Fuck systemet
Fra : David Blangstrup

Dato : 10-08-02 21:57

Hvordan smider man systemmappe 9 væk i Mac OS X? Jeg har prøvet at logge ind
som root, lavet privilegierne fra system-->maj sæl, intet hjælper. Jeg får
hele tiden svaret, at systemet behøver det. Fuck systemet! Hvordan?

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Peter Ursin

Dato : 10-08-02 22:20

"David Blangstrup" <david@blangstrup.dk> wrote in message
> [...]
> som root, lavet privilegierne fra system-->maj sæl, intet hjælper. Jeg får
> hele tiden svaret, at systemet behøver det. Fuck systemet! Hvordan?

En løsning kunne i hvert fald være at boot fra cd, dernæst mappen og
genstarte.
Det burde virke.

mvh
Peter

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-08-02 07:31

On 10.8.2002 23:19, in article gsf59.9048$G3.1363607@news010.worldonline.dk,
"Peter Ursin" <ZorillaFJERN@DETTEmac.com> wrote:

> [...]
> ind

> En løsning kunne i hvert fald være at boot fra cd, dernæst mappen og

Tak. Det virkede. Jeg regnede med, at jeg skulle 'smide' med mappen.
Endelig fri for ni!

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Jesper

Dato : 10-08-02 23:03

> [...]

> som root, lavet privilegierne fra system-->maj sæl, intet hjælper. Jeg får
> hele tiden svaret, at systemet behøver det. Fuck systemet! Hvordan?

Hvis du undlader at starte Classic under OS X kan du formentlig hale den
i papirkurven og tømme den. Hvis den nægter skriver du følgende i
terminalen:

cd .Trash <retur>

så vil du få en promt der ser sådan ud:

[localhost/.Trash] ditbrugernavn%

Så skriver du sudo rm -r Systemmappe <Retur> hvorefter du bliver bedt om
at skrive dit password

--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-08-02 07:32

On 11.8.2002 0:03, in article 1fgq54b.1095fkuk2teo8N%spam@supressor.invalid,
"Jesper" <spam@supressor.invalid> wrote:

> [...]
>
> [localhost/.Trash] ditbrugernavn%
>
> Så skriver du sudo rm -r Systemmappe <Retur> hvorefter du bliver bedt om

Tak, men jeg gjorde som Peter Ursin foreslog og bootede op med en Norton
disk og smed simpelthen mappen ud. Fri for ni!

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-02 23:38

On Sat, 10 Aug 2002 22:57:28 +0200,
> [...]

> som root, lavet privilegierne fra system-->maj sæl, intet hjælper. Jeg får
> hele tiden svaret, at systemet behøver det. Fuck systemet! Hvordan?

sudo rm -R /Systemmappe (sudo rm -R '/System Folder') - virker det
ikke, start da op i single user mode, mount disken (/sbin/mount -uw /)
og fyr "rm -R /Systemmappe" af

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-08-02 07:30

On 11.8.2002 0:37, in article aj44jm$ht7$1@nidhug.netcetera.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> sudo rm -R /Systemmappe (sudo rm -R '/System Folder') - virker det
> ikke, start da op i single user mode, mount disken (/sbin/mount -uw /)
> og fyr "rm -R /Systemmappe" af

Tak (gylp! det lyder farligt!) ‹ men jeg brugte den simple metode, bootede
med en Norton disk og smed 9'eren ud. (Ah, endelig! Men ingen jyske netbank
før de får taget sig sammen. I slutningen af august? ‹ Hvad så med alle mine
enorme pengetransaktioner og bankerne i Schweiz, som man heller ikke kan
komme ind på med en Mac?)
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-02 13:50

On Sun. d. 11 Aug. 2002 kl. 06:29 GMT, David wrote:

> Tak (gylp! det lyder farligt!) ‹ men jeg brugte den simple metode, bootede
> med en Norton disk og smed 9'eren ud.

Hvilket er potentielt betydeligt farligere.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-08-02 00:20

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> writes:

> [...]
> logge ind som root, lavet privilegierne fra system-->maj sæl, intet
> hjælper. Jeg får hele tiden svaret, at systemet behøver det. Fuck

Maaske du foerst skal sikre dig, at Clasic er slaaet fra? Ellers kan
du du vel slaa den ihjel med en sudo:

rm -fr /navnet_paa_systemmappen

-j

--
18.07.02 - 20.07.02
København - Madrid - Sao Paulo - Santa Cruz - La Paz

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-08-02 00:21

> [...]

> systemet! Hvordan?

Maaske du foerst skal sikre dig, at Clasic er slaaet fra? Ellers kan

Foerst skal du dog vaere sikker paa, at du virkelig vil fjerne
system9-mappen, og at der ikke ligger noget af vaerdi deri.

-j

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-08-02 07:35

On 11.8.2002 1:20, in article lz65yiti5q.fsf@ymer.netcetera.dk, "Janus
Sandsgaard" <janus@janus.dk> wrote:

> [...]
>
> Foerst skal du dog vaere sikker paa, at du virkelig vil fjerne
> system9-mappen, og at der ikke ligger noget af vaerdi deri.

Tak. Jeg har fjernet nieren, der er slet ikke plads til den på harddisken,
når rovdyrene skal til. [På vores små 4 GB diske, Henrik!]

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-02 08:54

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Tak. Jeg har fjernet nieren, der er slet ikke plads til den på harddisken,
> når rovdyrene skal til. [På vores små 4 GB diske, Henrik!]

Det sad jeg netop og tænkte på. Jeg kæmper også for at holde 1 GB fri på
min disk. Det er frygteligt, som man hele tiden får fyldt noget mere på.
Jeg beholder dog Mac OS 9 lidt endnu. Jeg bruger det mest til netbanken,
men børnene spiller jævnligt spil som f.eks. Pixeline og nogle
dinosaurusspil, og de kører under Mac OS 9.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-08-02 09:06

On 11.8.2002 9:53, in article 1fgqwhz.1dioltd6dxs7eN%henrik@muenster.dk,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> men børnene spiller jævnligt spil som f.eks. Pixeline og nogle
> dinosaurusspil, og de kører under Mac OS 9.

Nå ja, min 12-årige søn havde lige et retroflip med Diablo 1 på nieren. Det
er overstået nu. I stedet spiller vi på min nye PlayStation 2. Det
skulle du tage og prøve, Henrik, det er ret fedt. Og så kan man afspille DVD
film på sit fjernsynŠ
Har lige set 51st State. RET vild.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-02 01:23

> [...]

> er overstået nu. I stedet spiller vi på min nye PlayStation 2. Det
> skulle du tage og prøve, Henrik, det er ret fedt. Og så kan man afspille DVD

Jeg har bestemt overvejet det. Børnene er ved at trænge til en ny
spillemaskine. Der er dog nogle, her i gruppen, der har sagt, at
DVD-kvaliteten svarer til en af de helt billige afspillere. Koster de
ikke kr. 1.000,-. Og så larmer PS2 en del med sin blæser. Desuden skal
man købe en fjernbetjening. Så selv om det lyder godt, så ville det
måske ikke være så tosset at købe en billig DVD-afspiller i stedet.
For nogen tid siden hørte jeg det meget sjovt fremstillet i
Strax i radioen. Studieværten havde været ude for at købe en PS2. Så
kunne han spille med vennerne og også bruge den til at se DVD. Og så
koster den kun kr. 2.500,-. Der var bare lige det, at for at spille med
vennerne (en ven), skulle han købe en ekstra kontroller. Ville de kunne
gemme spillet, skulle han købe et hukommelsesmodul. Ville han se DVD,
skulle han købe en fjernbetjening. Jeg tror, prisen steg 50%, før han
var færdig. Og så havde han endda ikke fået nogen spil.
Vi har i øvrigt en Nintendo 64. Den er desværre på vej ud. Vi
købte den, fordi min ældste søn ville spille Pokémon. Nu ønsker han sig
Pokémon Stadium 2, men det koster kr. 700,-. Det synes jeg er for meget
at give for et udgået spil.
Jeg er ellers ret fristet af en Nintendo Gamecube. Måske er det
en form for loyalitetsfølelse, når vi nu har en Nintendo 64. Måsek er
det den sædvanlige ubeviste trang til at være masochist, der også får os
til at bruge Macintosh i en Windows-verden. Hver gang det stolt
annonceres, at noget kommer til pc og Playstation, så kan jeg løfte
hovedet og sige, at vi har Mac og Nintendo.
Men Gamecube er lidt billigere end PS2. Når man regner med
fjernbetjeningen og måske den helt uundværlige "Horizontal stand", så er
en Gamecube og en billig DVD-afspiller måske slet ikke dyrere end en PS2
udrustet til DVD.
Endelig er der X-box, men den synes jeg ligesom er udelukket.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-08-02 06:50

in article 1fgs5vc.11ferff1srzsnvN%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 12/08/02 2:23:

