/ Forside / Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Rejser & Udflugter
#NavnPoint
Nordsted1 10159
refi 6552
ans 4342
HelleBirg.. 2810
katekismus 2544
piaskov 2400
dova 2399
svendgive.. 2305
Teil 2130
10  jakjoe 1830
Re: Billige flybilletter til Grønland
Fra : Inger


Dato : 06-08-02 21:29



"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
news:<ur8i1movm.fsf@trinekc.dk>...

> "Inger" <inger@ilddrage.dk> writes:


> Men som nævnt, der er ikke ret mange rejsende til og fra Grønland og

> der er altså mere eller mindre lige så langt som til USA.

Det tager da vist noget mere end 4½ time at flyve til USA fra DK?

Og der er da vist også noget mere end 3000 km? Jeg har det nu engang sådan
at jeg ikke mener at monopol er smaddersundt

>

> Prøv at undersøge hvad det koster at tage over USA eller Island, det

> kunne jo være at det er billigere.

Det var jo det jeg spurgte om her i NG

>

> Noget helt andet er: Er du helt sikker på at du vil derop til jul? Det

> er jo ikke sådan at du kan være sikker på overhovedet at kunne komme

> afsted og heller ikke på at kunne komme hjem igen. Vejret er jo en

> anelse anderledes deroppe. Hvis du har forpligtigelser her i Danmark,

> ville jeg nu nok undersøge sandsynligheden for regelmæssig afgang før

> jeg tog afsted.

>

Kangerlussuaq er en af verdens mest vejrsikre lufthavne (vist nok fordi den
ligger så tæt på Indlandsisen). Derfor regner jeg ikke med at det bliver et
problem. Men tak da for advarslen...

> Mvh Trine, og rigtig god tur hvis du kommer afsted.

Mvh Inger

Ps. Billetten er nu bestilt hos Greenland Travel, da jeg jo godt er klar
over at det for sent at begynde at undersøge noget nu hvis jeg skal afsted i
år. Det er bare fordi alt i mig stejler over et sådant monopol at jeg ikke
kan lade være med at bringe det op til diskussion *S*




 
 
Trine Kornum Christi~ (07-08-2002)
Kommentar
Fra : Trine Kornum Christi~


Dato : 07-08-02 07:16

"Inger" <inger@ilddrage.dk> writes:

> Det er bare fordi alt i mig stejler over et sådant monopol at jeg
> ikke kan lade være med at bringe det op til diskussion *S*

Det kan godt være at der ikke er andre end SAS og Grønlandsfly der
flyver turen, men er det fordi de er de eneste der _må_, eller er de
bare de eneste der _vil_? Det syntes jeg gør en stor forskel.

Mvh Trine

--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Inger (07-08-2002)
Kommentar
Fra : Inger


Dato : 07-08-02 17:20


"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
news:u8z3j8a87.fsf@trinekc.dk...
> "Inger" <inger@ilddrage.dk> writes:
>
> > Det er bare fordi alt i mig stejler over et sådant monopol at jeg
> > ikke kan lade være med at bringe det op til diskussion *S*
>
> Det kan godt være at der ikke er andre end SAS og Grønlandsfly der
> flyver turen, men er det fordi de er de eneste der _må_, eller er de
> bare de eneste der _vil_? Det syntes jeg gør en stor forskel.
>
> Mvh Trine
>
Du har helt ret! Jeg ved såmænd ikke om det Grønlandske hjemmestyre har
bestemt noget om hvem der må flyve til Grønland. Det kunne ihvertfald ligne
dem!

Hvis det er fordi der ikke er andre der må flyve derop, må jeg sige at jeg
synes det er noget fis!

Men hvis det er fordi der ikke er andre der vil har jeg svært ved at forstå
det.

I begge tilfælde kan man sige at det jo ikke gavner den grønlandske
turistindustri (Som de _meget_ gerne vil gøre større) at det koster en
bondegård bare at flyve derop!

Og hvis det er fordi at der ikke er andre der vil flyve derop fordi "der nok
ikke er så mange der liige skal derop", burde de tænke på hvor mange
grønlændere/danskere der har familie/relationer deroppe/her i DK og som
sandsynligvis ikke rejser derop/herned særligt tit, hvis nogensinde _fordi_
det er så dyrt...

Jo flere der rejser til en bestemt destination, jo billigere vil det
efterhånden blive siger erfaringen, men et eller andet sted må det jo
starte...

Giver det mening elller...

Inger



Jørgen L Sørensen (11-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen L Sørensen


Dato : 11-08-02 03:54

On Wed, 7 Aug 2002 18:20:28 +0200, "Inger" <inger@ilddrage.dk> wrote:

[klip]
>Du har helt ret! Jeg ved såmænd ikke om det Grønlandske hjemmestyre har
>bestemt noget om hvem der må flyve til Grønland. Det kunne ihvertfald ligne
>dem!
>
>Hvis det er fordi der ikke er andre der må flyve derop, må jeg sige at jeg
>synes det er noget fis!
>
>Men hvis det er fordi der ikke er andre der vil har jeg svært ved at forstå
>det.
[klip]

Du kan vist ikke lide vort hjemmestyre heroppe :-/

Det er faktisk Statens Lufthavnsvæsen der (i hvert fald på papiret)
fastsætter hvem der må flyve til og fra Grønland. Ved hjælp af Google
fandt jeg følgende link:
http://www.trafikministeriet.dk/pub/groenland/kap2.html

Det er en lang side - det interessante er nok de første 4-5 afsnit, og
så halvejs nede på siden. Prøv at søge i browseren (Ctrl B i Internet
Explorer) efter teksten "Koncessioner til lufttrafik".

Grunden til at SAS dropper ruten er at den ikke er rentabel for dem
efter at Grønlandsfly er begyndt at flyve på ruten.

Icelandair har tidligere fløjet Reykavik - Narsarsuaq, men droppede
det på grund af økonomien.

Når man skal her til Nuuk er der faktisk kun to veje: Over
Kangerlussuaq eller Narsarsuaq (sidstnævnte er mest ustabil på gurnd
af vejret). Der har tidligere været flyvninger til Canada (til Ottawa
via Iqaluit) men den blev lukket på grund af for få passagerer. Dog
flyves der lidt om sommeren.

Og jeg er enig i at det er (for) dyrt at flyve herop - om der det så
kan gøres billigere ved jeg ikke - vi er jo trods alt kun 55.000
personer (som i en dansk provinsby) fordelt på en strækning fra
København til Nordafrika

For at sætte priserne i relief: I 1999 kostede det for 3 personer kr.
25.000 at flyve Nuuk-København- Nuuk. Men for 30.000 kunne samme
personer flyve København-London-Singapore-Sydney og tilbage til
København igen

Så hvis man ser på hvor mange kilometre man får for pengen er det ikke
Grønland man skal rejse til...


--
mvh
Jørgen L. Sørensen

Inger (11-08-2002)
Kommentar
Fra : Inger


Dato : 11-08-02 12:58


"Jørgen L Sørensen" <neryt@email.invalid> skrev i en meddelelse
news:cajblusht6s75tkqi2i723tjonefq35ggr@4ax.com...
> On Wed, 7 Aug 2002 18:20:28 +0200, "Inger" <inger@ilddrage.dk> wrote:
>
> [klip]
> >Du har helt ret! Jeg ved såmænd ikke om det Grønlandske hjemmestyre har
> >bestemt noget om hvem der må flyve til Grønland. Det kunne ihvertfald
ligne
> >dem!
> >
> >Hvis det er fordi der ikke er andre der må flyve derop, må jeg sige at
jeg
> >synes det er noget fis!
> >
> >Men hvis det er fordi der ikke er andre der vil har jeg svært ved at
forstå
> >det.
> [klip]
>
> Du kan vist ikke lide vort hjemmestyre heroppe :-/

Jeg har ikke noget personligt imod dem, jeg har bare hørt at de kan være en
anelse stivsindede
>
> Det er faktisk Statens Lufthavnsvæsen der (i hvert fald på papiret)
> fastsætter hvem der må flyve til og fra Grønland. Ved hjælp af Google
> fandt jeg følgende link:
> http://www.trafikministeriet.dk/pub/groenland/kap2.html
>
> Det er en lang side - det interessante er nok de første 4-5 afsnit, og
> så halvejs nede på siden. Prøv at søge i browseren (Ctrl B i Internet
> Explorer) efter teksten "Koncessioner til lufttrafik".
>
> Grunden til at SAS dropper ruten er at den ikke er rentabel for dem
> efter at Grønlandsfly er begyndt at flyve på ruten.
>
Neej... For Grønlandsfly gør det til en bedre pris og de er noget flinkere
til at oplyse om hvor meget det koster og hvornår man kan komme afsted end
SAS. Ihvertfald hvis man spørger via email! Det tog Greenland Travel ½ dag
at svare på min email mens det tog SAS en hel uge. På det tidspunkt havde
jeg allerede bestilt min billet hos Grønlandsfly. Og når de ikke vil give
service, så...

