer bruger
der koncentrerer flashlyset til en meget snæver vinkel, den er go ved lange teler..
mvh max