Venstrehånds mus?
Fra : Martin K

Dato : 16-08-02 12:57

Hey Gruppe

Jeg er kommet i den uheldige situation, at jeg har fået 'mussearm' i en
alder af kun tyve... derfor søger jeg nu en tillægsmus til min nuværende
Logitech MouseMan Wheel Cordless. Der må gerne være kule og ledning... mig
ligegyldigt. Bare den er ergonomisk godt til venstre hånd. Hvad kan
anbefales? Vil helst have mus fra Logitech eller Microsoft, men hvis andre
har nogle helt fantastiske produkter, ville jeg da gerne høre om det...

På forhånd tak...

--
Martin K

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-08-02 13:17

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> hånd. Hvad kan anbefales? Vil helst have mus fra Logitech eller
> Microsoft, men hvis andre har nogle helt fantastiske produkter, ville

Der er flere måde at afhjælpe problemet eller rettere redskaber

Logitech laver mus og trackballs der kan anvendes til begge hænder.
Alternativer er så en pen eller joystick mus. I disse alternativer bruger
du hånden anderledes.

Derfor er det, hvis din hånd kommer til gode igen, en god idé at skifte
mellem redskaber.

Selv skifter jeg mellem trackball og mus, for at undgå vedvarende monoton
bevægelse.

--
Bjarke Andersen

Fra : Søren Tjørnov

Dato : 16-08-02 13:22

Jeg har selv været i samme situation, og jeg har følgende råd til dig:

1) Overvej at droppe alt det ergo-bæ. Det kan godt være, at det føles
som om mus, tastatur mv ligger korrekt mv., men det er ikke det samme
som at det er ergonomisk FOR DIG. Det vigtige for dig er at du kan
slappe af, når du bruger musen og den ikke belaster dig.

2) Dyrk noget sport der opbygger dine musker til langvarigt slid!

3) Vælg en mus der kan bruges med både venstre og højre hånd, og skift
tit (flere gange hver dag).

Bedst har jeg det med en gammel Microsoft Home mouse (relativt lille
mus) derhjemme og en Microsoft Intellimouse på arbejde. Hvad der er
specielt ved dem er, at mine hænder (jeg bruger dem både med venstre og
højre) bliver drejet lidt ned (nedad) mod bordpladen (indersiden af
hånden, tommefingeren i hele sin udstrækning, ligger langs bodet). Siden
jeg fandt ud af, at jeg fik problemer, så snart min hånd blev drejet
udaf, og ændrede dette, ved at vælge ikke-"ergonomiske" mus, har jeg
ikke haft problemer på nogen måde.

Vær opmærksom på, at ovenstående fungerer fint for mig. Det betyder
ikke, at det også gælder for mig. Arbejd med det, og find ud af hvad det
er, der gør, at du belaster dine hænder og spænder i musklerne.

PS: Det værste jeg nogenside har prøvet var et Microsoft ergonomisk
tastatur. Jeg kunne overhovedet ikke slappe af, når jeg brugte det, og
spændte i musklerne på underarmen og i den nederste del af overarmen.

Mvh Søren Tjørnov

Fra : Martin K

Dato : 16-08-02 13:41

Søren Tjørnov wrote:
> [...]
> som at det er ergonomisk FOR DIG. Det vigtige for dig er at du kan
> slappe af, når du bruger musen og den ikke belaster dig.

Takker for rådene... jeg vil da bare lige sige, at det ikke var fordi at
musene var af et bestemt mærke jeg ville have dem. Blot fordi jeg har enormt
gode erfaringer med dem. Det kan godt ske at jeg ikke lige fik formuleret
mig godt nok så, men jeg er da ligeglad om musen hedder viggo eller børge,
bare den ligger godt i hånden!