> Icelandair har tidligere fløjet Reykavik - Narsarsuaq, men droppede
> det på grund af økonomien.

Der er vel heller ikke s¨mange islændere der skal derop som danskere
>
> Når man skal her til Nuuk er der faktisk kun to veje: Over
> Kangerlussuaq eller Narsarsuaq (sidstnævnte er mest ustabil på gurnd
> af vejret). Der har tidligere været flyvninger til Canada (til Ottawa
> via Iqaluit) men den blev lukket på grund af for få passagerer. Dog
> flyves der lidt om sommeren.
>
> Og jeg er enig i at det er (for) dyrt at flyve herop - om der det så
> kan gøres billigere ved jeg ikke - vi er jo trods alt kun 55.000
> personer (som i en dansk provinsby) fordelt på en strækning fra
> København til Nordafrika
>
> For at sætte priserne i relief: I 1999 kostede det for 3 personer kr.
> 25.000 at flyve Nuuk-København- Nuuk. Men for 30.000 kunne samme
> personer flyve København-London-Singapore-Sydney og tilbage til
> København igen

> Jo, men prøv at tænke på hvor mange af de 55.000 mennesker der kender
nogle/har familie i DK! og som gerne vil derop men ikke har råd. Et
eksempel: Mine forældre flyttede derop i år. Min mor har tre søskende, min
far har en. De har alle mand og i snit 2 børn. De vil allesammen gerne
besøge mine forældre, men de har ikke råd. Hvis prisen svarede til de
kilometer man fløj set i forhold til andre destinationer, ville ihvertfald 2
af de fire familier have råd... Tænk på hvor mange flere billetter
flyselskabet kunne sælge...
Det ville jo være god business, men det er som om de store selskaber ikke
finder det umagen værd, for de tjener jo alligevel så mange penge andre
steder. Eller endnu værre: Overpriserne til f.eks. Grønland betalte for
underpriserne til mere populære destinationer.
Men det gør de jo så ikke mere, og vi har fået et monopol med det
(forholdsvist) lille selskab som nok trods alt ikke har råd til at presse
priserne ned. Og nu har de jo heller ingen konkurrence, så hvorfor skulle
de?

> Så hvis man ser på hvor mange kilometre man får for pengen er det ikke
> Grønland man skal rejse til...

Neej... Men det er jo dér det sner *S*
Hilsen Inger

> mvh
> Jørgen L. Sørensen



Eskil M. Jørgensen (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Eskil M. Jørgensen


Dato : 13-08-02 22:12


"Jørgen L Sørensen" <neryt@email.invalid> skrev i en meddelelse
news:cajblusht6s75tkqi2i723tjonefq35ggr@4ax.com...
> On Wed, 7 Aug 2002 18:20:28 +0200, "Inger" <inger@ilddrage.dk> wrote:
>

>
> Grunden til at SAS dropper ruten er at den ikke er rentabel for dem
> efter at Grønlandsfly er begyndt at flyve på ruten.
>



"Grønlandsfly", som det vist ikke hedder længere, ejes delvis af SAS.
Giver det nogen mening?

Flybilletters pris er afhængig af udbud og efterspørgsel.
Skal du til og fra Grønland er der (næsten) kun flyet som transportmiddel.
Og du er pisket til at betale den forlangte pris.
Hovedparten af passagerne til og fra Grønland er bestemt til DK, så derfor
er det kun SAS der er interesseret i beflyvningen (om det så hedder
Grønlandsfly eller SAS) er ligegyldigt, overskuddet på ruten går i samme
lommer.

