http://www.intercitynet.dk/
Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-02-01 12:02

Hejsa,

Nogen der er koblet op via disse - der kan fortælle lidt? Hvordan performer
det? Osv?

** Lars

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-02-01 12:51

On Sun, 18 Feb 2001 12:01:51 +0100, Lars Knudsen wrote:
>Hejsa,
>
>Nogen der er koblet op via disse - der kan fortælle lidt? Hvordan performer
>det? Osv?

Ligner til forveksling et alias for handi.dk som gensælger WOL's produkter

jesper@freesbee% traceroute www.intercitynet.dk
traceroute to www.intercitynet.dk (213.237.59.6), 30 hops max, 40 byte packets
1 fe12-0-0-2.100M.sltnxt1.ip.tele.dk (193.162.159.75) 0.520 ms 0.484 ms 0.395 ms
2 fe8-0-0.100M.sltnxt2.ip.tele.dk (195.249.96.226) 0.563 ms 0.449 ms 0.527 ms
3 pos0-3.155M.arcnxg2.ip.tele.dk (195.249.12.245) 0.702 ms 0.780 ms 0.571 ms
4 pos3-0.622M.albnxg1.ip.tele.dk (195.249.112.230) 2.670 ms 2.698 ms 2.693 ms
5 pos5-0.2488M.albnxg2.ip.tele.dk (195.249.4.166) 2.869 ms 2.775 ms 2.650 ms
6 pos3-0.622M.boanxg1.ip.tele.dk (195.249.2.34) 2.870 ms 3.039 ms 3.061 ms
7 ge0-0-0.1000M.boanxt2.ip.tele.dk (195.249.15.71) 3.112 ms 3.014 ms 3.021 ms
8 as3292gw.as8807.net (195.41.21.254) 7.294 ms 4.256 ms 4.820 ms
9 ge4-0.cr0.pbv.worldonline.dk (212.54.64.2) 3.523 ms 3.635 ms 4.943 ms
10 ATM1-1-0-1.cr0.kh.worldonline.dk (212.54.86.33) 7.742 ms 7.401 ms 11.703 ms
11 eth0.bg0.kh.worldonline.dk (213.237.3.10) 7.899 ms 6.283 ms 6.149 ms
12 gw1.handi.dk (213.237.58.1) 10.484 ms 11.084 ms 10.372 ms
13 fw1.handi.dk (213.237.58.2) 11.656 ms 10.127 ms 10.551 ms
14 mickey.handi.dk (213.237.59.6) 10.537 ms 10.928 ms 11.996 ms

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 18-02-01 12:58

On 18 Feb 2001 11:51:28 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Ligner til forveksling et alias for handi.dk som gensælger WOL's produkter

jeg tror du har ret:

tj@ymer ~$ host www.handi.dk
www.handi.dk is a nickname for mickey.handi.dk
mickey.handi.dk has address 213.237.59.6
mickey.handi.dk has address 213.237.59.6
tj@ymer ~$ host www.intercitynet.dk
www.intercitynet.dk has address 213.237.59.6
www.intercitynet.dk mail is handled (pri=50) by mail.handi.dk
www.intercitynet.dk mail is handled (pri=10) by mail.intercitynet.dk

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-02-01 12:58

Jesper,

> Ligner til forveksling et alias for handi.dk som gensælger WOL's produkter

Ja, det er jo i sig selv OK. Jeg er også lige så meget ude efter hvordan,
stabilt og hvor godt den trådløse opkobling fungerer.

** Lars

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 18-02-01 15:54

Hej...

"Lars Knudsen" <lars@image.dk> wrote:

>performe det? Osv?

Ja, det er også korrekt, de 'kører' via WOL - Funktionen af deres
system er nærmere beskrevet på deres hjemmeside, www.intercitynet.dk og
ser umiddelbart lovende ud ! - og til en meget fin pris, kr.
149,-/måned.

>Ja, det er jo i sig selv OK. Jeg er også lige så meget ude efter hvordan,
>stabilt og hvor godt den trådløse opkobling fungerer.

Indtil videre er det vist kun nogle få stykker i Ølstykke området der er
kommet igang, så et tal på blot 28 abb. Så måske der var een derfra som
kunne komme med nærmere info ?

Jeg kan ihvertfald af egen erfaring konstatere at de ikke er særligt
villige til at informere, jeg har mailet dem 2 gange i sidste uge og
spurgt om forskellige ting, bla. om de havde planer om at komme til min
lille by her i Nordsjælland, hvor der er lange udsigter, om nogen, til
en højhastigheds/allways on forbindelse, men indtil videre intet svar.

Nå, indtil videre har jeg valgt at regne med at det skyldes overvældende
travlhed, der har jo været en masse presseomtale af ders project i både
radio, tv og aviser m.m. den seneste uge. - Men konceptet ser jo uhyre
spændende ud ! og lever det op til de specs. de har på deres HP, ja så
kan det vel kun blive en succes ?
--
M.v.h. Ole

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-02-01 16:09

> Indtil videre er det vist kun nogle få stykker i Ølstykke området der er
> kommet igang, så et tal på blot 28 abb. Så måske der var een derfra som
> kunne komme med nærmere info ?

Ok,, er der nogen der´der har hastihed og ping tal?

> [...]
> lille by her i Nordsjælland, hvor der er lange udsigter, om nogen, til
> en højhastigheds/allways on forbindelse, men indtil videre intet svar.

Ok,, de var kun omkring 30 minutter om at svare på en mail fra mig,, hvor de
sagde at der sikkert kom bredbånd.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-02-01 15:06

> Ligner til forveksling et alias for handi.dk som gensælger WOL's produkter

Ok,, men der står at de levere adsl over hele landet..... Er der nogen der
kender til dette?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-02-01 15:24

On Sun, 18 Feb 2001 14:05:35 GMT, Bjarke Hansen wrote:

>Ok,, men der står at de levere adsl over hele landet..... Er der nogen der
>kender til dette?

De sælger WOL's ADSL produkt, dvs. de kan levere ADSL hvor WOL kan.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-02-01 15:06

"Lars Knudsen" <lars@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,

Hejsa Lars

> Nogen der er koblet op via disse - der kan fortælle lidt? Hvordan
performer
> det? Osv?

Nej, jeg er ikke,, men har fået afide at de næsten 100 % snart kommer til
min lille by, Viby sjælland,, og det er i sig selv godt

Jeg har kigget lidt på Lucens udstyr,,

Det ser ud til at afstanden har en meget stor rolle, til hvad
hastiheden/ping vil være..

Fx står der,, 11 Mbit inden for 150 meter,, med en ping på 6,5 ms.. men 1
mbit 550 meter, og 50 ms

Men det er vist med den indbyggede antenne,,, ved det ikke!?

For de siger da på intercitynet, at man kan få en større antenne, hvis man
bor længere en 1 kmeter fra sendepunktet. Og det vil jeg gøre, hvis de
plasere antennen der´ hvor de siger.

Bjarke

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-02-01 15:24

On Sun, 18 Feb 2001 14:05:30 GMT, Bjarke Hansen wrote:

> [...]
>
>Nej, jeg er ikke,, men har fået afide at de næsten 100 % snart kommer til
>min lille by, Viby sjælland,, og det er i sig selv godt

Efter hvad jeg kan se så er det alm. wavelan udstyr (802.11b), dvs. de
blot bruger 2.4 GHz området som er almindeligt tilgængeligt, og dermed
slås de med alle andre i området om disse frekvenser, ikke noget jeg ville
satse på til et seriøst produkt.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-02-01 16:06

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blot bruger 2.4 GHz området som er almindeligt tilgængeligt, og dermed
> slås de med alle andre i området om disse frekvenser, ikke noget jeg ville

Ok,, men hvis det virker, som det skal er det vel ok.

Jeg har ikke set bedre tilbud en dette,, Som jeg måske for muligheden for at
oprette... Kun 149 kroner om måneden.. men så skal man betale rimeligt
meget for udstyret..

Så det ca, over et år bliver 365 kroner om måneden.,..

Det synes jeg da er ok Hvis altså hastiheden er nogenlunde, over 0,5
megabit

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-02-01 16:41

On Sun, 18 Feb 2001 15:06:06 GMT, Bjarke Hansen wrote:

>"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

>Ok, men hvis det virker, som det skal er det vel ok.

Problemet er blot at det kan holde op med at virke fra dag til dag, uden
at der er nogen som har mulighed for at gøre noget - ikke voldsomt smart
at baseret sin forretning på sådan noget.

>Det synes jeg da er ok Hvis altså hastiheden er nogenlunde, over 0,5
>megabit

11 Mbps til deling for en by er ikke voldsomt ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-02-01 18:52

> 11 Mbps til deling for en by er ikke voldsomt ...

Nu siger de at de 11 mbit man er koplet op på, er koblet på internettet, med
en hastihed på mellem 2 og 16 Mbit.

der er jo vel nok 11 Mbit til krydsfeltet fra alle brugere.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-02-01 19:36

On Sun, 18 Feb 2001 17:51:37 GMT, Bjarke Hansen wrote:

>Nu siger de at de 11 mbit man er koplet op på, er koblet på internettet, med
>en hastihed på mellem 2 og 16 Mbit.
>
>der er jo vel nok 11 Mbit til krydsfeltet fra alle brugere.

Det er den teoritisk maksimale hastighed man kan opnå fra
basis stationen ud til alle klienterne, og er dermed en
delt båndbredde.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Stine Darmer

Dato : 19-02-01 15:31

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> wrote in message
> Det er den teoritisk maksimale hastighed man kan opnå fra
> basis stationen ud til alle klienterne, og er dermed en
> delt båndbredde.
>
> --
I den forbindelse skal man lige være opmærksom på, at der er temmelig stor
forskel på max båndbredde i luften i forhold til max IP-båndbredde.
Vi har testet produktet. I bedste fald gir' det 4 Mbit rå IP på porten (ikke
full duplex)

På den anden side er det vel begrænset hvad man kan få for de penge...

/Stine

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 19-02-01 18:04

Hej...

"Stine Darmer" <user@unknown.dk> wrote:

> [...]
>forskel på max båndbredde i luften i forhold til max IP-båndbredde.
>Vi har testet produktet. I bedste fald gir' det 4 Mbit rå IP på porten (ikke

Med 1 bruger ? - Isåfald vil det betyde at de 4 Mbit skal divideres
med antallet af øjeblikkelige brugere ? Eller har jeg misforstået noget
her.

>På den anden side er det vel begrænset hvad man kan få for de penge...

Selvfølgelig - Men egentlig tror jeg at mange privatbrugere vil være
tilfreds med en sådan løsning, ihvertfald hvis man ikke har de helt
store download behov - Og man bor i et område hvor der ikke er andre
always on muligheder Indtil videre ser det dog ud til at
Intercitynet har valgt at udbygge steder hvor der i forvejen er rigeligt
adgang til xDSL, hvilket vel virker lidt fjollet.

PS: Er der stadig ingen derude i Ølstykke området som har fået dette
produkt som kunne komme med en lille "produkt anmeldelse" ?
--
M.v.h. Ole

Fra : asmussen

Dato : 23-02-01 20:48

> [...]
(ikke
> full duplex)
>
> På den anden side er det vel begrænset hvad man kan få for de penge...

Hvad er det for nogle af lucents routere i har testet for det er vist lidt i
underkanten ihvertfald hvis vi snakker deres routerserie central/remote
office router

P.S. SKRIV DOG JERES TILHØRSFORHOLD PÅ ELLER SKAL VI LAVE EN LISTE FOR DET
ER IKKE PRIVATE DER "RODER" MED UDSTYR I DEN PRISKLASSE22000-26000
VEL!!!!!!!!!

