/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
jord!
Fra : rasmus carlsen


Dato : 12-08-02 07:49

Skal putteren jordes?

ras



 
 
Andersen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 12-08-02 08:04

Hvis den kører standalone, så er det ikke så vigtigt. Kun hvis
du har problemer med (elektrisk)støj som forstyrrer PC'en.
Kører du derimod i netværk er det en meget god ide, idet
du da får afledet evt. overgange førend det går i nettet og
derved også ødelægger de andre PC'ere.

"Fagidioter" vil sige at jording skal ALTID til.

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d575a54$0$53138$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Skal putteren jordes?
>
> ras
>
>



rasmus carlsen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : rasmus carlsen


Dato : 12-08-02 08:29


> Hvis den kører standalone, så er det ikke så vigtigt. Kun hvis
> du har problemer med (elektrisk)støj som forstyrrer PC'en.
> Kører du derimod i netværk er det en meget god ide, idet
> du da får afledet evt. overgange førend det går i nettet og
> derved også ødelægger de andre PC'ere.
>
> "Fagidioter" vil sige at jording skal ALTID til.

hehe ... ok, jeg ser om jeg kan få kabalen med stik og stikdåser til at gå
op ... ellers finder jeg et kabel uden jord.

tak,
ras



Bjarke Andersen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 12-08-02 10:09

"Andersen" <andersen@nospam.dk> crashed Echelon writing
news:aj7mmj$19cdeh$1@ID-152860.news.dfncis.de:

> Hvis den kører standalone, så er det ikke så vigtigt. Kun hvis
> du har problemer med (elektrisk)støj som forstyrrer PC'en.
> Kører du derimod i netværk er det en meget god ide, idet
> du da får afledet evt. overgange førend det går i nettet og
> derved også ødelægger de andre PC'ere.
>
> "Fagidioter" vil sige at jording skal ALTID til.

Jeg er den type der hellere end gerne vil have tingene jordet, men er der
ikke noget med at i alm. etageejendom, er dette ikke muligt?

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Henning (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 12-08-02 10:16

On Mon, 12 Aug 2002 09:09:26 +0000 (UTC), Bjarke Andersen
<bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>"Andersen" <andersen@nospam.dk> crashed Echelon writing
>news:aj7mmj$19cdeh$1@ID-152860.news.dfncis.de:
>
>> Hvis den kører standalone, så er det ikke så vigtigt. Kun hvis
>> du har problemer med (elektrisk)støj som forstyrrer PC'en.
>> Kører du derimod i netværk er det en meget god ide, idet
>> du da får afledet evt. overgange førend det går i nettet og
>> derved også ødelægger de andre PC'ere.
>>
>> "Fagidioter" vil sige at jording skal ALTID til.
>
>Jeg er den type der hellere end gerne vil have tingene jordet, men er der
>ikke noget med at i alm. etageejendom, er dette ikke muligt?

Næ - hvorfor det? Har du tre faser og nul, kan elektrikeren lave et
trick, så du får en tilnærmelsesvis rigtig jord. Og nej, du må ALDRIG
bruge vandrør, radiator el.lign. til at lave din egen jord!!!
Ellers må ejer af ejendommen sørge for, at der trækkes de fornødne
kabler, for at leve op til nutidens stærkstrømskrav.



Henning
hsb(at)image.dk

Claus Tersgov (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 12-08-02 22:36


"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> >Jeg er den type der hellere end gerne vil have tingene jordet, men er der
> >ikke noget med at i alm. etageejendom, er dette ikke muligt?
> Næ - hvorfor det? Har du tre faser og nul, kan elektrikeren lave et
> trick, så du får en tilnærmelsesvis rigtig jord. Og nej, du må ALDRIG
> bruge vandrør, radiator el.lign. til at lave din egen jord!!!
> Ellers må ejer af ejendommen sørge for, at der trækkes de fornødne
> kabler, for at leve op til nutidens stærkstrømskrav.

Du tænker måske på nulling. Dels må nulling ikke bruges i områder, hvor der
er luftledninger, og dels er nulling aldeles uegnet til computer brug. Der
er alt for meget støj, bl.a. fra s-togs nettet.

Skal en computer jordes, skal det ske med en rigtig god jord, dvs. med en
jord <5 ohm i forhold til neutral jord.

