Sound Blaster lydkort med digital udgang
Fra : Thomas Finnerup

Dato : 14-08-02 23:14

Hej NG,

Jeg sidder her og skal til at udskifte mit aldrende Sound Blaster
Live! lydkort med et nyere p.g.a. kompatibilitetsproblemer. Det er
tilsluttet et Cambridge Soundworks Desktop Theatre DTT2500 Digital
Surround (osv) via et kabel, der går ind i sådan nogle digitale
DIN-stik.

Det ser ikke umiddelbart ud til, at nogen af Sound Blaster Audigy
kortene har en sådan udgang. Kan det være rigtigt? Jeg kan
selvfølgelig tilslutte det via line out og rear out, men jeg vil jo
gerne tilslutte det digitalt, når nu muligheden er der. Men i
virkeligheden gør det vel ikke den store forskel hvordan jeg
tilslutter det, eller hvad?

Jeg vil helst holde mig til Creative's lydkort, men er da åben for
gode forslag. Er Creative's ikke også de eneste, der understøtter EAX?

- Thomas

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 14-08-02 23:43

In news:p3llluonj7omomu3svshocgjvdouu80s5l@4ax.com, Thomas Finnerup
said:
> [...]
> DIN-stik.
>
> Det ser ikke umiddelbart ud til, at nogen af Sound Blaster Audigy

Stop holdt. Først siger du DIN-stikkene går UD. Og så siger du at de går
IND. Sidder DIN-stikkene i lydkortet eller på højttalersystemet?

Den digitale udgang bagpå SB Live er da et minijack?

-Sune

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 14-08-02 23:42

On Thu, 15 Aug 2002 00:43:05 +0200, "Sune Mika Salminen"
<not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:

> Stop holdt. Først siger du DIN-stikkene går UD. Og så siger du at de går
> IND. Sidder DIN-stikkene i lydkortet eller på højttalersystemet?

Begge steder. :) Ud fra lydkortet og ind i forstærkeren.

> Den digitale udgang bagpå SB Live er da et minijack?

Nej, der er sådan et ekstra PCI-kort (som ikke går i en sokkel, men
bare er forbundet med selve lydkortet), hvor der sidder en digital
DIN-udgang.

- Thomas

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 15-08-02 00:12

In news:31nllu46m2k5u7p70dbfrpc62q70h1ug5r@4ax.com, Thomas Finnerup
said:

> [...]
>
> Nej, der er sådan et ekstra PCI-kort (som ikke går i en sokkel, men
> bare er forbundet med selve lydkortet), hvor der sidder en digital

Er du sikker på, at man ikke kan bruge den der ekstra-dims med et
Audigy-kort?

-Sune

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 15-08-02 12:20

On Thu, 15 Aug 2002 01:12:22 +0200, "Sune Mika Salminen"
<not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:

> Er du sikker på, at man ikke kan bruge den der ekstra-dims med et
> Audigy-kort?

Næeh, men hvis man kunne, ville jeg miste MIDI/joystick-porten, da den
sidder på Audigy's egen ekstra-dims (og ikke også sidder på Live!'s
dims).

- Thomas

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 15-08-02 13:47

In news:dg3nluckrdmva5clctp93nfn8pe8l7c8dh@4ax.com, Thomas Finnerup
said:

> Næeh, men hvis man kunne, ville jeg miste MIDI/joystick-porten, da den
> sidder på Audigy's egen ekstra-dims (og ikke også sidder på Live!'s
> dims).

Er du sikker på det er enten/eller? Jeg mener der er flere end en
connector på kortet til den slags, men jeg kan tage fejl. Her taler du
om "Live-Drive", ikke? Anyway, kortet burde have en digital udgang bagpå
ligesom live kortet har, og det MÅ være muligt at skaffe en omformer af
en art.

-Sune

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 15-08-02 14:40

On Thu, 15 Aug 2002 14:46:54 +0200, "Sune Mika Salminen"
<not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:

> Er du sikker på det er enten/eller?

Næeh, det ved jeg ikke med sikkerhed. Jeg kan ikke finde noget om
tilslutning af Live!'s Daughter Board[tm] i FAQ'en for Audigy-kortene.

> Jeg mener der er flere end en connector på kortet til den slags,
> men jeg kan tage fejl. Her taler du om "Live-Drive", ikke?

Nej, Live!Drive er jeg nærmest ligeglad med. Den har alligevel heller
ingen digital udgang. Dvs, den har vist sådan en S/PDIF ting, men jeg
ved ikke om det hjælper mig.

> Anyway, kortet burde have en digital udgang bagpå ligesom live
> kortet har, og det MÅ være muligt at skaffe en omformer af en art.

Det skulle man mene. Nu har jeg i mellemtiden bestilt et Sound Blaster
Audigy Player[tm]. Jeg vender lige tilbage når jeg har modtaget det.

Ellers tak for hjælpen. :)

- Thomas

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 16-08-02 01:47

In news:vhbnlucsci9v2rmqhrv44mkvnepsm69lkm@4ax.com, Thomas Finnerup
said:
> On Thu, 15 Aug 2002 14:46:54 +0200, "Sune Mika Salminen"
> <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:

Snipz

Ja, jeg brainstormer bare (har selv et Live-kort).

Creative labs har lavet nogle usenet-grupper, jeg mener der er en for
live/audigy også. alt.creative_labs.products.sound_blaster_live eller
noget i den stil. Du kan jo prøve der.

Held og lykke med det Thomas.

-Sune

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 23-08-02 14:46

On Thu, 15 Aug 2002 15:39:34 +0200, Thomas Finnerup <TF@Picco.dk>
wrote:

> Nu har jeg i mellemtiden bestilt et Sound Blaster Audigy
> Player[tm]. Jeg vender lige tilbage når jeg har modtaget det.

Det har jeg så nu, og der er faktisk en digital udgang. Den ligner dog
en almindelig mini-jack-udgang i modsætning til Live!'s DIN-udgang.

Så vidt jeg kan forstå på deres reklamer (eller anbefalet udstyr,
eller hvad man vil kalde det), kan man tilslutte Creative Inspire 5.1
højttalerne på den måde, men det ser ikke umiddelbart ud til at man
kan tilslutte mit DTT2500-sæt på samme måde.

Så må det jo bare være analog-tid indtil videre.

- Thomas

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 15-08-02 08:39

"Thomas Finnerup" <TF@Picco.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilslutter det, eller hvad?
>
> Jeg vil helst holde mig til Creative's lydkort, men er da åben for

Ved ikke lige hvad det er for DIN-stik dit kort har, men måske du kan finde
noget fra Hoontech, der kan bruges.

http://www.hoontech.com/english/products/sbdb3/index.html

>Er Creative's ikke også de eneste, der understøtter EAX?

Ja.

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by mail)