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 23-02-01 21:41

On 23 feb 2001 asmussen uttered some barely human sounds which I was able
to translate into <976fcs$qdi$1@news.inet.tele.dk>:

>P.S. SKRIV DOG JERES TILHØRSFORHOLD PÅ ELLER SKAL VI LAVE EN LISTE FOR
>DET ER IKKE PRIVATE DER "RODER" MED UDSTYR I DEN PRISKLASSE22000-26000
>VEL!

Rolig nu. Du behøver ikke at råbe.

Stine, der mig bekendt arbejder for Arrowhead, har ikke udtalt sig om
noget, der relaterer sig til en specifik ISP. Hvis man ikke gør det, er det
i min opfattelse ikke nødvendig at oplyse, hvor man arbejder. Hvis jeg
udtaler mig om kvaliteten af modemer, er det da totalt ligegyldigt, at jeg
arbejder for TDC Internet.

Så, nu har du fået to til din liste.

PS jeg fik de her tilovers: !!!!!!!!

--
Lars Kyndi Laursen
Ikke-repræsenterende som altid

Tyrael: "Not your fault. Tell me, Marius. How was it not your fault?"

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-01 18:54

In article <slrn98vr99.fsk.jesper@freesbee.wheel.dk>, jesper@wheel.dk
(Jesper Skriver) wrote:

> 11 Mbps til deling for en by er ikke voldsomt ...

Det kommer vel an på hvor stor byen er.

På det 802.11 udstyr (i Apples udgave) jeg har sat op, er der SVJH 8
kanaler at vælge imellem (praktisk når der er mange arbejdsstationer på
lille plads) og de 11 Mbps er pr basestation, så der burde være mulighed
for en acceptabel båndbredde.

Jeg bør måske lige nævne at systemet ikke er for dem der tager
datasikkerhed seriøst.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-02-01 19:35

On Sun, 18 Feb 2001 18:53:39 +0100, Martin Edlich wrote:

> [...]
>kanaler at vælge imellem (praktisk når der er mange arbejdsstationer på
>lille plads) og de 11 Mbps er pr basestation, så der burde være mulighed

Men du kan max bruge 3 kanaler i samme område, da deres frekvenser overlapper,
noget i retning af

111
222
333
444
555
666
777
888

Dvs. for at undgå frekvens overlap, så kan man i samme område kun bruge
f.eks. kanal 1, 4 og 7

Men igen dette er offentligt tilgængelige frekvenser, så hvis udbyderen
f.eks. bruger kanal 1 og 4, så kan jeg smadre begge ved at sætte noget
802.11b udstyr op som bruger kanal 2 eller 3 - og der er INTET udbyderen
kan gøre ved det.

>Jeg bør måske lige nævne at systemet ikke er for dem der tager
>datasikkerhed seriøst.

128 bit encryption er en option, det er nok rigeligt for de fleste.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-02-01 21:02

In article <slrn9905eq.1c2m.jesper@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

>128 bit encryption er en option, det er nok rigeligt for de fleste.

WEP skulle ikke være verdens bedste hjemmerullede sikkerhed.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I really hate this damned machine
Der arbejder for WOL, | I wish that they would sell it.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-02-01 23:46

On Sun, 18 Feb 2001 20:02:15 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

>WEP skulle ikke være verdens bedste hjemmerullede sikkerhed.

Men stadigvæk, hvis man laver noget hemmeligt, så kører man nok
SSL/ssh/IPsec ovenpå, til alm. surfning, så er WEP i al fald rigeligt.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-01 21:33

In article <slrn9905eq.1c2m.jesper@freesbee.wheel.dk>, jesper@wheel.dk
(Jesper Skriver) wrote:

> Dvs. for at undgå frekvens overlap, så kan man i samme område kun bruge
> f.eks. kanal 1, 4 og 7

Det har du sgu ret i (det har jeg også læst andet sted, at jeg kunne
tage for givet). Til gengæld lærte jeg så også lige, at systemet er
smart nok til at køre med load balancing. Der er forresten 14 kanaler,
og hvis jeg har forstået det korrekt, så skal der være 5 kanaler i
mellem, som fx 1, 6 og 11, for at det ikke overlapper.

> [...]
> f.eks. bruger kanal 1 og 4, så kan jeg smadre begge ved at sætte noget
> 802.11b udstyr op som bruger kanal 2 eller 3 - og der er INTET udbyderen

Smadre er måske lidt overdrevet, hastigheden bliver nedsat men
forbindelsen er der stadigvæk. Det er så lidt uheldigt at hastigheds
nedsættelsen sker i (store) spring.

> 128 bit encryption er en option, det er nok rigeligt for de fleste.

Ork ja, det var også derfor jeg skrev "seriøst". Udenrigsminiseriet
bruger 802.11, og der kan det måske blive et problem. Løsningen er, så
vidt jeg har forstået, VPN.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-02-01 00:17

On Sun, 18 Feb 2001 21:33:09 +0100, Martin Edlich wrote:

> [...]
>og hvis jeg har forstået det korrekt, så skal der være 5 kanaler i
>mellem, som fx 1, 6 og 11, for at det ikke overlapper.

Nu kan jeg ikke specifikationerne, men f.eks. Cisco AeroNet 340 serie
har 8 kanaler dvs. man 3 samtidige ...

>Smadre er måske lidt overdrevet, hastigheden bliver nedsat men
>forbindelsen er der stadigvæk. Det er så lidt uheldigt at hastigheds
>nedsættelsen sker i (store) spring.

Hvis jeg vil, så kan jeg smadre det, jeg skal blot holde dem i gang, og
have nogle stykker - og ISP'en kan intet gøre ...

>Ork ja, det var også derfor jeg skrev "seriøst". Udenrigsminiseriet
>bruger 802.11, og der kan det måske blive et problem. Løsningen er, så
>vidt jeg har forstået, VPN.

Jo, IPsec ovenpå giver ikke drifssikkerhed ... skræmmende at staten bruger
det ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-02-01 00:50

> Jo, IPsec ovenpå giver ikke drifssikkerhed ... skræmmende at staten bruger
> det ...

Jeg går da ud fra at det kun er internt i en bygning til fx bærbare.
Her kan driftsikkerheden jo hurtigt øges væsenligt ved at have et kabel
liggende...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-02-01 07:27

In article <slrn990m00.1ndm.jesper@freesbee.wheel.dk>, jesper@wheel.dk
(Jesper Skriver) wrote:

> Hvis jeg vil, så kan jeg smadre det, jeg skal blot holde dem i gang, og
> have nogle stykker - og ISP'en kan intet gøre ...

Nu tænker du jo onde tanker.
Er det også dig der går og graver kabler over?

> Jo, IPsec ovenpå giver ikke drifssikkerhed ... skræmmende at staten bruger
> det ...

Det blev installeret pga sikkerhed. De kører med to adskilte netværk,
hvor det trådløse bruges til internet trafik, og det trådede bruges til
intern trafik.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-02-01 20:33

On Mon, 19 Feb 2001 07:27:11 +0100, Martin Edlich wrote:

>Nu tænker du jo onde tanker.

Ja - ond mand.

>Er det også dig der går og graver kabler over?

Når jeg ikke har bedre ting at give mig til

>Det blev installeret pga sikkerhed. De kører med to adskilte netværk,
>hvor det trådløse bruges til internet trafik, og det trådede bruges til
>intern trafik.

At kalde det sikkerhed - det ville jeg nok gentænke ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-02-01 00:29

In article <slrn992t6u.1prb.jesper@freesbee.wheel.dk>,
jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

> Når jeg ikke har bedre ting at give mig til

Så må vi jo sørge for at holde dig beskæftiget...

> At kalde det sikkerhed - det ville jeg nok gentænke ...

Det håber jeg da også de gør. Sikkerheden afhænger jo i høj grad af, om
brugerne kan finde ud af at ikke sende fortrolige informationer over det
trådløse net. Jeg har efterhånden betænkligheder over at lægge den slags
i hænderne på almindelige brugere.

--
MVH
Martin Edlich