Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Digital zoom contra optisk zoom????
Fra : Stig Kjøller

Dato : 08-08-02 13:55

Hvad er forskellen på digital zoom og optisk zoom?

Jeg er forelsket i et digitalkamera men det har ikke optisk zoom, er
det et stort minus. Jeg mener optisk zoom er dyrt.
Stig

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-08-02 14:17

Stig Kjøller <stig.kjoeller@NZ711adslhome.dk> (slet NZ711) skrev:

>Hvad er forskellen på digital zoom og optisk zoom?

Optisk zoom er en kikkert: i det område, du zoomer ind på, ser
objektivet flere detaljer, dvs. billedet indeholder mere information.

Digital zoom forstørrer det område, du "zoomer"ind på. Det gør altså
det samme, som du kan gøre bagefter på computeren, f.eks. med Resize.
Du får ikke flere detaljer med af en grund, dvs. billedet får ikke
mere information.

>Jeg er forelsket i et digitalkamera men det har ikke optisk zoom, er
>det et stort minus.

Tjaeh - det må du jo selv afgøre. Det kommer også lidt an på
"opløsningen": flere pixels kan i nogen grad erstatte zoom, du kan
bagefter beskære, så du får et udsnit i rimelig størrelse.

Efter min opfattelse er digital zoom ret værdiløs. Men andre mener
- det kan være rart at kunne zoome under optagelsen, i søgeren / på
displayet
- nogle kameraer resizer bedre end du kan gøre i
billedbehandlingsprogrammet; det har jeg ikke sagkundskab til at mene
noget om.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Mich@el

Dato : 08-08-02 14:38

Hej Stig

"Stig Kjøller (slet NZ711)" skriver:

> Hvad er forskellen på digital zoom og optisk zoom?
>
> Jeg er forelsket i et digitalkamera men det har ikke optisk zoom, er
> det et stort minus. Jeg mener optisk zoom er dyrt.
> Stig

Glem alt om digital zoom...

Få dig et kamera med min. 3 x zoom, og gerne mere.

Har selv et Olympus 2100UZ med 10 x optisl zoom, og kan nu ikke forstå
hvordan jeg kunne klare mig med 3 x optisk zoom, som mit første
digikamera havde.
http://www.steves-digicams.com/c2100.html

Da Olympus 2100UZ ikke bliver lavet mere, forstå det hvem der kan, så
kan jeg anbefa dig et andet Olympus kamere med 10 x optisk zoom, nemlig
Olympus C-700.
http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/c700uz.html

Også et godt kamera, der dog mangler billedstabilisatoren som 2100UZ
har.

Optisk zoom lader dig komme tættere på motivet uden billedforringelse,
modsat digital zoom.

Mvh.
Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-08-02 18:08

"Stig Kjøller (slet NZ711)" wrote:

> Hvad er forskellen på digital zoom og optisk zoom?

Optisk zoom er en forstørrelse der sker i objektivet, det giver optimal
kvalitet, digital zoom svarer til en udsnitsforstørelse, hvor man kun
bruger en del af billedet.

> Jeg er forelsket i et digitalkamera men det har ikke optisk zoom, er
> det et stort minus. Jeg mener optisk zoom er dyrt.

Optisk zoom er et must, så find et andet kamera, du vil fortryde dit køb
når du konstant skal leve med den begrænsning.

Jeg har lavet en side om optisk og digital zoom:
http://www.photo-gallery.dk/zoom_&_panorama/zoom_&_panorama_1of1.html
hvis du klikker på de små billeder, så får du et stort med en
beskrivende tekst, hvor du kan læse zoom-grad o.s.v.

Fra : LR

Dato : 08-08-02 18:13

Digital zoom kan du lave på din pc.

Tag et billede, og forstøre et udsnit af det... det er digital zoom.

//Lars

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 08-08-02 20:03

"Stig Kjøller (slet NZ711)" <stig.kjoeller@NZ711adslhome.dk> skrev i en
meddelelse news:3d526a39$0$87287$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg er forelsket i et digitalkamera men det har ikke optisk zoom, er
> det et stort minus. Jeg mener optisk zoom er dyrt.

Jeg har et kamera med både digital og optisk zoom. Har haft det i næsten to
år og kun brugt digital zoom én gang! Som de andre siger: Anskaf dig et
kamera med optisk zoom. Det andet kan du lave i computeren bagefter.

M.v.h.
Olav

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-02 20:19

>Hvad er forskellen på digital zoom og optisk zoom?
>
>Jeg er forelsket i et digitalkamera men det har ikke optisk zoom, er
>det et stort minus. Jeg mener optisk zoom er dyrt.
>Stig

Prøv at se her, så kan du se hvad 10 optisk zoom kan gøre.
http://home13.inet.tele.dk/thf/photo.htm
under Demo Zoom

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 09-08-02 16:51

<Thf> skrev i en meddelelse news:3d52c3b6.2209457@dtext.news.tele.dk...
> Prøv at se her, så kan du se hvad 10 optisk zoom kan gøre.
> http://home13.inet.tele.dk/thf/photo.htm
> under Demo Zoom

Flot, men hvad bruger du til at lave thumbnails med? De er ikke særligt
tydelige.

Olav

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-02 14:34

>Flot, men hvad bruger du til at lave thumbnails med? De er ikke særligt
>tydelige.
) rigtigt ikke det bedste, men nemt, indbygget funktion Frontpage.
Kan sættes til bedre opløsning, men så fylder det for meget.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-02 18:29

>) rigtigt ikke det bedste, men nemt, indbygget funktion Frontpage.
>Kan sættes til bedre opløsning, men så fylder det for meget.

Har lige prøvet, men det blev ikke bedre, men jeg var ude ved Adveøre i dag
og har lagt 2 zoom billeder ind mere, de er taget med en hånd og 9xzoom.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Stig Kjøller

Dato : 09-08-02 17:12

> [...]
>
>Jeg er forelsket i et digitalkamera men det har ikke optisk zoom, er
>det et stort minus. Jeg mener optisk zoom er dyrt.

Tak for jeres hjælp, den er feset ind på lystavlen, keg har bestilt
et kamera med optisk zoom (HP)
Stig

Fra : Morten Grouleff

Dato : 09-08-02 19:31

Stig Kjøller <stig.kjoeller@NZ711adslhome.dk> (slet NZ711) writes:

> Hvad er forskellen på digital zoom og optisk zoom?

Optisk zoom har en perspektivvirkning som digitalt zoom ikke har.
Digital zoom klipper reelt bare en del af det endelige billede væk,
hvilket man lige så godt kan udsætte til redigeringen på computeren.

Her er et eksempel hvor jeg har forsøgt at tage det samme billede med
ingen og fuld zoom. Det var meningen at rosen i forgrunden skulle være
ca. lige stor på de to billeder. Bemærk forskellen i baggrunden,
specielt størrelsen på træet lige bagved rosen. (Det er i øvrigt ret
ringe billeder, men de er også kun taget til dette formål ;)

Ingen zoom: <URL:http://grouleff.com/p8093180.jpg>

2.8 gange zoom: <URL:http://grouleff.com/p8093179.jpg>

Mvh.
--