Andet multimedie
bentjuul 3670
Sony 24' FW-900 monitor
Fra : Dr. Ralph

Dato : 19-12-00 15:15

Jeg overvejer at købe denne skærm - men er lidt utryg ved, at den er i
16:9 format.
Jeg har hørt fra en "Madsen" i tidligere indlæg, der havde STORE
problmer med at få et G400 MAX til at acceptere en 16:9 opløsning.
Er disse problemer løst ?

Dot pitchenpå 0,23-0,27 lyder ikke af meget - har nogle erfaringer med
skærmen i praksis ?

Ved nogle om de nylgit sammenslåede NEC & Mitsubishi er ved at strikke
en seriøs 22-24' skærm sammen ?

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : Madsen

Dato : 19-12-00 19:59

"Dr. Ralph" <dr.ralph@remove.mail.com> skrev:

> [...]
> Jeg har hørt fra en "Madsen" i tidligere indlæg, der havde STORE
> problmer med at få et G400 MAX til at acceptere en 16:9 opløsning.

Ja det er rigtigt. Jeg havde kæmpe problemer med den i starten, men
det er løst nu. Det var fordi jeg lige skulle en tur igennem Matrox driveren
og få de rigtige opløsninger hakket ind. Hentede en inf-fil hos Sony som
godt nok "kun" var til Sony GDM W-900, men har så selv rettet den til
så den passer til FW900 som jo har nogle højere refresh rates og
opløsninger end den ældre W900.

> Dot pitchenpå 0,23-0,27 lyder ikke af meget - har nogle erfaringer med
> skærmen i praksis ?

Det er lidt forskelligt hvad forhandlere af denne skærm siger vedrørende
dot pitchen. Nogle siger den er 0.22 og andre 0.24 eller 0.25. Jeg har set
en del forskellige oplysninger om dette, men hvis man henter produktbladet
hos Sony står der rigtigt nok, at den er 0.23 i centrum og 0.27 i yderkanterne.
Jeg kan overhovedet ikke se forskel på billedet i yderkanterne i forhold til
centrum, så det "problem" er klaret 100% perfekt.
PDF over skærm kan hentes her:

Dengang jeg selv var i tvivl om jeg skulle købe den, fik jeg et link af en
vis hr. Jacob Dinesen. Jeg ved ikke om du fulgte med i tråden den gang.
Hvis ikke, kan du stadig læse test af skærmen her:
Efter deres test vil de sammenligne den med Sony´s 21" F500 som
efterhånden har fået helt kultstatus hvad billedkvaliteten angår.
Jeg vil også sige at jeg er yderst imponeret over netop dette. Det er
simpelthen en fornøjelse at kigge på det billede! Den opløsning der
passer mig bedst er sådan set den der hedder 1600 X 1024.
Det kører jeg pt. i 90 hz. Dette er et widescreen format, så skærmen er
fyldt helt ud til kant. Jeg ved godt det mere er beregnet til 21" eller måske
endda mindre, men det er den der passer mig bedst.
Jeg sidder ca. 120 cm. fra skærmen, så det skal heller ikke være for lille
det jeg kigger på.
Hvis jeg vælger en opløsning der ikke er i widescreen, så bliver tekst og
grafik jo underligt "trukket ud" hvis man prøver at justere skærmbilledet til
kant. Man kan så vælge at lade være med at justere billedet helt ud, men
så kan man vel lige så godt investere i en 21" istedet efter min mening.
Den anbefalede opløsning på 1920 x 1200 i 85 Hz. er jo også et widescreen-
format, men jeg synes altså at teksten bliver for lille og en anelse mere
sløret end i den jeg kører med nu, men det er nok nærmest mit Matrox G400
der ikke kan følge helt med. Kunne også vælge 1920 x 1024, men jeg
kan somsagt bedst lide 1600 x 1024, så det er her jeg bliver indtil videre.
Her går tekststørrelse, billedkvalitet og det hele op i en højere enhed. ;)

Jeg kan ikke andet end anbefale den monitor. Nu har jeg ikke set billedet
på en Sony 21" F500, men jeg tvivler på det kan blive ret meget bedre
end det jeg ser på lige nu!

Hold også øje med prisen. Ved at kigge mig lidt omkring hos forskellige
forhandlere, sparrede jeg 2764,- kr.
Utroligt at der kan være så meget forskel på prisen, men det er der altså
åbenbart!!!

