Nogen der fodre BARF?
Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 18-02-01 12:34

Hej

Sådan lidt ud af det blå er der så nogen her der fodre deres katte med BARF?

Fordele og ulemper?

- På forhånd tak!

- Sidsel

Fra : marianne hellemose

Dato : 18-02-01 12:42

Ikke endnu men jeg arbejder mig derhen ad,
det kræver en masse forarbejde, så jeg har
det sidste årstid været på holisticat-listen,
hvor i hvert fald de "ældste" fodrer BARF
og i stor grad bruger "alternative" dyrlæger
i så stor grad som det er muligt

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 18-02-01 14:06

Har du fundet nogle gode opskrifter?

Ellers er ihvertfald denne side rigtig god:
http://www.felinefuture.com/nutrition/

Og denne her har en masse ideer til godbidder og andre ting:
http://www.critterhaven.org/critterchat/kritterkitchen.htm

- Der er både til hund og kat...

Hvor vil du få dit kød fra?

- Sidsel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-02-01 16:22

> Sådan lidt ud af det blå er der så nogen her der fodre deres katte med
BARF?

Og hvad er så det?

Mvh Maria

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-02-01 18:00

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:RMRj6.2481$2w6.18870@twister.sunsite.dk...
> BARF?
>
> Og hvad er så det?
>
> Mvh Maria

Hej Maria .... fint du spurgte for nøjagtigt det samme var min første tanke
da jeg læste dette ord!!

Søndagshils fra
Anne-Marie

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 18-02-01 18:14

BARF står for Bones And Raw Foods - stort set går det ud på at få sin
kat/hund/ilder til at spise en mere naturlig diæt ved fx. at servere en
omgang kalvelever for sin kat med en rå æggeblomme. I det store hele er
mange mennesker enige om at BARF er en sundere måde at fodre sit dyr på,
bla. fordi en kat ikke har godt af så meget korn som der er i tørfoder.
Tørfoderet vil dehydrere katten indefra, og den er nødt til at indtage
vædske på anden måde end gennem sit foder som den egentlig burde! (Kattens
vilde slægtninge drikker sjældent vand så vidt jeg har forstået, men får det
gennem deres bytte!)

- Det er faktisk RET interessant, og så vidt jeg kan se er det ikke SÅ
tidskrævende som man umiddelbart skulle tro. Det tager fx. ingen tid at køre
en kylling gennem kødhakkeren efter at slagteren har smadret kyllingen til
ukendelighed.

- Sidsel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-02-01 18:34

> BARF står for Bones And Raw Foods - stort set går det ud på at få sin
> kat/hund/ilder til at spise en mere naturlig diæt ved fx. at servere en
> omgang kalvelever for sin kat med en rå æggeblomme.

Jeg kom altså sådan til at grine - kan I forestille jer vildkatten stå der
med sit æg, og skille hviden fra?

> [...]
køre
> en kylling gennem kødhakkeren efter at slagteren har smadret kyllingen til

Næ, men vil de kære små så spise det? Næ, nej. De vender fornærmet ryggen
til, og INTET kan få dem til at nærme sig tallerkenen igen før den er
rengjort og noget dåsemad er øst op. Kræsne, det er lige hvad de er.......

Maria

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 18-02-01 19:10

Jeg ved godt at katte æder hele ægget men der er noget med at hviden
ødelægger biotin i katten, så derfor skal de vist bare have blommen, desuden
er der mindst risiko med blommen og alle de gode guf ting er i blommen.

>Næ, men vil de kære små så spise det?

Nej sikkert ikke, men så må man jo tage tørfoderet fra dem, ihvertfald hvis
man mener det seriøst. Jeg har 3 voksne ildere som jeg ikke kunne drømme om
at sætte på BARF, simpelthen fordi er der et dyr der er mere kræsen end
katten, så er det ildere! Men min ilder hvalp som jeg får til sommer skal
fodres med BARF, og det var derfor jeg spurgte, fordi katte BARF-diæten
minder meget om den ilderen skal have. Så hvis der nu var nogen der havde
nogle gode erfaringer så ville det jo være dejligt!

BARF skulle faktisk sørge for færre turer til dyrlægen fordi den er så meget
sundere end alt det korn vi fylder vores dyr med!

