Formular
Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 11-08-02 12:34

Hej alle!!

Vidste ikke helt hvilket gruppe jeg skulle smide dette i, så tog en 3
stykker under dk.edb.internet*. Er jeg helt galt på den, modtager jeg
gerne forslag til hvor jeg ellers skulle have postet

Mit problem: Jeg har en SMS-liste hvor jeg dagligt udsender beskeder til
medlemmernes mobiltelefoner. Hidtil har jeg kørt denne gennem
http://www.wwwportal.dk , men nu bliver der fra deres side "truet" med
at lukke for SMS-servicen.

Jeg vil derfor gerne have et alternativ klart hvis de (/han) gør alvor
af "truslen".

Det eneste alternativ jeg kunne finde var en mailingliste, hvor man så
sender mails til hhv. mobilnummer@gsm1800.telia.dk &
mobilnummer@note.sonofon.dk (mobilselskabernes gateways)

Af erfaring ved jeg dog at folk ikke læser "indenad" og bare skriver
deres mobilnummer (uden f.eks. @gsm1800.telia.dk) i
tilmeldingsformularen, selv om noget andet står tydeligt på siden.

Derfor vil jeg forsøge at lave så dette bliver tilføjet automatisk.
Mailinglistesystemet er lavet sådan at når man udfylder standard
tilmeldingsformularen sendes man til en side der hedder
http://www.maillistudbyderensdomæne.dk/subscribe?=min@e-mailadresse.tld&liste=listenavn
(eksempel)

Nå, nok indledning, nu mit spørgsmål. Kan man selv lave en formular hvor
det indhold man skriver i formularen indgår i den URL man bliver sendt
til når man trykker "send".

Uddybet: Kan man lave et formularfelt, hvor man skriver f.eks. sit
mobilnummer og hvor man, når man afsender formularen bliver man sendt
til en side der hedder
http://www.maillistudbyderensdomæne.dk/subscribe?=FORMULARINDHOLD@gsm1800.telia.dk&liste=listenavn

Og ikke mindst: Hvordan gøres dette?

Hmm... det blev vist en lidt (meget) rodet spørgsmålsformulering....

På forhånd rigtig mange tak.

--
Michael
http://www.vitsms.tk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-08-02 16:30

> Uddybet: Kan man lave et formularfelt, hvor man skriver f.eks. sit
> mobilnummer og hvor man, når man afsender formularen bliver man sendt
> [...]

Det jeg forstår i det spørgsmål er at du automatisk vil "detekte"
hvilken udbyder brugeren er hos?
Hvis jeg forstår korrekt kan det _ikke_ lade sig gøre... forklaring
følger...

I de fleste tilfælde kan du godt... men det kræver du har e-mailen til
den bestemte udbyder... f.eks. note.sonofon.dk...
Så kan så tjekke hvilken udbyder brugeren formentlig tilhører via
nummerlisterne på IT & Telestyrelsen hjemmeside:
http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024565

DOG er det nu således at en kunde hos TDC godt kan skifte til Sonofon
med sit nummer... altså... således der ikke mere skal sendes til
sms.tele.dk (eller hvad den hedder)... men til note.sonofon.dk... Det
var så det første problem... Altså du kan aldrig være sikker...

Et andet problem, er at Teleselskaberne lukker for de åbne gateways.
Altså således du ikke mere modtager SMS beskeder sendt via e-mail. Det
er straks mere problematisk. F.eks. prøvede jeg at sende en besked via
det link du sende. Og den er endnu ikke dukket frem, og gør det nok
heller ikke (Har Orange...)... derfor er løsningen ikke optimal.

Nu kender jeg ikke din service. Men eventuelt kunne du købe SMS'er via
CoolSMS.dk som har aftale med alle teleselskaberne, eller for den sags
skyld www.smsaps.dk således kommer der dog økonomi ind over... men der
er ikke andre veje pt... så det er den eneste mulighed, hvis servicen
skal overleve på længere sigt.

Svar endelig hvis jeg helt misforstod ;)

mvh
Johan Holst Nielsen

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 12-08-02 18:02

> Svar endelig hvis jeg helt misforstod ;)

Ikke helt, men næsten

Det med teleselskaberne er jeg helt klar over - det vil aldrig kunne svare sig at skulle til at betale
for SMS'erne, derfor er min service kun åben for Telia & Sonofon kunder (deres gateways er stadig åbne).

Jeg skrev det bare for at du/I skulle vide hvad jeg skulle bruge det til.

Det jeg søger, er muligheden for at lave en formular, hvor brugeren kan indtaste noget tekst (i mit
tilfælde - et mobilnummer, men i princippet kunne det være hvad som helst).
Når så brugeren sender formularen skal brugeren sendes til en URL hvor det (mobilnummer) han indtastede
i formularen indgår (altså f.eks. http://www.domæne.dk/FORMULARINDHOLD)

DK-hostmaster bruger det f.eks. på DK-Whois (
http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?pageid=69&action=cmsview&language=da& )
Hvis du indtaster MK15257-DK i formularen sendes du til en side der hedder
http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?query=MK15257-DK&pageid=82&action=cmsview&lang=da
(i øvrigt heldigt nok jeg lige så der, DK-Hostmaster har præsteret at flytte min adresse ned til en af
mine kammarater, hmm...)

Hmm... det blev sq vist en lige så rodet forklaring som den sidste.... Hvor irriterende at vide hvad man
vil, men ikke kan forklare det ordentligt
Håber du fik fat bare i lidt af det....

--
Michael
http://www.vitsms.tk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 12-08-02 19:18

> [...]
> vil, men ikke kan forklare det ordentligt

Hmm... jamen det er jo bare en normal form?

<form action="side.php" method="get">
<inpyt type="text" name="var1" value="værdi1">
<inpyt type="text" name="var2" value="værdi2">
<input type="submit">

Så vil du blive sendt videre til en side der hedder:
side.php?var1=værdi1&var=værdi2 (ja ja, den url encodes så der ikke står
æ men whatever.. ;))...

Det er altså bare at smide method fra Post til Get ?

Eller er jeg stadig forkert på den? *G*

mvh
Johan

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 13-08-02 14:38

> <form action="side.php" method="get">
> <inpyt type="text" name="var1" value="værdi1">
> <inpyt type="text" name="var2" value="værdi2">
> <input type="submit">

oki... det lyder straks mere rigtigt
Det må jeg lige lege lidt med i weekenden.

Mange tak for hjælpen

--
Michael
http://www.vitsms.tk (der desværre er nede i øjeblikket p.g.a. en død serverdisk. *Øv*)

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 12-09-02 18:58

> <form action="side.php" method="get">
> <inpyt type="text" name="var1" value="værdi1">
> <inpyt type="text" name="var2" value="værdi2">
> <input type="submit">

Hmm.. hvad så hvis brugeren skal viderestilles til
<http://www.lavasoft.dk/inet/hotList.nsf/toggleMailingListAgent?openAgent&listName=VitSMS&mailName=INDHOLD@gsm1800.telia.dk>

hvor "INDHOLD" skal erstattes af formularens indhold.

Det er umuligt, eller?

I mine (utallige) forsøg er jeg stødt på følgende problemer:

-"form action" er ikke glad for "?"
-jeg kan ikke få sat "gsm1800.telia.dk" på efter formularindholdet.

Nogen der kan hjælpe?

--
Michael
http://www.vitsms.tk