Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Stabilitets problem!!
Fra : Gonz

Dato : 14-08-02 20:47

Hey.

Jeg har fået opgraderet lidt, en XP1800+ og et Daytona GF4TI-4200 og
en HD mere.
Men jeg oplever nu ofte at maskinen vil fryse, mest på en ny WinXP
installation men også på den gamle Win2K jeg har kørt uden probs. med
det sidste års tid.

Bios er den nyeste, VIA4i1 er den nyeste, og det samme med Detonator.
Jeg har selv tænkt om det måske kunne være PSU'en der er ved at få
åndenød det er en 300w, kunne det være problemet?, eller hvad er der
los?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-08-02 20:55

> [...]
> Jeg har selv tænkt om det måske kunne være PSU'en der er ved at få
> åndenød det er en 300w, kunne det være problemet?, eller hvad er der

Det kan godt være strømforsyningen. En 300W PSU er ikke bare en 300W PSU.
Jeg er sågar stødt ind i en 300W PSU, der ikke kunne trække en gammel
Celeron stabilt, men det var også lidt ekstremt.

Hvad er det for en strømforsyning/hvilket kabinet er den købt sammen med?

Prøv at kigge på temperaturen på CPUen, f.eks. med programmet SpeedFan. Din
køler kan godt godt være monteret en smule skævt, så det giver dårlig
kontakt mellem cpu og køleprofil. Det har jeg set på flere AMD maskiner
efterhånden. Min XP1700+ bliver ustabil ved 59 grader.
Er køleren monteret med den gammeldags metalclips, eller benytter den de 4
huller i motherboardet? Sidstnævnte er klart at foretrække.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Olsen

Dato : 15-08-02 20:08

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan godt være strømforsyningen. En 300W PSU er ikke bare en 300W PSU.
> Jeg er sågar stødt ind i en 300W PSU, der ikke kunne trække en gammel
> Celeron stabilt, men det var også lidt ekstremt.

Det extreme bestod nok i, psu'en var defekt.
Alle ægte 300 wattere kan trække en Celly..
Men måske den sendte "urent" strøm ud mv.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-08-02 22:32

PSU.
> Det extreme bestod nok i, psu'en var defekt.

Den var bare billig (ca. 250,- inkl. nyt kabinet), og har ikke været af ret
god kvalitet. Jeg tvivler på at det ville være blevet bedre, hvis den blev
byttet til en anden af samme model. Man får hvad man betaler for.

> Alle ægte 300 wattere kan trække en Celly..
> Men måske den sendte "urent" strøm ud mv.

Ja, det gør alle strømforsyninger jo til en vis grad, men det er bare et
spørgsmål om hvor grænsen skal trækkes. Specielt overclockede CPU'er kan
ikke lide ripple på deres forsyning, og på de billige strømforsyninger er
der ikke gjort så meget ud af at fjerne det.

Derfor kan der være stor prisforskel på to, udefra identiske,
strømforsyninger.

signing off.. Martin Sørensen