Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Holdbarhed på print
Fra : Per Herholdt

Dato : 07-08-02 22:14

Hej
Hvor "lysægte" er fotos printet på blækprinter (min er en Canon S300) ?
Jeg har fulgt tråden "digital foto over nettet" hvor der diskuteres bedste
sted for "fremkaldelse" (print) af digitale billeder.
Jeg har printet på hp photo paper, glossy, og gider ikke søge efter bedre
kvalitet ude i byen, men kan de holde til at hænge fremme?
Er der nogen der har hørt om holbarhedstest på print og ved om der er
forskel på det der laves på en hjemmeprinter og det der laves ude i byen.

--
MVH Per

To start press any key --- where is the anykey??

Fra : Tom Dalgaard Peterse~

Dato : 08-08-02 06:47

Hej Per,

det er svært at svare på, men et kvalitets- fotopapir kan bevare farverne i garanteret 200 år - det må være muligt at finde et papir til ink-jet, som ejer denne egenskab. Jeg lavede for 4 år siden et tryk som har hængt i direkte sollys siden, uden det har mistet farve, det blev lave på en film med coating som lukker sig over farven (dvs den er vandfast efter tørring). Om den kan holde 200 år ved jeg dog ikke. Der findes flere typer papir som netop 'lukker' sig over farven, så det er vel værd og prøve, holder det ikke i 200 år sååååøøøø.

Du har gjort mig lidt nysgerrig nu, så jeg vil da lige stille spørgsmålet til en producent - jeg bringer svaret her...
Venligst
Tom
Per Herholdt <per.herholdt@tdcadsl.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3d518da2$0$89543$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Asboe

Dato : 08-08-02 07:38

Per Herholdt skrev i meddelelsen:
> [...]

>Er der nogen der har hørt om holbarhedstest på print og ved om der er
>forskel på det der laves på en hjemmeprinter og det der laves ude i byen.

Wilhelm Imaging Research, Inc.: http://www.wilhelm-research.com/
Er et test center, hvor de undersøger prints holbarhed.

--
Hilsen Asboe

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 08-08-02 09:24

"Per Herholdt" <per.herholdt@tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> Er der nogen der har hørt om holbarhedstest på print og ved om der er
> forskel på det der laves på en hjemmeprinter og det der laves ude i

Jeg har fulgt med når "de kloge" har snakket om det her problem og har
noteret mig at hvor det før i tiden var UV stråler og lysfalmen som man
snakkede om, så er det i dag falmen som følge af de gasarter der findes i
luften der er problemet. Så hvis printet skal hænge fremme så sæt det i
glas og ramme - eller endnu bedre, giv det et lag inkjet fixativ spray.

Jeg leger pt. med noget Ilford Galerie Classic papir som er baseret på
"swellable polymer" teknologi, hvilket skulle betyde at blækket suges ned i
papiret og beskyttes i meget højere grad end med traditionelle papirer. Jeg
har lige fået papiret for en uges tid siden, så jeg har endnu ikke nogen
erfaring mht. holdbarheden, men flot er det

Der er også naturligvis printene (i den dyre klasse, lige med undtagelse af
Epson C80) som ikke har dette problem eller som har det i meget mindre
grad.

Man kan selv teste, hvis man har lyst. Lav 2 stk identiske A4 print, lad
dem tørre og skær dem over i tre dele hver. Du har nu tre sæt med to
identiske udnit, A/a B/b samt C/c. Tag A, B og C og kom dem i en lufttæt
plastpose og placer dem hhv. et sted hvor de får sol, et sted hvor de ikke
får sol men stadig lys, samt et sted hvor de ikke får noget lys, fx en
mappe i et skab. Gør det samme med a, b og c, men de skal bare ikke i
plastpose.

Saml printene ind efter en 2 ugers tid og sammenlign dem. Hvis man vil
fortsætte testen kan man bare lægge dem tilbage hvor de lå.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP