Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Negativkvalitet ved fremkaldelse
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 11-08-02 13:10

Hej alle.

Da jeg for nyligt var nede og få fremkaldt et par film havde jeg valget
mellem 59,- og 120,- kroner. Forskellen var såvidt jeg kunne se en mere
lækker æske, lidt tykkere og en anelse bedre(?) udseende at fotoet. Mit
spørgsmål er så, er kvaliteten af negativerne ens? Vil et billede lavet ud
fra et negativ til 59,- være lige så godt/flot som et negativ til 120,-? Og
hvor stort et billede kan man egentligt få lavet ud fra et negativ?

Mvh Mark
--
www.improve.dk

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 11-08-02 13:49

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvor stort et billede kan man egentligt få lavet ud fra et negativ?

Meget stort...*S* om det bliver godt, kommer vel meget an på dit negativ,
hvor godt dit motiv er. og så selføldig hvordan dit forhold til korn..
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk Email foto@tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 11-08-02 14:30

> Meget stort...*S* om det bliver godt, kommer vel meget an på dit negativ,
> hvor godt dit motiv er. og så selføldig hvordan dit forhold til korn..

Tænkte nok det kunne blive meget stort :). Du siger også at det komme an på
negativet, er der forskel på kvaliteten af negativerne? Afhænger det af hvor
filmen bliver fremkaldt eller hvilke andre faktorer spiller ind?

Håber i kan bære over en grøn nybegynder :)

Mvh Mark

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 11-08-02 16:56

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> wrote in message

> [...]

hvor
> filmen bliver fremkaldt eller hvilke andre faktorer spiller ind?

Ja. En dårlig fremkaldelse kan ødelægge dine negativer. Har laboratoriet for
travlt resulterer det ofte i ridsede negativer. Måske er kemikalierne for
gamle. Alt sådan noget har negativ indvirkning på resultatet i sidste ende.

Hvor bor du?

--
Jacob W. Jensen
http://jacobwaage.dk

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 11-08-02 17:45

> Hvor bor du?

8260, Viby J, Danmark, Jorden, Mælkevejen

Har det nogen indflydelse på kvaliteten? :)

Mvh Mark

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 11-08-02 19:46

> 8260, Viby J, Danmark, Jorden, Mælkevejen
>
> Har det nogen indflydelse på kvaliteten? :)

Hmm .. hvis du bor i en mindre provinsby hvorfra der er langt til deciderede
fotohandlere, og af den grund måske må leve med Faktas fotofremkaldelser -
så har det. De rigtige fotohandlere der selv har et minilab, kan oftest
fremkalde i bedre kvalitet end disse
"vi-sender-filmen-til-centrallaboritoriet-i-Düsseldorf-sammen-med-femtusinde
-andre-film-som-alle-fremkaldes-med-samme-indstilling-for-at-gøre-det-hele-s
å-billigt-som-overhovedet-muligt"-tilbud.

Personligt har jeg gode erfaringer med PhotoCare. Men prøv dig lidt frem.

--
Jacob W. Jensen
http://jacobwaage.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-08-02 17:37

Mark S. Rasmussen wrote in <aj5osa$1d4$1@news.cybercity.dk>:
> Du siger også at det komme an
> på negativet, er der forskel på kvaliteten af negativerne?

Jeg er ikke nogen foto-ekspert, så jeg vil nøjes med at komme med et ja. En
nærmere forklaring må en anden komme med. :)

> Afhænger det af
> hvor filmen bliver fremkaldt eller hvilke andre faktorer spiller ind?

Der kan, som Jacob har nævnt, gøres flere ting forkert under fremkaldningen.
Men hvis ellers der ikke bliver lavet fejl (som at ridse negativerne, bruge
for gamle kemikalier, komme til at give filmen lys, køre filmen for hurtigt
igennem så den ikke for tid nok i et (eller flere) af kemikalierne osv.),
så er den ene fremkaldning mig bekendt ikke bedre end den anden.

Og jeg synes godt man kan forvente, at der ikke laves fejl under
fremkaldning af negativer. Men jeg kan da godt forestille mig, at en lille
foto-biks kan finde på fx. at bruge gamle kemikalier.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 11-08-02 21:54

On Sun, 11 Aug 2002 13:29:49, "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> wrote:

> Du siger også at det komme an på
> negativet, er der forskel på kvaliteten af negativerne?

Der er en del forskel på om man bruger en billig Noname film eller en
halvdyr Fuji Reala (f.eks.). Skal det være en billigfilm, giver Fuji
Superia ganske glimrende resultater, men husk at lav følsomhed (lavt
ISO-tal) giver skarpere eller mere finkornede billeder.

>hvilke andre faktorer spiller ind?

Objektivernes kvalitet har også meget at sige, hvilket selvfølgelig
ikke har så meget med selve fremkaldelsen af gøre. Der er stor forskel
på bl.a. skarpheden på et billigt standard 28-80mm zoom og så en fast
brændvidde (f.eks. 50mm) til et femcifret beløb.

Et andet trick: Brug korte lukkertider (kortere end 1/brændvidde)
og/eller brug stativ. Stativet gør, at ingen (eller meget få)
rystelser får lov til at gøre billedet uskarpt.

Har du ikke spejlrefleks, er objektiver og valg af lukkertider
selvfølgelig ikke så relevante.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 12-08-02 08:31

> [...]

hvor
> filmen bliver fremkaldt eller hvilke andre faktorer spiller ind?

Når jeg siger at det kommer an på selve negativet, så brude jeg måske nok
udybe det lidt, så det gør jeg.
Så komemr det selføldig an på den fmrekaldelse du har fået lavet, for det er
korekt som nogle skriver at et lab der har for travlt, eller buger knap så
velholdt udstyr, har nemmere ved at ridse dine negativer. Men det kan også
komme an på dit eget udstyr, for knap så gode linser kan også nedsætte ting
som skarpheden på dine billeder.
Det er mange små ting der kan gøre det, men du kan altid kigge ind til en
fotograf ( ikke fotohandler ) og snakke med han/hende om det.

> Håber i kan bære over en grøn nybegynder :)

Det gør vi da næsten altid i den her gruppe...*S*

Fra : Joen Jensen

Dato : 11-08-02 23:30

> [...]
>anelse bedre(?) udseende at fotoet. Mit
>spørgsmål er så, er kvaliteten af
>negativerne ens? Vil et billede lavet ud

Moderne minilabs f. eks Gretag, Agfa, fremstiller billederne i samme
arbejdsgang som fremkaldelsen af negativerne, foretages den ugentlige

labtest og arbejdes der med korrekte og originale kemikalier er
sandsynligheden for ridser mv lig nul. Da negativerne fremkaldes i
samme arbejdsgang kan en god og en billig film komme lige efter
hinanden i maskinen og er følgelig fremkaldt ens, kun billederne er
forskellige. Men ved den dyre frenkaldelse får du et langt bedre og
mere farvemættet billede udover at negativerne leveres i pva-sleeves
til beskyttelse. Så behøver du ikke at transportere negativerne hen
til fotohandleren løst i inderlommen og så bagefter beskylde
fotohandleren for at lave ridserne. Men det er ikke alle, der kan se
kvalitetsforskellen på de to produkter.