ZIP filer og filrettigheder
Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 18-08-02 01:50

Hejsa

Jeg skal pakke end ZipFil med java og det i sig selv går godt nok,men
jeg har et problem

når zip filen pakkes ud i et unix miljø, så får filerne indeni de
filrettigheder som blev sat da jeg lavede zipfilen.

Problemet er at jeg ikke ved hvordan jeg sætter disse rettigheder når
jeg skal pakke filen, og derfor kan/skal min zipfil indstalleres som root.

Hvordan sætter jeg de nødvendige rettigheder ??

mvh
henrik

Fra : Daniel Jacobsen

Dato : 18-08-02 16:38

"Henrik Lynggaard" <Lynggaard@netscape.net> wrote in message
> [...]
> jeg skal pakke filen, og derfor kan/skal min zipfil indstalleres som root.
>
> Hvordan sætter jeg de nødvendige rettigheder ??

Hejsa!

Om du ændre filrettighederne direkte i miljøet eller gennem et Java-program
ville jeg mene er ret ligegyldigt. Den ved jo stadig hvilken bruger der er
logget på, og hvilke rettigheder der er tilknyttet. Du kan jo ikke gennem
Java få andre rettigheder til en fil, end dem styresystemet tildeler.

Så må du bare sørge at få sat de rigtige rettigheder på filerne som root:

chmod -R 777 <dir>

....alle rettigheder til alle.

Mvh. Daniel J.

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 18-08-02 10:26

Daniel Jacobsen skrev:

> [...]
> logget på, og hvilke rettigheder der er tilknyttet. Du kan jo ikke gennem
> Java få andre rettigheder til en fil, end dem styresystemet tildeler.

Så let er det desværre ikke tror jeg :-\

Processen foregår således:

1) mit program (MozillaTranslator) laver en XPI fil (som er en zip fil
med et install script inden i).

2) Denne XPI downloades fra en webserver eller åbnes lokalt I Mozilla.

3) Mozilla pakker XPI filen ud, og læser scriptet.

4) Mozilla placerer derefter de filer som var i XPI filen ned på
brugerens harddisk. Når den gør dette, så filerne for samme unix
rettighed som de havde sat under oprettelsen af zipfilen. Så vidt jeg
har forstået er disse encodet i "mode" feltet.

Punkt 4 gør at xpi'en skal indstalleres af root og at root skal ændre
filrettighederne manuelt for at kunne bruges og det er ikke særlig smart.

Så derfor ønsker jeg under punkt 1, at mit program kan finde ud af at
gøre dette, men jeg kan ikke hitte ud af det.

mvh
henrik

Fra : Daniel Jacobsen

Dato : 18-08-02 21:55

Hej heej !

Det jeg mente var faktisk, at det ikke kan lade sig gøre. Er filerne pakket
med, hvor f.eks. kun root redigere i filen, SKAL du være root for at kunne
ændre herpå - sådan er det. Det jeg mente var, at du er nødt til at køre en
system-kommando (f.eks. chmod -R 777 <dir> - som root!!) for at kunne ændre
herpå. Java kan jo kun ændre i de filer, som du allerede som bruger af
systemet har skriverettigheder til. Skal det ændres, er du nødsaget til at
være logget på som en bruger der har rettighederne (root).

Med andre ord, SKAL filernes rettigheder sættes til de ønskede INDEN de
pakkes. Faktisk mente jeg at "det er sværere end som så.. :)"

Mvh. Daniel J.

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 18-08-02 13:52

Daniel Jacobsen skrev:
> [...]
>
> Med andre ord, SKAL filernes rettigheder sættes til de ønskede INDEN de
> pakkes. Faktisk mente jeg at "det er sværere end som så.. :)"

Filerne eksiterer kun i hukommelsen inden de ryger ned i zip filen.

Zipfilen er en som javaprogrammet laver og derefter fylder den indhold
i, alt sammen noget som kommer fra ram.

Fra : Daniel Jacobsen

Dato : 18-08-02 23:24

> Filerne eksiterer kun i hukommelsen inden de ryger ned i zip filen.
>
> Zipfilen er en som javaprogrammet laver og derefter fylder den indhold
> i, alt sammen noget som kommer fra ram.

Filerne må vel komme et eller andet sted fra - en HDD eller sådan :-/
Når filer LÆSES med bestemte rettigheder vil de også blive SKREVET (eller
pakkes) med de samme rettigheder - det kan der ikke laves om på.

Daniel J.