Men det er pengene værd at besøge Grønland!
EMJ



Eva (14-08-2002)
Kommentar
Fra : Eva


Dato : 14-08-02 14:55

Eskil M. Jørgensen <eskil.m.joergensen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:dxe69.139$IV3.3114@news.get2net.dk...
>
> "Jørgen L Sørensen" <neryt@email.invalid> skrev i en meddelelse
> news:cajblusht6s75tkqi2i723tjonefq35ggr@4ax.com...
> > On Wed, 7 Aug 2002 18:20:28 +0200, "Inger" <inger@ilddrage.dk> wrote:
> >
>
> >
> > Grunden til at SAS dropper ruten er at den ikke er rentabel for dem
> > efter at Grønlandsfly er begyndt at flyve på ruten.
> >
>
>
>
> "Grønlandsfly", som det vist ikke hedder længere, ejes delvis af SAS.
> Giver det nogen mening?
>
> Flybilletters pris er afhængig af udbud og efterspørgsel.
> Skal du til og fra Grønland er der (næsten) kun flyet som transportmiddel.
> Og du er pisket til at betale den forlangte pris.
> Hovedparten af passagerne til og fra Grønland er bestemt til DK, så derfor
> er det kun SAS der er interesseret i beflyvningen (om det så hedder
> Grønlandsfly eller SAS) er ligegyldigt, overskuddet på ruten går i samme
> lommer.
>
> Men det er pengene værd at besøge Grønland!
> EMJ
>
EMJ Skriver om det er pengene værd at besøge Grønland!
Det kommer jo selvfølgelig an på hvad man tager afsted for.
Tager man afsted for at se og nyde naturen hvilket jeg gjorde, så er det
helt sikkert ikke spildte penge. (Kan naturligvis kun tale for mig selv)
Jeg glemmer aldrig den tur: De isbjerge/fjelde,bygderne, indlandsisen,
befolkningen, ja i det hele taget stemningen på stedet.
Det kan simpelthen ikke beskrives, men skal opleves hvis man er til sådan
noget. (Fjeldvandring, fiskeri eller jagt eksempelvis).
Jeg ville til hver en tid tage afsted igen hvis jeg fik muligheden og om
ikke før, så i hvert fald når pengene er sparet op til næste tur.
Hilsen Eva




Jørgen L Sørensen (17-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen L Sørensen


Dato : 17-08-02 15:45

On Tue, 13 Aug 2002 23:12:12 +0200, "Eskil M. Jørgensen"
<eskil.m.joergensen@get2net.dk> wrote:
>
>"Grønlandsfly", som det vist ikke hedder længere, ejes delvis af SAS.

Ejerforhold:
37,5 % Hjemmestyreejet;
37,5 % SAS;
25 % Den danske Stat
(kilde: http://www.gh.gl/sekretariatet/dksamlet.pdf , 55 sider pdf-fil
fra år 2000)

Grønlandsfly har i år skiftet navn til Air Greenland - det skal vi
lige vænne os til...

>
>Flybilletters pris er afhængig af udbud og efterspørgsel.
>Skal du til og fra Grønland er der (næsten) kun flyet som transportmiddel.

Der er kun fly - i hvert fald når vi tænker på rutetrafik. Der kommer
nogle krydstogtsskibe forbi hvert år.

Ud over udbud og efterspørgsel er det min mening at prisen nok også
holdes oppe af at mange rejsende får billetten betalt af det
offentlige. Enten i form af dels forretningsrejser, dels frirejser
(ferie, sygdom mv.). Jeg har ingen statistik over hvor mange, men det
mener jeg Air Greenland har via nogle spørgeskemaer til passagererne


>Hovedparten af passagerne til og fra Grønland er bestemt til DK, så derfor
>er det kun SAS der er interesseret i beflyvningen (om det så hedder
>Grønlandsfly eller SAS) er ligegyldigt, overskuddet på ruten går i samme
>lommer.

Ikke enig - hvis der er penge at tjene vil en transportør gerne
operere andre steder - mener der lige har været en udsenelse i TV om
en dansk bananbåd som sejler mellem USA og Sydamerika.

Det er min opfattelse at hvis der var penge at hente ville andre
selskaber gerne flyve - så selv om billetpriserne er høje er de måske
alligevel ikke for høje når det skal giver overskud :-?

Og en del af overskuddet går i Grønlands lommer (eller en del af
underskuddet går ud - nu er regnskaber og tal jo taknemmelige så
jeg ved ikke om der er reelt overskud eller underskud.

>
>Men det er pengene værd at besøge Grønland!
>EMJ
>

JA - særligt Diskobugten
Og hvis billetpriserne var lavere havde turister og familie råd til at
komme flere gange, f.eks. både sommer og vinter



--
mvh
Jørgen L. Sørensen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste