EFTERLYSNING - Et mørkt kapitel
Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 07-08-02 21:35

Jeg er kørt fast i min søgen efter oprindelsen til Otto Johannes
Mørck/Mørch i Alsted Mølle og hans kone, Maren Nielsdatter
Klocker/Klocher. Jeg vil være meget taknemmelig for hjælp - også ideer
til videre søgning.

Venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen
Beijing

*Otto Johannes Mørck, møller i Alsted ved Ringsted, født ? død før FT
1787,
gift i Næsby, Præstø amt, 7.9.1759 med
*Maren Nielsdatter Klocker, født ? ca. 1734, muligvis i Præstø eller
Sorø amt. Efter Otto Mørcks død flyttede Maren Klocker med sine to
børn til Brohuset i Gunderslev, hvor hun understøttedes af familien –
efter alt at dømme forpagter Michael Klocker på Gunderslevholm, der
antages at være Maren Klockers bror.

Parret havde mindst to børn:

1. Lorentz Mørck, født ca. 1773, muligvis den Lorentz Mørk, der ved FT
1801 var vinkyper hos traktør Gottfried Rau i København og måske den
samme Lorentz Mørch, der blev gift i Trinitatis kirke, København,
29.8.1812 med Dorthe Marie Guldbrandtsen, døbt Trinitatis kirke,
København, 9.1.1785, datter af lysestøber Guldbrandt Guldbrandtsen (f.
ca. 1745) og hustru Dorthea Marie Sohl (f. ca. 1766), gift i Garnisons
kirke 27.10.1784. Lorentz Mørck var død i 1850, da Dorthe Marie Mørck
sad som enke i Springgaden i København.

1.1. Laurence Mørck, født København ca. 1819.

2. Kirstine Marie Mørck, født i Alsted Mølle 25.12.1778 [ifølge
Erslews Forfatterlexicon 1842, der også anfører forældrene], gift i
Vor Frue, København, 28.8.1801 med tegnelærer og maler Niels Hendrik
Wergmann [dette pars efterslægt har jeg store dele af, koncentreret om
Wergmann/Vergmann-slægten].
___________________________________
Oplysninger fra folketællinger om de ovenstående og deres
slægtskabsforhold:

FT-1787 - Sorø, Øster Flakkebjerg, Gunderslev, Bro Huuset, 54,
Maren Klocher, 53, Enke, er enlig, opholdes af sine Slægtninge,
[se familien nedenfor på Gunderslevholm,
efter alt at dømme en bror]
Lorentz Mörch, 13, Ugift, [hendes Børn],
Marie Kirstine Mörch, 9, Ugift, [hendes Børn],
Magrethe Sørensdatter, 18, Ugift, Tienestepige,

FT-1787 - Sorø, Øster Flakkebjerg, Gunderslev, Gunderslevholm, 2,
Michael Klocher, 46, Gift, Hosbond, Forpagter paa Gaarden,
[efter alt at dømme søster til Maren Klocher i Bro Huuset]
Anna Magrethe Weinschinch, 43, Gift, Madmoder,
[født Kgs. Lyngby ca. 1744, datter af skovrider Georg
Friederich Weinschenck, 1698-1758, og Anna Nürnberg, 1712-1769]
Anna Cathrine Klocher, 17, Ugift, [deres Børn],
Juliana Klocher, 16, Ugift, [deres Børn],
Friderika Klocher, 14, Ugift, [deres Børn],
[gift i Gunderslev kirke 30.8.1793 med Knud Rützou]
Sophia Gruntvig, 9, Ugift, hendes Søster-Datter,
[datter af Anna Elisabeth Weinschenck og Frederik Christian
Grundtvig, gift i Draaby, Frederiksborg, 27.5.1764]
+ 18 tjenestefolk

FT 1801 København Staden, Købmager Kvarter, , Matr. 61, 252
Gotfried Rau, 51, Gift, , Traktør, [med hustru og datter]
Lorentz Mørk, 27, Ugift, , Vinkyper,
+ yderligere 15 tjenestefolk samt købmænd fra Vestindien, Frankrig,
Schweiz, Riga Sverige og England med tjenestefolk.

FT-1850, København Staden, Rosenborg kvarter, , Springgade 30, ??,
258,
Dortea Marie Mörck, født Guldbrandsen, 56, [fejlskrivning for 66]
Enke, , med haandarbeide, f. Kjøbenhavn
Laurence Mørck, 29, Ugift, , hendes datter, Dito
Carl Lauritz, 1, Ugift, , datterens barn, Dito

