Tastatur - lidt venlig vejledning søges
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-08-02 20:15

Som nogle at jeg måske kan huske er jeg ikke særlig glad for tastaturet
på min TiBook G4 - det forekommer at være alt for 'nervøst', det skriver
et eller andet på skærmen bare man kigger på det, og det er ikke altid
det ønskede.
Det føles som om der er længere henover hele keyboardet end på de gamle
keyboards. (det er der vist ikke, de er begge 27 cm fra shift til
return).

Derfor er jeg på jagt efter et bedre og mindre følsomt tastatur - selvom
Henrik ikke ville bryde sig om at vide det, han synes det er helligbrøde
- at bruge en ekstern mus (men det gør jeg altså, gør jeg!)
Jeg har altså brug for et "gammeldags" hakkebrædt, hvor tasterne sidder
lidt tættere sammen - og hvor man skal _ramme_ en tast for, at den
bliver aktiveret.

Nogen forslag?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-08-02 03:17

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> Som nogle at jeg måske kan huske er jeg ikke særlig glad for tastaturet
> på min TiBook G4 - det forekommer at være alt for 'nervøst', ......

Tja, det er nok en smags sag, de få gange, jeg har prøvet at 'lege' lidt
med en Titanium, så har jeg været ret imponeret af tastaturet, hvor lækkert
det egentlig er...

> Derfor er jeg på jagt efter et bedre og mindre følsomt tastatur - selvom
> Henrik ikke ville bryde sig om at vide det, han synes det er helligbrøde
> - at bruge en ekstern mus (men det gør jeg altså, gør jeg!)

hehe - han læser vel også dette her, så du undgår nok ikke en flok
'øretæver'...

> Jeg har altså brug for et "gammeldags" hakkebrædt, hvor tasterne sidder
> lidt tættere sammen - og hvor man skal _ramme_ en tast for, at den
> bliver aktiveret.

Hvis du tænker på et tastatur til stationær brug, - altså, som du sætter
til, når du er hjemme... - Tja, så er min første indskydelse helt klart en
Apple Extended II keyboard 'Saratoga'. Det er og bliver vel nok det bedste
tastatur, Apple nogensinde har lavet. Det har jo så desværre det problem,
at det er et ADB tastatur. - Men det kunne en iMate jo løse, - så kan du
endda også bruge en større ADB mus, fx. en Kensington Mouse-In-A-Box
('Bighand'), - trackballs, orbits osv...

Tænker du på USB tastaturer, så er det eneste, jeg er stødt på, som jeg
fandt velegnede til mine fingre en Microsoft Extended Keyboard. Den findes
i 2 versioner. - Den alm., der findes med danske taster, og så den
ergonomiske, der ikke fås med danske taster. Det er nok noget nær optimalt
for en USB keyboard at være. LogiTech laver en lignende med danske taaster,
men den føles på en eller anden måde forkert. Jeg tror det har noget med
selve tasternes facon at gøre, - den jeg prøvede havde fuldstændig plane
taster, og det var som om de 'vippede' når man trykkede på dem.

Så er der jo endelig også Apples egen Pro tastatur, men hvor god den
egentlig er, tør jeg ikke sige. Jeg har kun en enkelt gang prøvet at bruge
den. Den føltes rimelig, men ikke noget, jeg umiddelbart ville købe, - så
hellere en iMate og blive ved med at bruge mine Saratoga'er. De er altså de
bedste!!

Tænker du i bærbare baner, så er det eneste, jeg har set til USB, fra
McAlly. Det er fuldstændig fladt - ca. 8mm højt, men har vippetæer bagpå,
så den kan stilles i tre vinkler. Desværre tror jeg ikke, den fås med
danske taster, - jeg har kun set den på McAllys hjemmeside.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-02 22:19

> hehe - han læser vel også dette her, så du undgår nok ikke en flok
> 'øretæver'...

En ting er en mus, men hvis Mich. begynder at sidde med et eksternt
tastatur på lårene i IC3-toget, så bliver jeg tosset.
Men det er godt nok mange måneder siden, jeg har set Mich. Han
holder vist lav profil her i byen. Gad vide, hvad han har lavet?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 13-08-02 23:14

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:

> [...]
> Men det er godt nok mange måneder siden, jeg har set Mich. Han
>holder vist lav profil her i byen. Gad vide, hvad han har lavet?

Han truer med at være flyttet til Århus og med at komme forbi for at
grine af mig. Hvis han så bare kom forbi til kaffe, var det da til at
leve med (specielt med vores vandforgiftning i tankerne). Vil I have
ham tilbage igen?
--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-02 23:47

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Han truer med at være flyttet til Århus og med at komme forbi for at
> grine af mig. Hvis han så bare kom forbi til kaffe, var det da til at
> leve med (specielt med vores vandforgiftning i tankerne).

Husk at have aftalt en klar rygepolitik, inden han kommer. Og stå fast
på den!

> Vil I have ham tilbage igen?

Ja, det vil vi såmænd godt. Han er et meget behageligt menneske. Man han
skal naturligvis gøre med sit liv, hvad han har det bedst med. Jeg ved
ikke, om vi kan få stablet en anden Mac-klub op i stedet, men jeg har
det nu meget godt med gruppen her. Man skal ikke være til møder på
bestemte tidspunkter og sådan. Det er derfor lidt nemmere at finde tid.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-08-02 10:14

> Husk at have aftalt en klar rygepolitik, inden han kommer. Og stå fast
> på den!

_Så_ varm bliver en TiBook altså ikke!

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-08-02 19:30

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> _Så_ varm bliver en TiBook altså ikke!

Det var mere dine cigarer, jeg tænkte på
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 14-08-02 23:04

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:

>Husk at have aftalt en klar rygepolitik, inden han kommer. Og stå fast
>på den!

Der er ikke blevet røget i vores hjem i i hvert fald de seneste seks
år. Vi har nemlig en skumslukker.

--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-08-02 06:11

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> grine af mig. Hvis han så bare kom forbi til kaffe, var det da til at
> leve med (specielt med vores vandforgiftning i tankerne). Vil I have

Der er dæleme forskel på folk hva?

Blablabla arbejde blablabla travlt blablabla beklager blablabla på et
andet tidspunkt?

Vil du iøvrigt have noget af vores vand? Det er helt fint og rent :D
Beklageligvis har jeg møder, ellers var det en fremragende grund til
at blive væk fysisk fra pinden indtil duemoeget er spulet helt vaek.
2-3 måneder?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 14-08-02 22:29

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> skrev:

>Der er dæleme forskel på folk hva?

Naturligvis er der forskel på folk. Nogle har en TiBook. Andre har
ikke.

>Blablabla arbejde blablabla travlt blablabla beklager blablabla på et
>andet tidspunkt?

Fornemmer jeg et lille hip om at jeg er en uges tid bagud med at svare
på mails? Måske skulle i gøres til en pakkeløsning og inviteres til
fredagsbar på kontoret? Så kan du placeres sammen med Java-nørderne og
Mich. kan underholde sig med tredimensionelle
rumvisualiserings-arkitekter o.l. (o.l. dækker bla. over Lone) fra
CAVI (Center for Avanceret Visuel en eller anden ting) og så kan jeg
jo koncentrere mig om øllet.

> [...]
>Beklageligvis har jeg møder, ellers var det en fremragende grund til
>at blive væk fysisk fra pinden indtil duemoeget er spulet helt vaek.

Pas du bare på. Ellers kommer du til at levere et par dunke på
adressen hver morgen. Hvis ikke det snart er overstået, bliver du nødt
til at finde ud af, hvem det er, der bygger i Sabro.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-08-02 22:42

> [...]

> rumvisualiserings-arkitekter o.l. (o.l. dækker bla. over Lone) fra
> CAVI (Center for Avanceret Visuel en eller anden ting) og så kan jeg

Hey. Javanørder er kedelige (der er en vis øvre grænse for hvor sjovt
dét KAN blive, specielt efter endnu en dag med komplekse ting der
virker på mystisk vis) men visualisering lyder straks sjovere.
Specielt med øl. Brygget i den uforurende del af byen, naturligvis.

Iøvrigt noget af et kontor du holder dig, med så mange derinde.

> Pas du bare på. Ellers kommer du til at levere et par dunke på
> adressen hver morgen. Hvis ikke det snart er overstået, bliver du nødt
> til at finde ud af, hvem det er, der bygger i Sabro.

Såh? Hvad med Risskov? Så har du heller ikke så langt på arbejde.

Cyklede fra Hammel og hjem i dag - tænk at Viborgvej kunne være så
stille og fredelig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-08-02 22:47

In article <kkptwlw21p.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Iøvrigt noget af et kontor du holder dig, med så mange derinde.

Jeg har på fornemmelsen at Christians kontor er naturligt velbesøgt. Til
gengæld skulle der vist lugte en del af urin.

..

Fra : Christian Bech

Dato : 18-08-02 11:46

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

>Jeg har på fornemmelsen at Christians kontor er naturligt velbesøgt. Til
>gengæld skulle der vist lugte en del af urin.

Hvis du har en ISDN-forbindelse eller ringere skal jeg gerne sende en
QT-VR-ting af vores kontor.
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-08-02 14:00

In article <1muulusvn498bcqj9u19r84a78e177o5ee@4ax.com>,
Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Hvis du har en ISDN-forbindelse eller ringere skal jeg gerne sende en
> QT-VR-ting af vores kontor.

Uha, det er mange år siden jeg har siddet med sådan noget langsomt noget.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-08-02 18:08

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Hvis du har en ISDN-forbindelse eller ringere skal jeg gerne sende en
> QT-VR-ting af vores kontor.

En 8 timers film optaget om natten?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-08-02 10:53

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> En 8 timers film optaget om natten?

Alt efter hvor mørkt der har været vil den jo kunne komprimeres
betragteligt!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-08-02 10:14

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Han truer med at være flyttet til Århus og med at komme forbi for at
> grine af mig.

Gerne, men har tidligere spurgt: hvor og hvornår?

>Hvis han så bare kom forbi til kaffe, var det da til at
> leve med (specielt med vores vandforgiftning i tankerne).

Jeg medbringer da gerne en vandkoger. Så er der ingen for coli'er (nej,
det er ikke flertal af Cola!)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Christian Bech

Dato : 14-08-02 22:29

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) skrev:

>Gerne, men har tidligere spurgt: hvor og hvornår?

Om et par ugers tid, har jeg overstået et
maratonundervisningsarrangement, så vender jeg tilbage.

>Jeg medbringer da gerne en vandkoger. Så er der ingen for coli'er (nej,
>det er ikke flertal af Cola!)

Det er skam ikke godt nok. Da man ikke ved, hvad coli'erne yderligere
har bragt med sig, skal man koge vandet i hele to minutter, så på
kontoret, hvor vi kun har en elkedel, har vi været pragmatiske, så vi
laver en meget stærk kaffe og lader den stå i mindst tre timer.
Eftersom vi har svært ved at overleve den, må bakterierne også have
det.
--
Christian

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-08-02 01:16

Erik, som du kan se af Henriks svar er han et kultiveret og venligt
menneske, men han har sine principper om bærbare og eksterne enheder ...
så det blev ikke øretæver denne gang.