Claus



"Morten Bjergstrøm" (12-08-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 12-08-02 16:53

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev:

> Ellers må ejer af ejendommen sørge for, at der trækkes de fornødne
> kabler, for at leve op til nutidens stærkstrømskrav.

Men er ejeren forpligtet til det? Eller er det kun i nybyggeri, at der
er krav om jord?

--
Morten http://miljokemi.dk

Jesper G. Poulsen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 12-08-02 17:17

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
news:Xns9268B5E2D3F6E.miljokemi.dk@172.16.16.111...
> > Ellers må ejer af ejendommen sørge for, at der trækkes de fornødne
> Men er ejeren forpligtet til det?

Ejeren af ældre bygninger er ikke forpligtet til noget som helst udover at
leve op til de krav der var gældende da ejendommen blev opført.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen


Henning (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 12-08-02 18:37

On Mon, 12 Aug 2002 18:17:15 +0200, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
>news:Xns9268B5E2D3F6E.miljokemi.dk@172.16.16.111...
>> > Ellers må ejer af ejendommen sørge for, at der trækkes de fornødne
>> Men er ejeren forpligtet til det?
>
>Ejeren af ældre bygninger er ikke forpligtet til noget som helst udover at
>leve op til de krav der var gældende da ejendommen blev opført.

Tværtimod - har du en elektriker indendøre, må han faktisk ikke
forlade din lejlighed, før der er installeret HPFI-relæ! For at
installere et sådan, skal der laves jord-forbindelse!



Henning
hsb(at)image.dk

Jesper G. Poulsen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 12-08-02 18:43

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message
news:cgsflu8as5un20l9njdr5r4836bq2gm249@4ax.com...
> Tværtimod - har du en elektriker indendøre, må han faktisk ikke
> forlade din lejlighed, før der er installeret HPFI-relæ! For at
> installere et sådan, skal der laves jord-forbindelse!

Er du elektrikker?


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen


Henning (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 12-08-02 19:34

On Mon, 12 Aug 2002 19:42:43 +0200, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message
>news:cgsflu8as5un20l9njdr5r4836bq2gm249@4ax.com...
>> Tværtimod - har du en elektriker indendøre, må han faktisk ikke
>> forlade din lejlighed, før der er installeret HPFI-relæ! For at
>> installere et sådan, skal der laves jord-forbindelse!
>
>Er du elektrikker?

Er det ikke sagen irrelevant? Du behøver heller ikke være
færdselsbetjent for at kende færdelsreglerne


Henning
hsb(at)image.dk

Claus Tersgov (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 12-08-02 22:38


"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> >Er du elektrikker?
> Er det ikke sagen irrelevant? Du behøver heller ikke være
> færdselsbetjent for at kende færdelsreglerne

Problemet er, at du skriver noget, som ikke passer

Claus



Andersen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 12-08-02 20:24


"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:cgsflu8as5un20l9njdr5r4836bq2gm249@4ax.com...
> On Mon, 12 Aug 2002 18:17:15 +0200, "Jesper G. Poulsen"
> <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:
>
> >"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> >news:Xns9268B5E2D3F6E.miljokemi.dk@172.16.16.111...
> >> > Ellers må ejer af ejendommen sørge for, at der trækkes de
fornødne
> >> Men er ejeren forpligtet til det?
> >
> >Ejeren af ældre bygninger er ikke forpligtet til noget som helst
udover at
> >leve op til de krav der var gældende da ejendommen blev opført.
>
> Tværtimod - har du en elektriker indendøre, må han faktisk ikke
> forlade din lejlighed, før der er installeret HPFI-relæ! For at
> installere et sådan, skal der laves jord-forbindelse!
>
A hvad for en fisk???? Der er kun krav til jord hvis din bolig er fra
efter et eller andet årstal i 70'erne (mener det er deromkring) eller
hvis du laver forbedringer/ændringer. Ydermere er det kun i
køkken og bad disse krav gælder.
Ydermere mener jeg ikke at der skal være HPFI, når elektrikeren
forlader boligen. (Har ikke læst stærkstrømsregelementet de sidste år)

I etage ejendomme laver man typisk jord ved at bruge nullen på
tilgangssiden af HFI/HPFI (hvis installeret). Alternativt kan man
trække jord op gennem ejendommen fra et jordspyd el.l.
Rent teknisk er nullen jord. Elselskaberne sender kun de 3 faser
igennem højspængingskablerne/masterne. Nullen smider de i jorden
og henter den igen ved transformerstationerne i jorden.