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-02-01 00:47

"Sidsel & da Gang O' Ferts feat. Terrible Turbo Terror Tyson" <dogs@worldonline,dk> skrev i en meddelelse
Jeg har 3 voksne ildere som jeg ikke kunne drømme om
> at sætte på BARF, simpelthen fordi er der et dyr der er mere kræsen end
> katten, så er det ildere!

Hmmmm...... Mine ildere æder sgu' alt, hvad der
ikke er sømmet fast - men på den anden side - det
gør alle mine katte nu også.

--
Hilsen Helle
"ANY question addresed to a cat can be counted rhetorical." - E. Miller

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 19-02-01 11:04

Hmmm, nu er jeg jo misundelige, jeg kan ikke stoppe noget nyt i deres
fodermix uden Speedy smider alt maden udover hele buret! :( Jeg vil slet
ikke tænke på hvad han kunne gøre med en omgang hakket kylling og mine
gulve!

- Sidsel

Fra : Denise

Dato : 19-02-01 11:07

Hej Helle
Ha ha, skulle ikke undre mig med den mor. Var der ikke noget med en af
kattene selv stjal ½ kg halvfrosset hakket kød i køleskabet ?
Hilsen Denise

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-02-01 18:19

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse news:96qr9q$vu$1@news.inet.tele.dk...
> Hej Helle
> Ha ha, skulle ikke undre mig med den mor. Var der ikke noget med en af
> kattene selv stjal ½ kg halvfrosset hakket kød i køleskabet ?

Hmmffrrr.......Det var nu fra fryseren og det halve
kilo kød var fortæret, bortset fra ca. 50 gram. De
sølle rester var stadig totalt frosne, så guderne må
vide, hvorfor de ikke fik totalt dårlig mave. Men du
har ret - med sådan et hjem har man lov at
trøstespise

Og så var der dengang Chabél, vanen tro, havde
åbnet mit køleskab, og min ilder, Tequila, var
hoppet ned i en bakke leverpostej, hvorefter
Chabél lukkede køleskabsdøren igen. Heldigvis
syntes jeg de var så stille og fik åbnet køleskabet
og redet hende. Hun var nu ikke specielt
interesseret i at blive redet og hun havde
leverpostej over hele hovedet

--
Hilsen Helle
When I wash the cat, it takes me hours to get the hair off my tongue.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-02-01 19:52

Hvis man skal have katten til at spise så naturligt som muligt, burde man da
fodre med frosne mus og ind imellem med daggamle kyllinger

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : DK True Trust

Dato : 18-02-01 20:07

Jeg fodre med daggamle kyllinger, dog mest i vinterperioden, da kyllingerne
bliver så ulækre i sommervarmen. Jeg optør lige kyllingerne i microovnen, og
det er ren deluxe mad. Det har en god efekt på tænderne, en god virkning på
pelsen og godt i det hele taget, der er jo en masse protein i. Kattene
spiser ca. 1-3 stykker daglig, og killingerne lære det fra de er ca. 10
uger.
Det er faktisk sjovt at se kattene gå ombord i kyllingerne, det er ligesom
om at deres gemte vildinstinkt kommer frem. De jager og fanger kyllingen
selvom den har været død længe, de flænser den sønder og sammen, men de
nyder det i fulde drag.

Kan varmt anbefales, dog ikke som et fuld måltid.

Mange miauuer fra Birgitte

--
Breed of Maine Coon and
Norwegian Forest Cat

Fra : Denise

Dato : 19-02-01 12:58

Hej Birgitte
Ha, jeg tøede også engang nogle kyllinger op i microovnen, eller hvad jeg så
lavede. Det stank simpelthen i hele huset flere dage efter. Derefter tog jeg
kyllingerne ud af fryseren om morgen, og de var klar til at spise for
kattene når jeg kom hjem fra arbejde. Så ikke mere microovn til kyllinger
hos mig )
Men du har ret, det var vildt sjovt at se dem gå ombord i kyllingerne.
Hilsen Denise.

Fra : DK True Trust

Dato : 18-02-01 20:10

Glemte helt at fortælle, at når en kat lige har født, får den her i huset en
rigtig opstrammer, en energibombe så det gør noget.
Man blander 2 æggeblommer med lidt 13% fløde og drysser en god sjat
druesukker i, blandes og drikkes med glæde af den nybagte missemor.

Bon appetit fra Birgitte

Fra : formely known as?

Dato : 18-02-01 21:36

HA HA HA... i skulle se min mis' ansigt hvis jeg tilbød hende en rå
æggeblomme

Fra : DK True Trust

Dato : 18-02-01 22:36

Ja ja man tror ikke sine egne øjne, men det er faktisk sandt, missemødrene
elsker de første dage denne snaps, og faktisk så føles det som om de
hurtigere kommer til hægterne ovenpå fødslen.
Jeg kalder det for en fødselssnaps.

Mange miauuer fra Birgitte

Fra : Denise

Dato : 19-02-01 11:11

Daggamle kyllinger var et STORT hit hos os for en del år siden. Kan jo
stadig købes hos Tybjerg kontrolhønseri og man kan fryse dem, så man f.eks.
har 3 i en pose, det er smart. Vi serverede på aviser på et trægulv,
problemet var bare, at vi skulle huske at lukke døren, ellers stak hunkatten
af med de andres efter hun på 0,5 havde spist sin egen. Og tørre snask og
æggeblomme af gulvtæpperne i stuen var ikke lige sagen.
Hilsen Denise

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 19-02-01 22:32

>Tybjerg kontrolhønseri

Har du nogen kontakt information til dem? Jeg er nemlig selv interesseret i
at købe daggamle kyllinger til mine skattebasser.

Mvh.

Sidsel

Fra : Denise

Dato : 20-02-01 12:02

Hej
Du kan bare ringe til dem 57642147 og spørge hvornår de har nogle klar, og
kan så bestille hvad du skal bruge. Så vidt jeg husker er der min.
bestilling af 1 kasse, tror der var ca. 320 i en kasse, og man tager så ned
og henter dem. Jeg hældte så de stadig varme gassede kyllinger i sorte
affaldssække. D.v.s. første gang var det min mand, jeg skulle ikke nyde
noget, men når man først ser hvor glade kattene bliver, så var det
overhovedet ikke slemt. Når vi så kom hjem pakkede vi dem i små fryseposer,
men skulle holde kattene ude af værelset, med mindre vi hele tiden ville
bruge tid på at fiske kattene op af sækkene med kyllingerne. Jeg hentede
samtidig for min opdrætter, så det kunne svare sig at køre helt derned. Man
betalte så inde på kontoret. Jeg fandt lige et link
http://www.tybjerg.com/

Hilsen Denise

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 20-02-01 12:21

Hehe 320 kyllinger er vist lige lovligt meget til den ene ilder der skal
spise dem, især når jeg kun har en lille bitte fryser. Og en køretur? Jeg
har ikke engang kørekort, så det skal helst være tæt på Kbh.

Ellers tak for at du gad skrive det! :)

Fra : Denise

Dato : 20-02-01 12:29

Hej igen
Desværre giver jeg ikke mine katte dem for tiden, ellers kunne du da godt få
nogle af mig. Men ellers læg en forespørgsel ud, om der er nogle der skal
derned, eller nogle der har nogle i fryseren du kan købe, måske nogle af
opdrætterne har.
De kan jo ellers sagtens holde sig længe, men har man ikke prøvet før er det
måske lige lovligt meget at skaffe sig en hel kasse. Jeg startede med at få
nogle stykker hos min opdrætter, også for at se om de kunne lide dem. Og DET
kunne de, så derefter købte jeg selv (havde 3 katte dengang).
Hilsen Denise

Fra : DK True Trust

Dato : 20-02-01 13:43

Nu er vi opdrætter og har 13 katte, så der går nogle stykker til om dagen,
derfor, har jeg valgt, at købe 1500 stk. af gangen.
Jeg har en dybfryser kun til kyllinger, hvor de bliver frosset ned i lag.
Først et lag pap/plastic og et lag kyllinger, sprædt ud så de ikke fryser
sammen, så et lag pap osv.
Mange af vores gæster synes det er ulækker med kyllingerne, men det er jo
kattene vi tænker på, og de er bare så glade for dem.
Vores hunkatte får dem på køkkengulvet, da jeg så vasker gulvet bagefter,
det sviner altså en del. Blot skal vi huske på, at lukke døren til køkkenet,
ellers stikker kattene af med hver deres fangst i munden, og jeg vil lige
sige, at gennemgnaskede blodige kyllinger ikke er lækre at få ind på
stuetæppet, det er faktisk også ganske umuligt at vaske af igen.
Hvis der skulle være nogen her i Jylland/Låsby-Århus omegn der gerne vil
prøve at fodre med kyllinger, kan I komme til mig og hente nogle stykker,
for at se om Jeres dyr syntes det samme som mine, at det er ren DELUXE.
Det er jo ikke sikkert, at alle dyr har samme smag, og så vil det jo være
dumt, at købe en hel masse.
Bare et tilbud.

Mange miauuer fra Birgitte

Breed of Maine Coon and
Norwegian Forest Cat
Vi venter MCO killinger uge 9/10 og uge 13
sten@truetrust.dk
www.truetrust.dk

Fra : Gidde

Dato : 20-02-01 13:59

Hejsa
Jeg har spekuleret lidt på, hvordan man beregner mængden ved fodring med BARF
eller kyllinger. Hvor mange kyllinger beregner du til en enkelt kat pr dag? Jeg
tror ikke det ville fungere særlig godt i vores lejlighed på nuværende
tidspunkt, men måske senere...
Mvh. Gitte

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 20-02-01 14:35

Jeg har sådan en lækker lille liste over hvordan de forskellige slags "prey"
er i analyse. Kylling er faktisk rigtig god, når den sådan hakkes med ben og
det hele, masser af calcium, protein og taurin. BARF er ikke så skræmmende
hvis man først læser om det, jeg glæder mig til at skulle igang, og jeg skal
endda kun fodre en (forhåbentlig) 2 kilos ilder.

Angående det med fryseren, oh jeg ville gerne, men vi bor på 45 kvm, så det
er svært nok at lave plads til en lille fryser til os selv. At få plads til
320 små kyllinger ville nok sætte os ude af stand til at købe stort ind til
os selv...

- Sidsel

Fra : Gitte Jäger Lock

Dato : 20-02-01 17:04

Hej Sidsel

"Sidsel & da Gang O' Ferts feat. Terrible Turbo Terror Tyson" wrote:

> [...]
> hvis man først læser om det, jeg glæder mig til at skulle igang, og jeg skal
> endda kun fodre en (forhåbentlig) 2 kilos ilder.

Den liste er vel ikke tilfældigvis af sådan en størrelse, at du kunne sende mig
den som attachment eller evt. så du kunne lægge den ud her på NG'en? Hvor læser
du om BARF? Nogle særlige bøger??

> [...]
> 320 små kyllinger ville nok sætte os ude af stand til at købe stort ind til

Kender kun alt for godt problemet. Vi har "kun" plads til sølle 15 kg oksekød
fra svigerfars fritgående bøffer.....suk.
Mvh. Gitte

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 20-02-01 20:59

Hej Gitte!

Jeg læser om det på nettet, der er så mange dejlige kilder til hvordan, hvor
meget, hvorfor.
En god side for jer katteejere er http://www.felinefuture.com/nutrition/ der
står stort set alt hvad der er værd at vide.

Prey analysen er også på den side, og der er nok at læse, og hvis du får
blod på tanden kan du altid følge BARF webringen rundt! :)

- God Fornøjelse!

- Sidsel

Fra : Gidde

Dato : 20-02-01 21:59

Tak for linket
-Gitte

Fra : DK True Trust

Dato : 20-02-01 19:24

Jeg giver hver kat dem de gidder at spise i et måltid, men start med 1, De
skulle jo gerne have lyst til også, at spise tørkost.
Mange miauuer fra Birgitte

Fra : Camilla Larsen

Dato : 20-02-01 20:36

Hej

Ligger nogen af jer inde med noget om BARF på dansk?
Noget i selv har skrevet eller fået sendt, kunne jeg få det sendt til min
e-mail?

---
Camilla

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 20-02-01 20:52

Desværre, det er på engelsk det jeg har, jeg har ikke kunnet finde nogle
danskere som fodre BARF, så der står ikke skrevet så meget om det, men en
dyrlæge hos Vejle Dyreklinik skulle være varm fortaler!

- Sidsel

Fra : Camilla Larsen

Dato : 20-02-01 21:11

Hej Sidsel

Jeg har også været inde på nyhedsgruppen for hunde og stille spørgsmålet og
sørme om jeg ikke fik et link til en nordisk mailingsliste om BARF. Der en
del danskere med der.

Den findes inde på egroups.com og hedder NordBARF.

--
Camilla

Fra : Gidde

Dato : 20-02-01 22:02

Nå ok...jeg troede det blev brugt som et alternativ til tørkosten...
Jeg kan af en og anden grund godt lide tanken om en gang imellem at variere
kattenes kost en smule...og måske en kylling pr kat i ny og næ vil gøre deres
liv bare en anelse mere interessant. Jeg ville kede mig grænseløst over at få
kartofler hver dag.
- Gitte

Fra : Gidde

Dato : 19-02-01 12:06

Hejsa
Jeg fodrer stadig med Hills, men synes da egentlig det lyder fornuftigt nok med
daggamle kyllinger, mus og lignende i fryseren. Men, det lyder også
dødbesværligt...især, når jeg tænker på hvor Laban ville slæbe sin mad hen
(foderskålen kan jo nok ikke helt klare presset fra en frådsende kat og en
omgang hel kylling).
Jeg overvejede dog lidt, om ikke problemet med vædskeoptag gennem maden måske
kan tackles ved, at man opbløder en del af den daglige ration tørfoder i varmt
vand? Blot sådan at hver andet eller hver tredje måltid katten får er lunt og
vædskeholdigt...
Nogen der har erfaring med den slags?
- Gitte

Fra : Denise

Dato : 19-02-01 12:47

Hej
Du kan sagtens komme vand i noget af deres tørmad, det har jeg selv brugt.
Det skal så helst spises op med det samme, da det ikke kan tåle og stå for
længe som andet vådmad. Jeg ville dog ikke bruge varmt vand pga de flere
bakterier der er i det varme vand.
Jeg giver vådmad W/D og vådmad IAMS med Lam om morgenen, sammen med det
tørmad de altid har stående, for jeg kan faktisk også godt lide at de får
væske tilført, selv om mine ikke har problemer med at drikke.
Hilsen Denise

Fra : Gidde

Dato : 20-02-01 11:01

Wow
Vådmad er åbenbart et kæmpe hit hos Laban og Freja...selv Laban spiste op - rub
og stup!! Jeg tror, jeg måske vil gi dem opblødt w/d en gang dagligt (de får 3
gange dagligt)...og så vil jeg suplere w/d'en med noget
Hills-rense-tænder-foder....den der oral-et-eller-andet blanding, de har
lavet.....
-Gitte

Fra : Kate

Dato : 20-02-01 22:12

Gidde wrote:

> [...]
> gange dagligt)...og så vil jeg suplere w/d'en med noget
> Hills-rense-tænder-foder....den der oral-et-eller-andet blanding, de har

Den der oral-mad er vildt populær her hos alle tre. Jeg blander det med
deres normale Hill's Light, men alle starter med at fiske Oral-maden ud
og når det er væk spiser de først resten i anden omgang. Når hver især
har støvsuget egen skål går det på jagt i hinandens skåle, der jo altså
også er støvsugede
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Gidde

Dato : 20-02-01 22:47

hihi...det smager nok, som så meget andet, mere interessant fordi det lige netop ikke
er så fedtfattigt Jeg skal bare finde vejen ud forbi en forhandler....og så
ellers se om misserne her også sorterer maden for at få tandbørstemaden først. Men
sikke dog et besværligt navn at give sit produkt!!!
- Gitte

Fra : N/A

Dato : 20-02-01 20:17

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-02-01 20:17

d. 18/02/01 14:05 skrev Sidsel & da Gang O' Ferts feat. Terrible Turbo
Terror Tyson på dogs@worldonline,dk i artiklen
1OPj6.4517$TL6.449871@news000.worldonline.dk:

> Har du fundet nogle gode opskrifter?
>
> Ellers er ihvertfald denne side rigtig god:
> http://www.felinefuture.com/nutrition/

Hej -
Jeg var inde og kigge på opskrifterne - mest af nysgerrighed. Min veninde
bruger en lidt speciel dyrlæge i Jylland, der har givet hende en opskrift på
naturlig kost til hunde. Det er noget med 1/3 rå grøntsager,1/3 brød og 1/3
rå kallun... (Jeg har nu altid tænkt, at brød da ikke er så naturligt endda.
Ulve går vel ikke til bageren. Nå -)
Denne dyrlæge påstår at naturlig kost til katte er det samme som til hunde!
Her stod jeg så af og tænkte i mit stille sind, at det kan være han er
genial til hunde, men han ved sgi da ikke meget om katte Derfor var det
skægt at se en "autoriseret" opskrift til katte. Der var ganske rigtigt
ingen rå gulerødder i
Men - og her er mit spørgsmål - hvor får man fat på de ting der skal i?
F.eks. 2 spiseskeer benmel (i disse kogalskabstider) og "2 tablets freeze
dried glands" (frysetørrede kirtler?).
Noget andet er - hvad med salmonella? Der er rå æggeblommer i og nogle her
har snakket om rå kylling. Jeg ved godt at katte som regel ikke får
salmonellainfektioner - men de _kan_ da få det Efter Donna har haft
problemer med maven i måneder nu efter en maveinfektion, er jeg meget obs.
på maveinfektioner, det indrømmer jeg
For resten Helle - tak for din beretning i sin tid om din kat Chili. Du
skrev den, da mine katte lige var gået ned med denne mystiske infektion for
at advare om, hvad man altså kunne komme ud for. Dengang tænkte jeg jo at så
galt går det forhåbentlig ikke. Men i de efterfølgende måneder hvor Donna
blev ved at skrante, trøstede det mig faktisk meget at tænke på - at Chili
var syg så længe og dog kom sig helt og fuldstændig. Tusind tak
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 20-02-01 20:45

Jeg har hørt fra en dyrlæge som påstår at rovdyr ikke kan få salmonella, men
for det meste vænner de sig hurtigt til diæten, de skal lige igennem en
detox, og efter det burde immunforsvaret selv kunne klare bakterier.

Jeg tror selv på at det er sundere, også for din kat's tænder.

Kød og benmel kan vist skaffes, ellers kan man også bare smadre en hel
kylling, det skulle vist gøre det ud for benmelet. BSE? Tja, igen, nogen
dyrlæger siger at rovdyr ikke kan få det! (Jeg er IKKE dyrlæge, og gentager
bare hvad jeg har hørt!!!)

- Sidsel

Fra : marianne hellemose

Dato : 20-02-01 22:20

Holisticat's hjemmesider har også opskrifter,
gode råd og adr. hvor man kan købe div. ting
og sager online.

Visit the list website for articles, FAQs, etc.: http://www.holisticat.com
View the archives at: http://www.escribe.com/pets/holisticat/
Any problems, contact the listowner: mailto:arora@uor.edu

Fra : Helle Andersen

Dato : 20-02-01 21:35

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@c.dk> skrev i en meddelelse news:B6B87B91.AC0%ann_rudbeck@c.dk...
> [...]
> blev ved at skrante, trøstede det mig faktisk meget at tænke på - at Chili
> var syg så længe og dog kom sig helt og fuldstændig. Tusind tak

Hej Ann

Jamen, bare hold ud, selvom det kan se sort ud
Jeg er sikker på, at hun nok skal komme sig helt
på et tidspunkt. Da Chili laaaangt om længe var
blevet helt rask, kan jeg faktisk ikke huske en
eneste gang, hvor han siden har haft dårlig mave -
selv ikke efter dengang han havde hjulpet Chabél
med at fortære det famøse halve kilo frosne
hakket skinkekød

--
Hilsen Helle
There is no snooze button on a cat who wants breakfast.

Fra : N/A

Dato : 21-02-01 01:36

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-02-01 01:36

d. 20/02/01 20:45 skrev Sidsel & da Gang O' Ferts feat. Terrible Turbo
Terror Tyson på dogs@worldonline,dk i artiklen
lQzk6.11440$PC4.591670@news010.worldonline.dk:
Hej Sidsel

> Jeg har hørt fra en dyrlæge som påstår at rovdyr ikke kan få salmonella,

Jeg har fundet ud af hvor jeg har det fra - altså det med
salmonellainfektionen: Politikens kattebog, nyeste udgave under Diarré:
"Tarminfektioner forårsaget af salmonella-, camphylobacter-, yersina-, eller
kolibakterier..." (Om årsager til diarré). Så det må betyde at det kan de
få, eller?

> Kød og benmel kan vist skaffes, ellers kan man også bare smadre en hel
> kylling, det skulle vist gøre det ud for benmelet.

Men ifølge opskriften er det meget vigtigt at alle ingredienser i en portion
er fra samme slags dyr. Hvis du putter en hel kylling i (med kød, går jeg ud
fra?), skal resten af kødet/ leveren/hjertet altså også stamme fra kylling.
I øvrigt står der, at det er meget vigtigt at man ikke ændrer noget på
opskriften, da katten ellers kan komme i en mangelsituation.
Det med mangelsymptomer er netop grunden til at jeg altid har købt
færdiglavet kattemad. Jeg er så ræd for at komme til at udelade en eller
anden lille aminosyre, der senere viser sig at være livsvigtig... så hvis
jeg selv skal eksperimentere med at lave noget, vil jeg have en "mur- og
nagelfast" opskrift at følge, der tager højde for _alt_ )

Derfor spekulerede jeg på, hvor man får benmel - da det nok ikke er lige til
at skaffe nu om dage - og de der frysetørrede kirtler kan jeg _slet_ ikke se
for mig hvor man køber

> BSE? Tja, igen, nogen
> dyrlæger siger at rovdyr ikke kan få det! (Jeg er IKKE dyrlæge, og gentager
> bare hvad jeg har hørt!!!)

Næ, det er jeg heller ikke men - jeg så en TVudsendelse i sin tid, lige
da man havde fundet ud af at det altså _ikke_ var ufarligt at spise kød fra
køer med BSE - det havde man hidtil troet at det var.
Udsendelsen beskrev hvordan man havde opdaget at sygdommen kunne overføres:
I England, hvor BSE jo startede, havde man brugt kødet fra de døde køer til
at lave kattemad af. Så efter nogen tid begyndte en betænkelig stor del af
de engelske katte at få symptomer, der lignede BSE - og de døde af det. Så
var man klar over at den var gal - stadset kunne smitte og varmebehandling
hjalp ikke!
Jeg kan huske det, for jeg fór ud og så efter om noget af vores kattemad
eller -guf var importeret fra England
Men det var nu slet ikke det, der var mit ærinde - jeg tænkte bare at i
dag er benmel et uartigt ord, noget der skal destrueres, forbudt i
dyrefoder. Så mon man overhovedet kan købe her det mere? Jeg tror måske
opskriften er amerikansk, og der har man jo ikke BSE (endnu - officielt)
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 21-02-01 02:15

> [...]

til
> at skaffe nu om dage - og de der frysetørrede kirtler kan jeg _slet_ ikke

Hejsa

Sådan noget benmel, kan man ikke anskaffe sig det, hos et korn og foderstof
firma mon?

Joan

Fra : N/A

Dato : 21-02-01 02:23

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-02-01 02:23

d. 20/02/01 21:35 skrev Helle Andersen på helle-andersen@mail.tele.dk i
artiklen 96ukaj$hut$1@news.inet.tele.dk:

> Jamen, bare hold ud, selvom det kan se sort ud
> Jeg er sikker på, at hun nok skal komme sig helt
> på et tidspunkt.

Hej Helle

Ja, tak
Nu er det gået godt i en måned, men jeg tør ikke stoppe med Aloe Vera endnu.
Dvs - i forgårs forfejlede damen et spring fra toppen af soveværelsesdøren
over på klædeskabet, faldt ned og fik revet sin kurv med ned - jeg tror hun
fik den i hovedet, for hun "græd" med det ene øje et kvarter efter. Hun græd
også bogstaveligt - du ved den måde en kat mjaver, når verden ser skidt ud -
og gemte sig bag min seng i de første 5 minutter. Der troede jeg faktisk den
stod på dyrlægevagt
Heldigvis kom hun sig i løbet af et kvarters tid og der har ikke været noget
siden - men hun fik en omgang diarre igen dagen efter. Om det er bare
eftervirkninger af chokket ved jeg ikke. Jeg tror ikke hun er kommet noget
til, spiser og drikker normalt, maven er OK igen og hun vil gerne lege og
kæle. Men - mit stakkels lille pus, nu gik det lige så godt. Og nu tør hun
slet ikke hoppe derop mere, og det var ellers hendes yndlingsplads.
Så i dag lavede min mand en trappe op på skabet v.h.a. hylder på væggen ved
siden af, men se om damen er taknemmelig! Næ, for nu kan hendes søster også
komme derop - Ditte har aldrig turdet springe - og så er Donnas private sted
spoleret ...
Suk - det er ikke altid nemt gøre det rigtige!
--
Mange hilsner fra Ann R