Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Klipning af billede i format 2:3 i photosh~
Fra : Jeppe Brinck

Dato : 11-08-02 09:02

Findes der en funktion i photoshop 5.5, som kan hjælpe mig til at klippe
(Crop) i billedet således at formatet stadig er 2:3 (svarende til 10*15 cm
ved print).

På forhånd tak,

Jeppe Brinck

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-08-02 10:19

"Jeppe Brinck" skrev...
> [...]
klippe
> (Crop) i billedet således at formatet stadig er 2:3 (svarende til

Så vidt jeg ved er der ikke nogen decideret crop funktion,
hvor man kører med fast sideforhold. Vil du selv bestemme
beskæringen kan du bruge det "rektangulære markeringsværktøj"
og sætte det til "konstant størrelsesforhold". Copy'd og paste'd til et
nyt
lærred vil det så ha' det valgte sideforhold. Det har så samtidig den
fordel at
du ikke beskærer dit originale billede. Vær lige opmærksom på at
laboratoriet alligevel beskærer dit billede et par millimeter
hele vejen rundt.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Madsen

Dato : 11-08-02 14:11

Jeppe Brinck skrev:

> Findes der en funktion i photoshop 5.5, som kan hjælpe mig til at
> klippe (Crop) i billedet således at formatet stadig er 2:3
> (svarende til 10*15 cm ved print).

Du kan f.eks. dobbeltklikke på Crop-værktøjet og stille det sådan
her: http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/crop55.gif

Vær opmærksom på at Photoshop resampler, hvis det er nødvendigt,
for at opnå den ønskede printstørrelse. Kvaliteten af det endelige
billede er derfor stærkt afhængig af om billedet er stort nok til
den printstørrelse du har valgt.

Du kan f.eks. prøve at åbne et billede og vælge et meget lille
udsnit af billedet med cropværktøjet stillet som på ovenstående
screenshot. Når du trykker på Enter eller dobbeltklikker indenfor
beskæringsrammen, vil udsnittet blive blæst op til ønsket print-
størrelse, som svarer til et billede på 1476 x 984 pixels i oven-
stående eksempel (ca. 1.4 megapixels).
Hvis det er et meget lille udsnit af billedet du blæser op til
den størrelse, så vil du tydeligt kunne se hvad resampling gør
ved et digitalt billede.

Madsen.