--
Martin K

Fra : Zalasta

Dato : 16-08-02 13:57

jeg kan enormt godt befale den mus der følger med cordless desktop pro(
musen kan også fås for sig selv uden "cordless")

Fra : Martin K

Dato : 16-08-02 14:11

Zalasta wrote:
> jeg kan enormt godt befale den mus der følger med cordless desktop
> pro( musen kan også fås for sig selv uden "cordless")

Jamen det er jo også den jeg bruger. Men fås den til venstre hånd?

--
Martin K

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 16-08-02 17:27

Søren Tjørnov <soren@tjornov.dk> writes:

> 2) Dyrk noget sport der opbygger dine musker til langvarigt slid!

Enig, det er et meget vigtigt råd!

Men hvis du ikke dyrker sport, så er det også ok med lidt simpel
styrketræning, træn dig op til hver anden dag at tage 20 strækkere, 20
maverulninger, 20 rygøvelser og måske en 5 - 10 kropshævninger hvis du
har mulighed for det.

Hvis din læge el. nu har sagt noget andet skal du holde dig til det.

Men hvis du ikke er i så god form så træn dig langsomt op, ellers
skader det mere end hvad det gavner. Hvis det er gralt skal du starte
med at holde 2 dages pause.

Og husk at strække ud bagefter.

Hvis du ikke lige har fornemmelse for hvordan du gør det hele, så
spørg, ellers risikerer du at få flere skader.

Jeg kan godt poste mit forslag, men der er sikkert nogen med mere styr
på det, og det er i hvert fald OT her.

Hvis du er interesseret så svar på det her indlæg med
followup-to: dk.helbred

Christoffer Olsen
      My Public PGP-key:
http://tiddytwister.nitro.dk/christofferolsen-public.pgp

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 16-08-02 17:50

Christoffer Olsen <christofferolsen@ninja.dk> writes:

> Enig, det er et meget vigtigt råd!

Der fik jeg vist fremhævet motionen lige lovligt meget.

Det er selvfølgelig, som Søren også skriver, vigtigt at bruge musen
m.m. rigtigt, stærke muskler og sener kan ikke forhindre skader ved
forkert brug, men de kan udsætte skaderne.

Christoffer Olsen

"Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure"

Fra : Martin K

Dato : 16-08-02 22:54

Christoffer Olsen wrote:
> Der fik jeg vist fremhævet motionen lige lovligt meget.

Tja... det tror jeg egentlig også. Jeg værdsætter da jeres kommentarer, men
jeg spurgte nu egentlig bare om hvilken venstrehånds mus i nu tilfældigvis
bedst kan lide. Andet var der som ikke i det. I får det til at lyde som om
jeg slet ikke laver noget som helst andet end at sidde på min flade foran
'dyret', hvilket bestemt er forkert...

--
Martin K

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 17-08-02 10:35

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> writes:

> [...]
> jeg slet ikke laver noget som helst andet end at sidde på min flade foran

He he, det skal du nu ikke føle dig krænket over. Der er ingen her i
gruppen der kan vide hvordan din fysiske form er, og hvis det var
tilfældet at den var dårlig, hvad den så ikke er, så havde et råd om
at styrke dine sener og muskler været mere værd end en god mus.

--
Christoffer Olsen
** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

Fra : SonofonoS

Dato : 16-08-02 16:49

Prøv en "mousetrapper" de er ret effektive.

Du kan prøve at kigge her. De er godt nok lidt dyre, men hvis det forhindrer
musearme, så er det vel billige penge? Hvad koster en fysioterapeut ikke???
Min mor har selv har problemer med musearm og har af hendes arbejdsplads
fået en mousetrapper. Hun siger selv at det har hjulpet meget.
Kig her:
http://www.mousetrapper.dk/large/mousetrapper-microsoftmus.htm

Med venlig hilsen

SonofonoS

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 17-08-02 12:58

> [...]
> har nogle helt fantastiske produkter, ville jeg da gerne høre om det...

