DiX
Fra : Peter Larsen

Dato : 14-08-02 11:48

Er det mig, eller har jeg ikke set flere diskutioner om at man IKKE kan sige
man er "på og "i" DiX'en..

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-08-02 12:41

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> writes:

>Er det mig, eller har jeg ikke set flere diskutioner om at man IKKE kan sige
>man er "på og "i" DiX'en..

http://www.dix.dk/

Klik på "Connected Networks" for en liste over dem, der er sluttet
til det net, der i praksis udgør DIXen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 14-08-02 13:04

nu m. Bredbaandsbolaget... whui

--
vh
Thomas Jensen, pil.dk

Fra : Martin Damberg

Dato : 14-08-02 15:16

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter Larsen" <mail@czar.dk> writes:

"klip".

> http://www.dix.dk/
>
> Klik på "Connected Networks" for en liste over dem, der er sluttet
> til det net, der i praksis udgør DIXen.
>
> Mvh.
> Klaus.
Udgør "DIX'en" egentligt ikke kun den/de ethernet switche eller
indgår ISPernes routere også under betegnelsen ?

Martin
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke UNI-C

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-08-02 15:25

"Martin Damberg" <martin.damberg@uni-c.dk> writes:

>Udgør "DIX'en" egentligt ikke kun den/de ethernet switche eller
>indgår ISPernes routere også under betegnelsen ?

Jo, det er vel kun switchdelen, der er DIXen - det har du ret i.

Men i praksis er det nok nødvendigt at snakke om de direkte
tilkoblede netværk også, for ellers bliver DIX en meget ensom
størrelse

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-08-02 11:49

"Martin Damberg" <martin.damberg@uni-c.dk> writes:

> Udgør "DIX'en" egentligt ikke kun den/de ethernet switche eller
> indgår ISPernes routere også under betegnelsen ?

Det er tåget.

Der er flere forskellige rimelige måder at bruge udtrykket "DIX":

1) summen af det udstyr og de peerings, der gør, at det er
overkommeligt at peere med landets udbydere (plus de løse). Jeg
modtager jævnligt support-opkald, der handler om problemer med de
peerings og jeg prøver at hjælpe.

2) De skabe, der indeholder det udstyr, der er placeret lokalt her i
Lyngby og selve udstyret i skabene. Når folk snakker om at de skal
have noget udstyr i DIX'en er det typisk et af disse skabe, de
snakker om.

3) Selve det lokale, som ovennævnte skabe står i. I daglig tale kalder
vi Lyngby-nørder det nuværende lokale for "DIX 2" og det tidligere
- nu næsten fuldstændigt rippede - lokale for "det gamle DIX-rum".

4) Selve switchen. Vi kalder den normalt "DIX-switchen" eller "Borgen"
(da vi installerede en Catalyst 5000 i det gamle DIX-rum tilbage i
1998 kom den til at hedde "Meltz" efter en af vore sekretærer - den
havde en masse forbindelser, var ganske uundværlig og så aldrig ud
til at være overbelastet, lige meget hvor meget den lavede. Den
nuværende 6500 er opkaldt efter en anden sekretær. Hvorfor droppe
en god vane?)

5) Hele Uni-C Lyngby. Men det er nu mest forvirrede teleselskaber og
klodsede sælgere, der gør sådan noget.

I daglig brug er det upraktisk at kalde selve switchen for DIX'en, da
DIX'en i praksis også består af en del direkte kabler mellem
forskellige routere. Om udbyderne ønsker at kalde disse direkte
peerings for DIX-forbindelser er op til dem (Selv kalder vi dem
direkte peerings), men når de foregår i DIX'en (betydning 2) er det
praktisk fra et kablings-synspunkt at betragte dem som en del af
DIX'en.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Baaad movie. Bad, bad movie. Skipped video and went
The RockBear. ((^)) straight to slides."

Fra : Martin Damberg

Dato : 16-08-02 22:47

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin Damberg" <martin.damberg@uni-c.dk> writes:

"langt klip"
> [...]
> The RockBear. ((^)) straight to slides."
> I speak only 0}._.{0 - Dino Tripodis on his first

Mange tak for den gode beskrivelse, bare synd at man ikke kan læse sådan
noget på vores interne konferencer :(

mvh

Martin Damberg

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-08-02 00:04

"Martin Damberg" <min_email_adresse@vejen-net.dk> writes:

> Mange tak for den gode beskrivelse, bare synd at man ikke kan læse sådan
> noget på vores interne konferencer :(

Har man spurgt?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Praeterea censeo Moulin Rouge omnibus videndum esse"
The RockBear. ((^))

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-08-02 23:41

On Fri, 16 Aug 2002 23:46:47 +0200, "Martin Damberg"
<min_email_adresse@vejen-net.dk> wrote:

>Mange tak for den gode beskrivelse, bare synd at man ikke kan læse sådan
>noget på vores interne konferencer :(

Hvad mener du med interne konferencer, interne, hvorhenne?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Peter Larsen

Dato : 14-08-02 15:26

> Klik på "Connected Networks" for en liste over dem, der er sluttet
> til det net, der i praksis udgør DIXen.

Vi er enig om, at hvis jeg skriver at firma xx har maskiner (webservers)
stående i DiX lokalerne, så er jeg en løgner? Enddog en stor løgner?

Jeg ser selv udtrykket DiX som et dansk krydsfelt.. ?

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-08-02 15:32

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> skrev i en meddelelse
> Vi er enig om, at hvis jeg skriver at firma xx har maskiner
(webservers)
> stående i DiX lokalerne, så er jeg en løgner? Enddog en stor løgner?

Well, hvis de rent faktisk står der (ved ikke om der er hosting i samme
lokale) så er det vel på sin vis ok. Det er nærmere "vores systemer er
placeret direkte på DIX'en" der er galt

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-08-02 15:45

>Vi er enig om, at hvis jeg skriver at firma xx har maskiner (webservers)
>stående i DiX lokalerne, så er jeg en løgner? Enddog en stor løgner?

Hvis der står en webserver derinde, så står der vel en webserver
derinde? Nu har jeg ikke fysisk været derude de sidste tre år, så
om det praktisk kan lade sig gøre, tør jeg ikke sige.

Men medmindre din webserver kan snakke BGP og kan få nogen med på
at udveksle trafik, er den ikke koblet på DIX. Så er den koblet på
et netværk, der har en forbindelse til DIX.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-08-02 17:33

On Wed, 14 Aug 2002 16:25:54 +0200, Peter Larsen wrote:

> Vi er enig om, at hvis jeg skriver at firma xx har maskiner (webservers)
> stående i DiX lokalerne, så er jeg en løgner? Enddog en stor løgner?

Delvist - de kan meget vel have dem stående i Uni-C's hosting miljø,
som også huser DIX ethernet switchen - men maskinerne er ikke koblet
på DIX'en, de er koblet til et ISP netværk, så måske er koblet til DIX
switchen.

> Jeg ser selv udtrykket DiX som et dansk krydsfelt.. ?

Det er en ethernet switch, hvortil der er koblet et antal routere - men
det at en router er koblet til DIX'en giver intet - medmindre man også
har en aftale med hver af de andre ISP'er om at udveksle trafik med dem.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 14-08-02 18:27

On Wed, 14 Aug 2002 16:25:54 +0200, "Peter Larsen" <mail@czar.dk>
wrote:

>Vi er enig om, at hvis jeg skriver at firma xx har maskiner (webservers)
>stående i DiX lokalerne, så er jeg en løgner? Enddog en stor løgner?

jeg kan næsten regne ud hvem du har snakket med :)

Fra : Peter Larsen

Dato : 14-08-02 21:35

>jeg kan næsten regne ud hvem du har snakket med :)

jah, hvad kan man eller sige til:

"Hostet i Danmarks knudepunkt nummer 1" (hvor knudepunkt er link til
www.dix.dk)

" har deres maskiner hostet direkte i det danske internet knudepunkt/dix og
kan ikke udsættes for den type problemer." (igen, ja, knudepunkt/dix er link
til www.dix.dk)

Jeg finder det flovt at nogle skriver den slags, lidt som et andet firma,
ucon.dk, som kan reservere .dk navne med æøå ..

Ærlighed vil være at skrive at man var hostet i umiddelbar NÆRHED eller
meget TÆT på DiX, ucon burde bare melde sig selv til bagmandspolitiet..

Jeg kan heller ikke lade være med at grine af "Vort system er også beskyttet
imod lynnedslag, terrorangreb el.lign.", ordet terrorangreb er nok tilføjet
efter 11/9-2002 ...

At se Hr Ejer af omtalte firma udtale sig om andre som giver "ubegrænset
trafik", det giver mig kvalme... Men ok, det har han gjort de sidste 10 år..

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-08-02 02:07

On Wed, 14 Aug 2002 22:35:16 +0200, "Peter Larsen" <mail@czar.dk>
wrote:

>Jeg kan heller ikke lade være med at grine af "Vort system er også beskyttet
>imod lynnedslag, terrorangreb el.lign.",

_eller_ lignende?

De er ikke sikre på om det er lynnedslag eller terrorangreb, deres
system er beskyttet imod?

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-08-02 11:51

> Vi er enig om, at hvis jeg skriver at firma xx har maskiner (webservers)
> stående i DiX lokalerne, så er jeg en løgner? Enddog en stor løgner?

Det er som man tager det. DIX-materiellet er placeret i et
hosting-lokale, der også bruges til at hoste andre ting i. Men det er
fuldstændigt korrekt, at netværksmæssigt, er der ikke webservere på
DIX'en. Og der er bred enighed om blandt DIX'ens brugere, at det er
forkert at reklamere på den måde.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Diskussioner ødelægges tit af folk,
The RockBear. ((^)) der ved hvad de taler om"

Fra : Jesper Harder

Dato : 18-08-02 00:05

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> writes:

> Hvad mener du med interne konferencer, interne, hvorhenne?

Hint:

"Martin Damberg" <martin.damberg@uni-c.dk>
^^^^^^^^

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)