> Jeg er ellers ret fristet af en Nintendo Gamecube.

Den kan kun anbefales! Køb køb køb!

--
/peter

"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me,
Superman! "
Homer Simpson.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-02 19:37

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1fgs5vc.11ferff1srzsnvN%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at

> Den kan kun anbefales! Køb køb køb!

He-he. Tak for anbefalingen. Kan du uddybe det lidt? Den kan jo ikke
spille DVD. Den kan ikke spille gamle spil. Man kan ikke låne andres
spil, for de har alle sammen Playstation. Der er vel trods alt færre
spil til Gamecube end til Playstation. Harry Potter til Playstation 2 er
endda oversat til dansk. Selvfølgelig er Gamecubes succes også afhængig
af, at vi køber den, men det har jo ikke rigtigt virket med mac. Hvilke
fordele har den helt konkret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-08-02 12:08

> [...]
> spil, for de har alle sammen Playstation. Der er vel trods alt færre
> spil til Gamecube end til Playstation. Harry Potter til Playstation 2 er

Kan du genkende ovenstående argumenter fra Win/Mac-debatter.

>Selvfølgelig er Gamecubes succes også afhængig
> af, at vi køber den, men det har jo ikke rigtigt virket med mac. Hvilke
> fordele har den helt konkret.

Jeg tror lige jeg pudser min søn (16 årig Nintendo-freak) på debatten

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-02 16:28

Preben Bødker Nielsen <gizmo@NosPAM.dk> wrote:

> Kan du genkende ovenstående argumenter fra Win/Mac-debatter.

Det er jo netop det, jeg kan. Derfor undrer det mig, at en Mac-bruger
anbefaler en PS2. Vi plejer jo netop niche-udstyret, hvor det næsten er
umuligt at opdrive software etc., og hvor alting koster langt mere. Af
samme grund har jeg på en måde lyst til at købe en Gamecube, selv om min
fornuft siger, at en PS2 er det bedste køb: Flere spil og dermed større
udvalg, måske danske oversættelser, og større chance for tilbud på ældre
spil.
I den tid, vi har haft Nintendo 64, har butikkerne haft det
enorme udvalg af 2-3 noget ældre udseende spil stående. Og de har kostet
fuld pris. Det vil sige kr. 5-600,- og dermed mere end spil til
Playstation. Selv nu koster et eller andet Mario-spil næsten kr. 600,-.
Og BR Legetøj vil gerne skaffe Pokémon Stadium 2 hjem til os - til kr.
700,-!

> Jeg tror lige jeg pudser min søn (16 årig Nintendo-freak) på debatten

Lad mig endelig høre. Da vi købte vores Nintendo 64 for knap to år siden
spurgte jeg faktisk en kollega med lidt ældre børn end mine. Hans børn
sagde også, at Nintendo 64 var det eneste der duede. Grafikken skulle
være meget bedre end på Playstation.
Så hvis nogen kan fortælle mig om nogle fortrin ved Gamecube som
f.eks. bedre grafik eller lignende, så vil jeg meget gerne høre dem. Så
har jeg da en undskyldning for at vælge den. Om ikke anden kan man vist
bruge en Gameboy Advance som controller. Ganske vist har sønnen stadig
kun en Gameboy Color, men han skal vel på et tidspunkt have en Acvance.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-08-02 08:51

On 12.8.2002 2:23, in article 1fgs5vc.11ferff1srzsnvN%henrik@muenster.dk,

> [...]
> udrustet til DVD.
> Endelig er der X-box, men den synes jeg ligesom er udelukket.

