Kartoffel revet m/æg stegt på pande. Hvad ~
Fra : Thomas Hjort

Dato : 13-08-02 16:52

Jeg kan ikke huske helt hvad kartoffelretten består af, men jeg mener man
river en kartoffel grogt, presser saften ud og mixer op med æg. Derefter
steges det i olie.
Nogen der kender den præcise opskrift og navn på den?

Mvh Thomas

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-08-02 17:24

Thomas Hjort skrev:

> jeg mener man river en kartoffel grogt, presser saften ud og mixer
> op med æg. Derefter steges det i olie.

Hvis det ikke var for ægget, lyder det næsten som rösti:

   <http://www.single-kochbuch.de/rezepte/roesti.htm>
   <http://www.google.com/search?q=rösti>

// Klaus

Fra : Christina Geisler

Dato : 13-08-02 18:35

> Nogen der kender den præcise opskrift og navn på den?

Hej Thomas,

hvis det er noget du kender fra nabolandet sydpå, så kan det være det her:

Kartoffelpuffer

500g kartofler

1 løg

1 spsk mel

2 æg

salt og peber

Kartoflerne rives og vandet presses ud. Løget rives og tilsættes sammen med
æg, mel, salt og peber. kom ca. en skefuld dej i en pande med meget varm
fedt. Steges til de er gyldne. Serveres med æblegrød.

Der findes en masse andre "smarte" ting folk spiser tl deres
Kartoffelpuffer, fx kaviar, men jeg har nu altid bedst kunne li' dem med en
klat æblegrød.

Christina

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 13-08-02 19:27

Tue, 13 Aug 2002 17:51:34 +0200, skrev "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercity.dk> :

>Jeg kan ikke huske helt hvad kartoffelretten består af, men jeg mener man
>river en kartoffel grogt, presser saften ud og mixer op med æg. Derefter
>steges det i olie.

Hmmm....måske kan det være tortilla (som dem, man får i Spanien) ??
Selv om jeg kun har set det med kartofler i skiver eller stave.

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Usenet

Dato : 13-08-02 19:31

led efter "Hashbrowns"

mvh. René

Fra : Peter Westh

Dato : 13-08-02 20:39

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> steges det i olie.
> Nogen der kender den præcise opskrift og navn på den?

I listen over mulige navne på disse kartoffelpandekager, må jeg også lige
bidrage med det jødiske: Latkes.

/Peter

Fra : rasmus carlsen

Dato : 13-08-02 21:14

> [...]
> steges det i olie.
> Nogen der kender den præcise opskrift og navn på den?

- hvis du hakker noget forårsløg og putter i og former det som bøffer er det
kartoffelbøffer!

ras

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-08-02 21:37

> [...]
> steges det i olie.
> Nogen der kender den præcise opskrift og navn på den?

Det er da helt klart en svensk ret - nemlig Raggmunk !

http://www.svd.se/statiskt/mat_och_dryck/kokboken/potatis/raggmunk.asp

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 14-08-02 09:33

> [...]
> steges det i olie.
> Nogen der kender den præcise opskrift og navn på den?

Tak for alle forslagende.
Jeg tror jeg opfinder min egen 'kartoffel-bøf' og lægger opskriften her i
aften:)

Mvh Thomas

Fra : rasmus carlsen

Dato : 14-08-02 10:20

> Tak for alle forslagende.
> Jeg tror jeg opfinder min egen 'kartoffel-bøf' og lægger opskriften her i
> aften:)

velbekomme ...

Men husk at du skal rive kartoflerne lige inden du laver retten. Ellers
bliver kartoflerne sorte ...

ras

Fra : Thomas Hjort

Dato : 14-08-02 18:50

> "Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Tak for alle forslagende.
> Jeg tror jeg opfinder min egen 'kartoffel-bøf' og lægger opskriften her i
> aften:)

Og jeg gjorde (inspireret af tråden) følgende:

3 store bagekartofler
Et finthakket løg
Et finthakket fed hvidløg
Et lille æg
Salt
Peber
Citronsaft
Hakket persille
En spiseske olivenolie

Kartoflerne rives groft og vrides så vandet render af. Blandes med de øvrige
ingredienser. Trykkes sammen som flade frikadeller og steges i rigelig
rapsolie (ca. 7 minutter på hver side).

Og det blev godt :) Rigtigt sprødt.

Mvh Thomas