Amarone 1995
Fra : JYTTE JENSEN

Dato : 05-08-02 21:37

I en gammel kælder jeg har overtaget fandt jeg en flaske Amarone della
Valpolicella Doc. 1995. Jeg har ikke en pind forstand på vin, har jeg gjort
et fund ? Er den overhovedet drikkelig ? ja ikke for det - det finder jeg
nok ud af når jeg åbner den ! - men alligevel.

jytte

Fra : ram2

Dato : 07-08-02 20:47

"JYTTE JENSEN" skrev d. 05-08-02 21:37 dette indlæg :
> [...]
jeg
> nok ud af når jeg åbner den ! - men alligevel.

Kære Jytte. Jeg har ikke noget at have min formodning i, men jeg er
sikker på, at den kan drikkes. Jeg holder meget af Amarone, som er en
overordentlig kraftig og fyldig vin.
Jeg har kopieret noget til dig fra et vinleksikon. God fornøjelse
Mvh.
Ram2

Amarone
Kraftig rødvin fra Veneto i Norditalien. Vinen laves på sent høstede
druer, der derefter lægges til tørre på dertil indrettede lofter.
Tørringen koncentrerer sukkerindholdet, så der ved gæringen opnås et
meget højt alkoholindhold. Vinen er en specialitet, der nydes bedst
alene eller til kraftige retter. Går godt til den danske juleand.

> Italien er vel et af de mest komplicerede vinlande overhovedet. Der
dyrkes vin i alle afkroge af landet, der findes et utal af lokale druer,
Italien er verdens største producent og selvom der findes
klassifikationer (DOC, DOCG), er noget af det bedste

http://www.kandu.dk/