Tapas-ideer til en middag...
Fra : Ole Stigaard

Dato : 08-08-02 19:21

Hej gruppe,
jeg er kommet til at love min forlovede (Christina Geisler) at stå for maden til hendes fødselsdag, og havde tænkt mig at lave det
store tapas-bord.
En vigtig ting er, at det skal være vegetarisk. Dog kan fisk accepteres.
Har I nogle forslag til gode småretter -ikke nødvendigvis fra det spanske så hvis Ms. Krabappel skulle have nogle gode bud fradet
mødrende køkken...- tager jeg imod med kyshånd!

Med venlig hilsen Ole S.

P.S.: Jeg har søgt i gruppen efter en god melon-sorbet, men intet er dukket op. Skulle en af jer maskinparkindehavere have DEN
bedste, må I gerne dele

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 09-08-02 07:37

"Ole Stigaard" <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse...

> P.S.: Jeg har søgt i gruppen efter en god melon-sorbet, men intet er
> dukket op. Skulle en af jer maskinparkindehavere have DEN bedste, må I
> gerne dele

Jeg kan ikke liige finde opskriften på melon(sorbet), .. men jeg har en
god opskrift på melonis (som hører under kategorien frugtis)..

Grundsukkerlage:
1 liter vand klarkoges med 450 g sukker (svarende til 15 sukkergrader
målt med Baumé sukker-aræometer).

1 liter melonsaft
1 appelsin
1 citron
1 dl piskefløde

Melonsaft (melon presses gennem en fin sigte) blandes med sukkerlagen
samt appelsin- og citronsaft.
Farves let gullig og fryses.
Lige inden isen er færdigfrosset, tilsættes det letpiskede
flødeskum. -Voila!

NB: Der serveres i vore dage en masse almindelig frugtis under navnet
sorbet, hvad der er fejlagtigt, da sorbets hører under isdrikke.

Habba habba sut sut a nam nam!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Her er siden der rummer alt hvad en "elektrisk stole entusiast" kan
ønske sig. www.theelectricchair.com/

Fra : Ole Stigaard

Dato : 09-08-02 17:23

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:gtJ49.8256$G3.1065871@news010.worldonline.dk...
> Jeg kan ikke liige finde opskriften på melon(sorbet), .. men jeg har en
> god opskrift på melonis (som hører under kategorien frugtis)..

Hej Peter, tak for opskriften. Jeg har kigget dybt i Google, og har fundet et par opskrifter fra din hånd. Hvilken vil du anbefale?

Her er opskriften på en god Melonis;

Melonsorbet 1:

Til 3 liter Melonpuré tages 3/4 liter 30° sukkerlage med vaniljesmag.
Saft af to appelsiner og to citroner og en smule revet appelsinskal.
Man stænker nogle dråber Orangeblomstessens over og kommer to
spiseskefulde Kirsebærbrændevin i. Disse forskellige ingredienser
blandes godt, kommes i en form, der sættes i frysemaskinen.

*(Skal man lave Melonpuré, gnides Melonkødet gennem sigten, og man
kommer sukker, vin og likør til efter smag).

-oo-

Melonsorbet 2:

Ingredienser (4 personer)

1 netmelon eller galiamelon befriet for skind og kerner
½ l vand
200 g sukker
1 stang vanille

Fremgangsmåde
1. Kog vandet op med sukker og vanille, og lad det koge ind til det
halve. Stil det i køleskabet, til det er meget koldt.
2. Blend melonen, og smag til med sukkerlagen. Sorbeten hældes i en
skål, og stilles i fryseren. Rør ca. hver halve time under
indfrysningen (gerne med en elpisker, så bliver isen mere luftig). Tag
sorbeten ud af fryseren ½-1 time før serveringen.
--
Mvh Ole S

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 09-08-02 18:47

"Ole Stigaard" <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in message

> En vigtig ting er, at det skal være vegetarisk. Dog kan fisk accepteres.

Dette er altid for mig en gåde - en vegetar spiser ikke dyr, men fisk er i
DK altid accepteret. ???
Nåh jeg har en bror der er vegan, så skal jeg lige tænke på hans menu...

Alle mulige grøntssager grillede og marinedere. Fx peberfrugter i både,
skiver af squash og aubergine, og små løg (de flade: borrettane). Har man
ikke lyst til at lave dem, kan man købe dem på dåse / pakke hos Supermarco!
Især squash og aubergine ville jeg vende dem i mindst 1 time i olivenolie,
hakket persille, basilikum og hvidløg.
Peberfrugt (gul og rød) kan skinnes og smager IMO bedre. Kan vendes i olie
alene eller olie+hvidløg (salt+peber i alle, of course). Og kan man lide
frisk chili, ned med den!

