FP2002 / ASP
Fra : Torben Brøndum

Dato : 12-08-02 08:46

Hej,

Er der nogen af jer derude, der kort ville beskrive, alternativt et link
information om samme, og hvad der skal ske, såfremt man skal arbejde med /
have database på sin hjemmeside. Jeg vil f.eks. meget gerne have mulighed
for via en central form at kunne, at kunne oprette/nedlægge produkter, der
skal vises på hjemmesiden..også opdelt i gruppe etc. der vil ikke være noget
med salg, men oplysninger samt billede/billeder.

Kan I hjælpe med lidt kort info - tak.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Ulrik Friis

Dato : 12-08-02 11:34

"Torben Brøndum" <tbr@henning-poulsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
noget
> med salg, men oplysninger samt billede/billeder.

Jeg vil forslå følgende øvelse for at blive dus med det hele:

Lav din database i fred og ro på din PC.

Opret ny mappe i dit websted, konverter den til et websted (subweb). Udgiv.

Forbind til din webserver (forhåbentlig IIS 5 med tændt asp motor), da det
følgende arbejde skal udføres online på serveren:

1. åbn dit nye websted (subweb)
2. opret mappe med navn fpdb
3. importer din database fra din PC i denne mappe på serveren. FP laver så
en databasetilslutning ved hjælp af en robot. Her skal du give din database
tilslutning et godt navn. Resultatet bliver en global.asp fil.
4. åbn ny side, lav en overskrift, placer markøren hvor du vil have vist din
database
5. indsæt => database => resultater, hvorefter der åbner sig en wizard,

Da du bruger fp2002 kender jeg ikke indholdet af denne wizard, så du må
prøve dig frem.
Den giver dig mulighed for at vise indholdet af databasen på én eller flere
websider. Du kan også oprette søgning i databasen og du kan oprette
skrivning til databasen. Brug en ny side hver gang du laver en ny funktion.
Så kan du altid bagefter lave bunkebryllup på én html side - husk at disse
sider med database forbindelser skal hedde .asp. La' vær' at pille i asp
koden. Hvis der skal udskiftes/indlægges billeder er det uden for FP 2000s
rækkevidde, men mon ikke FP 2002 kan?

Hvis importen af databasen og oprettelsen af database forbindelsen går i
kage, så slet hele det nye subweb og begynd forfra.

Første gang du laver en html (.asp) side går det uden tvivl i kage. Slet den
nye fil og begynd forfra. Vær meget opmærksom på hvad du vælger i wizarden.

Bagefter kan du formatere tabellerne, forbinde til style sheet osv.

mvh
Ulrik

Fra : Torben Brøndum

Dato : 12-08-02 12:40

Hej "Ulrik Friis" <ufjslet@get2net.dk>

[snip det hele]

Rigtig mange tak for dit respons...nu er jeg igang

Dog lige en ting: Når jeg vælger Indsæt=>Database,
er "Database" nedtonet i FP - hvorfor det.

Godt nok understøtter min webhotelløsning ikke asp, før
jeg skifter hertil, men er det det, der i i vejen ??

Hilsen og tak

Torben Brøndum

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-08-02 17:26

Torben Brøndum wrote:
> [...]
>
> Godt nok understøtter min webhotelløsning ikke asp, før
> jeg skifter hertil, men er det det, der i i vejen ??

Ja, det lyder korrekt - det er udbyderen, der skal give dig mulighed for
at bruge databaser - hvis de ikke åbner for det, vil du ikke kunne
benytte denne feature umiddelbart.

--
ahw

Fra : Ulrik Friis

Dato : 12-08-02 22:41

> Dog lige en ting: Når jeg vælger Indsæt=>Database,
> er "Database" nedtonet i FP - hvorfor det.

Ja - som jeg skrev: Webserver med tændt asp motor. Det er en
komponent/service der er integreret i en Internet Information Server 5.0,
som starte automatisk så snart serveren bliver bedt om at køre en asp fil.

Man kan godt køre en webserver med FP server extensions på en Linux eller
Unix platform med glimrende resultat. Hvis disse servere skal køre asp
sites, kræver det installation af en asp motor.

Kort sagt: Databasetilslutningen er en asp løsning, som FP selv genererer.
Hvis ikke din webserver understøtter dette nytter det ikke noget.

mvh
Ulrik