Gode råd søges
Fra : Ukendt

Dato : 07-08-02 18:10

Hej

Min bedre halvdel fandt en vildkattekilling i går og tog den med
hjem.....tsk tsk....
Vi har så brugt en del af dagen på at pleje den efter bedste evne, men vi er
blevet lidt bekymrede over dens adfærd.
Den har en meget tyk mave og meget spinkle ben og ser derfor ret pudsig ud i
sin kropsform. Den har lavet afføring, hvilket var fast....så måske har den
oppustet mave? Vi fik den til at tisse i gruset. Den prøvede dog først om
den skulle spise kattegruset!
Vi har lagt mærke til at den ikke bevæger sig meget rundt. Faktisk ligger
den altid ned. Enten på sin pude i sit opholdsrum eller på græsset, da vi
havde den ude en tur i solskinnet. Det lave aktivitetsniveau bekymrer.
Vi har derfor testet synet på killingen og den reagerer godtnok på
lys/mørke.
Den er heller ikke så interesseret i at spise selv. Vi har blødt
killingefoder op i vand og ymer, men den spiser det kun, hvis man sætter det
op foran munden. Dertil giver vi den vand og 13% fløde i en pipette, da den
heller ikke er dygtig til at spise selv. Skyldes dette alderen....som vi
tror er omkring de 5-6 uger. Den har vel højst sandsynligt levet af
modermælk indtil nu??
Den har klare øjne, men er lidt forkølet. Vi har pencillin liggende til
katte. Vil det være klogt at give den noget af det?

Ja undskyld...men vi er bare så bekymrede....er jo allerede begyndt at holde
af det lille kræ

Gonzo

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 07-08-02 18:21

Hejsa

Tyk mave kan betyde mange ting - jeg ville tage den til dyrlægen så den kan
få et check. Held og lykke med lille missen

- Mette

--
-----
Gillian's Norske Skovkatte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 07-08-02 20:23

"Gonzo" <Gonzo Mail> skrev...

Hej Gonzo - se mine svar nedenfor...

> Hej
>
> Min bedre halvdel fandt en vildkattekilling i går og tog den med
> hjem.....tsk tsk....

Ja, det sker jo

> [...]
den
> oppustet mave? Vi fik den til at tisse i gruset. Den prøvede dog først om

Tyk oppustet mave hos killinger er ofte et tegn på orm - det kan dog også
være andre ting (sygdomme - fx FIP = smitsom bughindebetændelse og andre
ubehagelige ting...). Jeg synes I skal få den checket hos dyrlægen, måske
har den bare brug for en ormekur - men det kan også ske, at den i
virkeligheden har bedre af at blive aflivet.

Det er i øvrigt meget naturligt at killingen "prøvesmager" gruset -
fuldstændig ligesom menneskebabyer også putter alt muligt i munden

> Vi har lagt mærke til at den ikke bevæger sig meget rundt. Faktisk ligger
> den altid ned. Enten på sin pude i sit opholdsrum eller på græsset, da vi
> havde den ude en tur i solskinnet. Det lave aktivitetsniveau bekymrer.

Og et lavt aktivitetsniveau er bekymrende - igen, afsted til dyrlæge med den
lille!

> [...]
> heller ikke er dygtig til at spise selv. Skyldes dette alderen....som vi
> tror er omkring de 5-6 uger. Den har vel højst sandsynligt levet af

5-6 uger gamle killinger bør kunne spise selv, så det hænger nok nærmere
sammen med, at den ikke er helt på dupperne, og så er appetitten det første
tegn på, at der er noget galt.

> Den har klare øjne, men er lidt forkølet. Vi har pencillin liggende til
> katte. Vil det være klogt at give den noget af det?

Nej, I skal ikke give den penicillin - for det første er det slet ikke
sikkert, at penicillin vil hjælpe spor - for det andet kan det være noget
forkert penicillin (der findes mange forskellige slags, der hver dækker
bestemte ting - og nogle er så bredspektrede og dækker en hel masse).
Forkølelse som sådan får katte ikke - men det kan være mange andre ting:
Chlamydia, Katteinfluenza, Kattesyge eller Herpes, bare for at nævne nogle -
og igen er det vigtigt, at dyrlægen får checket hvad det kan være, så den
rette behandling kan sættes i værk.

> Ja undskyld...men vi er bare så bekymrede....er jo allerede begyndt at
holde
> af det lille kræ

Og I er bekymrede med god grund, efter min mening - håber dyrlægen siger god
for den lille, og at I hurtigt får den på højkant. Indtil I kan komme til
dyrlæge med den, vil det være klogt at holde den adskilt fra andre katte
(hvis I har flere), da den lille evt. kan smitte...

Mvh. Camilla

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-02 20:47

Hej Mette og Camilla

Tak for svarene.
Vi har efter stor bekymring og mange tanker, valgt at vi ringer til dyrlægen
imorgen, således at den lille mis kan blive tjekket imorgen. Vi håber
selvfølgelig på at missen kan gøres rask, men kan den ikke, er det bedst at
den får fred og kommer til regnbuebroen......
Hvor er ventetiden dog lang....

Gonzo

Fra : Ragna Skott

Dato : 07-08-02 21:17

Hej Gonzo.

Selv om det ser slemt ud med jeres lille killing nu, kan det lykkes at få en
rask og glad kat ud af det alligevel.
Vores nuværende kat "valgte" også os, og han virkede også til tider så syg,
at vi overvejede, om han havde været bedre tjent med at få lov at dø. Han lå
også stille meget af tiden og havde tilsyneladende problemer med at styre
bagbenene.
I kan læse om de nærmere omstændigheder under min og Fufu's profil på
hjemmesiden.

Da først halen var hel og fri for forbindingen, lungehindebetændelsen var
kureret, og ormene havde fået løbepas, havde vi en glad og livlig kat, der
nyder livet i sin "haveløbegård" og som ser ud til at have en kondi, der er
helt i top.

Jeg håber for jer, at det må gå på samme måde med jeres lille fyr, for jeg
ved, hvor hurtigt man knytter sig til sådan et lille væsen.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Linda

Dato : 07-08-02 21:31

jeg håber at det gå godt i morgen, jeg vil vente spændt på at hører hvordan
det er gået, forhåbentlig godt.
mvh
Linda