Hvis man så spiser fisk, er der noget som ingen kan modstå. Du skinner dine
peberfrugt fileter efter at have grillet dem (eller evt. baget i ovnen
indtil du kan se, at skinnen kan fjernes; mindst 1/2 time på lav varme). Det
er nemmeste at fjerne skind ved at pakke dem i en fryserpose mens de er
varme, og når de giver fugt fra sig, taber de nemmere skindet.
OK - væk med skind, kog dem 3min mindt i vineddikke. Lad dem tørre på
køkkenrulle, og "farser" hver filet med en ansjosfilet (acciughe sott'olio,
findes i bl.a. Irma, og ikke "danske" ansjoser!!!).
Sæt det hele fast med en tandstik og læg dem i en syltedåse. Når alle er ind
i vase, dæk med olivenolie. De smager bedst efter mindst 1 uge og kan gemmes
i måneder. Men de fordufter hurtigere...
Hvis man kan li' den kan man også stikke i hver rulle 1 kaper.
PS de skal koges i eddikke hvis de skal gemmes, og de kan sagtens være i
skabet, ikke i køleren.

Du kan se at alle disse sager kan laves mindst 1 dag før!

Parmigiana di melanzane.
Steg auberginer i 1cm tykke skiver i olie, lav en "lasagne" af skiver af
stegte auberginer, tomatsauce (tomat+løg+basilikum og ikke andet!), skiver
af mozzarella, revet parmesanost. Bag (og gratiner til sidst) det hele 1
time ca. i ovnen.
Bedst når det er varmt.
1 fad = ca 2 store auberginer, 2 mozzarella, 1 dåse tomater = 6 portioner.

En siciliansk variant:
vend aubergine skiver i pisket æg, og mel, steg i (oliven)olie, lav en
"minisandwich" af 2 skiver steg aubergine med 1 skive mozzarella, dæk med
tomatsauce og masser af basilikumblader, drys med pecorino (eller parmesan,
det gør jeg...) og lidt origano, bag/gratiner det hele ca 1/2 time. Kan også
spise kold.

Patate e carciofi.
Kogte kartofler (faste) skæres i skiver , dækkes med 1/2 artiskok bund, og
det hele "varmes op" i en pande (med låg på) på lav varme, med persille og
hvidløg. Skal Den laver min mor ofte til vegan-sønniken.

Mozzarelline fritte.
Paner små mozzarelle (kan nu hverves i mange supermarkeder) som er tørret i
køkkenrulle, vendt i æg+rasp. Skal spises mens de er varme.

Pinde-caprese.
Jeg har for nylig renoveret caprese ved at stikke på en tandstik 1 lille
mozzarella, 1-2blade basilikum og en cherry tomat, vend i olivenolie
(jomfru) og salt. Vup - den er spist. Måske kan bruges som "pindemad" ved
velkomstdrinken?

"Vegetar" vitello tonnato.
De sædvanlige stegte (gule) peberfrugter kan smøres med tonnata-sauce og
stilles i køleskabet nogle timer inden.
Tonnata består af mayo (please: lav den selv med æg, citron og olie, ikke
andet! eller køb "Calve'" hos Supermarco); tunfisk, capers og ansjoser. Og
findes hos vores gode mand ofte i dåsen, klar til brug...

Prøv at søge NG for tidligere emne (jeg mindes om at have svaret tidl.på
noget ligende) jeg husker iøvrigt at have postet en "insalata di riso" som
altid er på de italienske borde om sommer.
Man kan iøvrigt farsere tomater med den... mest til "scenografien" men
smager ok.

> P.S.: Jeg har søgt i gruppen efter en god melon-sorbet, men intet er
dukket op. Skulle en af jer maskinparkindehavere have DEN
> bedste, må I gerne dele

Fra min Gaggia-encyklopedi:

Melonsorbet
200g melon
150g sukker
200g vand
Alt røres sammen i blender / foodprocessor og køres i ismaskinen 30 min (i
limo-modellen...)
Jeg har engang postet en "Granita d'anguria" her og gad vide om den findes
stadig med Google, den er meget god (vandmelon). Ellers kan den ovenstående
bruges med al frugt, især dem der går "agurk" med mælken, fx fersken,
abrikoser, osv.

Buona fortuna

Sandra

Fra : Papercut

Dato : 09-08-02 20:55

"Mrs Krabappel" wrote

> Dette er altid for mig en gåde - en vegetar spiser ikke dyr, men fisk er i
> DK altid accepteret. ???

Pescetarian er så vidt jeg ved ordet for en der spiser fisk men ikke andre
dyr.
Prøv engang at forestille dig at skulle forklare om hvad en pescetarian er,
og det ikke bare en gang, men hver gang man spiser sammen med nogle nye
mennesker. Det vil uden tvivl være meget nemmere at sige man er
fiskespisende vegetar, så er den megen mystik trods alt lidt mindre.

mvh
en vegetar der ofte skal redegøre for min levevis, og heldigvis kan bruge et
ord folk kender

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 13-08-02 11:24

"Papercut" <a@a.a> wrote in message news:aj16g6$q35$1@news.cybercity.dk...
> Prøv engang at forestille dig at skulle forklare om hvad en pescetarian
er,
> og det ikke bare en gang, men hver gang man spiser sammen med nogle nye
> mennesker.