Et par råd og erfaringer fra en der har set og selv oplevet museskader:
mouse trapper og free pen er lige til skraldespanden. De nedsætter din
arbejdshastighed og er iøvrigt ikke specielt ergonomiske.
En trackball der kun kan bruges med en finger er noget skidt da det
overbelaster den finger der bliver brugt.
At bruge en mus til begge hænder fjerner ikke skaderne de bliver blot
fordelt på begge arme. At arbejde med en traditionel mus er *altid* usundt
for hånden/armen.
Ergonomiske keyboards virker fint, men husk evt. en håndledsstøtte da de
ofte er "højere" end alm. keyboards. Der er enkelte producenter der laver
alm. keyborads der nemt kan "knækkes" så de bliver ergonomiske. De kan
selvfølgelig lige så nemt "rettes ud" så de bliver alm. leyboards igen

Det bedste er en trackball, der kan bruges med flere fingre. Evt. begge
hænder. Jeg bruger selv: Logitech Trackman marble FX (ældre udgave) og min
kæreste bruger en Logitech Marble mouse (også en ældre sag, men den kan dog
købes endnu)
Se evt. her:
http://www.logitech.com/index.cfm?page=products/productlist&crid=22&countryi
d=4&languageid=1

Du skal dog være opmærksom på at hvis du skifter til en trackball vil du
blive øm. Oftest vil det være ved kravebenet, det er normalt og forsvinder
som regel efter et stykke tid (ca. 3-4 dage i mit tilfælde) grunden til
denne ømhed er at du bruger nogle andre muskler end du er vant til.
Alt det der med sport og motion... Jeg er jordens dovneste menneske og jeg
har ikke haft spor ondt i armen efter jeg fik en trackball. Jeg sidder ved
mine maskiner 6-12 timer om dagen.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Søren

Dato : 17-08-02 15:49

Jeg er selv ventrehåndet, men bruger en ganske almindelig symtrisk mus, den
jeg har lige nu er amitech, har også haft logitech også symtrisk.
Jeg har ikke ændret på knap indstillingerne, det jeg gør istedet er jeg
lader musen pege ca 45 grader mod højre. Min hånd ligger så helt afslappet
og naturligt ind over.
Når man først har vænnet sig til det, er det meget behageligt.

Hilsen Søren.

Fra : Martin K

Dato : 17-08-02 17:41

Tak til alle, der har deltaget i denne tråd. Jeg har idag købt en Logitech
Pilot Mouse.
http://makeashorterlink.com/?F51625B81

Det er en helt almindelig symmetrisk mus, som virker uden problemer, selvom
det lige er svært med venstre hånd den første tid. Men jeg har hørt fra
andre med lignende problemer, at man hurtigt bliver fortrolig med det...

--
Martin K

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 16-08-02 14:05

In news:ajipb4$2umb$1@news.cybercity.dk, Martin K typed:

> [...]
> tillægsmus til min nuværende Logitech MouseMan Wheel Cordless.
> Der må gerne være kule og ledning... mig ligegyldigt. Bare den er

Prøv noget andet end en mus.

> Hvad kan anbefales?

Sørg som det første at holde pauser og rør dig. Få arangeret noget støtte
til din albue prøv noget andet end en mus. Det kan enten være en trackball
eller en digitizer. Brug også tastaturgenveje når det er muligt.

Jeg har selv en Wacom digitizer (A6) der fint kan erstatte en mus til alm.
Windows brug. Jeg skifter mellem den og min IntellimouseExplorer. Kknapperne
på musen er bl.a. programeret til "Close", "doubble click" og "backspace"
hvilket gør den hurtigere at arbejde med.
Jeg har en god støtte til min højre arm, så jeg ikke sidder og spænder i
skulderen eller underarm. En håndledsstøtte ved tastaturet er også en god
idé. Til al filhåndtering bruger jeg (WindowsCommander) _kun_ tastaturet,
hvilket faktisk er hurtigere end med en mus.

Og ellers... skift sidestilling og husk pauser.
http://cheqsoft.com/break.html

--
Lars