Henrik, en PS2 larmer ikke (som aldrig oliesvin ), man behøver ikke en
fjernbetjening for at køre DVD (jeg ved det, for jeg har en ), kvaliteten
i DVD er superfin, det er bare Morten (igen)(har du selv en PS2, Morten?
), og børnene vil elske at være up to date på spil (der er mange
børnespil også). Jeg ser DVD film på min (min søn siger, at jeg er den
eneste far, der har ønsket sig en PlayStation 2 til sin 50 års fødselsdag
), og elsker det. Har aldrig været ret meget for bånd på nogen måde
Og jeg er helt vild med grafikken på PS2. Nu har jeg også lige købt et Sony
fjernsyn, det afhænger selvfølgelig lidt af, hvordan dit teevee ser ud.
Controlleren, som det hedder på dansk er ergonomisk helt rigtig, i forhold
til fx X-boxs klampede underlighed.
Du skal købe et memorycard til 350 kr., men så behøver du heller ikke meget
mere hukommelse, de 8 MB indeholder utroligt meget. Og en ekstra controller
er ret godt at have. 2.500 kr. er altså ret billigt for et spillekonsol. De
har også tilbud, 2850 kr. med et ekstra spil, osv.
Næ, det der godt kan få en til at svede, er de 550 kr., de fleste spil
koster.
Hvis du lytter til børn, så er det PlayStation 2, der styrer.
Min søn på 12 og jeg har spillet Red Faction, Shadow Man 2 (feeedt spil),
Medal of Honor (endnu mere fedt, man har det, som om man har deltaget i
gadekampe i små franske byer - hvad man også har --> og landingen! Har du
set Saving Private Ryan? Det er lige som i filmenŠ godt at det kun er et
spil!) --- og vi er nu i gang med et spil, der var nedsat til 200 kr., der
hedder EDEN. Vi kan faktisk spille flere, ikke kun i multiplayer, men i
_selve spillet_ --- og det elsker han bare. Og man kan skifte mellem de fire
personerŠ Nå, nu jeg er i gang: Børn er ret fantastiske, når det gælder
fornemmelse for computere og spil. De læser aldrig brugsanvisninger, og,
hvad der er mere relevant, de gider heller ikke høre dem blive oplæst,
heller ikke anvisninger inde i spil. De har det bare på fornemmelsen, hvad
der skal gøres, eller også prøver de sig frem, kaster sig ud i det. Og en
anden ting: Min søn kan afgøre, hvor godt et spil er, ved bare at kaste et
blik på bagsiden. De der små billeder, I ved? Jeg tror, jeg har lært det,
men bliver hver gang overrasket. Hvis jeg siger: jamen, det her ser da ud
til at have en god grafik, ikke? NæhŠ uden videre forklaring. Måske ved han
det ikke engang selv, sådan en intuitiv ting --- som regel og for det meste,
næ, altid -- han har altid ret
Og for at blive ved Macs: Macs bliver aldrig spillernes spillemaskine, fordi
du ikke kan udskifte grafikkort (og hvilke unge har råd til maskiner til
30.000-40.000 kr.), selvom de nye iMac har nVidea, så spørger man sig selv:
Og hvad er der _så_ galt? Enhver pc spiller vil trække på skulderen af det
MX, der står lige efter Gforce 2Š og sådan er der hele tiden noget. Du kan
ikke købe en Mac og overgå en pc spiller. Foruden at deres maskiner er
_meget_ hurtigere. MegaHertz betyder måske ikke noget, men GigaHertz gør
fanden gale migŠ
En apple fan, der er irriteret over altid at være bagudŠ
OG - lige til allersidst - som min søn siger: Når du køber en PS2, er den
ikke allerede forældet næste måned, som når man køber pc. Den holder, til
den næste er på markedet.
Prøv en, Henrik! Eller bedre, lad dine børn prøve.
Og se Ringenes Herre på DVD, eller The Shipping News, eller Saving Private
Ryan, ellerŠ lej en film for 35 kr. Tro mig, man bliver afhængig.
Og du bliver den populæreste mand i huset

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-08-02 09:00

On 12.8.2002 9:51, in article B97D3598.25D80%david@blangstrup.dk, "David
Blangstrup" <david@blangstrup.dk> wrote:

> Enhver pc spiller vil trække på skulderen af det
> MX, der står lige efter Gforce 2Š

Jeg mener selvfølgelig GeForce 4 (MX)

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-02 22:34

> [...]

> i DVD er superfin, det er bare Morten (igen)(har du selv en PS2, Morten?

Vi har nok forskellige krav og grænser. Under alle omstændigheder skulle
DVD jo være flottere end video.

> ), og børnene vil elske at være up to date på spil (der er mange
> børnespil også).

Heldigvis har vores børn ikke helt forstået idéen med at købe nye spil.
Vi har kun Pokémon Stadium til vores Nintendo 64. Spillet og maskinen
opfattes nærmest som et samlet hele, og det at sætte nye spil i, tænker
de ikke over. Nu er det også en Pikachu Special Edition Nintendo 64, vi
har, så den bør jo bruges til Pokémon.

> Næ, det der godt kan få en til at svede, er de 550 kr., de fleste spil
> koster.

Sørg for at børnene ikke ved, at man kan sætte andre spil i

> Hvis du lytter til børn, så er det PlayStation 2, der styrer.

De siger sikkert også, at Windows styrer på computere. "Slagter Olsens
kød er det bedste. Tre millioner fluer kan ikke tage fejl".

> [...]
> set Saving Private Ryan? Det er lige som i filmen... godt at det kun er et

Det lyder skam meget godt. Jeg har bare denne her selvdestruktive,
småmasochistiske trang til at vælge noget anderledes. Jeg er typen, der
ikke engang ville vælge Betamax. Jeg ville vælge Video2000. Du kan jo
bare se, at jeg sidder her med en Mac. Det er bare typisk mig. Derfor
synes jeg også, jeg bliver lidt tiltrukket af Gamecube. Nintendo ved
altså også godt, hvordan man laver spillemaskiner.

> En apple fan, der er irriteret over altid at være bagud...

Hvis du nu ikke startede med at købe den allermindste, billigste og
langsomste Mac og derefter ventede 4-5 år med at udskifte den, så ville
du måske være lidt mere med

> OG - lige til allersidst - som min søn siger: Når du køber en PS2, er den
> ikke allerede forældet næste måned, som når man køber pc. Den holder, til
> den næste er på markedet.

Det gør en computer da også. Der er bare kun tre måneder til, den næste
er på markedet Jeg hælder også til, at spil skal spilles på
spillemaskiner og ikke på computer. Og når man så ser på, hvor mange
penge man sparer på computeren, når den ikke skal være det nyeste og
hurtigste, så er prisen på spillemaskine og spil såmænd ikke så gal.

> Prøv en, Henrik! Eller bedre, lad dine børn prøve.

Vi prøver dem skam, når vi er i en butik, hvor de står. Men min søn, der
er syv år, kan ikke mærke forskel. De er jo lækre alle tre modeller. Han
vil altid gerne have den, han lige står ved.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-08-02 23:37

On 12.8.2002 23:34, in article 1fgtsvz.1x4nksqu515oxN%henrik@muenster.dk,

> [...]
>
> De siger sikkert også, at Windows styrer på computere. "Slagter Olsens
> kød er det bedste. Tre millioner fluer kan ikke tage fejl".

Jeg synes du undervurderer børn kraftigt. Men ok ‹ der er forskel på 7 år og
12 år. AlligevelŠ

Og de finder ud af, at Windows styrer, når de ikke kan komme ind på
Netstationen og diverse andre sider, der er tunge med java og javascript,
når man ikke kan få de nyeste spil, som storebror ellers har til sin pc,
etceteraŠ men hvad, hvis du ikke selv spiller, kan du ikke helt forstå detŠ

> [...]
>
> Hvis du nu ikke startede med at købe den allermindste, billigste og
> langsomste Mac og derefter ventede 4-5 år med at udskifte den, så ville

Nej, jeg tænker da på de nyeste maskiner, som jeg skam har prøvetŠ

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-08-02 00:42

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> writes:

> Tak. Jeg har fjernet nieren, der er slet ikke plads til den på
> harddisken, når rovdyrene skal til. [På vores små 4 GB diske,
> Henrik!]

