Er news en gratis service eller en del af ~
Fra : Tony

Dato : 15-08-02 20:56

Jeg har krævet kompensation fra min udbyder fordi adgangen til news er
sporadisk og mangelfuld.
De har svaret at de ikke kan yde godtgørelse da news er en gratis service?!
Padre svarer på et af mine indlæg i dk.videnskab.jura og kalder det en
branchestandard at en ISP tilbyder newsserver
news:ajgvoj$g6v$1@tux.netsite.dk - Hvad siger du?

Tony

Fra : Morten Kjær Nielsen

Dato : 15-08-02 21:08

On Thu, 15 Aug 2002 21:56:28 +0200, "Tony"
<grundig@NOSPAMpost.tele.dk> wrote:

>Jeg har krævet kompensation fra min udbyder fordi adgangen til news er
>sporadisk og mangelfuld.

Spørgsmålet er nok nærmere hvor meget news er en del af det produkt du
køber, det er sandsynligvis ingen tvivl om at det hovedeprodukt du
køber er net adgang, og så følger der nogle services med, alle med
forskellig "værdi" og forventninger til slige.

>De har svaret at de ikke kan yde godtgørelse da news er en gratis service?!

Så må din udbyder taksere news til ikke i helheden af produkt til at
udgøre nogen væsentlig værdi når de beskriver det på den måde.

Er du explicit lovet noget mht. news - formodenligt nej.

--
Morten!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-08-02 06:35

On Thu, 15 Aug 2002 22:08:14 +0200, Morten Kjær Nielsen
<nospam.5juni2002.dk@gummiand.dk> wrote:

>Så må din udbyder taksere news til ikke i helheden af produkt til at
>udgøre nogen væsentlig værdi når de beskriver det på den måde.

Omvendt set må det så være et produkt, man kan få uden at skulle være
kunde i øvrigt.

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas

Dato : 16-08-02 07:43

Peter Brodersen wrote:

> Omvendt set må det så være et produkt, man kan få uden at skulle være
> kunde i øvrigt.

Det kan du da også, bare du kommer fra et TDC IP.

Ligsom du kan MetroExpress gratis, hvis du er på en station i
Storkøbehavn eller Århus. Hvis ikke du er på en sådan, må du betale
"transport'en" til det sted du nu måtte befinde dig.

Eller du mener måske ikke MetroExpress er gratis ?

--
Don't waste space

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-08-02 09:27

On 16 Aug 2002 06:42:38 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:

>Det kan du da også, bare du kommer fra et TDC IP.

Det holder blot ikke at nævne undervejs, at der ikke gives garanter
for et produkt, fordi man mener at det er gratis. Som Padre skriver i
dk.videnskab.jura, så tyder det på at de forpligter sig selv.

> [...]
>"transport'en" til det sted du nu måtte befinde dig.
>
>Eller du mener måske ikke MetroExpress er gratis ?

Skal vi ikke holde op med de fjollede analogier? I ovennævnte tilfælde
er det ikke MetroXPress, jeg betaler for at transportere mig til
distributionsområdet. Det er en anden situation hvad angår adgang via
en TDC IP.

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas

Dato : 16-08-02 18:23

Peter Brodersen wrote:

> Det holder blot ikke at nævne undervejs, at der ikke gives garanter
> for et produkt, fordi man mener at det er gratis.

Hvem har brugt det som argument (ikke jeg) ?

Hvis man har et behov for en garanteret tilgængelighed til news, eller
behov for en given completeness, så må man jo forhandle det på plads
inden man indgår en aftale.

At folk blindt trykker "accepter" til betingelserne kan jeg ikke føle
noget for.

> Som Padre skriver i dk.videnskab.jura, så tyder det på at de
> forpligter sig selv.

Det er så en anden diskution, hvis man sælger et produkt med
formuleringen "med adgang til en newsserver af god kvalitet" kan jeg
godt se pointen. Hvis der bare står "adgang til en newsserver" uden at
skrive noget om kvaliteten, så man acceptere den som den til en hver tid
er IMHO.

P.S. beklager at jeg overså at den oprindelige post, var fra en Orange
kunde. Men det har ingen betydning for den generelle diskusion.

--
Don't waste space

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-08-02 23:56

On 16 Aug 2002 17:23:03 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:

>Hvis man har et behov for en garanteret tilgængelighed til news, eller
>behov for en given completeness, så må man jo forhandle det på plads
>inden man indgår en aftale.

Du får det stadigvæk til at lyde, at såfremt man ikke har fået garant
om en oppetid på fx mindst 5%, så kan man ikke forvente det.

Serviceaftaler og lignende er selvfølgelig en cool ting, men det er
ikke ansvarsfraskrivende, at der ikke er nærmere definderede aftaler
på det punkt.

>At folk blindt trykker "accepter" til betingelserne kan jeg ikke føle
>noget for.

Er du helt sikker på at du er interesseret i den verden, du
fremstiller? At man ikke må forvente noget (selvom man køber et
produkt), men skal udtrykkeligt og skriftligt have garanter på alting?

Har du overvejet konsekvenserne af at firmaer konsekvensfrit skulle
kunne indgå aftaler med kunder, og så ikke give dem noget brugbart
produkt, fordi man blot internt definerer produktet anderledes?

> [...]
>godt se pointen. Hvis der bare står "adgang til en newsserver" uden at
>skrive noget om kvaliteten, så man acceptere den som den til en hver tid

Den form for Anders And-blads-aftaler holder altså ikke ("vi har
aldrig lovet, at den bil, du har leget, rent faktisk kan bruges til
noget i praksis"). At du mener, at man kan besvare enhver kritik med
"Jeg har ikke lovet at det virker særligt godt", skræmmer mig ærligt
talt, men jeg kan selvfølgelig ikke forestille mig, at den holdning er
repræsentativ (fra andre end et par tekniske personer, der utvivlsomt
gør hvad, de kan med de budgetter og den mængde udstyr, de har).

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas

Dato : 17-08-02 09:50

Peter Brodersen wrote:

> Du får det stadigvæk til at lyde, at såfremt man ikke har fået garant
> om en oppetid på fx mindst 5%, så kan man ikke forvente det.

Det beklager jeg, hvis det lyder sådan.

Jeg har selv en out-of-the-box opkobling, og det eneste jeg forventer er
at de services der følger med drives efter bedste evne af min udbyder.
Og det er hvad jeg mener man kan forlange uden en specifik SLA.

Hvis omstændighederne ændrer sig (f.eks hvis news-feed pludselig
eksploderer fra til 800 GB pr. døgn), og udbyderens valgte hardware ikke
kan følge med. Så må jeg jo gøre op med mig selv om det er så kritisk
for mig at jeg må skifte udbyder, eller om jeg er villig til at vente og
se hvad udbyderens "bedste evne" kan gøre ved situationen.

Hvis min udbyder rammes af uforudselige hardware problemer, vil jeg
(personligt) være overbærende og sige "skidt sker" og forvente de
håndterer situationen efter bedste evne.

Hvis det havde været kritisk for mig, måtte jeg enten tilrettelægge min
opkobling (opkobling til flere udbydere) så jeg var mindre sårbar for
situationer hvor "udbyderens bedste evne" ikke er godt nok til mit
behov/krav. Eller betale en SLA hvor den økonomiske reduktion ved
nedetid kunne betale en (stor) del af det det vil koste mig at sikre en
redundans.

> Serviceaftaler og lignende er selvfølgelig en cool ting, men det er
> ikke ansvarsfraskrivende, at der ikke er nærmere definderede aftaler
> på det punkt.

Nej men udbyderens ansvar er veldefineret over for mig i en SLA. Eller
rettere det er veldefineret hvad der skal ske, hvis garantierne ikke
overholdes.

> [...]
> kunne indgå aftaler med kunder, og så ikke give dem noget brugbart
> produkt, fordi man blot internt definerer produktet anderledes?

Udbyderens/leverandørens incitament til at sikre at "bedste evne" er
tilfredsstillende for kunderne, er at det påvirker udbyderens rygte og
dermed deres good-/bad- will i markedet. I sidste ende hvor mange kunder
de kan beholde/få.

Eksempelvis vil en udbyder hvor en lovet tillægsservice kun virker 50%
af tiden få meget svært ved at holde på kunderne, og indenfor meget kort
tid få så meget bad-will at de vil få problemer med at få nye kunder
(der vægter den givne service højt).

> Den form for Anders And-blads-aftaler holder altså ikke ("vi har
> aldrig lovet, at den bil, du har leget, rent faktisk kan bruges til
> noget i praksis").

Hvem var det der bad om ikke at bruge analogier ?

Udover det har du quotefuck'et d.o. Det jeg kommenterede var at hvis man
markedsførte sit produkt som XXX, forpligtiger man sig indirekte. Og det
kan jeg som sagt godt se en pointe i.

> [...]
> repræsentativ (fra andre end et par tekniske personer, der utvivlsomt
> gør hvad, de kan med de budgetter og den mængde udstyr, de har).

Diskutionen startede med "kan jeg få refusion, for at jeg ikke får hvad
jeg forventer". Og til den del mener jeg at man ikke kan bruge ens
forventninger, kun hvad udbyderen har forpligtiget sig til i den aftale
man har indgået.

Jeg er ikke i tvivl om at alle udbydere gør hvad de kan efter bedste
evne, og det er hvad man kan forvente uden SLA. Hvis bedste evne ikke er
godt nok, vil udbyderen blive straffet indirekte ved kundefrafald og
manglende kundetilgang.

Og som bruger må man enten betale for at få en tilfredsstillende SLA,
eller løbende gøre op med sig selv om man fortsat vil bruge den valgte
udbyder.

( her kunne indsættes passende bil/mekanikker analogi, men det har du
frabedt dig ;) ).

--
Don't waste space

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-08-02 12:12

On 17 Aug 2002 08:50:08 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:

>Hvis min udbyder rammes af uforudselige hardware problemer, vil jeg
>(personligt) være overbærende og sige "skidt sker" og forvente de
>håndterer situationen efter bedste evne.

Set fra kundens øjne vil servicen blot dale. Jeg er enig i at der ikke
er nogen grund til umiddelbart at råbe op, hvis der pludselig sker et
uheld - som du siger, så sker skidt - men hvis det går hen og
forbliver en dårlig kvalitet, så er der tale om et reelt problem
overfor kunden, der næppe kan undskyldes med "verden har ændret sig".

>Eller betale en SLA hvor den økonomiske reduktion ved
>nedetid kunne betale en (stor) del af det det vil koste mig at sikre en
>redundans.

SLA-problematikken er i specialtilfælde ikke meget anderledes end en
forsikring. Man sparer en mængde penge op til sig selv, som man så kan
få udbetalt. Ved nicheprodukter som news, tror jeg roligt, man kan
regne med at udbyderen ikke vil tilbyde nogen SLA - eller evt. blot en
SLA, der er dyr at investere i, i første omgang.

> [...]
>tilfredsstillende for kunderne, er at det påvirker udbyderens rygte og
>dermed deres good-/bad- will i markedet. I sidste ende hvor mange kunder

Det er en badwill, der skal ses i forhold til produktets udbredelse.
News er sandsynligvis en større udgift end indtægt for en udbyder, set
i forhold til hvor få, der bruger news.

I praksis har det også vist sig, at udbyderne er ligeglade med små
niche-produkter, og ikke har nogen skrubler i at afskrive features og
funktionalitet (fx "Vores gæstebog har godt nok ikke virket i et halvt
år, og det-og-det-perl-modul har ikke virket i 3 måneder, men du skal
da være velkommen til at flytte dine webhoteller, bare på grund af
det; som om du gider...")

> [...]
>af tiden få meget svært ved at holde på kunderne, og indenfor meget kort
>tid få så meget bad-will at de vil få problemer med at få nye kunder

Det er bare ikke noget, kunder af nicheprodukterne kan bruge til noget
("Juhu, min udbyder har badwill"). Det ville betyde noget, hvis
udbyderne rent faktisk anså det som et problem, og man som følge heraf
ville rette op på problemerne. Der er masser af tilfælde hvor udbydere
ikke er bange for at have dårlig funktionalitet, idet man blot har
prioriteret nicheprodukterne lavt.

>Hvem var det der bad om ikke at bruge analogier ?

Det er da ikke en analogi i form af "X er som biler, biler virker på
den måde, derfor virker X på den måde" - jeg håber så sandelig, du kan
se forskellen.

Jeg kunne også have sagt "krejler-aftaler" eller lignende. Det vil
ikke ændre på at en instans, som en aftale er indgået, næppe kan være
barnlig og henvise til at der ikke lige præcis står noget om nogen
oppetid, og de derfor sagtens kan have en meget lav oppetid uden
problemer.

> [...]
>evne, og det er hvad man kan forvente uden SLA. Hvis bedste evne ikke er
>godt nok, vil udbyderen blive straffet indirekte ved kundefrafald og

"Desværre" tror jeg ikke at denne straf opstår i praksis. Selvfølgelig
vil den gøre det for diverse større basale produkter, men i mange
tilfælde tror jeg ærligt talt, at der er en begyndende tendens til at
nogle udbyder-ansatte har smidt faglig stolthed og integritet over
bord, og blot gået over i apatisk "jeg arbejder her bare/SEP"-mode.

>( her kunne indsættes passende bil/mekanikker analogi, men det har du
>frabedt dig ;) ).

Tak :)

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas

Dato : 18-08-02 14:49

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> se forskellen.
>
> Jeg kunne også have sagt "krejler-aftaler" eller lignende.

Må jeg anbefale en anden analogi, eller at du prøver at leje en bil ;)

Der er det ekstremt veldefineret hvad du får og har krav på (ihvertfald
de steder jeg har lejet bil). Faktisk er der så meget defineret, at man
næsten skal have lup for at læse noget som helst i kontrakten.

