Lynnedslag
Fra : izeqb

Dato : 12-08-02 18:37

Hejsa....
Mine svigerforældre fik deres puter ødelagt pga. et lynnedslag lige
uden for huset.

Den gik fuldstændig død.
Det skal lige siges at de bor i en villa.

Hvordan kan det ske, hvad gør man for at forhindre at det sker igen,

Og hvad gør jeg (som bor i et etage-hus) for at forhindre det?

Fra : Jesper Juul

Dato : 12-08-02 18:50

"izeqb" <isak@city.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvordan kan det ske, hvad gør man for at forhindre at det sker igen,
>
> Og hvad gør jeg (som bor i et etage-hus) for at forhindre det?

Tage stikket ud af væggen.

--
Mvh Jesper
Try something funny:

Fra : Gevaldi

Dato : 12-08-02 19:40

Jesper Juul skrev:

> Tage stikket ud af væggen.

Er det ikke lidt drastisk, kan de ikke nøjes med at
tage stikket ud af stikkontakten:)

--
/Gevaldi (remove 369)
http://www.wintip.dk/

Fra : Jesper Juul

Dato : 12-08-02 21:00

"Gevaldi" <georg_valdi369@hotmail.com> wrote in message

> Er det ikke lidt drastisk, kan de ikke nøjes med at
> tage stikket ud af stikkontakten:)

Hehe nope all the way. Har du ikke set lyn som kan "springe" mange hundrede
meter ?

--
Mvh Jesper
Try something funny:

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-08-02 21:05

"Jesper Juul" <nospam@linuxplanet.nu> wrote in message

> Hehe nope all the way. Har du ikke set lyn som kan "springe" mange
hundrede
> meter ?

Mange hundrede meter lyder lidt volsolt Med mindre det er fra sky til
jord

Men 3-4 meter kan et sådan lyn vel sagtens springe... Fx fra en lyn afleder,
lige over til naboens hus...

Men om så at skrue stikkontakten ud, eller lade den sidde... Kommer jo ud på
det samme.. Med mindre man vil trække ledningerne ud af rørerne

Fra : Jesper Juul

Dato : 12-08-02 21:08

> "Jesper Juul" <nospam@linuxplanet.nu> wrote in message

> hundrede
>
> Mange hundrede meter lyder lidt volsolt Med mindre det er fra sky til
> jord

Det var det

--
Mvh Jesper
Try something funny:

Fra : complex@pc.dk

Dato : 12-08-02 18:52

On Mon, 12 Aug 2002 19:37:15 +0200, izeqb <isak@city.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvordan kan det ske, hvad gør man for at forhindre at det sker igen,
>
>Og hvad gør jeg (som bor i et etage-hus) for at forhindre det?

Tage 220v stikken ud af stikkontakten
Tag evt modem stik ud af modemet

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : Carsten Matzon

Dato : 12-08-02 19:02

Enten hive stikkene ud eller få lavet ekstra beskyttelse (Transient
Beskyttelse) ...

Spørg i dk.teknik.el

Carsten

- i lære på Daka som Industri Elektriker

Fra : Benjamin Andersen

Dato : 12-08-02 22:42

On Mon, 12 Aug 2002 19:52:14 +0200, complex@pc.dk wrote:

>Tage 220v stikken ud af stikkontakten
>Tag evt modem stik ud af modemet

Det med modem tror jeg faktisk er mest vigtigt. Jeg ser for tiden
mange computere der kommer ind til reparation for skader forvoldt af
lynnedslag, og jeg tror at på næsten flertallet af dem, er lynet
kommet ind gennem telefonlinien og ikke strømforsyningen.

Jeg mener også at have set et program, hvori der blev sagt at det
overraskende nok er kabler i jorden der er mest udsat for lyn og ikke
luftkabler. Da alle telefonkabler ligger i jorden, mens el-kabler ofte
hænger i luften, er risikoen vel størst for en lynskade gennem
modemmet?

Mon ikke nogen kan be- eller afkræfte min teori?

Benjamin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-08-02 19:05

> [...]

> Hvordan kan det ske, hvad gør man for at forhindre at det sker igen,
>
> Og hvad gør jeg (som bor i et etage-hus) for at forhindre det?

Man kan gøre som de andre siger, tage stikket ud..

