"Jørgen L Sørensen" <neryt@email.invalid> skrev i en meddelelse
news:cajblusht6s75tkqi2i723tjonefq35ggr@4ax.com...
> On Wed, 7 Aug 2002 18:20:28 +0200, "Inger" <inger@ilddrage.dk> wrote:
>
> [klip]
> >Du har helt ret! Jeg ved såmænd ikke om det Grønlandske hjemmestyre har
> >bestemt noget om hvem der må flyve til Grønland. Det kunne ihvertfald
ligne
> >dem!
> >
> >Hvis det er fordi der ikke er andre der må flyve derop, må jeg sige at
jeg
> >synes det er noget fis!
> >
> >Men hvis det er fordi der ikke er andre der vil har jeg svært ved at
forstå
> >det.
> [klip]
>
> Du kan vist ikke lide vort hjemmestyre heroppe :-/
Jeg har ikke noget personligt imod dem, jeg har bare hørt at de kan være en
anelse stivsindede
>
> Det er faktisk Statens Lufthavnsvæsen der (i hvert fald på papiret)
> fastsætter hvem der må flyve til og fra Grønland. Ved hjælp af Google
> fandt jeg følgende link:
>
http://www.trafikministeriet.dk/pub/groenland/kap2.html
>
> Det er en lang side - det interessante er nok de første 4-5 afsnit, og
> så halvejs nede på siden. Prøv at søge i browseren (Ctrl B i Internet
> Explorer) efter teksten "Koncessioner til lufttrafik".
>
> Grunden til at SAS dropper ruten er at den ikke er rentabel for dem
> efter at Grønlandsfly er begyndt at flyve på ruten.
>
Neej... For Grønlandsfly gør det til en bedre pris og de er noget flinkere
til at oplyse om hvor meget det koster og hvornår man kan komme afsted end
SAS. Ihvertfald hvis man spørger via email! Det tog Greenland Travel ½ dag
at svare på min email mens det tog SAS en hel uge. På det tidspunkt havde
jeg allerede bestilt min billet hos Grønlandsfly. Og når de ikke vil give
service, så...
> Icelandair har tidligere fløjet Reykavik - Narsarsuaq, men droppede
> det på grund af økonomien.
Der er vel heller ikke s¨mange islændere der skal derop som danskere
>
> Når man skal her til Nuuk er der faktisk kun to veje: Over
> Kangerlussuaq eller Narsarsuaq (sidstnævnte er mest ustabil på gurnd
> af vejret). Der har tidligere været flyvninger til Canada (til Ottawa
> via Iqaluit) men den blev lukket på grund af for få passagerer. Dog
> flyves der lidt om sommeren.
>
> Og jeg er enig i at det er (for) dyrt at flyve herop - om der det så
> kan gøres billigere ved jeg ikke - vi er jo trods alt kun 55.000
> personer (som i en dansk provinsby) fordelt på en strækning fra
> København til Nordafrika
>
> For at sætte priserne i relief: I 1999 kostede det for 3 personer kr.
> 25.000 at flyve Nuuk-København- Nuuk. Men for 30.000 kunne samme
> personer flyve København-London-Singapore-Sydney og tilbage til
> København igen
> Jo, men prøv at tænke på hvor mange af de 55.000 mennesker der kender
nogle/har familie i DK! og som gerne vil derop men ikke har råd. Et
eksempel: Mine forældre flyttede derop i år. Min mor har tre søskende, min
far har en. De har alle mand og i snit 2 børn. De vil allesammen gerne
besøge mine forældre, men de har ikke råd. Hvis prisen svarede til de
kilometer man fløj set i forhold til andre destinationer, ville ihvertfald 2
af de fire familier have råd... Tænk på hvor mange flere billetter
flyselskabet kunne sælge...
Det ville jo være god business, men det er som om de store selskaber ikke
finder det umagen værd, for de tjener jo alligevel så mange penge andre
steder. Eller endnu værre: Overpriserne til f.eks. Grønland betalte for
underpriserne til mere populære destinationer.
Men det gør de jo så ikke mere, og vi har fået et monopol med det
(forholdsvist) lille selskab som nok trods alt ikke har råd til at presse
priserne ned. Og nu har de jo heller ingen konkurrence, så hvorfor skulle
de?
> Så hvis man ser på hvor mange kilometre man får for pengen er det ikke
> Grønland man skal rejse til...
Neej... Men det er jo dér det sner
*S*
Hilsen Inger
> mvh
> Jørgen L. Sørensen