Men hvis vi så skal bruge den analogi..

Hvis jeg lejer en bil og får at vide der er radio i, de 3 1'te gange er
der så en velfungerende ting i med CD-afspiller.

4'e gang er der så kun kasette+radio, det kan jeg ikke beklage mig over,
det er bare ærgeligt for der står ikke noget om CD-afspiller i
kontrakten.

Hvis det er kritisk for mig at der er CD-afspiller, er det mig som
billejer der skal kræve/sikre det inden aftalesn indgåelse.

--
Don't waste space

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 16-08-02 10:23

Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:

>Det kan du da også, bare du kommer fra et TDC IP.

Hvad har denne diskussion med TDC at gøre?

TDC nævner eksplicit news i deres produktbeskrivelser, så jeg tvivler på
at de ville påstå at det var gratis.

Og den oprindelige poster postede sit indlæg - som ikke nævnte udbyderen -
via

Så jeg tror egentlig ikke den newsserver som denne tråd handler om, er
TDC's.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-08-02 21:22

>Det kan du da også, bare du kommer fra et TDC IP.

For at de kan sige at det er gratis, så skal det også være gratis for
dem der ikke er kunder hos ISP'en.

>Ligsom du kan MetroExpress gratis, hvis du er på en station i
>Storkøbehavn eller Århus. Hvis ikke du er på en sådan, må du betale
>"transport'en" til det sted du nu måtte befinde dig.

Hvad så hvis jeg er i en HT bus? Hvem skal jeg så betale transporten
fra stationen til bussen? Hvad hvis jeg er i en Aldi butik, eller er
det kun Urban de har? (kommer så sjælent i en Aldi)

Metro kan du få bragt hjem/til kontoret ved at betale for portoen til
dig (ved ikke om det er morgen budet, eller om det er posten der
kommer med den) men det er en anden historei, den er stadig gratis.
For at samligne den mulighed med en newsserver så skulle serveren være
til rådighed for alverdens IP'er, men kunder der ikke er ISP'ens egne
skulle så betale for dataudveklsning gennem ISP'ens net.

>Eller du mener måske ikke MetroExpress er gratis ?

Det er den, thivertifald for læserne.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-02 08:26

Peter Brodersen skrev:

>Omvendt set må det så være et produkt, man kan få uden at skulle være
>kunde i øvrigt.

Og restauranter skal udskænke postevand til enhver der jokker ind
ad døren og beder om det?

Nul, putte. Et firma bestemmer selv hvem de vil give gratis
ydelser.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-08-02 21:28

On Fri, 16 Aug 2002 09:25:41 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Og restauranter skal udskænke postevand til enhver der jokker ind
>ad døren og beder om det?

Nej de har lov til at tage sig betalt for postevand.

>Nul, putte. Et firma bestemmer selv hvem de vil give gratis
>ydelser.

Ja, men hvis de kun giver det til sine kunder, og giver det til alle
sine kunder, så kan de ikke sige at det er en gratis ydelse de får,
det er noget kunderne betaler for. (det er det forøvigt også selvom
det var gratis stillet til rådighed for alverdens internet bruger.)
Det kan så være at ISP'en ikke vil yde kompentation ved nedetider på
news udover hvad lovgivningen siger den er forpligtet til.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 15-08-02 21:13

Tony <grundig@NOSPAMpost.tele.dk> wrote:

> Jeg har krævet kompensation fra min udbyder fordi adgangen til news er
> sporadisk og mangelfuld.

Definer.

--
-René

Fra : Tony

Dato : 16-08-02 13:53

> Definer.

Helst ikke, for det er spørgsmålet uvedkommende.

Tony

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-02 16:37

Tony skrev:

>Helst ikke, for det er spørgsmålet uvedkommende.

Uvedkommende? Det er da i høj grad relevant hvad du mener med
sporadisk og mangelfuld.

--
Bertel

Fra : Tony

Dato : 19-08-02 07:28

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Uvedkommende? Det er da i høj grad relevant hvad du mener med
> sporadisk og mangelfuld.
>
> --
> Bertel

Så må du nok fortælle mig hvordan kvaliteten af servicen har indflydelse på
hvorvidt der betales for den eller den er gratis.

Tony

Fra : Thomas

Dato : 15-08-02 23:47

Tony wrote:
> Jeg har krævet kompensation fra min udbyder fordi adgangen til news er
> sporadisk og mangelfuld.

Og hvad står der i den "kontrakt" du har indgået med dem, med hensyn til
garanteret oppetid/completeness ?

--
Don't waste space

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 16-08-02 08:28

On 15 Aug 2002 22:47:11 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:

>Og hvad står der i den "kontrakt" du har indgået med dem, med hensyn til
>garanteret oppetid/completeness ?

Forhåbentlig ingenting. Der står heller ikke i din slutseddel på et
bilkøb, hvor mange timer du skal regne med at kunne køre i bilen. Det
skal bare virke!

/Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-02 08:40

Brian B. Christensen skrev:

>Forhåbentlig ingenting. Der står heller ikke i din slutseddel på et
>bilkøb, hvor mange timer du skal regne med at kunne køre i bilen. Det
>skal bare virke!

Du mener altså at enhver udbyder helt automatisk garanterer 100 %
oppetid?

--
Bertel

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 16-08-02 08:53

On Fri, 16 Aug 2002 09:40:13 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Du mener altså at enhver udbyder helt automatisk garanterer 100 %
>oppetid?

Selfvølgelig mener jeg ikke det. Men man må da kunne forlange at det
virker og den nedetid der vil være for et system, pga. service m.m.
kan henlægges til nattetimerne.

Når jeg tager ud og laver service på vores kunders systemer, er det da
heller ikke midt på dagen, hvor det har indflydelse for mange
personer. Dermed ikke sagt at udbyderne ikke laver service på ikke
belastede tidspunkter, men oppetiden i dagtimerne bør være meget tæt
på 100%

/Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Thomas

Dato : 16-08-02 08:55

Brian B Christensen wrote:

> [...]
> personer. Dermed ikke sagt at udbyderne ikke laver service på ikke
> belastede tidspunkter, men oppetiden i dagtimerne bør være meget tæt

Kan du give mig en henvisning til hvor du køber denne vidunderlige
hardware, med den egenskab at det kun går ned om natten ?

Mig bekendt er de problemer i den sidste tid med TDC's newsserver
relateret til ting der er gået i stykker. Altså ikke grundet planlagt
service.

--
Don't waste space

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 16-08-02 09:10

On 16 Aug 2002 07:55:27 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:

>Kan du give mig en henvisning til hvor du køber denne vidunderlige
>hardware, med den egenskab at det kun går ned om natten ?

www.ibm.com

Søg efter Iseries (tidligere AS/400).

/Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-08-02 21:31

On 16 Aug 2002 07:55:27 GMT, Thomas <inthenews@corell.dk> wrote:

>Kan du give mig en henvisning til hvor du køber denne vidunderlige
>hardware, med den egenskab at det kun går ned om natten ?