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Dr. Ralph

Dato : 20-12-00 11:10

> [...]
>godt nok "kun" var til Sony GDM W-900, men har så selv rettet den til
>så den passer til FW900 som jo har nogle højere refresh rates og

Hvor heldigt, at netop dig, Madsen, læser min post.
Jeg fulgte med i tråden dengang, hvor du købte FW900 - og havde
sympati med dig, da du - efter at have spenderet en en mindre formue -
måtte konstatere, at skærmen end ikke med standard drivere kunne
sættes til 16:9 format overhovedet.
Jeg blev glad på dine vegne, da du efter hårdt arbejde fandt en
løsning - hvilket ikke burde være meningen.
Selvfølgelig skal man forvente at finindstille en sådan skærm, men at
Sony ikke levere drivere med - FOR RINGE.
At Matrox på deres site lover, at G400 MAX kan køre 1900*1200- uden
problemer, og man så efterfølgende skal ind og hente ekstradrivere og
tweaks for at nå det - FOR RINGE.

På trods af dette - overvejer jeg alligevel at tage springet til wide
24' - er det korrekt, at man have 2 HELE A4 ark på skærmen på en gang
?
Følger der, som de siger i anmeldelsen, både kvalitets BNC og D-sub
kabler med ?

>Hold også øje med prisen. Ved at kigge mig lidt omkring hos forskellige
>forhandlere, sparrede jeg 2764,- kr.
>Utroligt at der kan være så meget forskel på prisen, men det er der altså
>åbenbart!!!

Det har du ret i.
Computerstore tager 18995 kr incl. moms, Proconsult 17495 kr
incl.moms,mens Multimediworld "kun" tager 15500 kr incl. moms.'
Hvad måtte du slippe for dyret ?

Fra : Dr. Ralph

Dato : 20-12-00 11:14

Fra : Madsen

Dato : 15-01-01 01:50

"Dr. Ralph" <dr.ralph@remove.mail.com> skrev:

> På trods af dette - overvejer jeg alligevel at tage springet til wide
> 24'

Hva´så!? Tog du springet eller købte du noget helt andet?

Er bare nysgerrig. ;)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 19-12-00 18:44

> [...]
> Jeg har hørt fra en "Madsen" i tidligere indlæg, der havde STORE
> problmer med at få et G400 MAX til at acceptere en 16:9 opløsning.

Efter sigende; ja - Men jeg har ikke selv prøvet.

> Dot pitchenpå 0,23-0,27 lyder ikke af meget - har nogle erfaringer med
> skærmen i praksis ?

Det, at dp'en svinger fra center til hjørner ser lidt sjovt ud, hvis du arb.
med proff. grafik. Jeg har brugt den til at opsætte avis sider - og jeg vil
helt klart foretrække min egen 21" Sony G-500. Her får du et billede der
står 10 gange klarere... Men - det er jo min mening - jeg er meget kritisk
hvad sådan noget angår

> Ved nogle om de nylgit sammenslåede NEC & Mitsubishi er ved at strikke
> en seriøs 22-24' skærm sammen ?

Så vidt jeg ved, er der ikke sket noget voldsomt nyt på deres
storskærms-frone...

> Venlig hilsen/Kind regards
>
> Dr. Ralph

// Søren

Fra : Madsen

Dato : 19-12-00 22:06

"Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk> skrev:

> [...]
> står 10 gange klarere... Men - det er jo min mening - jeg er meget kritisk

Du er vel forhåbentlig også kritisk over hvilket grafikkkort der sidder
og trækker sådan en skærm. Det er den mest afgørende faktor for
om du får et ordentligt billede på FW900 eller ej, har jeg hørt.

Er også ret kritisk her, men er samtidig meget tilfreds med FW900 :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Dr. Ralph

Dato : 20-12-00 11:22

> [...]
>står 10 gange klarere... Men - det er jo min mening - jeg er meget kritisk

Nu har G500 vist en DP på 0,24 - i en anmeldelse på nettet (som virker
ret seriøs - selvom det er en gamer site) er konklusionen, at
kvaliteten af billedet og tekstens tydelighed kan sammenlignes med
F500, som de havde flere stående af på redaktionen (sammen med flere
Mitsubishi 2040).

At billedet skulle være 10 gange klarere - det må vist være en
subjektiv vurdering, og overdrevet.

Hvis du er SÅ kritisk, skulle det vist være en F500 go ikke G500, der
stod på bordet - min opfattelse er, at det kun er F500, der kan matche
FW900 i billedskarphed - men indrømmet G500 kommer MEGET tæt på F500.

Jeg har hos Sony været så heldi at opleve G500 ved siden af F500 -
begge med G400 MAX kort i maskinerne, og F500 er mere lys og en lille
tand skarpere.
Jeg avde dog svært ved at se, at teskt skulle st klarere på F500 end
G500 - selvom DP er 0,22 kontra 0,24.