Hvordan koerer Jaguar paa en iMac rev.A? Har selv en af slagsen
derhjemme. Koerer fortsat 9.2 paa min Pismo (400 Mhz, 640 mb ram), men
overvejer systemskifte hvi 10.2 er mam.

-j

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-02 01:23

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Hvordan koerer Jaguar paa en iMac rev.A? Har selv en af slagsen
> derhjemme. Koerer fortsat 9.2 paa min Pismo (400 Mhz, 640 mb ram),
> men overvejer systemskifte hvi 10.2 er mam.

Det kører bare så godt. Det kan absolut anbefales. Der er ingen tvivl
om, at du skal købe Mac OS X 10.2. Og hvis du så lige gider brænde et
par kopi-cd'er af det og sende dem til mig og David.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-08-02 08:24

On 12.8.2002 1:41, in article lzwuqxm099.fsf@ymer.netcetera.dk, "Janus
> [...]

> Hvordan koerer Jaguar paa en iMac rev.A? Har selv en af slagsen
> derhjemme. Koerer fortsat 9.2 paa min Pismo (400 Mhz, 640 mb ram), men

Den kører en smuuule bedre end 10.1.5. Det siger ikke så meget, men den
kører da uden gener. Jeg har stor glæde af den. Den er faktisk aggemam.

Jeg har dog et spørgsmål: Efter at have smidt nieren ud, og en ny mappe ved
siden af systemmapper og applications, der bare rummede nierens skrivebord
‹> er min skærm altid i default, dvs. for lille, hver gang jeg booter op, og
jeg må indstille den manuelt. Ret irriterende. Er der nogen, der har en ide
om, hvad jeg kan gøre ved det? Udover at geninstallere nieren, selvfølgelig.
For det gør jeg da, hvis jeg kører Jaguaren igen, ikke?

Mail er blevet ret fed. Jeg kan godt se, hvor Apple er på vej hen: Til at
gøre Office overflødig. Hvis de nu kom med en rigtig rigtig lækker
superkompatibel udgave af AppleWorks, efter iCal og iBoogey iWoogey og hans
tre brødre iSim, iSam og iSeem, såååŠ

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-02 10:26

On Mon. d. 12 Aug. 2002 kl. 07:24 GMT, David wrote:

> [...]
> om, hvad jeg kan gøre ved det? Udover at geninstallere nieren, selvfølgelig.
> For det gør jeg da, hvis jeg kører Jaguaren igen, ikke?

boot fra din 8.x CD og indstil opløsningen med det gamle kontrolpanel
skærm og lyd - det skriver til nvram.

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-08-02 12:13

On 12.8.2002 11:25, in article aj7uuu$cci$1@nidhug.netcetera.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> boot fra din 8.x CD og indstil opløsningen med det gamle kontrolpanel
> skærm og lyd - det skriver til nvram.

Tak, Morten. Jeg bootede op i 8.5 ‹ og fik en bombe! (Min første i laaang
tid).
Kan man ikke gøre noget med Terminalen?

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-02 13:54

On Mon. d. 12 Aug. 2002 kl. 11:13 GMT, David wrote:

> Tak, Morten. Jeg bootede op i 8.5 ‹ og fik en bombe! (Min første i laaang
> tid).

Sikkert fordi du bruger uaftoriserede USB enheder har opgraderet din
firmware. Det er muligt at det gamle kontrolpanel der skriver til
NVRAM også findes på din mac OS 9 CD. Elklers kan du pille dine USB
enheder afeller boote uden udvidelser.

> Kan man ikke gøre noget med Terminalen?

jo: "man nvram", men det har du ikke lyst til!

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-08-02 14:32

On 12.8.2002 14:53, in article aj8b4e$p7q$3@nidhug.netcetera.dk, "Morten
> [...]

> enheder afeller boote uden udvidelser.

> jo: "man nvram", men det har du ikke lyst til!

Hov for resten ‹ det er vist ikke opløsningen, jeg skal indstille. Skærmen
opfører sig bare, som den gør, når man trykker på 'Factory Defaults' i
geometry/displays. Altså, jeg bliver via geometry nødt til at 'fylde ud til
kanten' hvor der er en sort rand omkring skrivebordet.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark