2 frames or not 2 frames...
Fra : TH

Dato : 11-08-02 23:55

Hej,

Efterhånden ser man jo dårligt en stor site MED frames.....Se fx.
http://www.boomtown.net under "Serverlisten"...De lister hele
serverlisten...men ikke i en frame så man kan se hele siden mendens man
scroller...

Hvad er lige begrundelsen for ikke at bruge frames? Sådan som jeg ser det,
så skal hele siden jo læses ind igen ved hvert klik....Hvis man så har en
typisk menu-struktur som hentes fra en DB så skal den jo læses ind
igen...Det er da spild af båndbredde?

Jeg kunne forestille mig at udviklingen og specielt vedligeholdelse af en
site UDEN frames var noget nemmere end med frames...(har altid brugt frames)
Men netop problemet med en stor menu er jo ikke til at overse?

Jeg mindes engang at have læst en artikel på en udelandsk side med en
struktur i PHP hvor denne re-loading problematik var løst meget smukt, men
kan ikke finde linket igen...nogen der har evt. referencer?

mvh
TH

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 13-08-02 10:19

TH wrote:
> [...]
> så skal hele siden jo læses ind igen ved hvert klik....Hvis man så har en
> typisk menu-struktur som hentes fra en DB så skal den jo læses ind

Jeg er enig i FUT'en, men vil da gerne lige svare lidt php-specifikt:

Hvis menuen er den samme på alle sider så er der ikke noget spild af
båndbredde, idet caching sansynligvis løser dette problem.

Hvis man derimod er brugervenlig og fortæller hvilket menupunkt brugeren
står på så er der ingen forskel med og uden frames

> Jeg kunne forestille mig at udviklingen og specielt vedligeholdelse af en
> site UDEN frames var noget nemmere end med frames...(har altid brugt frames)
> Men netop problemet med en stor menu er jo ikke til at overse?

nej - det er der ingen grund til

Den bør dels gøres "lettere" ved ikke at have en grafik til hvert
menupunkt, men evt en knap-baggrundsgrafik og en hover-grafik (css kan
så meget så det meget ofte er unødvendigt)

> Jeg mindes engang at have læst en artikel på en udelandsk side med en
> struktur i PHP hvor denne re-loading problematik var løst meget smukt, men
> kan ikke finde linket igen...nogen der har evt. referencer?

snakker du om server-side caching?

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Finn Nielsen

Dato : 13-08-02 17:28

"[5000] Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> writes:

> ved at det er den samme .html(eller .txt, eller...)-fil som hentes ind på
> dem alle

På serversiden kan caching af filen betyde mindre diskaktivitet, men
når vi snakker båndbredde har det ingen effekt, menuen skal overføres
mellem server og browser for hver eneste side.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

"Creatures seemed to turn up in the world randomly, and certainly not
according to any pictures in a book." - The science of Discworld

Fra : Finn Nielsen

Dato : 13-08-02 11:18

> [...]

Hvordan skulle caching hjælpe på at en masse sider har en lille del til
fælles? Det er stadig det hele af siderne der skal overføres.

Når det så er sagt så fylder sådan en menu vel ikke alverden, så besparelse
af båndbredde er IMHO ikke et godt nok argument for at bruge frames.

> nej - det er der ingen grund til

Man skal have en overordentlig stor menu før det kan betale sig at prøve
at spare båndbredde ved at lave den i frames.

> Den bør dels gøres "lettere" ved ikke at have en grafik til hvert
> menupunkt, men evt en knap-baggrundsgrafik og en hover-grafik (css kan så
> meget så det meget ofte er unødvendigt)

Det er vel mere et generelt råd end det har med spørgsmålet om frames
at gøre. Grafik kan caches af browseren, så det loades alligevel kun en
gang.

Fra : [5000] Jesper Brunho~

Dato : 13-08-02 15:22

Fra : Larz

Dato : 12-08-02 00:20

TH wrote:
> [...]
> site UDEN frames var noget nemmere end med frames...(har altid brugt frames)
> Men netop problemet med en stor menu er jo ikke til at overse?

   <http://google.com/search?q=why+do+frames+suck%3F>

^ Den søgning giver lidt resultater om hvad folk (bl.a. Jakob Nielsen)
synes om frames...

xfut: d.e.i.webdesign

--
-