> En ting er en mus, men hvis Mich. begynder at sidde med et eksternt
> tastatur på lårene i IC3-toget, så bliver jeg tosset.

Det eksterne tastatur er _ikke_ til brug i ic-3 toget, det skal bruges
hjemme på skriveboprdet (der kan du se: jeg trykkede vistnok på o tasten
men har også netop lige rørt ved p tasten). Oplever iøvrigt ofte at jeg
lige netop rører ved piletasterne, når hænderne hviler på forpladen -
det er også et irritationsmoment! Men jeg vil alligevel anbefale
TiBooken (også til dig :))

> Men det er godt nok mange måneder siden, jeg har set Mich. Han
> holder vist lav profil her i byen.

Jeg holder altid lav profil - også i Esbjerg. Men jeg så til gengæld dig
deltage i en slags tour d'Esbjerg. Du forfulgte en juniorrytter, som du
tilsyneladende ikke kunne overhale (fejl i Shimanoen?), men du havde jo
også en anden juniorrytter på din Schickel

>Gad vide, hvad han har lavet?

Ja, det gad du nok :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-08-02 02:02

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Men jeg vil alligevel anbefale TiBooken (også til dig :))

Vi skal stadig lige have betalt de sidste regninger på huset, før vi tør
købe noget dyrt. Jeg bliver også lidt nærig, når jeg først skal til at
have muldvarpeskindet frem. En PowerBook G4 er dæleme dyr. Med
Airport-udstyr og lidt andre småting løber det op. Jeg kvier mig altså
ved at købe computer til så mange penge. Jeg kan ikke lige komme i
tanker om nogen i min omgangskreds, der har så dyr en computer. Bortset
fra dig altså. Man kan også få mange sjove ting for prisforskellen ned
til en iBook. For eksempel kan man næsten få en stationær computer.

> [...]
> tilsyneladende ikke kunne overhale (fejl i Shimanoen?), men du havde jo
> også en anden juniorrytter på din Schickel

Du ved, hvordan det er: Det er skideskægt at køre fra andre cykler og
knallerter. Men det er enormt skide skægt at gøre det med et barn i en
barnestol bagpå. Man kan høre, hvordan de skummer, når man begynder at
passere dem. Når de så ser barnestolen med barn komme sejlende forbi, så
går de helt i spåner.

> Ja, det gad du nok :)

Ved nærmere eftertanke ved jeg nu ikke, om jeg har lyst til det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-08-02 06:13

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> fra dig altså. Man kan også få mange sjove ting for prisforskellen ned
> til en iBook. For eksempel kan man næsten få en stationær computer.

Hvor mange Bilkacykler kunne du have fået for prisforskellen fra din
cykel ned til en almindelig husmandsmodel?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-08-02 21:01

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Hvor mange Bilkacykler kunne du have fået for prisforskellen fra din
> cykel ned til en almindelig husmandsmodel?

Min cykel er faktisk ikke noget særligt. Stellet er fire år gammelt og
kostede kr. 2.000,-. Jeg satte hovedsaglig ældre udstyr på det. Siden er
enkelte dele blevet skiftet pga. slid. Jeg køber udstyr af en rimelig
kvalitet som typisk de billigere Camapagnolo-serier. Men jeg har stadig
skiftegreb nede på skrårøret, så det er på ingen måde en moderne smart
cykel.
Selv om jeg på mange punkter godt kan lide lækre og dyre ting,
så kan jeg også godt lide fornuftige ting, hvor man får meget for
pengene. Jeg kunne egentligt godt lide den anmeldelse, hvor de
sammenlignede en PowerBook G4 med en BMW 750 og en iBook med en Audi A4.
PowerBook G4 er stor, flot og lækker, men også lidt tung, prangende og
meget dyr. En iBook er også lækker, men mere usynlig. Den får bare
jobbet gjort, uden man lægger mærke til den. På en måde tror jeg, jeg
ville føle mig lidt utilpas ved at trille rundt i en BMW 750. Det vil
måske virke lidt pralende og anmassende. Det samme kan jeg godt
forestille mig, jeg vil føle med en PowerBook G4. Men det er måske bare
fordi, jeg er nærig. Havde jeg råd til en BMW 750, kan det godt være,
jeg ville skifte mening.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-08-02 22:17

> [...]

> forestille mig, jeg vil føle med en PowerBook G4. Men det er måske bare
> fordi, jeg er nærig. Havde jeg råd til en BMW 750, kan det godt være,

Sidder du der i fuld alvor og forsvarer en billignelse mht forskellige
computere? Fy!

En PowerBook er _ikke_ tung, og jeg vil mene at den er mere velegnet
til den slags brug som jeg har end iBook. Det der nummer med en
ekstra skærm er bare dejligt!

Jeg afventer stadig go til at få den repareret så jeg har den på
ekstraskærm og indbygget tastatur. Godt til at få øvet blindskrift
med ekstra myoser.

Myseost smager iøvrigt godt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-02 11:47

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Sidder du der i fuld alvor og forsvarer en billignelse mht forskellige
> computere? Fy!

Ja. Jeg har altid godt kunnet lide bil-lignelser. Alle forstår dem. Det
er en de facto standard. Hvis jeg taler om computernes Rolls Royce
modsat computernes Folkevogn eller Skoda, så ved alle hvad jeg mener. At
Folkevogn så er ret dyre efterhånden og Skoda slet ikke er en dårlig bil
mere, er en anden sag. Folk kan godt acceptere, at en Ford til kr.
300.000,- og en Mercedes til kr. 1.200.000,- har samme tophastighed. Det
er jo to vidt forskellige biler. Hvorfor er det så ikke i orden, at en
Mac til kr. 20.000,- ikke er hurtigere end en pc til kr. 10.000,-? Der
er jo andet end rå hastighed at se på. Den slags kan folk bedre forstå.

> En PowerBook er _ikke_ tung, og jeg vil mene at den er mere velegnet
> til den slags brug som jeg har end iBook. Det der nummer med en
> ekstra skærm er bare dejligt!

Det var mere dens udseende, jeg tænkte på. Den er jo ikke ligefrem
anonym, og den oser vel også af at være dyr og eksklusiv. En iBook
bliver der nok ikke lagt så meget mærke til.

> Jeg afventer stadig go til at få den repareret så jeg har den på
> ekstraskærm og indbygget tastatur. Godt til at få øvet blindskrift
> med ekstra myoser.

Nyd det endelig. Myoser findes kun her i Danmark.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-08-02 14:10

> [...]

> Mac til kr. 20.000,- ikke er hurtigere end en pc til kr. 10.000,-? Der
> er jo andet end rå hastighed at se på. Den slags kan folk bedre forstå.

Kun hvis man kan acceptere lignelsen. Det kan jeg fx ikke ;)

Jeg synes især ikke at Mac's merpris berettiges af maskinernes
udseende. Som jeg skrev til Erik, så synes jeg at Mac er dyr og
langsom. Når det så er sagt, så kan jeg LIDE den :) Jeg synes den er
hyggelig at arbejde på, og jeg kan godt leve med dens særheder. Når
så OS X løber fra den, kan jeg installere en Linux på den, og vinde 5
års arbejde mere..

> Det var mere dens udseende, jeg tænkte på. Den er jo ikke ligefrem
> anonym, og den oser vel også af at være dyr og eksklusiv. En iBook
> bliver der nok ikke lagt så meget mærke til.

Jo, men nok ikke på den måde du gerne vil have det...

> Nyd det endelig. Myoser findes kun her i Danmark.

De pynter sådan på kontoret!

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-08-02 19:45

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> De pynter sådan på kontoret!

Jo, men jeg er ikke sikker på, at Christian vil have, at jeg ryger sådan
nogen på hans kontor, så jeg tager bare nogle almindelige 'garer med
I Henriks hjem er der total forbud - og det har jeg da osse respekteret!

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Christian Bech

Dato : 16-08-02 23:49

> [...]

>nogen på hans kontor, så jeg tager bare nogle almindelige 'garer med
>I Henriks hjem er der total forbud - og det har jeg da osse respekteret!

Uh, jeg beklager. Det er slet ikke tilladt at ryge i
statsinstitutioner, så du må nok hellere satse på lakridspiber.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-08-02 07:42

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Uh, jeg beklager. Det er slet ikke tilladt at ryge i
> statsinstitutioner, så du må nok hellere satse på lakridspiber.

De lugter ellers grumt når først man har fået ild i dem.

Svensk skrå eller snus var måske et bedre alternativ? Selvom jeg godt
kan se at det kan være svært at få vredet en velvoksen havaneser rundt
om gummen...

Kan man købe gummeformede cigarer?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-08-02 22:30

> [...]
> have muldvarpeskindet frem. En PowerBook G4 er dæleme dyr. Med
> Airport-udstyr og lidt andre småting løber det op.

Jeg har nu ike nogen Airport, men klarer mig fint med mit netværk, men
airporten står da på ønskelisten (så kan den fungere som fire-wall, når
jeg engang kommer på bredbånd ...

>Jeg kvier mig altså ved at købe computer til så mange penge.

Fedterøv Kunne du ikke afskrive den på brevkasseregnskabet?

> [...]
> barnestol bagpå. Man kan høre, hvordan de skummer, når man begynder at
> passere dem. Når de så ser barnestolen med barn komme sejlende forbi, så

Hov, du prøvede jo ikke engang at køre fra ham der, der spurtede
forrest. Men det var vist også et familieopgør, ikke?

Øh, må jeg komme med et tillægsspørgsmål? Tak.
Hvilket eksterne tastatur sætter du mest pris på og vil anbefale, selvom
det strider imod din kodeks?

Har lige siddet med det gamle Apple Keyboard, der kom med en Classic i
forrige århundrede. Det er virkelig mam at skrive med ! Meeeen
klikkeriet (lyden) er måske lidt voldsom anno 2002.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-02 00:38

> [...]

> Jeg har nu ike nogen Airport, men klarer mig fint med mit netværk, men
> airporten står da på ønskelisten (så kan den fungere som fire-wall, når

Hmm. Faktisk har jeg et 20 m ethernetkabel liggende. Det kan jo godt nå
ind i stuen. Hvad skal man så med Airport?

> Fedterøv Kunne du ikke afskrive den på brevkasseregnskabet?

Jo da, naturligvis. Men jeg skal jo betale den nu og her. Når min
selvangivelse så er gjort op engang til næste år, så kan jeg afskrive en
computer med en tredjedel. Det føles altså ikke som om, det er
skattevæsnet, der betaler. Tværtimod skal jeg jo have alle pengene op af
lommen nu og her.

> Hov, du prøvede jo ikke engang at køre fra ham der, der spurtede
> forrest. Men det var vist også et familieopgør, ikke?

Nåå, Frederik var med. Ja så kan jeg ikke køre så stærkt. Han skal jo
også kunne følge med.

> Øh, må jeg komme med et tillægsspørgsmål? Tak.
> Hvilket eksterne tastatur sætter du mest pris på og vil anbefale, selvom
> det strider imod din kodeks?

Jeg har slet ikke erfaring med sådan noget. Jeg bruger bare det
originale, der fulgte med min iMac. Egentlig kan jeg vældigt godt lide
det. Jeg foretrækker letgående taster uden klik, modsat f.eks. de
klassisle IBM-tastaturer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-08-02 08:30

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Hmm. Faktisk har jeg et 20 m ethernetkabel liggende. Det kan jo godt nå
> ind i stuen. Hvad skal man så med Airport?

Slippe for kabelroderi!

Specielt hvis du har flere yndlingsplaceringer af krop+computer...

Man kan lukke doere efter sig og alting.

Din kone vil vaerdsaette det...

> [...]
> computer med en tredjedel. Det føles altså ikke som om, det er
> skattevæsnet, der betaler. Tværtimod skal jeg jo have alle pengene op af

Hvis computeren er billy nok kan du afskrive det hele paa een gang.

> det. Jeg foretrækker letgående taster uden klik, modsat f.eks. de
> klassisle IBM-tastaturer.

Saadan er vi saa forskellige. IBM-tastaturer er helt fantastiske at
skrive paa...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-02 09:12

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Slippe for kabelroderi!

Ét enligt kabel gør intet roderi.

> Specielt hvis du har flere yndlingsplaceringer af krop+computer...

Så længe det er siddende med fødderne oppe, er jeg ikke kræsen.

> Man kan lukke doere efter sig og alting.

Vi har ikke dørtrin mellem stuerne. Dørerne er som regel åbne alligevel.

> Din kone vil vaerdsaette det...

Hun er vestjyde. Hun vil bestemt også værdsætte at spare de kr. 4.000,-
som et Airportudstyr koster.

> Hvis computeren er billy nok kan du afskrive det hele paa een gang.

Vi taler om en Mac. Er grænsen ikke 10.000,- eller sådan noget?

> Saadan er vi saa forskellige. IBM-tastaturer er helt fantastiske at
> skrive paa...

De kan da også godt gå an. måske skyldes min uvilje, at den anden ende
af ledningen som regel sidder fast i WordPerfect.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 15-08-02 11:05

>Vi taler om en Mac. Er grænsen ikke 10.000,- eller sådan noget?

Du kan godt købe min iMac for 10.000,-

Vil du have en 5300 med oveni handlen?
--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-02 11:47

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Du kan godt købe min iMac for 10.000,-
>
> Vil du have en 5300 med oveni handlen?

8-P

To af hver må jo være dobbelt så godt, hvad? Skal jeg se, om jeg ikke
kan støve en Performa 475 op til dig? Eller en PM6100/66, der hele tiden
genstarter, når den bliver varm?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 18-08-02 11:50

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:

>8-P
>
>To af hver må jo være dobbelt så godt, hvad?

Naturligvis. Find en Linux-nørd og få ham til at sætte dem op som et
cluster. Det hedder vist nok Beowulf og er meget kraftfuldt, når der
er så potente maskiner involveret.

>Skal jeg se, om jeg ikke
>kan støve en Performa 475 op til dig? Eller en PM6100/66, der hele tiden
>genstarter, når den bliver varm?

Det kan være Thorbjørn vil låne en indtil hans maskine kommer fra
reperation?
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-08-02 18:14

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Det kan være Thorbjørn vil låne en indtil hans maskine kommer fra
> reperation?

Den er ikke kommet afsted endnu. Hvis man som arbejdsplads ikke er i
besiddelse af et såkaldt "kreditkort" (hvad i alverden er det, og
hvorfor er det smart?) men istedet ønsker en papirfaktura vil Apples
dingelingservice ikke have noget med den at gøre.

Man henvises istedet til enten noget der ikke tager deres telefon eller
Officeline på Viborgvej. Bah. Det må jeg så gøre.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 19-08-02 13:56

> [...]

>hvorfor er det smart?) men istedet ønsker en papirfaktura vil Apples
>dingelingservice ikke have noget med den at gøre.

Naturligvis vil de ikke det. De kan lugte dårlige betalere over
telefonen.

>Man henvises istedet til enten noget der ikke tager deres telefon eller
>Officeline på Viborgvej.

Kan det ikke være det samme? Der er i begge tilfælde ikke nogen
hjemme.

>Bah. Det må jeg så gøre.

Go' tur. Har de fyret ham den rødhårede?
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-08-02 14:45

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Naturligvis vil de ikke det. De kan lugte dårlige betalere over
> telefonen.

Det er nok det.

> Kan det ikke være det samme? Der er i begge tilfælde ikke nogen
> hjemme.

Det var straks værre. Pyt, kan de sælge mig den, kan de vel også få
skidtet repareret.

> Go' tur. Har de fyret ham den rødhårede?

Jeg skal nok spørge og nævne dig eksplicit ved navn. Mangler du
arbejde?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-08-02 09:30

> Hun er vestjyde. Hun vil bestemt også værdsætte at spare de kr. 4.000,-
> som et Airportudstyr koster.

Jovist. Alternativt kan jeg anbefale kabel"skinner" saa man laver det
som en almindelig elinstallation. Jeg har personligt selv (uuh!)
trukket et fikst lille kabel ned til sofaen i stuen, som ligger
diskret i kabelrodet bag stereoen nar jeg ikke bruger det.

> Vi taler om en Mac. Er grænsen ikke 10.000,- eller sådan noget?

Aner det ikke...

> De kan da også godt gå an. måske skyldes min uvilje, at den anden ende
> af ledningen som regel sidder fast i WordPerfect.

Ah! Jeg glemte at du var hospitaliseret. Moderne maskiner kan godt
koere andet!

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-02 11:47

> [...]

> trukket et fikst lille kabel ned til sofaen i stuen, som ligger
> diskret i kabelrodet bag stereoen nar jeg ikke bruger det.

Kabeskinner, kabelrod, trække kabel ned til sofaen. Vores sofa er
fritstående. Måske kunne jeg bore et hul i gulvet under sofaen og trække
kablet op der. Kablet kunne også hænge ned fra loftet. Eller det kunne
holdes af en bevægelig arm lidt i stil med en stor arkitektlampe. Så
kunne man have computeren flere steder i stuen. Vi har faktisk en
original Storm P tegning hængende. Det passer jo meget godt til
hinanden.

> Aner det ikke...

Indkøb under grænsen kan trækkes fra. Indkøb over grænsen kan afskrives
med en tredjedel af restværdien om året. På den måde når man aldrig nul.
Jeg kan ikke huske grænsen, men jeg mener bestemt ikke, man kan klemme
en Mac ned under.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 14-08-02 07:47

> Men det er godt nok mange måneder siden, jeg har set Mich. Han
> holder vist lav profil her i byen. Gad vide, hvad han har lavet?

Hmm... Jeg så i en anden tråd at Mich skulle være væk hjemmefra i et års
tid, så det må være noget meget slemt.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-08-02 22:29

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Hmm... Jeg så i en anden tråd at Mich skulle være væk hjemmefra i et års
> tid, så det må være noget meget slemt.

ROFL, så det gør ondt. Jeg kan næstne ikke få vejret.

Men jeg vil - puuuh - da lige prøve - puuh - at give et svar - puh-
Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor jeg er blevet udvist af Esbjerg. Men
det var vist noget med at jeg kom til at sige Windows til en inkarneret
Mac-bruger? :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-08-02 22:30

> Hvis du tænker på et tastatur til stationær brug, - altså, som du sætter
> til, når du er hjemme... - Tja, så er min første indskydelse helt klart en
> Apple Extended II keyboard 'Saratoga'.

1) dét gør jeg 2) har kigget lidt rundt, men kan ikke identificere noget
tastatur (hos de gængse handlere) som Saratoga. Hvad er det?

>Det er og bliver vel nok det bedste
> tastatur, Apple nogensinde har lavet. Det har jo så desværre det problem,
> at det er et ADB tastatur. - Men det kunne en iMate jo løse, -

Hvad er en iMate? Jeg kan næsten regne ud, at det er slags omformer (men
det fordyrer vel projekt: Eksternt-tastatur-på-trods

> Tænker du på USB tastaturer, så er det eneste, jeg er stødt på, som jeg
> fandt velegnede til mine fingre en Microsoft Extended Keyboard.

Uha, Erik, er det ikke lidt 'blasfemisk' at anbefale netop det produkt?

Har set dem, synes de er for store og klodsede.

> [...]
> selve tasternes facon at gøre, - den jeg prøvede havde fuldstændig plane
> taster, og det var som om de 'vippede' når man trykkede på dem.

Netop denne 'vippen' synes jeg også at tiBookens tastatur har. Bryder
mig heller ikke om det.

> [...]
> hellere en iMate og blive ved med at bruge mine Saratoga'er. De er altså de

Hvis du tænker på det tastatur, som iMacen kommer med, har jeg prøvet at
sidde og skrive med dem hos nolge handlere. Det virker ret overbevisende
på mig, har større tastaturgang (hvis du forstår), og så er det også en
passende størrelse med separat nummertastatur.

Men, OK, jeg håber at høre flere erfaringer herinde fra.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-02 01:24

On Wed. d. 14 Aug. 2002 kl. 21:29 GMT, Mich. wrote:

> har kigget lidt rundt, men kan ikke identificere noget
> tastatur (hos de gængse handlere) som Saratoga. Hvad er det?

det vi andre kalder "extended keyboard 2" - fulgte sikkert med til din
7200 -da det brugerADB kan det ikke bruges sammen ned din powerbook.

så køb et sådan et MS leverer drivere til det.

> [...]
> på mig, har større tastaturgang (hvis du forstår), og så er det også en
> passende størrelse med separat nummertastatur.

jeg har selv et pro keyborad og er ganske godt tilfreds i forhold til
Apples originale USB tastatur som er ganske forfærdligt blødt. Det kan
dog ikk emåle sig med det klasiske IBM tatstur som stadig efter min
ydmyge mening er dte bedste som er lavet.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-08-02 19:45

> [...]
> dog ikk emåle sig med det klasiske IBM tatstur som stadig efter min
> ydmyge mening er dte bedste som er lavet.

Pro Keyboard - er det den fulde betegnelse? Jeg har vendt det tidligere
omtalte keyboard som sidder på iMac'erne i butikkerne om og der står
netop Pro Keyboard (mener jeg at huske) og det kan købes i løssalg for
ca. kr. 650.-

Det virker tilsyneladende OK (for mig)

Ved godt, at det er meget følelsesladet (individuelt og subjektivt) det
med tastaturer, men vi er nok ved at nærme os en 'løsning' á la
'hakkebrædt' med 'stor' tastatur gang ?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-08-02 20:18

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Har set dem, synes de er for store og klodsede.

Jeg synes Microsofts tastaturer virkede for plastik'ede. Det samme
kan siges om det Logitech tastatur som jeg købte på grund af
"multimedie" knapperne. Personligt kan jeg godt lide Apples nye USB
tastaturer, men jeg tror at jeg vil finde den store tegnebog frem og
købe et Cherry tastatur næste gang der skal indkøbes nyt.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-08-02 22:25

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> Personligt kan jeg godt lide Apples nye USB
> tastaturer, men jeg tror at jeg vil finde den store tegnebog frem og
> købe et Cherry tastatur næste gang der skal indkøbes nyt.

tak for svar, Th..
Men hvor stor skal tegnebogen være?
Hvad er et Cherry tastatur? Har du en link og hvor stort er det? Netop
størrelsen på Apples Pro tastatur appellerer til mig.

Hvis jeg har stavet 'appellerer' forkert er det fordi der er gået for
meget apple i det her ... men så er jeg vel stadig on topic for en gangs
skyld?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-08-02 22:55

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> tak for svar, Th..
> Men hvor stor skal tegnebogen være?

Det bestemmer du selv. De "store" tastaturer koster naturligvis lidt
mere. Jeg ved at Zitech sælger nogle få af modellerne.

> Hvad er et Cherry tastatur? Har du en link og hvor stort er det? Netop
> størrelsen på Apples Pro tastatur appellerer til mig.

http://www.cherrycorp.com/products/DE/UK/produkt/produkte.htm - under
"keyboards/mice".

De var så venlige at sende mig deres katalog da jeg skrev til dem.

De laver både kompakte tastaturer, og helt almindelige kedlige
tastaturer der kan holde hele din livstid og mere til. Hvis du er til
indbyggede kreditkort læsere kan de også klare det

De er muligvis ret grimme, men som sagt er holdbarheden helt i orden.

> Hvis jeg har stavet 'appellerer' forkert er det fordi der er gået for
> meget apple i det her ... men så er jeg vel stadig on topic for en gangs
> skyld?

Applere?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-08-02 00:21

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> http://www.cherrycorp.com/products/DE/UK/produkt/produkte.htm

Tjekker den lige ud. Tak for henvisningen.

> Applere?

Det er næsten ikke til at udtale, men ellers et godt bud!

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-08-02 21:02

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> Det bestemmer du selv. De "store" tastaturer koster naturligvis lidt
> mere. Jeg ved at Zitech sælger nogle få af modellerne.

(snip)

> [...]
> indbyggede kreditkort læsere kan de også klare det
>
> De er muligvis ret grimme, men som sagt er holdbarheden helt i orden.

Kiggede på ovennævnte side. De ser skam gode ud. Er meget interesseret i
at se et Compact med 83 taster.

Gik derfor i Zitech, som ikke lige havde dem hjemme, men gerne ville
bestille hjem. Da ekspedienten hørte at sådan et USB tastatur skulle
bruges på en Mac stod han helt af: den virker ikke på Mac, der er jo Win
taster for neden. Nå, nå, sagde jeg besindigt (man er vel jyde?), jeg
kender ellers en Mac-bruger, der har anbefalet Cherry

Så, øøøøh?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-02 21:53

> [...]

> bestille hjem. Da ekspedienten hørte at sådan et USB tastatur skulle
> bruges på en Mac stod han helt af: den virker ikke på Mac, der er jo Win

Forklarede du ham ikke, at hvis man bare holder tastaturet nede på en
tastaturhylde under bordet, kan computeren ikke se, at der er Win-taster
forneden? Så tror den bare, det er Apple-taster.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-08-02 22:52

> Forklarede du ham ikke, at hvis man bare holder tastaturet nede på en
> tastaturhylde under bordet, kan computeren ikke se, at der er Win-taster
> forneden? Så tror den bare, det er Apple-taster.

Nej, da. Man spøger ikke med WIN-præsterne i et Zitech-tempel

Så heller spørge igen i dk.edb.mac - der får man (for det meste) et
seriøst svar

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-02 23:07

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Så heller spørge igen i dk.edb.mac - der får man (for det meste) et
> seriøst svar

Ikke hvis jeg sidder ved computeren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-08-02 22:54

> Ikke hvis jeg sidder ved computeren.

Bemærk: "for det meste" :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-08-02 23:17

On Tue, 20 Aug 2002 23:52:17 +0200, Mich. <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Så heller spørge igen i dk.edb.mac - der får man (for det meste) et
> seriøst svar

Tal for dig selv :P

--
Jonas @ 55.75, 12.42 | Husk på, de fleste browsere ikke tolererer
<http://verture.net/> | hovsa-programmering i den grad, som IE gør det.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-08-02 22:53

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Tal for dig selv :P

Jo, da, jeg taler sjældent på andres vegne
Og jeg véd det godt, jeg har svært ved at undlade de der OFF
bemærkninger. Jeg har svært ved at styre det, men jeg kæmper, jeg
kæmper.

Hvad er det nu lige :P betyder (række tunge?)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Lone Koefoed

Dato : 13-08-02 08:57

In article <3D586BFA.66E53880@mail1.stofanet.dk>,

[snip om logitech]
> Så er der jo endelig også Apples egen Pro tastatur, men hvor god den
> egentlig er, tør jeg ikke sige.
Pro? Det er det gennemsigtige og sorte, som man kan købe i løs vægt til
ca DKK 600 ikke? Hvis det er det, så har jeg sådan et, og jeg er dæleme
ikke imponeret. Andre jeg kender kan dog ikke forstå mine indvendinger,
som går på, at der ikke rigtig er 'modstand' i tasterne. Jeg får nærmest
ondt i hænderne af at benytte det. Det er på en eller anden måde
anstrengende at benytte det, svært at beskirve hvorfor.

