Formatere HD.
Fra : SpookiePower

Dato : 12-08-02 23:00

Jeg skal til at formatere en HD, men kan ikke få lov til det.
Der er i forvejen installerede WinMe på den. Normalt booter
jeg op på en gamle dos 5.0 diskette og skriver format c: men
det kan jeg ikk få lov til denne gang. Hvad skal jeg så gøre ?

Fra : danni plougmann

Dato : 12-08-02 23:06

er partionet formateret som fat 16, fat 32, ntfs.
fjern partionet og lav et nyt med fdisk

Fra : Bruun

Dato : 13-08-02 11:02

Hejsa,
> [...]
> jeg op på en gamle dos 5.0 diskette og skriver format c: men
> det kan jeg ikk få lov til denne gang. Hvad skal jeg så gøre ?

Det er muligvis fordi at din WinME kører på en FAT32 partition. Og din DOS
bootdisk 5.0 vil formatere den i FAT. Versions konflikt tror jeg...

Hvis du vil formatere med den diskette's værktøjer, så skal du fjerne de
eksisterende partitioner.

Ellers vil jeg anbefale at du besøger www.bootdisk.com og henter en DOS 6.2
eller 6.22 disk ned. Måske endda en Windows 98 bootdisk/startdiskette.

Mvh Kim Bruun

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 13-08-02 23:23

Bruun wrote:

> Ellers vil jeg anbefale at du besøger www.bootdisk.com og henter en
> DOS 6.2 eller 6.22 disk ned. Måske endda en Windows 98
> bootdisk/startdiskette.

Køb en ladyshaver og tag skridet i dag. Hvor for ikke hente en WinMe
bootdisk. Fdisk og format.com på win98 er ved at være noget så forældet.

mvh
Henning

Fra : Henning Sørensen

Dato : 13-08-02 12:36

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg op på en gamle dos 5.0 diskette og skriver format c: men
> det kan jeg ikk få lov til denne gang. Hvad skal jeg så gøre ?

Hdd er partitioneret med FAT32, som dos5 ikke understøtter.
Gå ind i "tilføj/fjern programmer" og lav en startdiskette.
Boot puteren med disketten, vælg "med cdrom understøttelse",
formatter hdd og installer fra cdrommen.
- Forudsat det er IDE cdrom, hvis det er scsi skal du først have
fat i aspi drivere til scsi kortet/cdromdrevet fra leverandøren.
Personligt kører jeg altid en fdisk før jeg formatterer, du kan
så boote med "minimal opstart", og køre fdisk (ligger på disketten).
Husk i så fald at puteren skal genstartes inden "format c:", og
vælg "opstart med cdrom understøttelse".

/Henning, Sydfyn.