Som sagt er min bror "vegan" og ordet er mere udbredt i mit land end her,
men vi kender det godt... "neeeej ingen rejer, ingen smør, og absolut ikke
noget ost".
Du skulle have set ham i samtlige "vegetar" restauranter i KBH forklare på
engelsk at at han er "vegan" og hvorfor han ikke ville spise engang
kuvertbrødet...

> en vegetar der ofte skal redegøre for min levevis, og heldigvis kan bruge
et
> ord folk kender

Jeg har det også svært at forklare folk at jeg er misantrop, men jeg er
ligeglad.

Vegetar er en der ikke spiser dyr - inkl. fisk., hvis folk ikke kan bruge
andre ord for at udtrykke "en der ikke spiser kød" er det fordi man har en
lidt "elastisk" måde at bruge fremmedeord. For at ikke sige at etimologi må
være et undervurderet fag i folkeskolen...

Sandra i Edna Krabappel-mood

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-08-02 17:30

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> wrote in message
> "Papercut" <a@a.a> wrote in message news:aj16g6$q35$1@news.cybercity.dk...

> Jeg har det også svært at forklare folk at jeg er misantrop, men jeg er
> ligeglad.

det lyder som en ret misantropisk indstilling - er det forresten ikke svært
at være misantrop i en storby? Man må da i hvert fald få gode muligheder for
at leve misantropien ud!

>For at ikke sige at etimologi må
>være et undervurderet fag i folkeskolen...

Kun de færreste af lærerne kender overhovedet ordet - og slet ikke
eleverne

mvh
Jan

Fra : Jørgen Hess

Dato : 12-08-02 20:45

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> DK altid accepteret. ???
> Nåh jeg har en bror der er vegan, så skal jeg lige tænke på hans menu...

Klippet en stor del.

> Buona fortuna
>
> Sandra

Mange japanere spiser ikke kød, men masser af fisk. Årsagen er faktisk
religion. I Buddhismen tror man på at skulle igennem mange stadier af dyr og
menneske for tilsidst (måske) at blive den ny Buddha.
Tænk hvis du som buddhist kom til at spise et dyr, som var en sjæl på vej
det højeste?
Men buddhismen tiltænker ikke fisk nogen sjæl, derfor kan man spise fisk.

I romanen Skakbrættet af Nevil Shute (The Chequer Board) bliver det meget
godt beskrevet.

mvh
Jørgen

Fra : Morten Johansen

Dato : 13-08-02 12:34

> Dette er altid for mig en gåde - en vegetar spiser ikke dyr, men fisk er i
> DK altid accepteret. ???
> Nåh jeg har en bror der er vegan, så skal jeg lige tænke på hans menu...

Nu er der jo mange grunde ti at folk vælger kødet fra. For mig var det
i starten en ide om at jeg ikke kunne fordrage at se køer og grise
blive behandlet som de gjorde under opvækst. Grise der vader oven i
hinaden og bider hinanen på grund af plads mangel. Træmme kalve der
køres hele europa rundt på så lidt plads at de slet ikke kan bevæge
sig. Høns hvis ben brækker under dem hvis de bliver 2-3 dage for
gammel osv osv eksemplerne er mange.
Jeg vlagte så af denne grund ikke at spise kød, men stadig spise fisk,
på grund af at de er født og opvokset i frihed. Ja ja nu ved jeg så
godt om lakse farme, og fiske opdræt osv osv, men verden er jo aldrig
sort hvid, har i måske ikke set en veganer i lædersko??
Jeg har nu været Pescianer, som det åbenbart hedder tak for det, så
kan jeg endelig fortælle hvad jeg er , i over 5 år tænker ikke på
det mere, det bare ganske naturligt, smagte et stykke kød for noget
tid siden, føj det var ikke sjovt, skal lige siges det var på en dyr
resturant, og det var vist kalve kød og medspiseren fra hvem jeg fik
det var ovenud henrykt over hvor godt det var.

Nå men det er heldigvis et frit land, så i kan få jeres bøffer og røde
plastik pølser i fred

Morten Johansen

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 16-08-02 14:23

"Morten Johansen" <morten_b_johansen@yahoo.com> wrote in message
> Nå men det er heldigvis et frit land, så i kan få jeres bøffer og røde
> plastik pølser i fred

Du må have misforstået noget... vi er langt fra uenige om "dyrevelfærd" osv.
og personlig sagt, de få gange jeg køber kød er det til dyre priser, du ved,
Irmas øko-frilandslands osv. - jeg har valgt at tro på at de ikke snyder,
bl.a. pga. smagen.
Hvis du har læst denne NG i et styk tid vil du se at mange af os er af
"denne slags" og ikke dem der lever af pumpet bacon og cocktail pølser i
gryderetter - og heller ikke af fish farms-laks og foreller (sorry H. jeg
ved du laver penge med fiskevitaminer! )). Og ja, jeg boykotter
Nestle'!!! )

Sandra