Jeg havde engang (dvs indkøbt for 2-3 år siden) et grønt et, som var til
USB og som jeg var særdeles glad for. Det var ikke fra Apple. Jeg har
lidt på fornemmelsen, at det var fra McALly faktisk.
Christian kan sikkert assistere her.
Det var et super tastatur. Lige så godt som de IBM-nogen, jeg også har
benyttet mig meget af.

Men faktisk er jeg glad for TiBookens tastatur -omend det altså (og nu
er der nok nogen der uddeler tæsk) ikke er helt lige så godt som det,
der var placeret i min tidligere ThinkPad. Dét var et forrygende
tastatur.
--
Lone

Fra : Christian Bech

Dato : 13-08-02 22:43

Lone Koefoed <karotte@mac.com> skrev:

> [...]
>Christian kan sikkert assistere her.
>Det var et super tastatur. Lige så godt som de IBM-nogen, jeg også har

Det er ganske rigtigt en MacAlly-ting (eller hvad de nu hedder) - du
fik også en tilsvarende mus med, men den var nu ikke så overbevisende
som tastaturet.
--
Christian

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-08-02 22:30

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> Pro? Det er det gennemsigtige og sorte, som man kan købe i løs vægt til
> ca DKK 600 ikke? Hvis det er det, så har jeg sådan et, og jeg er dæleme
> ikke imponeret.

Som du kan se i mit svar til Erik er jeg faktisk ret 'imponeret ' over
det, men OK, jeg har kun prøvet det ganske kort.

> [...]
> ondt i hænderne af at benytte det. Det er på en eller anden måde
> anstrengende at benytte det, svært at beskirve hvorfor.

Nej, du har nok beskrevet det helt rigtigt, for jeg efterlyser netop
'modstand' i tasterne, så man kan hvile fingrene på tasterne uden at
aktivere dem alt for snapt! Mine blindskriftsfærdigheder er ved at være
borte, siden jeg gik over til tiBook

> Jeg havde engang (dvs indkøbt for 2-3 år siden) et grønt et, som var til
> USB og som jeg var særdeles glad for. Det var ikke fra Apple. Jeg har
> lidt på fornemmelsen, at det var fra McALly faktisk.

Har faktisk et MacAlly til den stationære, det er tudsegammelt, var
engang i den kendte grå farve, men er nu nærmest koksgråt. Det er
virkelig godt at skrive på, men det er også et stort skrummel :)

> [...]
> er der nok nogen der uddeler tæsk) ikke er helt lige så godt som det,
> der var placeret i min tidligere ThinkPad. Dét var et forrygende

her i gruppen deler vi ikke tæsk ud. Morten deler pisk ud, og jeg
svinger mig højst op til love et par flade (af min helt egen definition
- det kræver nogle googlesøgninger at finde ud af det!)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-08-02 21:07

> [...]

> Jeg har altså brug for et "gammeldags" hakkebrædt, hvor tasterne sidder
> lidt tættere sammen - og hvor man skal _ramme_ en tast for, at den

Jeg bruger et Logitech iTouch (den sorte model) og det spiller ganske
godt i OS X. Det har den fordel at være trådlåst.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-08-02 06:05

rfn@mac.com (René Frej Nielsen) writes:

> Jeg bruger et Logitech iTouch (den sorte model) og det spiller ganske
> godt i OS X. Det har den fordel at være trådlåst.

Ville en wire-lås ikke være mere effektiv?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-08-02 16:31

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Ville en wire-lås ikke være mere effektiv?

JO, jo...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-02 09:12

> [...]

> Henrik ikke ville bryde sig om at vide det, han synes det er helligbrøde
> - at bruge en ekstern mus (men det gør jeg altså, gør jeg!)

Jeg har lige fået et katalog fra Computerstore. Der er en trådløs mus,
hvor senderen er en lille fiks dims, man bare propper i USB-porten. Den
må da være ideel til en bærbar computer, hvis det absolut skal være.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-02 11:25

On Thu. d. 15 Aug. 2002 kl. 08:11 GMT, Henrik wrote:

> Jeg har lige fået et katalog fra Computerstore. Der er en trådløs mus,
> hvor senderen er en lille fiks dims, man bare propper i USB-porten. Den
> må da være ideel til en bærbar computer, hvis det absolut skal være.

er der ingen ledning mellem dims og USB port? min erfaring siger mig
at det netop er på bærbare computere at trådløse mus er mindst anvendelige.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-02 11:54

> er der ingen ledning mellem dims og USB port?

Nej. Dimsen ligner sådan en lille Memorystick. Den ser endda ud til at
kunne vippes opad, så den ikke stritter bagud. Musen er en Typhoon Mini
trådløs mus. "Designet til mobile brugere af Notebooks m.m. Ring for
pris!" Den er i Computerstores pc-katalog side 92. Der er ikke noget
varenummer.

> min erfaring siger mig at det netop er på bærbare computere at trådløse
> mus er mindst anvendelige.

Pc-mus har som regle to en halv meter ledning. Sidder man i toget.
bliver man vel viklet helt ind til sidst. Det er da være smart, at man
kan putte musen i lomme, når man ikke bruger den.
--
Henrik Münster
Esbjerg