søges, argumenter for og imod at anskaffe ~
Fra : Michael Petersen

Dato : 14-08-02 18:28

Hejsa

familien går og genovervejer at anskaffe en vovse..

jeg læste Poul Erik Rise´s beretning om Newf
og familien besluttede at en newf, ikke matcher os..

så jeg vil lige hører om der er nogen her der kan bringe info.
for eller imod at anskaffe en dalmatiner ?

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 14-08-02 20:02

Hej Michael

Michael Petersen <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
> så jeg vil lige hører om der er nogen her der kan bringe info.
> for eller imod at anskaffe en dalmatiner ?

Jeg kender ikke noget vidre til en dalmatiner udover at det er en dejlig
hund, men det er de fleste jo, men prøv at gå på biblioteket og lån bøger om
dalmatineren, der kan i sikkert finde ud af ved hjælp af disse bøger, om en
dalmatiner passer til netop jer, og jeres behov.
Gå evt også på udstillinger og få jer en snak med dalmatiner ejerne, de vil
med garanti elske at snakke om deres hund(e).

Held og lykke

Bolette

Fra : Søren Houlberg

Dato : 14-08-02 21:40

Hej!

Ikke for at blive uvenner med nogen....

Jeg har altså (desværre) hørt at dalmatinere er fuldstændig blæst i hovedet
og stort set ikke er i stand til at lære noget incl. deres eget navn.
Jeg har mødt to dalmatinere i mit voksne liv - søde og rare men absolut
stokdumme.

Det er en pæn hund men jeg finder den for stor til ikke at fatte andet end
at løbe efter en karet (som er det de er avlet til oprindeligt) Det ville
være lidt surt at få en hund der ikke engang kan en "sit" øvelse.

Såååå...... Men god ide med at tage på en udstilling.

Hilsen
Mette Sofie
"Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:3d5a93a1$0$27833$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Sverre Stokke

Dato : 15-08-02 05:40

skodfilter@mail.dk writes:

>Jeg har altså (desværre) hørt at dalmatinere er fuldstændig blæst i
>hovedet
>og stort set ikke er i stand til at lære noget incl. deres eget navn.

Jeg har hør det samme. Og desuden at racen endnu ikke er kommet sig over
at have været modehund i forbindelse med en film om et eller andet antal
af dem.

Spørg gerne - hvis det er muligt - folk der har haft dalmatinere. Men fra
racens tilhængere skal man nok ikke forvente andet end en ukritisk
hyldest. Sådan er det for de flestes vedkommende.

Er der andre grunde til valget end udseendet ?

Hilsen Sverre.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 15-08-02 07:12

Hej

Jeg har talt med en del ejere af dalmatinere, og er efterhånden
overbevist om at de i temperament og sind minder en hel del om Border
Collier (den race har jeg selv) - en kvinde jeg mødte via en opvisning
jeg var til, fortalte mig at de var meget aktive og klart krævede
meget af en fører, og vi kunne faktisk se mange ligheder i de to
racer, når vi sammenlignede...så har man ikke et par timer om dagen at
sætte af til aktivering af denne, er dalmatiner ikke lige det valg man
skulle fortage...jeg bruger selv 2 timer om dagen på mine hunde, +
træning 2 gange om ugen og så er der jo også stævner i weekenderne...

Men jeg vil også foreslå som andre herinde at besøge en udstilling,
hvor man kan tale med mennesker der har de hunde...er en stor
international konkurrence kommende weekend hvor der er
udstilling/lydighedskonkurrencer og agility, så måske var det værd at
besøge?

Yderligere kan du på DKK's hjemmeside se at de har kurser der er
målrettet for netop hvis man står og skal vælge hunde race, så måske
var det også noget? de kurser hedder "før du køber hund".

Håber det var en hjælp til lidt "selvhjælp"

Mange hilsener og smil fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Michael Petersen

Dato : 15-08-02 18:29

Jeannette Svensson skrev i meddelelsen ...

>Håber det var en hjælp til lidt "selvhjælp"
>
>Mange hilsener og smil fra
>
>Jeannette Svensson/asko

tak for dit indlæg

det er taget til efterretning

smiler self. igen

smile = en fredelig måde at vise tænder på

Fra : Thomas Brøgger

Dato : 15-08-02 17:30

Hej

Jeg læste også "anmeldelsen" af newfien. Forrygende læsning som jeg ikke kan
leve op til.

Jeg kan ikke skrive det store dalmatiner indlæg for jeg har kun haft min
siden 1-6-2002, men hvalpetiden kan jeg da skrive om.

Dalmatineren er en sjov, krævende, selvstændig og vildøv hund. Den er
absolut ikke dum, men den kræver utroligt meget opfindsomhed af ejeren.
Ellers gider den ikke. Desuden er den en notorisk tyveknægt. Man kan
ligefrem se hvordan den vurderer risikoen for at blive opdaget.
Vores hanhund (Atomic) har allerede lært standard kommandoerne - indkald -
sit - stå - dæk og plads. Nu er vi i fuld sving med at lære ham at gå pænt i
snoren og at lade være med at gø når naboen kommer forbi.

Vores dalmatiner kan også smile, og så er ALT tilgivet, det er ikke til at
stå for.

Imod valget af dalmatiner er:
Den fælder meget - hele året.
Den er rimeligt motionskrævende.
Den kræver meget aktivering - ellers finder den selv på, og det er ikke
sikker man er enig i det sjove.

Håber det kan hjælpe dig

Vi er bare vilde med Atomic.

Hilsen
Thomas
Ejet af Dalmatineren Atomic

Fra : Michael Petersen

Dato : 15-08-02 18:31

Thomas Brøgger skrev i meddelelsen
<3d5bd71b$0$88353$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Dalmatineren er en sjov, krævende, selvstændig og vildøv hund.

Hej Thomas tak for dit indlæg

hvad mener du med vildøv ? at han ikke adlyder - selektiv hørelse ?

Fra : Thomas Brøgger

Dato : 15-08-02 20:09

hej

"Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d5be5c2$0$33496$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> hvad mener du med vildøv ? at han ikke adlyder - selektiv hørelse ?

Ja, selektiv hørelse er nok et meget godt ord. Hvis han lige er ved noget
spændende og man kalder, så kan man se på halen at han hører hvad man
siger... den siger nemlig: Jeg har hørt dig, men jeg skal lige være færdig
her.
Et andet eksempel er køleskabsdøren... den kan man ALTID høre!

Jeg ved ikke om det kun er dalmatinere... børn har do jo lige sådan, så mon
ikke det er en hvalpe ting generelt?

/Thomas

Fra : Thomas Brøgger

Dato : 15-08-02 20:14

Hej igen. Jeg glemte lige at nævne at Dansk Dalmatiner Klub afholder
udstilling i Silkeborg den 1-9-02. Der har du en chance for at se masser af
pletter.

Du kan også tjekke http://www.foxy-spots.dk eller
http://home4.inet.tele.dk/frihed/ Sidst nævnte har også skrevet en bog der
hedder Dalmatineren. Den kan lånes på biblioteket og giver et godt billede
af racen

Jeg skal også lige nævne at dalmatineren efter min mening er vedens sjoveste
og rareste hund. Der er mange der tror at de er indavlede og aggresive.
Selvfølgeliugt findes der eksempler på det, men alle de dalmatinere jeg har
mødt har været gode og rare. I starten kan de være lidt reserverede, men
ikke mere end en lys stemme og evt en godbid kan råde bod på.

Hilsen
Thomas

Fra : Jørgen B

Dato : 18-08-02 13:02

Hej

Det er rigtig hvad Thomas skriver.

Dalmatiner er en god og dejlig hund, den kræver meget motion
og man skal have tid til den, ellers må man anskafee sig en anden hund.

Jeg har selv haft en dalmatiner i 12 år, og kun med gode minder, den kan god
være
meget stædig.

hilsen Jørgen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 16-08-02 07:07

thomas@broeggerklanen.dk writes:
>Dalmatineren er en sjov, krævende, selvstændig og vildøv hund. Den er
>absolut ikke dum

Sammenlignet med hvad ? Og vurderet hvordan ?

Hilsen Sverre.

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 17-08-02 13:30

Michael Petersen skrev:

> [...]
>
> så jeg vil lige hører om der er nogen her der kan bringe info.
> for eller imod at anskaffe en dalmatiner ?

Kan da skrive lidt om mine oplvelser med vores Dalmatinere igennem 17
år.

Om de er specielt dumme, det ved jeg ikke, har aldrig prøvet at lære dem
noget specielt, men vi hentede en 8 uger gammel hvalp inat, jeg har en
lille plan om at prøve at lære den nogle ting.

Ting for:
Den er flot
Det er en ekstrem kærlig hund (vores har alle været det)
Den kan grine
Samt den er bare en dejlig hund

Ting imod:
Der er gået mode i det for nogle at havde en Dalmatiner.
De er meget aktive, så har du ikke tid til den, så vil den selv finde på
noget at lave, det er ikke en hund som bare kan passe sig selv hele
dagen.
Den fælder ALTID.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
Den danske Aldi direktør udtaler: "I mange af de etablerede