Jesper G. Poulsen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 12-08-02 21:01

"Andersen" <andersen@nospam.dk> wrote in message
news:aj921p$1985ev$1@ID-152860.news.dfncis.de...
> I etage ejendomme laver man typisk jord ved at bruge nullen på
> tilgangssiden af HFI/HPFI (hvis installeret). Alternativt kan man
> trække jord op gennem ejendommen fra et jordspyd el.l.
> Rent teknisk er nullen jord. Elselskaberne sender kun de 3 faser
> igennem højspængingskablerne/masterne. Nullen smider de i jorden
> og henter den igen ved transformerstationerne i jorden.

Kunne ikke skrive det bedre selv...


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen


Andersen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 12-08-02 21:50


"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:3d5813f8$0$43928$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Andersen" <andersen@nospam.dk> wrote in message
> news:aj921p$1985ev$1@ID-152860.news.dfncis.de...
> > I etage ejendomme laver man typisk jord ved at bruge nullen på
> > tilgangssiden af HFI/HPFI (hvis installeret). Alternativt kan man
> > trække jord op gennem ejendommen fra et jordspyd el.l.
> > Rent teknisk er nullen jord. Elselskaberne sender kun de 3 faser
> > igennem højspængingskablerne/masterne. Nullen smider de i jorden
> > og henter den igen ved transformerstationerne i jorden.
>
> Kunne ikke skrive det bedre selv...
>
Århhh jow, hvis du øvede dig *GGG*
(Så hænger der altså stadig lærdom fast)



"Morten Bjergstrøm" (12-08-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 12-08-02 19:58

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev:

> Tværtimod - har du en elektriker indendøre, må han faktisk ikke
> forlade din lejlighed, før der er installeret HPFI-relæ! For at
> installere et sådan, skal der laves jord-forbindelse!

Udskifter han så også alle stikkontakterne så der kommer hul til jord?

--
Morten http://miljokemi.dk

Thomas Nørgaard (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Nørgaard


Dato : 12-08-02 11:47

> Skal putteren jordes?
>
> ras
>
>
Ja, det er en god ide, men ikke et "krav"
Når du jorder skal du ikke bruge den samme jord som resten af huset da
køleskabe og andre elektriske apparater har tendens til at lave "brum"/støj
på den fælles jord.
Det bedste du kan gøre er at lave en selvstændig jord til dine computere.
Det afleder desuden statisk elektricitet og "brum" så dit netværk vil blive
mere stabilt (hvis du har netværk altså...)

Thomas
_________________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002



rasmus carlsen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : rasmus carlsen


Dato : 12-08-02 12:21

> Ja, det er en god ide, men ikke et "krav"
> Når du jorder skal du ikke bruge den samme jord som resten af huset da
> køleskabe og andre elektriske apparater har tendens til at lave
"brum"/støj
> på den fælles jord.
> Det bedste du kan gøre er at lave en selvstændig jord til dine computere.
> Det afleder desuden statisk elektricitet og "brum" så dit netværk vil
blive
> mere stabilt (hvis du har netværk altså...)

- jeg har bare et kabel og en stikdåse ...


ras



Jesper G. Poulsen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 12-08-02 13:13

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in message
news:3d579237$0$53105$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Når du jorder skal du ikke bruge den samme jord som resten af huset da

En installation har én jord.

> køleskabe og andre elektriske apparater har tendens til at lave
"brum"/støj
> på den fælles jord.

Så er din jordforbindelse defekt.

> Det bedste du kan gøre er at lave en selvstændig jord til dine computere.

Nej. Én installation, én jord.

> Det afleder desuden statisk elektricitet og "brum" så dit netværk vil
blive
> mere stabilt (hvis du har netværk altså...)

Netværk er galvanisk adskilt og TP-kabler er rimeligt immune overfor støj og
brum.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen


Bjarke Hansen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 12-08-02 15:09

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in message
news:3d579237$0$53105$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ja, det er en god ide, men ikke et "krav"

Jo, det vil jeg faktisk mene det er.. Der er vist ikke gatanti på en
Computer, hvis den ikke er jordet korrekt.

> Når du jorder skal du ikke bruge den samme jord som resten af huset da
> køleskabe og andre elektriske apparater har tendens til at lave
"brum"/støj
> på den fælles jord.
> Det bedste du kan gøre er at lave en selvstændig jord til dine computere.
> Det afleder desuden statisk elektricitet og "brum" så dit netværk vil
blive
> mere stabilt (hvis du har netværk altså...)

Det troede man for 20 år siden. Det du fortæller der´.

Hvis jordforbindelsen er lavet korrekt. Som et stjernenet.. Hvor alle ting
bliver tilsluttet til samme jordportentiale. Er den altså god nok.

Det andet er ulovligt, man må godt lave flere jordspyd. Men så kalder man
det en supleringsjord.. Men denne skal udlignet til
hovedudligningsklemmen... Så det har samme portentiale.




rasmus carlsen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : rasmus carlsen


Dato : 12-08-02 22:06

jeg vidste ikke det var så besværligt at sætte strøm til computeren ...



ras



Jesper G. Poulsen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 12-08-02 23:51

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3d582341$0$88375$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> jeg vidste ikke det var så besværligt at sætte strøm til computeren ...

Så længe vi ikke ta'r strøm på dig


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen


rasmus carlsen (13-08-2002)
Kommentar
Fra : rasmus carlsen


Dato : 13-08-02 07:41

men jeg kan efterhpnden forstå, at selvom jeg knalder putterens trebenstik i
en stikdåse, så kan jeg ikke vide, om den rent faktisk er jordet ... den
gamle putter havde i øvrigt ikke et trebensstik ...

ras



Jesper G. Poulsen (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 13-08-02 07:46

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3d58aa18$0$43915$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> men jeg kan efterhpnden forstå, at selvom jeg knalder putterens trebenstik
i
> en stikdåse, så kan jeg ikke vide, om den rent faktisk er jordet ... den

Det er rigtigt. Men du er sikker på at de alle har fasen den rigtige vej
ind, så der burde være samme potentiale mellem alle apparater.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen


Peter Jespersen (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Jespersen


Dato : 13-08-02 16:56

On Mon, 12 Aug 2002 12:47:19 +0200, Thomas N rgaard wrote:

>> Skal putteren jordes?
>>
>> ras
>>
>>
>Ja, det er en god ide, men ikke et "krav"
>Når du jorder skal du ikke bruge den samme jord som resten af huset da
>køleskabe og andre elektriske apparater har tendens til at lave "brum"/støj
>på den fælles jord.
>Det bedste du kan gøre er at lave en selvstændig jord til dine computere.
>Det afleder desuden statisk elektricitet og "brum" så dit netværk vil blive
>mere stabilt (hvis du har netværk altså...)

Det var livsnødvendigt førhen, hvor det var BNC-kabel man benyttede.....hvor
hele strenge kunne komme til at svæve, således at netværksforbindelsen rent
faktisk forsvandt.

Live long and prosper...
_________________________________________________________________
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
(Sam Ogden)




slet C8DFP (13-08-2002)
Kommentar
Fra : slet C8DFP


Dato : 13-08-02 13:42

rasmus carlsen <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev:
>Skal putteren jordes?
>
>ras

Hej Rasmus

Det er meget vigtigt, at bruge de rigtige strømledninger, hvor der er

jord i. Dette sikrer, at PC'en ikke bliver ødelagt ved lynnedslag
eller ved overgang i din el installation.


QUIT

Jesper G. Poulsen (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 13-08-02 17:16

"slet C8DFP" <mk_svendborg@C8DFPhotmail.com> wrote in message
news:3d58fea4$0$87286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> jord i. Dette sikrer, at PC'en ikke bliver ødelagt ved lynnedslag

Det er faktisk sikrere for udstyret at det har mulighed for at svæve end at
overspændingen gennemløber PC'en til jord.
En jordet PC uden transientbekyttelse er _død_ efter et lynnedslag.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen


rasmus carlsen (13-08-2002)
Kommentar
Fra : rasmus carlsen


Dato : 13-08-02 21:21

puha jeg er forvirret nu! Men tak allesammen!

)

ras



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste