'Simpel' videoredigering - hvad skal jeg b~
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 07-08-02 09:04

Hej NG

Jeg har et ønske om at kunne tilslutte min analoge video til min computer og
overspille nogle af mine videoer til et format jeg kan afspille på min
DVD-afspiller (MPG el.lign.). Jeg har ikke de store forventninger til et
super-udstyr, blot at kunne få reduceret i mine gamle video-bånd.

Jeg har forsøgt at spørge i computer-butikker, men der er vist ikke nogle
der helt ved hvad de snakker om (én butik spurgte jeg for sjov, fire
forskellige medarbejdere og fik fire MEGET forskellige svar på hvad det
krævede!).

Jeg har forstået at jeg som minimum skal have et TV-/Grafik-kort med analog
indgang (det har jeg ikke endnu!), samt noget software af en eller anden
type (måske ikke den rette NG, men.....!).

Er der en venlig sjæl som har forstand på hvad man skal anskaffe sig, både
hardware, samt software?

Mit nuværende udstyr lyder bl.a. som følger:

PIII 866 Mhz
256 MB SDRAM
40 + 6 Gb HD
GeForce 2 32 MB Ram + TV-out (lille rundt stik?!?)
19" skærm
m.m.

Håber der er hjælp at hente, eller f.eks. et link til oplysninger hvor jeg
kan finde hjælp!

Mvh.
Claus

Fra : Leony

Dato : 07-08-02 09:23

"Claus Rasmussen" <clr@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indgang (det har jeg ikke endnu!), samt noget software af en eller anden
> type (måske ikke den rette NG, men.....!).

Kort med tv-ind.
Capture program
Det er vist det eneste der er nødvendigt. Fandt denne guide om hvordan man
konverterer tegnefilm på vhs til vcd:
http://www.lukesvideo.com/
måske du kan få lidt inspiration der.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 07-08-02 10:09

clr@c.dk writes:
>Er der en venlig sjæl som har forstand på hvad man skal anskaffe sig, både
>hardware, samt software?

Som sagt så kan du sagtens nøjes med et tv-tuner-kort (eller et nyt
grafikkort med tv-in) og et kabel fra din videos udgang.

På computeren skal du have installeret noget grabber-software. Det følger
ofte med tv-kortet, men ellers har jeg haft relativ stor succes med at
grabbe direkte i Real's gratis RealProducer.

Der findes flere gratis alternativer, så det er absolut muligt at komme i
gang med dit projekt. Dog skal du være opmærksom på, at video fylder
uforholdsmæssigt meget på harddisken og det kræver meget processor-arbejde
(og tid), hvis du vil i gang med at komprimere mange bånd.

Har du også et gammelt analogt VHS-video-kamera, så kan du også grabbe fra
det - og evt. redigere det i Windows XP's egen lille medfølgende program.

Mange hilsner,

Kasper Hyllested

Fra : Soren Pedersen

Dato : 07-08-02 13:50

Hej Claus

Det første du skal gøre dig klart er hvilken opløsning og kvalitet du vil
have....Det er nemmerlig særdeles afgørende for hvad dit projekt løber op i:
Alt fra "stort set" gratis til et antal månedslønninger.....Hvis du vil
slette dine gamle bånd vil jeg kraftigt anbefale dig at anskaffe et
"rigtigt" redigeringskort - F.eks. Miro's CD10'er koster ikke alverden (mon
ikke den efterhånden kan fåes for ca 1500,-). Grunden til det er at
kvaliteten fra tv-kortene ikke giver reel mulighed for at få et godt billede
på en tv skærm. Og du vil måske på et senere tidspunkt komme til at
fortryde at du slettede dine gamle optagleser, for der er sgutte nogen vej
tilbage

Mvh
/Søren

Fra : Lyrik

Dato : 07-08-02 22:12

> [...]
> type (måske ikke den rette NG, men.....!).
>
> Er der en venlig sjæl som har forstand på hvad man skal anskaffe sig, både

Du skal beholde dit Geforce grafikkort og købe et billigt TVkort. Disse kort
kan tage analog ind.
Så anskaffer du dig programmet Power VCR II som får det bedste ud af dit
TV-kort uansét hvor luset softwaren er som er fulgt med til det.
Dette Power VCR II kan optage fra din video direkte i Mpeg 1 og 2.
Disse filer kan brændes direkte som SVCD eller VCD.

Hilsen
Jens