Det findes ikke. Men det skulle jo helst ikke gå ned,,,

>Mig bekendt er de problemer i den sidste tid med TDC's newsserver
>relateret til ting der er gået i stykker. Altså ikke grundet planlagt
>service.

Hvad kommer TDC's newsserver denne tråd ved? Det er Orange's
newsserver der klages over.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-08-02 21:43

On Fri, 16 Aug 2002 09:53:29 +0200, Brian B. Christensen
<BEDSTEfar@BEDSTEpatricia-brinch.dk> wrote:

>Selfvølgelig mener jeg ikke det. Men man må da kunne forlange at det
>virker og den nedetid der vil være for et system, pga. service m.m.
>kan henlægges til nattetimerne.

Det kommer an på forholdene, hvis serveren køre af røven til når
personalet møder om morgnen, så skal de forsøge at få den til at køre
optimalt ASAP, hvis det medføre en nedetid, så kan det jo være at
fortrække fram for at den køre af røven til hele dagen/aftnen, fordi
man ikke må lægge den ned om dagen.

>Når jeg tager ud og laver service på vores kunders systemer, er det da
>heller ikke midt på dagen,

Men det gør dine kolegaer sikkert.

>hvor det har indflydelse for mange
>personer. Dermed ikke sagt at udbyderne ikke laver service på ikke
>belastede tidspunkter, men oppetiden i dagtimerne bør være meget tæt
>på 100%

Oppetiden bør være så tæt på de 100%, i drifttiden, som det er muligt
for de midler der er til rådighed.

For år tilbage arbejde jeg selv i en edb-afdeling på et
forskningsintitut, jeg havde lavet noget et program (SAS
statestikpake) som jeg havde testet inden jeg gik hjem, kørte på alle
data om natten, men den fejlede på en ræke record, så det var
ubruligt, men forskerne SKULLE alså bruge det output, så da der kørte
programmer på maskinen der ikke måtte afbrydes, så blev min maskine
sat til priotet lige under systemmes, med det resultat at den kørsel
der havde taget 3 timer om natten, blev klaret på et lille kvaters
tid. Det var ikke at lukke maskinen ned, men det var i praktisk det
samme som at afbryde alle andre maskiner på systemmet. (en IBM
mainfream der kørte VM/CMS)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-08-02 09:00

Brian B. Christensen <BEDSTEfar@BEDSTEpatricia-brinch.dk> writes:

>Forhåbentlig ingenting. Der står heller ikke i din slutseddel på et
>bilkøb, hvor mange timer du skal regne med at kunne køre i bilen. Det
>skal bare virke!

Så lad news være cigarettænderen i bilen. Hvad står der så i
din kontrakt med bilsælgeren om cigarettænderens oppetid? Bilen
kører jo fint nok.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 16-08-02 09:12

On Fri, 16 Aug 2002 08:00:25 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klaus@ellegaard.dk> wrote:

>Så lad news være cigarettænderen i bilen. Hvad står der så i
>din kontrakt med bilsælgeren om cigarettænderens oppetid? Bilen
>kører jo fint nok.

Ingenting, for den skal da også virke hele tiden! Jeg forstår ikke
hvor du vil hen, sorry!

/Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-08-02 09:29

<klaus@ellegaard.dk> wrote:

>Så lad news være cigarettænderen i bilen. Hvad står der så i
>din kontrakt med bilsælgeren om cigarettænderens oppetid? Bilen
>kører jo fint nok.

Kan vi ikke forholde os til emnet, i stedet for mærkelige analogier?

Spørgsmålet er, hvis andet ikke er specificeret, om newsadgang kan
betragtes som en branchestandard. I så fald er der ikke mulighed for
vilkårlig sjoflen.

I disse SLA-glade tider forekommer det mig, at udbydere tror, de ingen
forpligtelser har overfor kunder, der ikke har nogen SLA. Intet kunne
være mere forkert.
--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 16-08-02 09:55

On Fri, 16 Aug 2002 10:29:19 +0200, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>I disse SLA-glade tider forekommer det mig, at udbydere tror, de ingen
>forpligtelser har overfor kunder, der ikke har nogen SLA. Intet kunne
>være mere forkert.

Personligt forstår jeg ikke hvorfor alle de mange PU/PM'ere hos de
store ISP'ere ikke for længst har omdefineret produktet "news".

Et sjovt tankeeksperiment kunne være at sige "cost/benefit".

--
vh
Thomas Jensen, pil.dk

Fra : Allan Joergensen

Dato : 17-08-02 09:25

Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null> wrote:

> Personligt forstår jeg ikke hvorfor alle de mange PU/PM'ere hos de
> store ISP'ere ikke for længst har omdefineret produktet "news".
> Et sjovt tankeeksperiment kunne være at sige "cost/benefit".

For helvede Thomas, skal du absolut minde mig om min TODO i weekenden ;)

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Bother," said Pooh, as he handed the cashier a forged check.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-08-02 10:03

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

>I disse SLA-glade tider forekommer det mig, at udbydere tror, de ingen
>forpligtelser har overfor kunder, der ikke har nogen SLA. Intet kunne
>være mere forkert.

Spørgsmålet er, om folk ikke får det, de betaler for. News bliver
til stadighed en dyrere ting at levere, og kvaliteten svarer vist
meget godt til det, kunderne betaler til news.

Spørgsmålet er så, om (1) kunderne over én kam vil betale en del
mere i minut/måneds-afgift for internetadgang, (2) news skal skilles
ud og adgang betales med en flok hundrede kroner pr. måned for dem
interesse heri, eller (3) business as usual?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter T.

Dato : 16-08-02 10:13

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> ud og adgang betales med en flok hundrede kroner pr. måned for dem
> interesse heri, eller (3) business as usual?

Det vil passe mig fint, hvis en god del af de binære alt.*-grupper blev
fjernet, for at holde news-adgang på et lavt omkostningsniveau. Men der
bliver nok et ramaskrig i alt.dk.warez hvis det sker. :)

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

"I love the smell of new hardware in the morning"

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 16-08-02 10:23

On Fri, 16 Aug 2002 09:12:57 +0000 (UTC), "Peter T." <n@d.a> wrote:

>Klaus Ellegaard wrote:
> Men der
>bliver nok et ramaskrig i alt.dk.warez hvis det sker. :)

og der ved vi jo at alle de pengestærke, attraktive kunder holder til.

Fra : Peter T.

Dato : 16-08-02 11:06

Thomas Jensen - pil.dk wrote:

> og der ved vi jo at alle de pengestærke, attraktive kunder holder til.

Ja, lommepenge rækker jo både til lightergas og adsl idag.

Fra : Peter Juhl

Dato : 16-08-02 10:52

Klaus Ellegaard wrote:

> Spørgsmålet er, om folk ikke får det, de betaler for. News bliver
> til stadighed en dyrere ting at levere, og kvaliteten svarer vist
> meget godt til det, kunderne betaler til news.

Jeg kan ikke se at det skal være min skyld, at en ISP ikke lader deres
priser følge med deres omkostninger - jeg tror ikke der findes nogen
ISP ansatte med indsigt, som ikke har gjort deres nærmeste ledelse
bekendt med det forholde at f.eks. news, og især binære grupper herpå,
er i vækst og har været det længe.

> [...]
> ud og adgang betales med en flok hundrede kroner pr. måned for dem
> interesse heri, eller (3) business as usual?

1) Bestemt - jeg har fået tudet ørerne fulde med at jeg har købt et
"produkt i høj kvalitet" - hvis nogle af de inkluderede services ser ud
til, ikke at leve op til den definition, har jeg enormt meget ret til at
brokke mig i øst og vest.

2) Ahh - jeg ved at nogle mennesker hos TDC ofte sagde at det ville
være en rigtig god idé at differenciere produkter og services - således
kunne man give kunderne muligheden for f.eks. at købe bedre QoS, mere
plads etc. etc.

Et firma som TDC er/var "access lidderlige" - "services" er kun et
middel til at sælge access, så man har valgt at give hele slikbutikken
væk hvis du køber et abonnement, sådan er det og jeg kan dermed
forvente masser af gratis kundeservice, kvalitets webhotel, en stor og
hurtig newsserver, en mailserver med masser af plads (og spamfilter) og
interne game servere - altsammen til en (næsten) ufattelig lav pris.

3) Nope - news er en af de services, som TDC (for mig) har forpligtet
sig til at levere og så skal de levere den service i den "høje
kvalitet", som de selv skriver.

/Peter

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-08-02 11:33

On Fri, 16 Aug 2002 09:02:59 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klaus@ellegaard.dk> wrote:

>Spørgsmålet er, om folk ikke får det, de betaler for. News bliver
>til stadighed en dyrere ting at levere, og kvaliteten svarer vist
>meget godt til det, kunderne betaler til news.

Det er jeg udmærket med på.

Men: En Internetudbyders forretningsplan burde ikke være noget, den
almindelige kunde skal bekymre sig om. Hvis produktet ændrer sig - fx
bliver dyrere og dyrere - så ville det være oplagt at lade kundernes
slutprodukt tilsvarende bevæge sig i samme spor. Alternativt at
omdefinere produktet, eksempelvis skære binaries fra. Man kunne i den
anden rille sige, at kunderne slet ikke får hvad de betaler for, hvis
completeness i fx binaries-grupper er på fx 50%, hvilket giver 0%
brugbarhed. Her får kunderne ikke noget af det, de betaler (måske for
lidt) for.

Det holder ikke at forklare nye kunder, at newskvaliteten er
konsekvens af at newsafdelingen ikke internt har fået øget sit budget
i forhold til 3-4 år siden, hvor kvaliteten måske var acceptabel

> [...]
>ud og adgang betales med en flok hundrede kroner pr. måned for dem
>interesse heri, eller (3) business as usual?

Det lyder snarere som et spørgsmål for et firmas økonomiafdeling, end
som et spørgsmål, slutbrugere behøver at tage stilling til.

--
- Peter Brodersen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-08-02 11:52

Hej Klaus Ellegaard, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> News bliver til stadighed en dyrere ting at levere

Jeg har længe funderet over, om udgifterne kunne sænkes mærkbart (dvs.
noget der i praksis har temmelig stor betydning), hvis man skippede de
binære grupper udenfor dk-hierarkiet?

På den led kunne man jo henvise binærjunkies til at købe sig ind på US-
newsservicer. (som måske ikke lige har dk-hierarkiet inde), mens man
stadig kunne tilbyde en fin newsservice "gratis", hvad angår
tekstgrupper.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-08-02 14:44

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> writes:

>Jeg har længe funderet over, om udgifterne kunne sænkes mærkbart (dvs.
>noget der i praksis har temmelig stor betydning), hvis man skippede de
>binære grupper udenfor dk-hierarkiet?

Det ville unægteligt gøre det hele meget billigere, ja.

> [...]
>newsservicer. (som måske ikke lige har dk-hierarkiet inde), mens man
>stadig kunne tilbyde en fin newsservice "gratis", hvad angår

Du har min helt personlige stemme for forslaget

Mvh.
   Klaus.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-08-02 19:15

> Det ville unægteligt gøre det hele meget billigere, ja.

Tak for bekræftelsen. Jeg har som antydet hele tiden formodet det, men
da i praksis ikke aner det fjerneste om at drive en stor newsserver -
for slet ikke at tale om priserne på dit og dat - er det rart at få de
tågede formodninger bekræftet.

> Du har min helt personlige stemme for forslaget

Jeg tror, der er relativt mange.

Man kunne da tage det op i en intern (i.e. <news:worldonline.dk.admin>)
diskussion ved lejlighed (?)
Så kunne administrationen samtidigt få forelagt en omend ikke
repræsentativ brugerudsnitsmening så dog noget, der lugter lidt af
fugl.

Dvs. ovennævnte kunne fungere som en tilføjelse til den ren interne
(Tiscaliansatte) strategi, der nødvendigvis dukker op:

1. Vi har i alt X netopkoblede kunder, som ren faktisk anvender
opkoblingen.
2. News på den nuværende måde koster så og så meget at drive, og prisen
stiger mærkbart for hvert år. Skiftes til den skitserede ændring, kunne
der efter disse og disse estimater spares så og så meget.
3. Iflg. diverse tekniske målinger, logfiler etc. anvender ca. Y% af
samtlige kunder news fast. Ca. Z% anvender fast binære grupper udenfor
dk-hierarkiet.

Derudover har der været en debat et par måneder i den interne admin-
gruppe, hvor brugerne er kommet med disse og hine synspunkter.

Skal vi sætte priserne op og på hvilke produkter, så de Z% stadig kan
suge løs vederlagsfrit, eller skal vi glemme alt om de Z%, da de
alligevel ikke giver nogen synderlig indtægt i helhedsregnskabet. (Og
størstedelen af disse Z% vil formentlig alligevel blive hængende).

Derudover er der ikke andet end ævl og kævl fra en del af netop disse
Z%, fordi man nu engang ikke i praksis kan holde stort set fuld
completeness i samtlige binærgrupper gennem dagevis.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-08-02 19:36

> [...]

>da i praksis ikke aner det fjerneste om at drive en stor newsserver -
>for slet ikke at tale om priserne på dit og dat - er det rart at få de

Læs <ajjga0$g4a$1@katie.ellegaard.dk> og den artikel jeg svarer på.

Der er ingen tvivl om, at Barry har et større kendskab til news end
mig, men der er væsentlige forskelle på trafikmønster og priser i
Danmark og USA (for ikke at sige resten af verden). Hvilket især
skyldes den rekordstore udbredelse af ADSL i Danmark.

>Man kunne da tage det op i en intern (i.e. <news:worldonline.dk.admin>)
>diskussion ved lejlighed (?)

Jeg vil i hvert fald bringe forslaget videre i hytten

Mvh.
   Klaus.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-08-02 23:16

> Læs <ajjga0$g4a$1@katie.ellegaard.dk>

Noget af den havde jeg allerede taget højde for, inden jeg skrev. Ikke
fordi jeg har clairvoyante evner , men du har tidligere omtalt en
del af forholdede diverse steder - specielt det med trafikpriser mv. i
forhold til serverkapacitetspriser (med hvad dertil hører).

Især har jeg den senere tid hæftet mig ved, at førstnævnte
(trafikpriser mv. for danske ISP'er) tilsyneladende har en mærkbar
faldende tendens, mens sidstnævnte (newsserverkapacitet alt inkl.) i
bedste fald ikke bliver synderlig billigere.

> og den artikel jeg svarer på.

Barrys læste jeg, inden jeg postede.

Og uden at vide ret meget konkret om brugergruppe BIN [1] vil jeg tro,
den er *meget* lille i forhold til antallet af en ISP's samlede
kundeskare.

[1] De der både suger en masse binært fra udenlanske nyhedsgrupper, og
som er villige til at købe sig ind på en ren newsservice for at kunne
fortsætte. Og jo mindre denne brugergruppe er, jo mindre vil man jo
mærke stigningen i transatlantisk trafik, hvis de individuelt skal
hente det binære materiale.

Der til kommer, at det ikke engang er det relative antal BIN-brugere,
men det absolutte, der tæller. Selv TDC har næppe så mange af slagsen,
at det økonomisk _i_sig_selv_ kan betale sig at hente hele dynen for at
spare transatlantisk trafik vs. udgifterne til den lokale newsservice.

> Jeg vil i hvert fald bringe forslaget videre i hytten

Tak. Også selvom det ulykkeligvis skulle ende med at blive bragt så
langt videre, at det ender i havnen

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-08-02 18:54

On Fri, 16 Aug 2002 12:52:20 +0200, Rudi Stegen
<rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote:

>Jeg har længe funderet over, om udgifterne kunne sænkes mærkbart (dvs.
>noget der i praksis har temmelig stor betydning), hvis man skippede de
>binære grupper udenfor dk-hierarkiet?

Hvis man lavede et WEBinterface som kunne til/fra melde feed på
newsserveren, og så sagde vi gemmer txt artikler, og intet andet i non
dk.*. Vil ADSL kunderne (og andre kunder med 24H forbindelse) have
binært snask i andre grupper, så må de sætte en newsserver op på
deres forbindelse [1] og benytte sig af en dynDNS (hvis ikke de har
fastIP).
Derved vil man spare på udlandsbåndbreden, da det binære snask kun
hentes hjem en gang over de dyre transalantiske forbindelser, og man
skal ikke bruge HW (og arbejdstimer) på at gemme det binære snask.
Sendning kunne man så vælge om man vil bruge NNTPpost eller NNTPihave.

[1] Ti minutters tid med Hamster, og så er det kørende, ikke noget der
vil afføre problemmer for kundeservice, det er så simpelt så man kunne
lave et scripts der sætter den op.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-08-02 11:17

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> [1] Ti minutters tid med Hamster, og så er det kørende, ikke noget der
> vil afføre problemmer for kundeservice

Du drømmer vist

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-08-02 15:47

On Sun, 18 Aug 2002 12:16:57 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Du drømmer vist

Hvis man gør noget udaf lette opsætningen for de der ikke forstår den
forklaring der allerede findes, så er det alså ikke så svært.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-08-02 19:46

> Hvis man gør noget udaf lette opsætningen for de der ikke forstår den
> forklaring der allerede findes, så er det alså ikke så svært.

Det er heller ikke svært at sætte en dialer op, alligevel laver
kundeservice tusindvis af den slags opsætninger hver uge.
Lad være med at ekstrapolere dine egne evner til den gennemsnitlige
kunde.

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : BOUWSMA Beery

Dato : 16-08-02 17:52

Hejsa %s !!!1!!~!1!@!1!!!
%s wrote on %.3s, %lld Sep 1993

> Det ville unægteligt gøre det hele meget billigere, ja.

Yahbut, then the dk.binaer groups get filled with duplicate postings
that have been made to alt.binaer-flaf which increases the volume
of the dk.* hierarchy to a significant fraction of total usenet
volume as a whole, which is bad for the rest of the Usenet sites
that still try to carry a full feed, including the increased volume
of dk.* ...

> Du har min helt personlige stemme for forslaget

Yahbut, for the EUR10 or so that J. Random End-User pays to a US-based
pay news swerver per month, they can suck down far more bandwidth than
that same EUR10 can pay for in danish bandwidth. The US providers can
offer bargain-basement rates, because they don't have to pay the same
bandwidth costs that the rest of the world must pay.

As soon as the amount of data that high-speed ADSL and Cabal Modem
leeches are downloading over NNTP exceeds the ~400GB daily of a full
newsfeed, then the ISP should consider setting up their own well-run
news swerver to cache that bandwidth. Below that (for smaller ISPs),
it pays to outsource news or force customers to find an outside
provider (my pathetic excuse for a so-called ISP carries zero groups
matching *binaries*, including alt.binaries.news-server-comparison,
a text group if there ever was one, so there).

Actually, the break-even point is somewhat above the bandwidth costs,
because of the real cost of setting up a news swerver and flailing
around trying to find someone competent to mangle it. Still, said
provider can probably run a swerver carrying only still-picture pr0n
(no multimedia) and get a savings, since when I looked more people
wanted pink flesh and T and A, than wanted pirated software or films
or music, even though the immediate bandwidth of the latter was much
higher.

mvh,
BOUsWmA Barry, netscum

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-08-02 19:29

BOUWSMA Beery <usenet-pedophile@news.netscum.dyndns.dk> writes:

> [...]
>volume as a whole, which is bad for the rest of the Usenet sites
>that still try to carry a full feed, including the increased volume

Danish newsgroups carry two types of content: Danish content such as
audio books posted in dk.binaer.kultur and Danish versions of (.us)
movies in dbf. These types of content are unique to Danish groups.

The other type is international stuff. Most of it being pr0n, music
and .us versions of movies.

The second type of traffic could (and indeed should) be downloaded
from international newsgroups if it is even carried there. I would
suspect that a lot of what is posted in d.b.* comes from non-usenet
sources such as p2p networks.

These factors indicate that only a fraction of the Danish binaries
are reposts. Some traffic probably shouldn't be carried in a local
hierarchy because it is useful to the international users as well
(music, movies without subtitles). The problem with this is trying
to educate users on where to post the different types of stuff. If
a user discovers dbf, he is likely to post all his movies to that
group.

The real questions are: how much is actually reposted from the alt
hierarchy, and with the the ultra fast expiry at most ISPs, how much
of the content in d.b.* is even known to the poster to be a repost?

If we really want to do something about the size of the dk hierarchy,
shutting down d.b.* would be the best way (note: dk.binaer is a Good
Thing(tm) in my opinion and should never be shut down).

> [...]
>offer bargain-basement rates, because they don't have to pay the same
>bandwidth costs that the rest of the world must pay.

This was true some time ago when satellite feeds were available and
completion on the various locally available feeds was good. Not so
anymore. One needs an increasing number of feeds (just like the .us
sites have had for years). With an increasing number of feeds comes
more admining, perhaps some traffic charges unless the peerings are
bilateral, and the usual stuff such as disks and cpu power.

Considering that the feed keeps growing (although the growth rate
seems to have slowed down a tad lately) and the general state of world
economics, getting funds for old-fashioned services is pretty hard.
Especially when the p2p traffic keeps growing and tends to use up
a lot of international bandwidth no matter how great a news service
you come up with.

Also, bandwidth in Europe really isn't all that expensive anymore.

> [...]
>wanted pink flesh and T and A, than wanted pirated software or films
>or music, even though the immediate bandwidth of the latter was much

I doubt that you will be able to make a business case like that in
Denmark. I agree with you on priciple, of course - but the cost of
maintaining a news server for a fairly small number of users is
very high when calculated on a per-active-user basis.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-08-02 00:04

On Fri, 16 Aug 2002 16:52:19 +0200 (CEST), BOUWSMA Beery
<usenet-pedophile@news.netscum.dyndns.dk> wrote:

>Yahbut, for the EUR10 or so that J. Random End-User pays to a US-based
>pay news swerver per month, they can suck down far more bandwidth than
>that same EUR10 can pay for in danish bandwidth.

One might consider that bandwidth access could be more scalable than a
news setup. The cost of doubling the capacity regarding access could
be a lower factor than the cost of doubling the capacity on a
newsserver (posts, users).

At least Klaus would get part of the problem moved to another
department.

--
- Peter Brodersen

Fra : N/A

Dato : 16-08-02 19:29

Fra : Simon Skals

Dato : 17-08-02 16:50

It seems Klaus Ellegaard wrote:
> Spørgsmålet er, om folk ikke får det, de betaler for. News bliver
> til stadighed en dyrere ting at levere, og kvaliteten svarer vist
> meget godt til det, kunderne betaler til news.

Det vil sige, at såfremt ISP'en ligefrem taber penge på en
bestemt kundegruppe, så er det i orden slet ikke at levere nogen
service til dem?

Du kan altså ikke forvente, at kunderne har en bevidsthed omkring
udgifterne til drift af news sammenhold med dækningsbidraget!
Hvis de har købt et abonnement, som inkluderer newsservice, så
skal der være newsservice. Længere er den bare ikke.

Ja, dvs. næste skridt er selvfølgelig at finde en definition på
newsservice kontra ikke-newsservice, men i Oranges tilfælde har
jeg efterhånden hørt ret mange historier om elendigheden af deres.

> [...]
> ud og adgang betales med en flok hundrede kroner pr. måned for dem
> interesse heri, eller (3) business as usual?

Eller (4) at ISP'erne sørger for, at deres ambition inden for
newsservice står mål med de midler, der faktisk er til rådighed.

Hvis en ISP sørger for at levere god og stabil adgang til tekst-
grupperne, tror jeg ikke, nogen kunde ville få held med at kræve
erstatning, fordi han ikke kunne få adgang til porngrupperne.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-08-02 16:57

Simon Skals <spam@gid.dk> writes:

>Det vil sige, at såfremt ISP'en ligefrem taber penge på en
>bestemt kundegruppe, så er det i orden slet ikke at levere nogen
>service til dem?

Nejda. Min pointe er (som din), at kvaliteten vil være derefter.

Hvis kravet derimod er, at news skal være lige så komplet, som det
var for et års tid siden (hvor man kunne hente praktisk talt alle
multiparts hos de danske ISPer) vil det i dag komme til at koste
mange ekstra penge.

>Hvis en ISP sørger for at levere god og stabil adgang til tekst-
>grupperne, tror jeg ikke, nogen kunde ville få held med at kræve
>erstatning, fordi han ikke kunne få adgang til porngrupperne.

Indeed. Nu kender jeg ikke til Orange, men der er vist ikke bøvl
med tekstgrupperne hos de andre ISPer? (udover lidt ustabilitet i
ny og næ, men det er jo, hvad der sker)

Mvh.
   Klaus.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-08-02 10:28

Tony (grundig@NOSPAMpost.tele.dk) skrev :

> [...]
> service?! Padre svarer på et af mine indlæg i dk.videnskab.jura og
> kalder det en branchestandard at en ISP tilbyder newsserver

TDC har udtalt følgende:
"Kundedirektør Ewald Schou Jensen, Opasia, beklager fejlene og oplyser,
at TDC nu arbejder på at få den rettet hurtigst muligt.

- Det er klart, at newsserveren er del af den service, kunderne køber
med internetabonnementet. Vores kunder har selvfølgelig krav på, at
servicen kører. Vi kan dog ikke gardere os mod tekniske problemer, siger
han."

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=15546
søndag 4. aug. 2002, kl. 20:46

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 16-08-02 13:45

On Fri, 16 Aug 2002 11:27:58 +0200, "Søren C. Fischer" <scf@image.dk>
wrote:

> [...]
>med internetabonnementet. Vores kunder har selvfølgelig krav på, at
>servicen kører. Vi kan dog ikke gardere os mod tekniske problemer, siger

Det vil han blive hængt op på, igen og igen

Mvh. Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Tony

Dato : 16-08-02 16:31

Hej Søren

> [...]
> med internetabonnementet. Vores kunder har selvfølgelig krav på, at
> servicen kører. Vi kan dog ikke gardere os mod tekniske problemer, siger

Tak for det. Det vil jeg vedlægge når jeg igen skriver til min udbyder (som
i øvrigt er Orange)

Tony

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 16-08-02 23:54

"Tony" <grundig@SLETMIGpost6.tele.dk> wrote in message
> Tak for det. Det vil jeg vedlægge når jeg igen skriver til min udbyder
(som
> i øvrigt er Orange)

Jeg tvivler på at du får meget ud af at nævne hvad en TDC mand siger, når
det er Orange det drejer sig om.

Der er ingen tvivl om at det er din internet forbindelse. Kig allerede på
prislisten. Du får en (for eksemplets skyld) 512kbit download og 256 kbit
upload internet forbindelse for kun = 495 kr pr måned. Allerede her kan du
se at der intet står om hverken mail eller news eller lignende. Du har denne
linie til omverdenen.
Der kan så et andet sted stå at du med din internet forbindelse får adgang
til x antal mail konti og en newsserver. Disse ting er altså services du får
lov til at benytte sammen med din forbindelse. Det er selvfølgelig for at
forbindelsen skal virke mere attraktiv. Fordi at tre firmaer har feks 5
mailkonti, betyder det jo ikke at det er en standard. Men det er med til at
gøre det mere attraktivt.

Hvis du skulle kunne stille krav til det, skulle du feks betale 10 kr om
måneden for at kunne bruge deres newsserver, eller lignende. Sådan er det
dog ikke.

Din Newsserver var en service, og dermed kan du ikke kræve godtgørelse for
det. Det er kun hvis din forbindelse svigter betydeligt (altså din
internetforbindelse).

Hvis man ved at newsserveren ikke virker hos den bestemte kunde, vil man
derfor måske ikke vælge det firma. Det må firmaet jo så tage højde for. Men
du får i hvert fald ikke penge tilbage...

.... og jeg mener heller ikke at du har ret til det.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Peter Larsen

Dato : 17-08-02 21:31

> [...]

> måneden for at kunne bruge deres newsserver, eller lignende. Sådan er det

Tillad mig at kvæulere..

Du siger man køber forbindelsen, dvs. du kan få hul til nettet..

Lad os sige det ikke var news serveren, men udbyderens dns server.. der står
intet nævnt om du skal have adgang til dns serveren, kun at du skal have
hul, hvilket du har.. Der står intet på regningen om "10,- for adgang til
dns server"..

... skal jeg fortsætte? Keder jeg dig? :D

Hvis de ikke kan få l*rtet til at køre (læs: ikke forsøger.. TDC forsøger,
selvom jeg mener personligt, at de bruger for lidt penge på den del af deres
service), så kræv afslag i prisen, siger de nej, så klag!!

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-08-02 22:41

On Sat, 17 Aug 2002 22:31:12 +0200, "Peter Larsen" <mail@czar.dk>
wrote:

> [...]
>hul, hvilket du har.. Der står intet på regningen om "10,- for adgang til

Der er lige den forskæld på news og DNS, at din forbindelse virker
udmærket uden newsserver, men det virker ikke regtigt uden DNS.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 18-08-02 10:11

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Der er lige den forskæld på news og DNS, at din forbindelse virker
>udmærket uden newsserver, men det virker ikke regtigt uden DNS.

Jo da:

(a) En forbindelse uden DNS-server virker fint, man kan bare ikke slå
navne op medmindre man selv kører eller har adgang til en DNS-server.
(b) En forbindelse uden newsserver virker fint, man kan bare ikke læse
newsartikler medmindre man selv kører eller har adgang til en newsserver.

Der er kun en (temmelig stor, bevares) gradsforskel mellem de to: det er
et spørgsmål om at kunne visse ting og ikke kunne andre ting.

Hvis det man vil med sin internetforbindelse er at se på websider, så er
(a) uhensigtsmæssig og (b) fin; men hvis det man vil med sin
internetforbindelse er at læse news, så er (b) uhensigtsmæssig og (a) fin.

Det er altsammen et spørgsmål om hvorvidt udbydere leverer de stumper
funktionalitet der skal til for at man kan bruge sin forbindelse til noget
nyttigt - og det afhænger jo af hvad der er nyttigt for én.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : BOUWSMA Beery

Dato : 20-08-02 16:19

Servus!
%s wrote on %.3s, %lld Sep 1993

> (a) En forbindelse uden DNS-server virker fint, man kan bare ikke slå
> navne op medmindre man selv kører eller har adgang til en DNS-server.

The `DNS swerver' that your ISP offers you is more of a convenience,
both for you, and for the top-level swervers. In these days of brane-
damaged OSen, what is configured as a `nameswerver' is more of a caching
nameswerver, because these OSen aren't so readily able to run their own
nameservers themselves. (you can't *get* answers from the top-level
nameservers...) If you have a Real OS, you can completely work around
a lack of ISP's forwarder, so long as they don't block port 53 access,
but that's not being a good net-neighbour.

The reason why some ISPs attempt to restrict access to their DNS boxen
is probably to keep them from being overloaded. At least, that is the
case with TDC (whose customer-facing caching DNS boxen I can still see
from outside). But note that unlike a news machine, it really takes
very little to run a DNS machine -- that which has been in use at TDC
for many years is something which nowadays is good for little more
than scrap metal and plastic (or a news box that I'd set up). It's
only getting a heavy load because of the increasing number of customers
who don't run local caches.

Secondly, ideally either DNS works or it doesn't. Ignoring for a moment
known b0rken AAAA-query boxen, and the fact that the above-mentioned TDC
box is apparently running a software version that occasionally fails to
lookup an address (one of mine), caches the negative reply, and after
that expires, *then* is able to resolve my machine -- no matter what
nameswerver you use, you should always get the same answers.

This is quite different from news. Sure, ten years ago, many more
news machines were open to the world, while today, you can still find
them, but it's not as common. Today there will be a big difference
between providers, with different levels of spam filtering, different
groups carried, and different retention. Almost no binariez news boxen
will be open to the world, because of the expense of providing such a
service, while it's trivial to provide a text news service. DNS should
be globally the same (though perhaps some providers hide certain spam
domains as a feature), while news has devolved into varying widely
between providers.

As DNS is a distributed database, but with defined top-level servers,
it works best by design when you query a local machine, which may very
well have the data you want already cached, instead of always hitting
the already-loaded top-level machines. It also helps if you set up a
local caching server for repeated queries, to make less work for your
configured nameservers. News isn't like this. It's even more
distributed, for better or worse.

As my ISP of the moment has blocked outside DNS queries to their boxen,
while TDC-CH has not last I checked (and I had to use them when my ISP
of the moment was returning severely b0rken AAAA query responses), I'd
be willing to guess it's because of paranoia as they run b0rken-by-design
OSen for all their services, and they've firewalled them into oblivion
so that normal network monitoring tools fail. Who knows, maybe an
outsider could send a buffer overflow exploit which could not be traced
to a customer who could be slapped on the wrist.

As long as your ISP's nameswervers *work*, you have no real need for
any others. If your ISP has `issues', then it helps to configure a
handful of well-run nearby forwarders if you're able to run your own
instance of BIND. This will be transparent to you, the end user.
The case of some ISPs blocking queries from competitors' customers
is more likely because they hop from provider to provider without
making the effort to reconfigure their machines to match. Otherwise
I see no reason for an ISP to deny the occasional use of their own
nameswervers to outsiders.

barry bouwsma, paedofil
will write meaningless prose, repeating myself repeatedly, for beer

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 17-08-02 14:31

> [...]
> Padre svarer på et af mine indlæg i dk.videnskab.jura og kalder det en
> branchestandard at en ISP tilbyder newsserver

Du må henholde dig til hvad der står i din kontrakt/vilkår med ISP'en, på
det produkt du abbonerer på.

Hvis det fremgår af vilkårene for det konkrete produkt, at news-servicen er
en del af dit abbonement, så har du sandsynligvis mulighed for at få
kompensation.

Et lille udklip fra vilkårene på Orange's internet-abbo til private:
'28. Kompensation
I tilfælde af fejl og mangler ved tjenesten/servicen har Orange mulighed for
at yde kompensation til kunden.
Eventuelle klager skal rettes til Orange Kundeservice.'

--
Mvh Henrik.
ansat hos Orange [ eller hvad de nu hedder når man kommer tilbage fra ferie