Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop 5.5 - kant omkring billede??
Fra : hbs

Dato : 12-08-02 10:22

Spm 1:

Jeg har et rundt billede, hvor jeg vil have en transparant kant på ca. 0,5
cm omkring.
Hvordan gør man det...?

Jeg er sikker på det er rimelig nemt, men efter adskillige timer har jeg
givet op... Håber en eller anden kan hjælpe...

Spm. 2:
Hvis man har udskåret et billede, fx. en bil. Hvordan gemmer man billedet,
så det kun er bilen (konturen) der indsættes i et andet program og ikke også
baggrunden, der enten ikke skal være der eller skal være transparant.

Fra : KNL DtP

Dato : 12-08-02 11:58

"hbs" <hbs1@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har et rundt billede, hvor jeg vil have en transparant kant på ca. 0,5
> cm omkring.
> Hvordan gør man det...?

Image / Canvas size læg 0,5 cm til de dimensioner der står.

> [...]
> baggrunden, der enten ikke skal være der eller skal være transparant.

Med udskåret mener du så fritlagt, altså har klipper f.eks. bilen fri fra baggrunden?
Hvis du har klipper bilen fri, så din baggrund er gennemsigtig (grå og hvide tern i
PS), så vil den når du gemmer dem blive hvid. Hvis du ønsker en anden baggrund, så
opretter du blot et nyt lag og farver dette eller leget med transparent og gif.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : hbs

Dato : 12-08-02 13:48

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "hbs" <hbs1@get2net.dk> skrev i en meddelelse

0,5

> Image / Canvas size læg 0,5 cm til de dimensioner der står.

Jeg har lige forsøgt det du skriver, men jeg mangler noget. Jeg er ude efter
en farve rundt i kanten af billedet, der er transparant så billedet ses bag
ved farven. Se evt. eksempel på www.vw.dk
Tak for hjælpen!

> Med udskåret mener du så fritlagt, altså har klipper f.eks. bilen fri fra
baggrunden?

Ja.

Fra : B. Sørensen

Dato : 12-08-02 14:07

"hbs" <hbs1@get2net.dk> wrote

> [...]

ude efter
> en farve rundt i kanten af billedet, der er transparant så billedet

Jeg var først i tvivl om hvad du egentlig var ude efter. Troede
umiddelbart at du havde flash export i tankerne for der er det netop
en klar fordel med en extra 1-2 pixels transparent kant rundt om
objektet (flash har det ellers med at "screw up" grafikkens
transparency)... men den sitegrafik du henviser til er jo ikke flash.

Disse runde bil ikoner er ikke transparente som sådan. Det er blot et
rundt-cropped billede af en bil med en low opacity kant lagt "uden på"
bilen. Er det dette du gerne vil vide hvordan man laver? Du kan også
sagtens gøre disse bil ikoner transparente /imod/ sitets baggrund
(hvis der altså er noget der kan "skinne igennem - ellers omsonst).

Hvad vil du vide dammit

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 12:10

hbs skrev:

> Spm 1:
>
> Jeg har et rundt billede, hvor jeg vil have en transparant kant på
> ca. 0,5 cm omkring.
> Hvordan gør man det...?

Du vil altså have billedet ind på en hjemmeside og der skal være
en rund eller oval transparent kant rundt om et element i billedet
eller hvad? Jeg er ikke helt med på hvad du mener.

> [...]
> billedet, så det kun er bilen (konturen) der indsættes i et andet
> program og ikke også baggrunden, der enten ikke skal være der

Kommer an på hvad det er for et program. Er det et program til at
lave hjemmesider i, så skal du bruge GIF- eller PNG-formatet da
disse to formater kan genkendes og vises af de fleste browsere,
og samtidig kan formaterne indeholde transparens.

Hvis det er et sideombrydningsprogram ala Quark, InDesign eller
PageMaker, så skal du have lavet en såkaldt klippesti eller
fritskrabningskurve, som det så flot er blevet oversat til i den
danske version af Photoshop. I InDesign 2.x kan du indsætte *.PSD-
filer direkte, og da programmet forstår hvad lag i en *.PSD-fil
er for noget, så behøver du nødvendigvis ikke at lave en klippesti.
Et element på et transparent lag er nok til at InDesign ved at
det transparente ikke skal vises.

Uanset hvad du gør, kan du ikke opnå at baggrunden ikke er der.
Et billede vil altid være firkantet, men du kan snyde det program
billedet skal vises i, så dele af billedet ikke bliver vist og
dermed får en effekt af at være rundt f.eks.

Madsen.

Fra : hbs

Dato : 12-08-02 13:39

> Du vil altså have billedet ind på en hjemmeside og der skal være
> en rund eller oval transparent kant rundt om et element i billedet
> eller hvad? Jeg er ikke helt med på hvad du mener.

Ja, der skal være en transparent kant der følger billedet. Se evt. eksempel
www.vw.dk

> [...]
> billedet skal vises i, så dele af billedet ikke bliver vist og
> dermed får en effekt af at være rundt f.eks.

Tak for det!

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 13:47

hbs skrev:

> Ja, der skal være en transparent kant der følger billedet. Se evt.
> eksempel på www.vw.dk

Det bliver jeg ikke meget klogere af, så her må andre tage over.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-08-02 13:55

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Det bliver jeg ikke meget klogere af

Nej, det kan jeg da godt forstå.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Tomasz

Dato : 12-08-02 14:32

Hej
Det runde gennemsigtig?
Prøv at lave det i Illustrator.

1. Du importere billede.
2. Lægger en cirkel rund om den og kopiere den en gang
3.Clip mask
4. Set den kopieret cirkel og gør fylden usynlig samt stregen fx 10 pt tyk
og gør den gennemsigtig
Nu skal du bare eksportere det som fx gif eller png hvis det er til Internet
brug

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Kurt Lund

Dato : 12-08-02 14:17

"hbs" <hbs1@get2net.dk> skrev

> Ja, der skal være en transparent kant der følger billedet. Se evt. eksempel
> på www.vw.dk

Du laver en cirkulær markering på et nyt lag over billedudsnittet.
Derefter optegner du med din omridsfarve langs markeringen med
omrids indvendig.
[Rediger/Optegn langs markering]
Så sætter du opaciteten på det aktuelle lag til ex. 85%.
Sammenkopiér, inverter markeringen og slet alt andet.

Det er én måde ...

--
Kurt Lund

Fra : hbs

Dato : 12-08-02 18:35

> [...]
> [Rediger/Optegn langs markering]
> Så sætter du opaciteten på det aktuelle lag til ex. 85%
> Sammenkopiér, inverter markeringen og slet alt andet.

1000 tak, det fungerer!
Tak for alle svar.

Mvh.
H. Sørensen

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 13:58

Madsen skrev:

> Det bliver jeg ikke meget klogere af, så her må andre tage over.

Glemte lige at nævne grunden og det er at de runde billeder på
siden ikke har et transparent omrids. Der er blot lave en effekt så
det ser ud som om at de har det. Der er formentlig lavet en border
som er fyldt med en vis procentdel hvid, så det ser ud som om at der
er et transparent omrids på, i retning af dette billede:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hvidt_omrids.jpg

Madsen.