FT 1801 København Staden, Købmager Kvarter, , Matr. 115, 443, FT 1801
Guldbrandt Guldbrandsen, 56, Gift, , Lysestøber,
Dorthea Maria [Guldbrandsen], 35, Gift, , g Guldbrandt G.,
Dorthea Maria [Guldbrandsen], 16, Ugift, , Fader G.G.,
Andreas Friderich [Guldbrandsen], 15, Ugift, , Fader G.G.,
Hans Wilhelm [Guldbrandsen], 11, Ugift, , Fader G.G.,
Christiane Wilhelmine [Guldbrandsen], 11, Ugift, , Fader G.G.,
Ditlevine Jacobine [Guldbrandsen], 9, Ugift, , Fader G.G.,
Anton Ferdinand Christ. [Guldbrandsen], 7, Ugift, , Fader G.G.,
Adam Martin [Guldbrandsen], 6, Ugift, , Fader G.G.,
Peter James [Guldbrandsen], 4, Ugift, , Fader G.G.,
Ernst Emil [Guldbrandsen], 3, Ugift, , Fader G.G.,
Carl Ditlev [Guldbrandsen], 1, Ugift, , Fader G.G.,
Bodil Marie Saabye, 37, Ugift, , Tj. Pige,
Jens Floderup, 21, Ugift, , Livvagtskarl,

Fra : Børge Kronborg

Dato : 13-08-02 22:47

"Erling Vester Jacobsen" <erling@jp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Enke, , med haandarbeide, f. Kjøbenhavn
> Laurence Mørck, 29, Ugift, , hendes datter, Dito
> Carl Lauritz, 1, Ugift, , datterens barn, Dito

Jeg er ved at indtaste FT 1845 Rosenborg Kvarter. Her har jeg fundet
følgende:
Spring Gade Nr. 30, 3die Sal: Dorthea Guldbrandsen, 62 Aar, Enke, lever af
Vadsk.
Datteren Laurence findes ikke i Spring Gade nr. 30, men hendes mand var
altså død allerede 1. februar 1845.
Jeg har prøvet at søge blandt de ca. 1800 poster, som jeg indtil nu har
indtastet, men ikke fundet nogen med navnet Mørck.
Venlig hilsen
Børge Kronborg

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 17-08-02 11:49

Tusind tak for oplysningerne.

Udover Børge Kronborgs, der viser, at Lorentz Mørck - hvis han da er
den rigtige i denne sammenhæng - er død før 1845, har jeg fået andre
værdifulde oplysninger om:

Maren Klocker, døbt i Næsby 30.6.1737, datter af degnen Niels Klocker.
Hun blev båret af Friderich Møllers hustru af Alsted mølle, fadderne
var lokale håndværkere (516-1711-1814 side 6)

Niels Sørensen Klocker, der blev degn i Næsby 1730, var 1718-1719 i
ældste klasse på Horsens Latinskole. Han døde ifølge notatet i 1771.
Notatet fandt jeg på Carl Jørgensens spændende - men nok noget
oversete - lister over latinskoleelever. Indgang til det
skolehistoriske materiale er på siden
http://users.cybercity.dk/~bcr4733/page2.html

Efter korrespondance med Carl Jørgensen har jeg forstået, at han har
fået få reaktioner på sit arbejde. Jeg har før fundet materiale på de
lister, han har udarbejdet, men ikke kontaktet ham før. Brug listerne
og fortæl Carl Jørgensen, hvad I kan bruge dem til. Det kan måske føre
til, at han vil udbygge sine skolehistoriske registreringer.

Jeg er kommet endnu et skridt videre - og glæder mig over, hvor meget
man kan finde ved hjælp af flinke menneskers hjælp i Danmark
kombineret med materialet på nettet. Det er uvurderligt, når man
sidder langt fra arkiverne.

Næste problem, som jeg næppe får reaktioner på via denne forespørgsel,
er at finde mere om degn Niels Klocker i Næsby, der øjensynlig er født
nær Horsens - måske i selve byen - omkring 1700. Jeg har endnu ikke
undersøgt, om der findes en degnehistorie for Sorø amt, men måske er
jeg også heldig der.

God weekend - og tak til de hjælpsomme.

Erling Vester Jacobsen
Beijing

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 17-08-02 15:33

> [...]
> nær Horsens - måske i selve byen - omkring 1700. Jeg har endnu ikke
> undersøgt, om der findes en degnehistorie for Sorø amt, men måske er

Jeg har lavet et alfabetisk register for bogen "Vester og Øster Flakkebjerg
Herreders Skolehistorier". Den kan ses på min hjemmeside
http://home6.inet.tele.dk/softgen

Hans

Fra : tovekrog

Dato : 04-10-02 21:24

"Hans Mikkelsen" skrev d. 17-08-02 15:33 dette indlæg :

> Jeg har lavet et alfabetisk register for bogen "Vester og Øster
Flakkebjerg
> Herreders Skolehistorier". Den kan ses på min hjemmeside

Til Hans Mikkelsen.
Muligvis er dette ikke til hjælp for dig, men der findes en bog om
Klokker/Klocker-slægterne i Varde. Forfatter: Anton Tomsgaard. Du kan
evt. henvende dig til Varde Lokalhistoriske arkiv, Torvet 7, 6800 Varde.
Tlf. 75223774 .
Hilsen Tove Krog

http://www.kandu.dk/