Men du kan skam også få indstalleret nogle specielle lyn beskyttelsesn
udstyr i El-tavlen... Grov, mellem og finbeskyttelse.. Altså 3 monduler...
Grov beskyttelsen, tager de værste transienter.. Op mod omkring 30 kilovolt
mener jeg... Og de 2 andre, tager så transienter nedaf..

Der skal dog være en god Jordforbindelse med lav overgansmodstand. For at
aflade spændingerne... Og så skal computeren selvfølgelig være jordet... Man
skal også beskytte fra Antenneanlæg, telefonanlæg osv.. men her ved jeg ikke
så meget om det...

Men mon ikke kun det er strømforsygningen i computeren der er brændt af?

Fra : slet NPBVH

Dato : 13-08-02 13:04

izeqb <isak@city.dk> skrev:
> [...]
>
>Hvordan kan det ske, hvad gør man for at forhindre at det sker igen,
>
>Og hvad gør jeg (som bor i et etage-hus) for at forhindre det?

En meget vigtig ting er at man bruger de rigtige strøm stik til
computeren, dvs. en ledning med 3 ben, hvor den ene er til jord.
Dette skulle gerne forhindre at man får ødelagt sin Pc ved
lynnedslag, idet strømmen vil løbe ud i jord ledningen istedet for at

ødelægge Pc'en.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 13-08-02 21:54

"slet NPBVH" <mk_svendborg@NPBVHhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dette skulle gerne forhindre at man får ødelagt sin Pc ved
> lynnedslag, idet strømmen vil løbe ud i jord ledningen istedet for at

Jording er lavet for at beskytte mod stød pga overgang i feks, en computer.
Hvis der kommer fase på stel (=jord) løber strømmen udenom HFI relæet som
"opdager" dette og frakobler strømmen. HFI relæet virker ved, at al strøm
der
løber ind også løber ud igen, hvorfor det måler på det resulterende
magnetiske
felt frembragt af strømmen - "proptrækker-reglen". Hvis det resulterende
felt
er større end 0 - svarende til 30mA i et HFI-relæ, udkobler det.
Det var iøvrigt Dr.Mengele der ved forsøg 1940-1945 fandt frem til at
mennesker
får hjerteflimren når der løber 50mA gennem hjertet, hvorfor FI relæer i
mange år
var lavet til at beskytte ved en fejlstrøm på 50mA.
Jording af elektronisk anlæg kan *sandsynligvis* ikke beskytte det mod de
høje
spændinger der er i forbindelse med lyn. Og i givet fald først nå lynet er
"sprunget"
fra en fase til stellet....Hvor det altså vil være for sent.
Eneste sikre metode er at tage *alle* stik ud, som har forbindelse ud af
huset så
at sige - dvs strømforsyning, modems, adsl og hvad man ellers kan finde på.

FI-relæ = fejlstrømsrelæ
HFI-relæ = højfølsomt fejlstrømsrelæ
Mht HPFI relæet må en anden komme på banen med virkemåde og betydning, da
det først er kommet til efter min afsluttende eksamen i 1987

/Henning, Sydfyn

Fra : Jens Petersen

Dato : 14-08-02 16:36

On Tue, 13 Aug 2002 22:53:57 +0200, "Henning Sørensen"
<hkks@privat.dk> wrote:

>Mht HPFI relæet må en anden komme på banen med virkemåde og betydning, da
>det først er kommet til efter min afsluttende eksamen i 1987

Det beskytter også mod pulserende jævnspændinger, som bliver mere og
mere almindelige jo mere elektronisk udstyr vi gør os afhængige af.

--
Jens

I maybe fat, but your ugly-and I can lose weight!

Fra : Henning Sørensen

Dato : 14-08-02 16:40

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Jens
>
> I maybe fat, but your ugly-and I can lose weight!
^*LOL*^

Aha - altså mod jordede computere

/Henning.

Fra : Jens Petersen

Dato : 14-08-02 21:12

On Wed, 14 Aug 2002 17:40:11 +0200, "Henning Sørensen"
<hkks@privat.dk> wrote:

>Aha - altså mod jordede computere

Ja, og der hvor jeg skrev jævnspændinger skulle jeg have skrevet
jævnstrømme, men det var der heldigvis ingen der opdagede

--
Jens

A steak a day keeps the cows dead.